A Haribo 150 alkalmazottat bocsát el szászországi üzeméből, mert annak a működése már nem gazdaságos. Mindeközben növekszik a cég értékesítése.
A düsseldorfi központú, gyümölcsös ízesítésű gumicukorkákat és édességeket gyártó vállalat szászországi üzemének bezárásáról döntött. Zwickau közelében december 31-én szűnik meg az előállítás, ami körülbelül 150 alkalmazott állásának megszüntetését jelenti. A Wilkau-Haßlau-ban működő egység már nem felel meg a „gazdaságos és hatékony termelési követelményeinek” – jelentette be pénteken a családi vállalkozás. A szászországi üzemben nincs meg „a széles és gyorsan alkalmazkodó termékportfólióhoz szükséges rugalmasság”.
Ezenkívül a logisztikai helyzet összetettsége sem segít a gyár fennmaradását. A Rajna-Pfalz tartományi központú Haribo központi raktára körülbelül 500 kilométerre található innen. Az édességgyártó azt tervezi, hogy kevesebb helyen, de több gyártósorral koncentráltan működik majd a gyártás Németországban. Ily módon a Haribo növelni kívánja vezető pozícióját piaci szegmensében világszerte.
„Tekintettel a gyorsan változó piaci igényekre, korszerű gyártási hálózatra és hatékony ellátási láncokra van szükségünk” – magyarázza Michael Molsberger, a németországi Haribo termelési és technológiai igazgatója a Handelsblatt német gazdasági napilapnak.
A szászországi alkalmazottaknak fel kell ajánlaniuk állásokat a másik négy üzemben, így bonni, grafschafti, neussi vagy solingeni gyáregységbe mehet át, aki szeretne. A berlini fal leomlása után a Haribo vette át a volt keletnémet állami vállalat, a Wesa édességgyárát. Az NDK-korszakban már készítettek itt gumicukrot, amelyet a nyugati piacra szállítottak.
Az alkalmazottak nem fogadják el könnyen az üzembezárást, szerintük a tulajdonosok társadalmi felelősséggel is tartoznak.
A koronavírus-járvány hatására 10 százalékkal csökkent a németországi értékesítés. A Haribo így is 60 százalék körüli piaci részesedéssel rendelkezik Németországban, a következő legnagyobb versenytárs tíz százalékon áll. Nemzetközi szinten kissé növekedett a koronaválság alatt az eladás, de az olyan versenytársak, mint Katjes és Storck, még többet tudtak nyerni, írja a “Lebensmittelzeitung”. A Haribo jelenleg ráadásul vitában áll a Lidl és az Edeka élelmiszerbolt-hálózatokkal az áremelési tervek miatt. A gyártó több mint hét éve nem emelte árait.
A Haribonak csaknem 7000 alkalmazottja van világszerte, közülük körülbelül 3000 Németországban. Az iparági bennfentesek több mint hárommilliárd euróra becsülik a cég éves forgalmát. A vállalat Hans Guido Riegel alapító unokájának birtokában van. A Haribo idén ünnepli 100. évfordulóját. A társaság elnevezése az alapító nevéből, és az alapítás városának első betűiből álló mozaikszó. A Haribo név a HAns, a RIegel és a BOnn szavak első két-két betűjéből áll alakult ki.