?Kezdjük a beszélgetést egy rövid visszatekintéssel, hogyan és mikor kezdődött? A csapat még ma is aktív tagjai az Agrolinznél kezdték 1993 januárjában. Majd egy év múlva felálltunk, és beleugrottunk az ismeretlenbe. Ugyanis az osztrák tulajdonú Kwizda vezetői úgy határoztak, hogy bővíteni fogják a magyarországi tevékenységüket. Ezért képletesen „felvásároltak” bennünket, vagyis az Agrolinz távozóban lévő csapatát, mindöszszesen hatunkat és létrehoztak egy magyarországi leányvállalatot Magyar Kwizda névvel, ami azóta Kwizda Agro Hungary-ra változott. ?Az osztrák Kwizda ekkor kezdett terjeszkedni KeletEurópa irányába? A Kwizda egyáltalán nem volt jelen Európában. Ugyanis eddig lényegében csak a határaikon belül tevékenykedtek, és ez idő tájt észlelték, hogy a huszonnegyedik órában vannak, ha lépni akarnak a földrajzi terjeszkedést illetően. Esetünkben adott volt a lehetőség, hiszen egy kész csapatot vettek meg azzal a háttérrel, hogy mi néhány cég korábbi képviseletét is magunkkal hoztuk. ?Az akkori időkben – a kilencvenes évek elején – mekkora cégnek számított a Kwizda Magyarországon? Nem jelentéktelen, de inkább kicsi volt. Jelentős erőfeszítésbe került, hogy megismertessük magunkat a magyar piaccal. ?Az elmúlt húsz év azt igazolja, hogy sikeresek voltak az erőfeszítések. Olyannyira, hogy sikerült úgymond a „nagyok” közelébe feltornászni magunkat. ?Változott-e a tulajdonosi háttér ez alatt a húsz év alatt? Nem, mi egy százszázalékos tulajdonú Kwizda leányvállalat vagyunk. Tulajdonosunk egy 1853ban alakult családi vállalkozás, amely példa nélkül állóan azóta is ebben a formában működik a nagyvállalatok méreteire növekedve. Mindez egy kis patikával kezdődött, amelyet mementóként természetesen megőriztek az utódok. Konzervatív, tradicionális gondolkodású család irányítja a vállalatot, amely hosszú távra gondolkodik és nincs kitéve a tőzsde hullámzó viharainak, mivel sok hasonló méretű céggel ellentétben nincs a tőzsdén. Sikerünk egyik titka, hogy nem vagyunk multinacionális cég, ezért flexibilitásunk nagy, reakciósebességünk a piac kihívásaira gyors. Tudjuk, hogy honnan jöttünk, mit akarunk, és merre tartunk. ?Ez egy jól hangzó tömören megfogalmazott cégfilozófia. Kifejtenék ezt kissé bővebben? Az osztrák Kwizda nem molekulafejlesztő cég. Viszont a formázásban és a formulációk fejlesztésében a világ „Top 5”-ben jegyzik. Hatóanyagokat vásárol, amit formuláz és gyárt, és ez gyakran disztribúciós jogokkal párosul. Mi ezek közül néhányat, valamint összesen mintegy 20 nemzetközi beszállító több mint 100 termékét forgalmazzuk. ?Ha már itt tartunk, tekintsük át a palettát: mire, mit kínál a Kwizda? Miből tevődik össze a portfolió? A Kwizda a saját és bérgyártott termékein túl számos céggel áll kapcsolatban és – most térnénk vissza a portfólióra – százas nagy„Mi a biztonságos növekedésre törekszünk” Olvasóink rendszeresen találkoznak a Kwizda által forgalmazott termékekkel, így azokat nem kell bemutatnunk. A hátteret, vagyis magát a „céget” vélhetően kevésbé, illetve kevesen ismerik. Egy jubileum jó alkalom arra, hogy az ünneplés mellett egy kicsit elbeszélgessünk – új és kibővített „központjukban” – egy Váci utcai irodaházban. A beszélgetésen a Kwizda képviseletében Zajácz István ügyvezető igazgató, valamint a cégnél megalakulása óta tevékenykedő Tamás István marketingvezető és Balassa Judit irodavezető vett részt. Húsz éves a Kwizdaságrendben forgalmaz termékeket – és mint említettem – kéttucat céggel való együttműködés keretében. Magyarországon mi forgalmazzuk a legtöbb terméket és ebből csak néhány az anyagcégé. Portfoliónk átfogja szinte az öszszes szántóföldi és kertészeti kultúrát a dísznövénytől a pázsiton át egészen a vasúti gyomirtásig. A fő tevékenységünk a termékek mellé nyújtott hozzáadott érték és marketing. Ez részben meghatározza üzletpolitikánkat is. ?Jó vagy rossz értelemben? Mi a biztonságos növekedésre törekszünk, ahogy ezt az elmúlt húsz év is példázza. Egyébként az anyacégünk szlogenje is lényegében ez: biztonságos növekedés. ?Ezzel szemben a Kwizda Agro szlogenje – amit mindenki ismer – ettől kicsit eltér. Megengedhető ez a „lazaság”? A „Táplálunk és védünk” szlogen a feladatunkat, a tevékenységünket fejezi ki, míg az anyacégé a vállalat távlati törekvéseit. Ami pedig a „lazaságot” illeti, azt úgy fordítjuk le, hogy szabad kezünk van. Egyetlen egy elvárás van velünk szemben, az pedig az elvárt profit. Természetesen a fontosabb dolgokban van egyeztetés, de napi szinten teljesen önállóan működünk és gazdálkodunk. Egyébként pont most van egy ilyen témánk a biológiai termékek vonatkozásában, amely egy új terület, és amelyhez szükséges a tulajdonos jóváhagyása. ?Generikus készítmények gyártásával is foglalkoznak? Nem. Az nem a mi profilunk, arra meg vannak a kialakult csatornák, és az arra szakosodott cégek. Mi arra törekszünk, hogy minél szélesebbre tárjuk a kaput és minél több újdonságot befogadjunk. Számos külföldi gyártó céggel állunk kapcsolatban, de büszkék vagyunk, hogy van magyar beszállítónk is, nem is akár milyen! ?Egyáltalán van magyar gyártó cég a növényvédőszer-piacon? Most térnék vissza a portfoliónk új szegmensére, a biológiai termékcsoportra. Van egy magyar cég, amely különböző mikrobiológiai termékeket gyárt, és amelyeknek forgalmazását – egyelőre –termésnövelőként forgalmazzuk. Most dolgozunk azon, hogy biológiai peszticid, vagy gyűjtőfogalomként biológiai növényvédő szer engedélyt is kapjanak, de az még csírájában van. Sok munkával és jelentős anyagi ráfordítással jár, de meggyőződésünk, hogy ez egy új, környezetbarát alternatíva a növényvédelemben, amely nagy jövő előtt áll. ?Ha végignézzük a kínálatot, amelynek most egy új szegmenséről beszéltünk, hihetetlen gazdag választékkal áll a Kwizda a termelők rendelkezésére. Talán nem túlzás, de – képletesen – minden kérdésre van válaszunk. Részben kultúránként, a szántóföldi növényektől kezdve valamennyi kertészeti növényre, és a tápanyag-gazdálkodástól kezdve a növényvédelmen keresztül a biológiai védekezésig, illetve növénytáplálásig szinte minden problémára tudunk megoldást javasolni, termékeket ajánlani, és ami a legfontosabb, szállítani is. ?Ezt a gazdag kínálatot és a forgalmazást az anyacég ösztönzi? Nem. Ez teljesen a mi akciónk Indiától az USA-ig, és még sorolhatnánk. Az anyacég ezt elfogadta, sőt néhányukkal rajtunk keresztül sikerült felvenni a kapcsolatot. Azt is elmondhatjuk – nem kis büszkeséggel, – hogy az anyacégen belül az agrárüzletágnak ma már a Kwizda Agro Hungary a legnagyobb leányvállalata. ?Ez arra utal, hogy az anyacég többféle tevékenységet is folytat? Így van. Említettük, hogy gyógyszertárból indultak, értelemszerű, hogy ebben is nőtték ki magukat. A Kwizda ma Ausztria egyik legnagyobb gyógyszergyártó vállalata, van egy logisztikai cégük és egy patikaláncuk. Van egy építőanyag szigeteléseket gyártó leányvállalata is, azután egy finom kozmetikai cikkeket gyártó részlege. Az agro a gyógyszer után a második legnagyobb vállalatcsoport. ?Hol helyezkedik el a Kwizda Agro a hazai piacon – nevek említése nélkül? Az elemzéseink szerint a 2013. évi tízmilliárd forint bruttó árbevételt tekintve a cég a hasonló forgalmazók rangsorában kb. a negyedik helyre tehető, természetesen a növényvédő szerek és speciális műtrágyák teljes forgalmát tekintve. ?És mindezt hányan „termelik” meg? Hatékonyság szempontjából talán az egyik legjobb a mi csapatunk. A teljes létszámunk huszonöt fő, mindenkit beleszámolva. Jelenleg tizenöt területi képviselőnk van, a többiek, vagyis mi, itt dolgozunk a központban. Az is ránk jellemző sajátosság, hogy a területi képviselőinknek egyéb feladataik is vannak, pl. kísérletek beállítása, értékelése stb. A létszámunk az idén bővült három fővel, ami hozzájárult ahhoz, hogy a tavalyi nyolc és félmilliárdos forgalmunkat tízre tudtuk növelni. ?Egy év alatt másfél milliárdos növekedés? Nem kis eredmény! És még egy kérdés: hogy lehet ezt a szerteágazó tevékenységet átlátni, illetve ezt a gazdag szerválasztékot kezelni, a felhasználókhoz eljuttatni? Két munkatársunk csak ezt végzi. Csúcsidőben se éjjelük, se nappaluk, de eddig sikeresen vették az akadályokat, sőt az ügyfélszolgálatot is ők látják el. A felmérések szerint felsőfokon.megkérdeznénk: miként rajzolnák fel a Kwizda jövőképét? Alapvetően optimistán látjuk a jövőnket. Most vagyunk abban a pozícióban, hogy nem akarunk mindenáron és erőn felül növekedni, irreális célokat megfogalmazni. Ebben a tekintetben az anyacég filozófiáját követjük: „biztonságos növekedés”. Azzal indítottunk, hogy nem vagyunk fejlesztő cég, és mégis azok vagyunk. Ha valaki megnézi a honlapunkat, meggyőződhet róla. Mi az információ fejlesztői vagyunk, mert úgy gondoljuk, hogy a szerválaszték mellett ez az a termék, ami nélkülözhetetlen feltétele a sikeres termesztésnek. Az általunk kialakított online kommunikáció sikerét jelzi az a látogatottság, amellyel megelőzzük az összes velünk azonos tevékenységet végző céget, és ami több mint az övék együttvéve. A weboldalunk felépítése olyan, hogy nem termék, hanem probléma centrikus, széles megoldási lehetőségekkel. Például a világon a második legjobb időjárás-előrejelző céggel állunk kapcsolatban, továbbá naprakész tőzsdei információkhoz jut a gazda a világ legnagyobb árutőzsdéiről. Kalkulátorok vannak az alkalmazástechnikákra vonatkozóan. A nemrégiben kifejlesztett Home and Garden információszolgáltatásunknak napi 5-20 ezret meghaladó látogatottsága van: www. szepzold.hu. Érdemes megnézni! Könnyedebb, bulvárosabb, de továbbra is szakmai. Sok minden megtalálható a kertépítéstől a házépítésig. ?A jövőképhez a termékpiac alakulása is hozzátartozik. Itt mi várható? Azt látni kell, hogy a növényvédőszer-piac lényegesen nem növekszik. Mitől is növekedne? Ugyanazt a tortát osztjuk újra meg újra, és hol kisebb, hol nagyobb szelet jut belőle. A műtrágya és bioaktív anyagok piaca viszont nyitott, itt még bármilyen, akár robbanásszerű növekedés is elképzelhető. Mert mit is látunk? A műtrágyák savanyító, a növényvédő szerek talajra gyakorolt negatív hatása a talajélet romlásához vezet. Ezen olyan bioaktív anyagokkal tudunk változtatni, amelyek javítják a talaj élővilágát, jobb kondícióba hozzák, illetve tartják a növényeket, ami által – akár az ember – jobban ellenáll a betegségeknek. Nekünk se mindjárt antibiotikumot kell bevennünk, lehet, hogy elég egy gyógytea, egy pohár vörösbor… ?Ezzel – további terjedelem hiányában – el is jutottunk a zárszóhoz. Gratulálunk az elmúlt húsz év eredményeihez, és képletesen koccintsunk – a „gyógyhatású” vörösborral” az új esztendőre, a Kwizda sikerére, és mindnyájunk egészségére. ? Dr. Bódis László ?Dr. Demes György MININFRA SmarT ® Infravörös gabonaelemző KÉNYELMES, GYORS, PONTOS, …ÉS MAGYAR! Cím: H-2011 Budakalász, Pomázi út 24. Tel.: (+36) 212 400 344 Fax: (+36) 212 400 343 E-mail: info@infracont.hu •Búza, árpa, rozs, tritikálé, durum, kukorica, repce, szója egész szemek, valamint liszt mérése egy perc alatt; •Internet kapcsolat; •Kedvező ár, gyors megtérülés; A nagy mindent visz! 30 hektárnyi ES Sensor vagy ES Mosquito BigBag kiszerelésben www.euralis.hu