A kért oldal néhány másodpercen belül betöltődik.

Hirdetés átugrása (X)

Növekvő globális kereslet a tejpiacon

Agrofórum Online

A tejpiacon világszinten és az Európai Unióban is növekvő kereslet mutatkozik - mutatott rá az Agrárgazdasági Kutató Intézet főigazgatója kedden, Velencén a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács VII. nemzetközi tejágazati konferenciáján.

Juhász Anikó nyitóelőadásában hangsúlyozta, hogy a kereslet növekedése a sajt és a vaj esetében lassabb ütemű, a tejszínnél gyorsabb, miközben a folyadéktejnél az uniós kereslet csökken.
   
Elmondta, hogy a globális kereslet növekedésének nagy részét Kína, India, az Egyesült Államok és Afrika szubszaharai régiója generálja. Megjegyezte, hogy ezek távoli piacok, ráadásul alapvetően más termékeket keresnek, mint amit a magyar tejtermelők előállítanak.
   
A főigazgató közölte, hogy a feldolgozott tejtermékek növekedési üteme 2,5 százalékos a világon, ami leginkább Indiának köszönhető. A globális fogyasztási növekedés motorjának nevezte a fagyasztott pizzára szórható sajttermékeket, illetve Afrika esetében a tejzsírral kevert sovány tejport, amit lisztként alkalmaznak a háztartások.
   
Juhász Anikó beszélt a tejelő tehéntartás nemzetközi mutatóinak alakulásáról is, amit 110 tagország adatai alapján állítottak össze. Ezek alapján a munkaerő költsége Nyugat-Európában magasabb, mint keleten, de az alapanyagköltségeknél fordított az arány és az egy tehénre jutó hozamban is fejlődésre van szükség Kelet-Európában.
   
Mint mondta, a világpiac több tejzsírt szeretne, amihez fajtaváltásra van szükség. Nyugat-Európában már elkezdődött ez a folyamat, próbálják támogatásokkal is ösztönözni a gazdákat a váltásra. A fajtákkal szembeni elvárások a hosszabb ideig termelésben tarthatóság, a betegségekkel szembeni kisebb érzékenység és természetesen a nagyobb zsírtartalmú tej.
   
Mélykuti Tibor a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács elnöke a jövő kihívásai között a magyarországi tejfogyasztás növelését, hiszen míg Magyarországon fejenként 160-165 liter az éves tejfogyasztás, addig például Finnországban ez a mutató 400 liter. Fontosnak nevezte a tisztességtelen piaci szereplők jelenlétének, továbbá az élelmiszerhamisítások és az áfacsalások megszüntetését az ágazatban.
   
Úgy vélte, mindezekre jó megoldás lehet a tej és az alapvető tejtermékek áfájának csökkentése. Jelezte, hogy szorgalmazzák az UHT tejek, a vajkészítmények és a félkemény sajtok forgalmi adójának mérséklését, hiszen egyrészt 12-13 százalékos árcsökkenést és ezzel a fogyasztás várható növekedését eredményezné, másrészt a csalásokat és az élelmiszerhamisítást is jelentősen csökkentené.
   
Mélykuti Tibor örömének adott hangot amiatt, hogy a terméktanácsba belépett a kiskereskedelmi áruházláncok többsége, s ezzel sikerült a magyar UHT tej arányát a 2011-ben tapasztalt 10-20 százalékról 2016-ra 85 százalék fölé emelni a boltok polcain.
   
Benedicte Masure a 23 tagállamot tömörítő Európai Tejipari Szövetség főtitkár-helyettese elmondta, hogy Magyarország még nem tagja a tömörülésnek, de tárgyalnak a csatlakozásról.
   
Előadásában rámutatott, hogy az EU-ban 700 ezer gazdálkodó tart tejelő marhát és évente 160 millió tonna tejet állítanak elő. Az unióban 12 ezer tejfeldolgozó üzem van, amelyekben a tejipari feldolgozás területén mintegy 300 ezer embert foglalkoztatnak.

(MTI)

Messze még a tavasz, hideg és sok csapadék lesz a következő napokban

A következő napokban ismét többfelé várható csapadék, havas eső, havazás is.

Az Aldi megvásárolta az Alföldi Tej Kokárdás márkáját

Az Aldi Magyarország Élelmiszer Bt. megvásárolta az Alföldi Tej Kft. Kokárdás márkáját, így hazai története során először szerez tulajdonjogot egy magyar brandben.

A közös agrárpolitika létjogosultságát 2020 után is igazolni kell

Amennyiben a KAP költségvetését nem sikerül megvédeni, sem az alapanyag-termelés, sem pedig az azon túl kitűzött célok elérése nem lehet reális elvárás.

Lassult a mezőgazdasági termékek drágulása tavaly decemberben

A mezőgazdasági ráfordítások árszintje a múlt év egészében mindössze 0,1 százalékkal emelkedett, sőt az első három negyedévben alacsonyabb volt az egy évvel korábbinál.

Az Aldi megvásárolta az Alföldi Tej Kokárdás márkáját

Az Aldi Magyarország Élelmiszer Bt. megvásárolta az Alföldi Tej Kft. Kokárdás márkáját, így hazai története során először szerez tulajdonjogot egy magyar brandben.

2018. február 16. 11:00

Áfacsökkentést és fokozott ellenőrzést sürget a tejágazat

A tavalyi év végére a hazai tejpiac stabilizálódott, a nyerstej kilogrammonkénti felvásárlási ára átlépte a 100 forintot, több feldolgozónál indultak fejlesztések.

2018. január 23. 09:05

Erősödik a tejpiac szervezettsége

Kuriózum a magyar jogrendben, hogy egy tavaly márciusi rendelettel a földművelésügyi miniszter a terméktanácsi tagoknál működő piaci jelentéstételi kötelezettséget kiterjesztette a nem tag szereplőkre is.

2018. január 31. 09:58