A Tokaji borvidék a borvilág legnagyobb, hagyományos, a nemzetközi borkultúrát ideje korán meghatározó borvidékeinek az egyike. Bizonyos esetekben a hagyományok terhe további feladatokat ró a borvidékre: időről időre sikeresen szét kellett választani a marketingerővel rendelkező hagyományokat, valamint a technológiai és piaci szerepüket vesztőket. Ez a feladat nem könnyű, a hagyomány és az innováció, a kulturális és a piaci érték tökéletes arányának a problémáját veti fel.
Az Európai Unióba történő belépésünk valódi történelmi esemény volt, amely mint ilyen, nagyban meghatározza életünk minden egyes területét. A közösségi jogszabályoknak történő megfelelés a szőlő-bor ágazatra is kihatással van, az egyik nagy EU-s összefoglaló program éppen a borreform volt. Ennek kialakításánál sokan és sokat dolgoztak azon, hogy sikerre vigyék az ágazatot. Az illetékes minisztérium megfogalmazása szerint: A borreform „…célja az európai uniós bortermelők versenyképességének növelése, az EU-ban termelt borok hírnevének megszilárdítása, az e borokat megillető piaci részesedés visszaszerzése, egyensúly teremtése a kínálat és a kereslet között, valamint a szabályozás egyszerűsítése volt. A borreform meg kívánja őrizni az EU-s bortermelés legjobb hagyományait….” (forrás: www.boraszat.kormany.hu). Látható tehát, hogy az EU deklaráltan kiállt a bortermelés legjobb hagyományainak megtartása mellett. Ezen célok elérését segítette a borreform során megerősített jelentőségű termékleírások megalkotása is. Ezekben az eredetvédelmi dokumentumokban fogalmazzuk meg – több más mellett – a borkészítés alapvető szabályait, továbbá azt, hogy hagyományos borainknak milyen erős kötődése is van a termőhelyhez, illetve milyen hatással van a termőhelynek a bor karakterére.
Elmondhatjuk, hogy a hagyományok megtartását, mint kiemelt célt, meglehetősen tágan értelmeztük az elmúlt évek során. Legalábbis, ami a Tokaji Aszú tárgykörét illeti, mindenképp. A Tokaji borvidéken ugyanis el nem döntött stratégiai kérdések, addig nem használt szabályozási formákkal történő szembesülés nehezítette a tökéletes termékleírás elkészítését.
Azt is mondhatnánk, hogy a történelminek számító EU-s csatlakozásunk után nem egészen 10 évvel, újabb történelmi lépésre adtuk a fejünket. Elfogadtunk egy olyan termékleírást, ami megszüntette a hagyományos 3 puttonyos aszút. Persze ez sokkal kisebb jelentőségű lépés, mint a csatlakozás maga, de hagyományainkra tekintettel mégis, akár veszélyesnek is mondható.
A Tokaji aszú klasszifikációja már a történelmi időkben is létezett, a kereskedők és a gazdák is jobban jártak egy megfelelő minősítési rendszer alkalmazásával. A hordókon jelölésként felfirkantott COS (azaz Colorem-Odorem-Sapor: színre, szagra, ízre megfelelő) nem minden esetben tudta megmutatni a minősítés különböző fokozatát. Ezért ez időben szükségessé vált kialakítani egyfajta standardot, mely meghatározta mennyi és milyen minőségű alapanyag segítségével készíti a gazda a bort. Ennek megfelelően kérhetett pénzt a boráért, hiszen ez határozta meg a minőséget is.
Létrejött tehát az aszúborok osztályozása. Olyan eszközöket adtak meg a minőség meghatározására, melyek megtalálhatók voltak a pincékben: puttony, hordó (ez esetben gönci). Így egy nem túl bonyolult, könnyen mérhető, már a készítéskor kivitelezhető eljárásrendet alakítottak ki: Ahány puttonnyi aszúszemet áztatnak egy (gönci) hordónyi borhoz annyi puttonyos aszúnak neveztetik. Volt 3, 4, 5, 6 puttonyos aszú.
Könnyedén eligazodott ebben a fogyasztó: minél nagyobb a szám, annál több az értékes anyag. Nem bonyolult. Segítséget adott a kereskedőnek, fogyasztónak egyaránt.
1570-ben egy sárospataki tanár, nevezett Szikszai Fabrícius Balázs nomenclatura jegyzékében már szerepel az aszúszőlő kifejezés. Szepsi Laczkó Máté 1631 húsvétján adja át úrnőjének az első aszút. A XVIII. század elején pedig megjelenik az aszúk osztályozása is.
Ez változott meg gyökeresen a fejlődés jegyében. Ami lekövethető az évszázadok során is, hiszen kezdetben még két puttonyos is volt, ami későbbiek során megszűnt. Ennek azonban inkább borászati, stabilitásbeli problémák voltak az okai.
Most pedig szétnézhetünk, mi történt eddig.
Érzékelhető, hogy Tokaj keresi a helyét a világ borpalettáján. A tendenciák nem kedveznek a nemes édes borok terjedésének, ezért egyre inkább több figyelem fordul a kiváló minőségű száraz borok irányába. Ezért indulhatott el a Furmint ősi fajtánk kiemelése, amely az idei évre meghirdetett „Furmint éve 2017” kormányzati programban is testet ölt.
Az édes borok világát viszont rendezni kell mindenki érdekében, a rendszer változása is ezt az irányt tükrözi. Az viszont megjegyezendő, hogy amíg nem tudjuk megtalálni a végleges megoldást, erősen veszélyeztetjük a tokaji borokkal felépített bizalmat. Kifejezetten káros, hogy „jól átgondolt koncepció” mentén minden évben változtatjuk a termékleírást. Azt a dokumentumot, ami a borkészítés alapja.
Tudomásul kell venni, hogy az átalakuló rendszerek minden esetben veszteségekkel és veszélyekkel járnak
Ilyen veszély lehet, hogy nem tudnak különbséget tenni a fogyasztók jó és jobb aszú között, hiszen mindegyik ugyanazon osztályba esik: Tokaji Aszú. Nincs puttonyszám megkülönböztetés. De még veszélyesebb az a folyamat, ami kialakulóban van. A fogyasztónak a hiányzó puttonyszám azt sugallja, hogy ez egy nem minősített aszú, hisz nincs rajta a „puttonyos” értékelés. Itt feltétlenül szükséges egy jól meghatározott központi kommunikáció megszervezése.
Hasonlóan még várat magára azon feltevés beigazolása, hogy a megváltozott rendszer nagyobb jövedelmezőséget hoz a termelőknek: egyelőre még nem változtak felfelé az árak. Azaz, a kimondott cél, hogy ezzel a változással emeljük az értékesítési árakat, finoman szólva is csak szerény eredményeket hozott eddig.
Volt még egyéb elérendő cél is: ez pedig a minőség javítása. A 3 puttonyos aszú megszüntetésének indoklásban az szerepel, hogy ha megszüntetjük ezt a kategóriát, akkor csak a nagyobb cukortartalmú aszú marad meg. Így garantált a nagyobb minőség.
A nagyobb cukortartalom azonban nem jelent nagyobb minőséget. Erre kiváló példákat lehet említeni a száraz borok világából. Ráadásul jelen van a minőség ellenőrzésére hivatott, a helyi borászokból álló Tokaji Borbíráló Bizottság. A minőség garanciája tehát a borászok kezében van, nem a cukortartalomban. Bízni kellene bennük!
A veszélyek sorába sorolhatók például azok a szlovák termelők, akik Magyarországon is értékesíthetik 3 puttonyos aszúikat. Az őket megkereső külföldi kereskedőnek azt mondhatják tévesen, hogy a magyaroknak csak 4 éves hagyományuk van, nekik viszont megvan az autentikus, több százéves hagyományokra épülő borfajtájuk.
Végül még egy szemléletes adat a gazdasági jelentőséget illetőleg. A fogyasztók évenként 7-8000 hl 3 puttonyos aszút vásároltak. Ehhez 2000 hl 5 puttonyos aszút és néhány száz hl egyéb puttonyosúakat. Ebből, ha kivesszük a 3 puttonyos aszút, el lehet képzelni milyen nagy terhet jelent a termelőknek a fogyasztók 5 puttonyos irányba terelésének kényszere. Ezt csak kormányzati segítséggel tudják megtenni.
Persze, ahogy tapasztalhattuk, nem „kőbe vésett” a termékleírás. Ennek megfelelően szerencsések vagyunk, hiszen lehetőségünk van a borkülönlegességeink megmentésére. Bármikor van mód arra, hogy jelezzük a korrigálás szándékát. Mindehhez szükséges a felismerés és a bizonyosság arra, hogy a sebesség jó, de vajon az irány megfelelő-e?
Fotó: a szerző felvételei