Hiánycikk a tej a világpiacon

2017. november 9. 15:14

A mai napon jelent meg a KSH fogyasztói árakkal kapcsolatos gyorsjelentése, amely a 2017. októberi időszak eredményeit elemzi. A gyorsjelentésről Egyed Linda, a FINO-Food Kft. ügyvezető igazgatója számolt be.

A tej árának hónapok óta tartó növekedése továbbra is tettenérhető a fogyasztói árak változásában is, így 1,4%-kal emelkedett 2017 szeptemberéhez viszonyítva. A tavalyi év azonos időszakához képest 17,3%-kal nőtt a vaj, 8,1%-kal a sajt ára, ez a tendencia a világpiacon végbemenő folyamatokkal párhuzamos, de annak hatása késleltetve érezhető a hazai piacon. Az elmúlt egy, másfél évben tapasztalható drágulást az Európai Unió 2015-ös döntése alapozta meg, mikor felszámolta a kvótarendszert, ezzel szabadabbá tette a tejpiacot. Ennek következtében a tejtermelés növelésében ambíciót érző országok éves szinten több milliárd literrel megemelték termelésüket, amely a világpiaci kereslet-kínálati viszonyok mellett túltermeléshez vezetett az EU-ban. Ezt követően összeroppantak a kínálati túlsúly nyomása alatt az árak és sok tejtermelő felhagyott a gazdálkodással, mely Európa-szerte tejhiányhoz vezetett. Azonban nemcsak Európában, hanem a világpiacon is hiánycikk a tej, különösen annak zsírfázisa, ezáltal a tejkészítmények ára is emelkedett: ezt a globális drágulást érezhetik a vásárlók jelenleg hazánkban. A vaj tonnánkénti világpiaci ára a 2016-os 2500 euróról 2017 őszére mintegy 7000 euróra nőtt.

Több magyar tejipari vállalkozás is használ import tejet vagy sűrítményt termékei előállításához. Vállalati tapasztalatunk, hogy a cégeknek saját tejbázisukat szükséges elsősorban stabilizálniuk, ezáltal nagyobb mértékben függetlenednek a régiós és globális folyamatoktól, így stratégiai partnereik folyamatos ellátását hosszú távon is képesek biztosítani. Mindezen túl érzékeljük azt is, hogy a szektor sokszor lemaradásban van a külföldön már elterjedt, élenjáró technológiák alkalmazását illetően, melyek lehet, hogy magasabb nagyságrendű beruházást igényelnek, de hosszabb távon, az egyre fontosabbá váló élelmiszer biztonság és a fenntartható növekedés szempontjából is kifizetődőek lehetnek. A folyamatos megújulás, az innováció – mint minden ágazatban –a tejiparban is fontos, ezért a nemzetközi trendeket is figyelembe véve kell keresni a fogyasztói igények kielégítésének lehetőségeit. Vállalatunk is mindezek okán, egy egyéves fejlesztési- és tervezési folyamatot követően 2017-ben nyitott a magyar tejiparban egyedülálló újítással, a plusz 30% tejfehérjét tartalmazó, innovatív termékcsaláddal, mely rendkívül korszerű ultraszűrési technológiával készül.

(FINO-Food Kft.)