Állattenyésztés
Állattenyésztés

Erősödik a tejpiac szervezettsége

Erősödik a tejpiac szervezettsége

Világgazdaság

A tejpiac szervezettségét erősíti, hogy a terméktanácsi tagságtól függetlenül minden termelő, feldolgozó és kereskedő köteles jelenteni - írja a Világgazdaság.

A tejmarketingalap működése 2020 végéig biztosítva van, miután a földművelésügyi miniszter további három évre kiterjesztette az ágazat összes szereplőjére a befizetési kötelezettséget – mondta a Világgazdaságnak Harcz Zoltán, a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács ügyvezető igazgatója. Ez a rendszer 2015 eleje óta működik a tejpiacon. Akkor azért kezdeményezte a terméktanács a befizetési kötelezettség kiterjesztését, mert a tej és tejtermékek népszerűsítésének előnyeit mindenki élvezte, logikusnak és igazságosnak tűnt tehát a „potyautasok” bevonása.

A tejpiaci szervezettséget jelzi, hogy a feldolgozók 96, illetve a termelők csaknem 75 százaléka tagja a terméktanácsnak, a hét nagy kiskereskedelmi láncból pedig négy lépett be – közölte Harcz. A marketingjárulék mértéke a tej és tejtermék forgalmazásából származó, a tárgyévet megelőző naptári évben keletkezett nettó árbevétel fél ezreléke. A járulék megfizetése helyett választható a terméktanács védjegyének használata a védjegyhasználati díj megfizetésével – tette hozzá. A marketingalapba évente 140-160 millió forintot fizetnek be, melyből kizárólag cégsemlegesen folyhat a tej és a tejtermékek népszerűsítése.

A cél több, gyakoribb és tudatosabb tej- és tejtermékfogyasztásra való ösztönzés, segítség az egészségtudatos táplálkozás kialakításában, illetve a tejtermékek sokféleségének és az egészséges táplálkozásban betöltött szerepének bemutatásával.

Kuriózum a magyar jogrendben, hogy egy tavaly márciusi rendelettel a földművelésügyi miniszter a terméktanácsi tagoknál működő piaci jelentéstételi kötelezettséget kiterjesztette a nem tag szereplőkre is. Az ügyvezető igazgató szerint ez fontos lépés a néhány tisztességtelen piaci magatartást folytató nagykereskedő kiszűrésében. Ennek ellenőrzését a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal végzi, és a bejelentés elmulasztása szigorú szankciókkal jár. Itt hamarosan rendelkezésre áll egy éves adatbázis, amelyet már össze lehet vetni a KSH és a marketingalapba érkező befizetések adataival. A terméktanács azért is lobbizik, hogy a kormány terjessze ki az áfacsökkentést a forgalom nagy részét adó UHT- és ESL-tejekre, illetve több tejtermékre, valamint a piaci adatokat vessék össze az elektronikus árukövetési rendszerben lévő információkkal, hogy végképp ellehetetlenüljön az áfacsalók helyzete.

Támogatásokkal és intézkedésekkel kell ösztönözni a méztermelést

2019. október 17. 15:58

Az ágazatnak közvetlenül a méhészeti termékekből évente 25 milliárd forint árbevétele van, ennek több mint 10 százaléka támogatásként kerül vissza hozzájuk az államtól.

Kampánnyal segítenék a tojás fogyasztásának növelését

2019. október 15. 16:09

A kampány során minél szélesebb körhöz juttatják el a tojástermeléssel- és fogyasztással összefüggő hiteles adatokat és információkat.

Tavaly óta mintegy kétezer vaddisznó lett sertéspestises

2019. október 8. 12:47

A betegséget eddig csak vaddisznóban mutatták ki, a sertésállományt nem érinti.

Nincs kereslet a magyar mézre?

2019. október 8. 10:17

A vegyes méz – amely a belföldi bolti forgalom 80 százalékát adja – ára stagnál, illetve csökken.

Nem került forgalomba hazánkban szennyezett német tej

2019. október 14. 08:17

Az 1,5 százalékos zsírtartalmú tejet számos kereskedelmi lánc forgalmazta, köztük az Aldi Süd, amely Milfina márkanévvel, és a Lidl, amely Milbona márkanévvel árusította.

Marketingkampány indult a tejtermékek népszerűsítésére

2018. május 7. 10:27

A Tejszív védjegy a csomagoláson garantálja, hogy az adott tejtermék eléri, vagy akár meg is haladja a hatályos élelmiszer-szabályozásban foglalt kritériumokat.

Öt százalékra mérséklődik a UHT-tejek áfája

2018. november 15. 15:34

Az egy főre jutó hazai tejfogyasztás az uniós átlagot közelíti, és az áfacsökkentések utáni többletforgalom miatt akár a fölé is kerülhet.

Penny Market: nincs elég magyar tej

2019. március 26. 15:22

A Penny Market szerint nem volt elég  magyar tej a beszállítóknál, ezért kellett más forrásból fedezni a vásárlói igényeket; a szlovák UHT tej alacsony, 135 forintos ára pedig közleményük szerint a cég üzleti és gazdasági tevékenységéből származó árelőnynek köszönhető, amelyet átengedtek a vásárlóknak.