Több mint 12,2 millió tevével, Kelet-Afrikában él a világ egyik legnagyobb tevepopulációja. Az állat vasban, B és C vitaminban gazdag, alacsony zsírtartalmú habos teje cukorbetegség és allergiák ellen véd, de még afrodiziákumnak is használják. Különösen azokban a nagyon meleg és száraz térségekben értékes tápanyag, ahol az éghajlatváltozás megtizedelte az élelmiszerláncot.

Gyerektejtől a csokoládéig, pizzákig, világszerte különféle élelmiszeripari termékek készülnek tevetejből. Egyes afrikai országokban, például Mauritániában, Csádban vagy Egyiptomban kifejezetten sikeresek a tejimportot részben helyettesítő, tevetejjel foglalkozó vállalkozások.

Kelet-Afrikában viszont nagyon kezdetleges szinten tart a terület, alig használják ki a benne rejlő lehetőségeket, pedig a többmilliárd dolláros üzleti potenciál megváltoztathatná a tenyésztők és a kereskedők életét, és a tevetej az egészségtudatos fogyasztók új szuperélelmiszere lehetne.

A Nairobiban tavaly nyílt Nuug startup az ország déli és központi falvaiból származó tevetermékeket dolgoz fel, a főváros nagyáruházaiban és kisboltjaiban tej mellett különböző ízesítésű joghurtokat kínál.

Helyi vállalkozók szűk csoportja ugyanis felismerte a „fehér aranynak” is nevezett tevetej potenciálját; közvetlen marketing, közösségi média és szájról szájra történő terjesztés összekombinálásával igyekeznek a sivatagi állat termékeit eljuttatni Kelet-Afrika és a világ nagyvárosaiba. A tej felhasználási módját is megváltoztatták, eddig füstölték és főzték, most már pasztörizálják és porrá is alakítják.

A kenyai kormány a tevepopuláció számának növeléséért, sivatagos és félsivatagos területek tenyésztőinek adományozott állatokat.

A világ egyik legtöbb tevével rendelkező országában, Szomáliában szintén kezdik felismerni a lehetőségeket. A korábbi nomád állattenyésztő Mohamed Jimale által alapított, svédországi székhelyű Agrikaab startup a szárazság és a vízhiány következményeivel küszködve igyekszik javítani a szomáliai mezőgazdaság helyzetén. Tevéket és tevetermékeket értékesítenek belföldi és külföldi vásárlóiknak, és hogy vonzóbbá tegyék tevékenységüket, a kriptovalutás fizetést is elfogadják. Jimele tevetej-alapú sajtokban, jégkrémekben és levesekben is gondolkozik, a Nung-alapító Bashir Warsame pedig kozmetikumokat is készítene a „fehér aranyból.”

A tervek megvalósításához azonban komoly forrás-, infrastruktúra- és marketingproblémákat kell megoldaniuk, például a tevetej iparágat összekapcsolhatnák a helyi kávé- és teaszektorral, a területet pedig a turisztikai ágazatba integrálhatnák.

„A lehető legkreatívabban kell bánni a bőségesen rendelkezésre álló alapanyaggal” – nyilatkozta Warsame.