Gépinfo
Gépinfo

Rába: egy éven belül eldöntik, merre lépnek tovább az adósságcsökkentés után

Rába: egy éven belül eldöntik, merre lépnek tovább az adósságcsökkentés után

Agrofórum Online

A Rába Járműipari Nyrt. jövő évi közgyűlésén már látható lesz, milyen arányban fordítaná terjeszkedésre, fejlesztésre, illetve osztalék-fizetésre a hitelállomány zömének ledolgozásával nyert erőforrásait a társaság menedzsmentje és igazgatósága – mondta a csütörtöki budapesti sajtó- és elemzői tájékoztatón Pintér István elnök-vezérigazgató.

Közlése szerint javuló eredményesség mellett a tavalyi 48 milliárd forintoshoz hasonló árbevételt, 9-10 százalékos EBITDA-rátát, valamint azt prognosztizálják, hogy a társaság hitelállománya, amely 2012 vége óta megfeleződött, és az idei első negyedév végén az EBITDA 208 százalékán állt, 2015 végére 150 százalékra csökkenhet, miközben az iparági átlag jelenleg 300-400 százalék.

Az MTI kérdésére Pintér István arról beszélt: a hitelállomány csökkentésével le kívánják venni a Rábáról azt a stigmát, hogy erősen eladósodott, ezért kockázatos vállalkozás.

Megjegyezte: a Rába a megszokott iparági méret alatt van, ami akár pályázati sikerek gátja is lehet, ugyanakkor az elmúlt közel 120 évben „mindig Magyarországról próbálta a világot meghódítani”, így első számú prioritás a nemzetközi piacra kilépés és a regionális multivá válás.

Az MTI kérdésére Pintér István arról beszélt: zászlóshajó-szektorukban, a futómű-területen gondolkodnak elsősorban vásárlásban, olyan tudás- vagy piaci területen, ahol nem vagy nem eléggé erősek; számba jöhető célpontjaik évi 40-50 millió dolláros forgalmú társaságok.

Második lehetőségként a meglévő infrastruktúra fejlesztését, harmadikként pedig az osztalékfizetést említette a tájékoztatón Pintér István, emlékeztetve arra, hogy korábbi bejelentés szerint még ebben az évben letesznek egy hosszú távú osztalékfizetési modellt tartalmazó javaslatot az igazgatóság asztalára.

A gyorsjelentésben is szereplő költségcsökkentések kapcsán az elnök-vezérigazgató elmondta: szeretnének az eddiginél nagyobb forrásokat fordítani a termékfejlesztésre és a marketingre, hozzátéve, a nem megrendelésre végzett fejlesztésekkel szemben „nagyobb kockázatot szeretnénk vállalni termékbevezetéskor”.

Csütörtökön reggel tette közzé a BÉT honlapján konszolidált negyedéves gyorsjelentését a társaság; ebben az áll: csaknem 18 százalékkal növelte árbevételét az első negyedévben a Rába Járműipari Nyrt., amelynek EBITDA (kamatfizetés, adózás, értékcsökkenés és amortizáció előtti) eredménye eközben 2,3 százalékkal csökkent.

Az adatsor szerint a Rába árbevétele az egy évvel korábbi 11,838 milliárd forintról 13,914 milliárd forintra ugrott, miközben az EBITDA 1,006 milliárdról 983 millió forintra csökkent. A Rába bruttó eredménye ugyanezen idő alatt 2,512-ről 2,404 milliárd forintra, az üzemi eredmény 444-ről 403 millió forintra mérséklődött.

Az FÁK-államokba irányuló exportra rányomta a bélyegét a rubel árfolyamcsökkenése, valamint a nagyteljesítményű mezőgazdasági gépek és speciális tehergépkocsik globális piacának rossz teljesítménye, ami elsősorban a futómű üzletág – a csoport legnagyobb exportőre – teljesítményét határozta meg. Ugyanakkor kedvezően hatott az európai export-értékesítésre a jármű üzletágnál a két számjegyű növekedést produkáló vázszerkezeti szegmens.

A csoport értékesítésein belül az első negyedévben a futómű üzletág az egy évvel korábbihoz képest 15,8 százalékos, az alkatrész üzletág 4,8 százalékos csökkenést, a jármű üzletág pedig 225,6 százalékos forgalombővülést mutatott.

Eközben a Rába nettó hitelállománya – az egy évvel korábbi 6,8 és az év végi 8,6 milliárddal szemben – 6,2 milliárd forintra csökkent, ami az elmúlt évtized legalacsonyabb nettó hitelállomány-szintje. A csökkenést a nyereséges működéssel és a 670 millió forintos működő tőke csökkentéssel, valamint a készpénzmozgással nem járó, devizaárfolyamok elmozdulásának köszönhető hitelek átértékelésével magyarázza a társaság.

(MTI)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Elképesztő ütemben fejlődik a Lemken és a Krone közös autonóm gépe

2024. március 27. 08:10

Nem kérdés, hogy az autonóm gépek jelentik a mezőgazdaság jövőjét, egyrészt a nagyobb hatékonyság elérése, másrészt pedig a máris égető munkaerőhiány miatt. Két német nagyágyú, a Lemken és a Krone is összefogott ezen a téren.

A 120 LE-t is megugorja az Iseki eddigi legnagyobb traktora

2024. március 25. 14:10

Nagy nyomatékú, kis fogyasztású Deutz motorral szerelték fel a japán Iseki eddigi legnagyobb traktorát, amely már 120 LE fölötti teljesítményű.

Kisebb pázsitokhoz való robotfűnyírók jelentek meg

2024. március 25. 08:10

A Robomow két új, kisebb gyepfelületre tervezett RKS-modellel bővíti a már sikeres RK-sorozatát.

Ez a Toyota pickup 2,6 millió kilométer után ment nyugdíjba

2024. március 24. 16:10

Tizenhat év alatt hétszer tette meg a Föld és a Hold közötti távolságot egy Toyota pickup az Egyesült Államokban, története azonban nem csak az extrém futásteljesítmény miatt érdekes.

Rába: nem csökkent az aktivitás a globális mezőgazdasági szegmensben

2022. november 21. 07:32

A Rába csoport a 2022. I-III. negyedéves időszakban 45,8 milliárd forint értékű konszolidált árbevételt ért el, amely a 2021. I-III. negyedéves bázisidőszaki 33,2 milliárdhoz képest 38,0 százalékos növekedés.

A Rába az idén sem tervez osztalékot fizetni

2023. április 3. 11:24

Az idén sem tervez osztalékot fizetni a Rába Járműipari Holding Nyrt. a Budapesti Értéktőzsdén csütörtökön közzétett közgyűlési előterjesztés szerint.

Csökkentek a Rába értékesítései a mezőgazdasági szegmensben

2019. november 14. 16:47

A mezőgazdasági szegmenset illetően a Rába termékei iránti kereslet nem érte el a 2018 I-III. negyedéves szintet, a kereslet csökkenés 16,0 százalékot ért el.

Tudja-e Ön? Melyek a világ legnagyobb traktorai?

2020. március 20. 17:02

Milyen jellemzők alapján mondjuk egy traktorra, hogy a legnagyobb? Geometriai méret? Motor teljesítmény? Vontatási képesség?