Magas műszaki tartalom, kedvező üzemanyag fogyasztás

Agrofórum Online

Az utóbbi évek legnagyobb forrósága okoz komoly gondokat nem csak hazákban, de még az északi Svédországban is. Aki teheti víz mellé megy hűsölni, de a mezőgazdasági munkáknál nincs megállás, most is szorgos munka folyik a földeken, illetve a telephelyeken. Ebben az időszakban tettünk látogatást a heves megyei Szihalomban Tóbi Viktor családi gazdálkodónál, hogy érdeklődjünk a New Holland T7.245 AutoCommand sebességváltóval szerelt traktorral szerzett tapasztalatokról.

Az elmondottak alapján, könnyen felismerhető volt, hogy jó helyen járunk, mert már messziről irányt mutattak a jól ismert sárga színű kombájnok és a kék színben pompázó erőgépek. Mint szokásosan, most is arra kértük vendéglátónkat, mutassa be hol is dolgozik a traktor.

Több féle gazdasági formában dolgozunk, elsőnek említeném a Gold Farm Kft-t, mely a bérelt területek művelésére alakult, de emellett családunk tagjai családi vállalkozóként is tevékenykednek velem együtt, illetve 250 hektáron egy kisebb partneri körnek – helyi vállalkozóknak – integrációban gépi szolgáltatást végzünk és segítjük a beszerzéseiket. Mindösszesen 1700 hektáron gazdálkodunk, mely teljes egészében szántóföldi növénytermesztés. Fő kultúránk az őszi búza, ami a legnagyobb területet, 650 ha-t foglal el a vetésszerkezetünkből, 350 ha-on őszi káposztarepcét, 300 ha-on napraforgót, 150 ha-on őszi árpát, 100 ha-on kukoricát termesztünk és 150 ha-on olajretek vetőmag előállítása folyik.

2. kép: Tóbi Viktor családi gazdálkodó a New Holland T7.245 AC és a T7.175 AC traktorokkal

  • Miért a New Holland  traktorra esett a választás és miért pont az AutoCommand váltóval szereltekre?

Régi kapcsolat fűz minket a New Holland gépek kereskedőjéhez. Még az IKR Zrt-vel indult el az együttműködés 2003-ban, amikor az első TX-66-os kombájnunkat megvásároltuk és ez a jó viszony tovább folytatódott az Agrotec Magyarország Kft-vel, így ezt a márkát választjuk legyen szó betakarítógép, vagy erőgép beszerzésről. Jók a tapasztalataink, kombájnok esetében azt mondhatom, hogy szinte hibátlanul dolgoznak, de a traktorok is megbízhatóan teszik a dolgukat. Más gépekkel nem tudjuk összehasonlítani, de a szomszéd gazdákkal beszélgetve, ahol egyéb márka gépeit használják, semmivel sem rosszabb a mi tapasztalatunk az övékénél, arról már nem is beszélve, hogy árban egy kicsit még kedvezőbbek is a New Hollandok.

A kinti munkáinkkal mindig időben végzünk, még sosem csúsztunk meg a határidőkkel. Azt még nem is említettem, hogy az utolsó beszerzésünknél, ami az elmúlt év decemberében volt, tulajdonképpen három régebbi traktorunkat cseréltük le kettő újra, így került megvásárlásra a T7.245-ös és egy T7.175-ös is mindkettő AutoCommand fokozatmentes sebességváltóval.  Az eltelt időszakban az elsővel 203, a másikkal közel 300 üzemórát dolgoztunk. A kiváltott erőgépek a TM széria 120, 150 és 190 LE-s típusai voltak, 10, 12 és 13 évesen, 8000 üzemóra feletti teljesítéssel.

Hogy miért pont az AutoCommand váltóval szerelteket választottuk? Nekünk még ilyen sebességváltóval nem volt tapasztalatunk, de beszélve a környéken dolgozó más gazdákkal, akik ilyen traktorokat használnak, nagyon jó véleménnyel voltak az üzemeltetésükről. Az egyszerűbb kezelhetőséget és az üzemanyag takarékosságot emelték ki a powershiftesekkel szemben. A gépkezelők sem idegenkedtek tőle, inkább kíváncsiak voltak rá és most már elmondhatom, hogy szeretik is használni ezeket a gépeket. A T7.245-öst pedig nagyon konkrét céllal vettük meg, mivel vásároltunk egy 12 soros, Horsch szemenkénti vetőgépet ISOBUS-os vezérléssel, így mindenképp szükség volt egy olyan erőgépre, ami ezt ki tudja szolgálni, mind lóerőben, mind pedig felszereltségben.

3. kép: A traktor teljesítményének és felszereltségének kiválasztása leginkább a munkagép igénye alapján történt (a kép csak illusztráció)

  • Mit jelent konkrétan az AutoCommand-os felszereltség? Kérem taglalja ezt.

Ahogyan már említettem, fokozatmentes (CVT) sebességváltót, Terraglide rugózott első hidat, ComfortRide fülkerugózást, SideWinder II kartámaszt, melyen az összes fontos kezelőszerv megtalálható. IntelliViev IV, színes érintőképernyős monitort. A GPS beszerelését utólagosan kértük, de csak a nagyobba, annál is az RTK jellel vezéreltet, mivel 8 soros betakarító adaptereink vannak és fontos, hogy a csatlakozások jók legyenek, mert ugye a vetőgép meg 12 soros. A  T7.175-nél az utolsó pillanatban döntöttük el, hogy a vetésben részt vegyen, mivel nagyobb az önsúlya az előzőleg használtnál, ami jól jön a 8 soros, függesztett, műtrágyaszóróval is felszerelt vetőgéppel végzett munkánál, de így ebbe nem lett beszerelve a GPS.

4. kép: Az AutoCommand „felszereltség” része a SideWinder II kartámasz, melyen minden fontos kezelőszerv helyet kapott

  • Milyen opciókkal vásárolták meg a gépeket?

Mindkét traktor igen magas felszereltségű, mivel az AutoCommand sebességváltóval szerelt modellek jól felszereltek, de néhány kiegészítőre azért szükség volt, mint például a hátsó ikerkerék garnitúrára, amivel a talajtaposást tudjuk csökkenteni. Ezt mindkét erőgéphez kértük. A nagyobb estében az emelt teljesítményű hidraulika szivattyút is megrendeltük, a vetőgép biztonságos kiszolgálásához, csakúgy mint az RTK jel által vezérelt automata kormányt és az ISOBUS-kiépítést, mivel ez utóbbi szintén szükséges az új vetőgéppel való kommunikációhoz. Ugyan tavasszal mindkét géppel vetettünk, de hosszú távon úgy látjuk a 12 sorossal meg tudjuk oldani ezt a feladatot, így most csak ehhez kértük a GPS beszerelését.

  • Nem említette a fronthidraulikát, erre nem volt szükség?

Jelenleg nincs olyan munkagépünk ahol ezt az egységet ki tudnánk használni, de már egyeztettünk a kereskedővel a nagyobb esetében az utólagos felszereléséről, mivel be  fogunk szerezni egy 12 soros sorközművelő kultivátort és akkor ezzel a művelettel egy időben ki tudjuk juttatni a műtrágyát is, ha a frontfüggesztésre egy műtrágyatartályt helyezünk el. Ezzel még hatékonyabban tudjuk ezt a munkát elvégezni.

5. kép: A fronthidraulika hasznos felszerelése lehet egy ilyen kategóriájú gépnek is (a kép csak illusztráció)

  • Manapság hazánkban még nem annyira elterjedt az ISOBUS használata. Miért vásároltatok ilyen kiépítésű gépet, hallhatnánk erről egy kicsit bővebben?

A legfőbb indok a már említett új 12 soros szemenkénti vetőgép megvásárlása volt, melyen alapfelszereltség az ISOBUS rendszer, így a traktoron is biztosítani kellett ennek kiépítését, hogy az erőgép és a munkagép kommunikálni tudjon egymással. Az ISOBUS biztosítja az automata szakaszvezérlést. A GPS antennán keresztül látja a rendszer a gép pozícióját és a szükséges helyeken automatikusan elvégzi a szakaszolást, vagy ki/bekapcsolja a teljes gépet. A vetőgép az ISOBUS monitorral vezérelhető. Lehetőség van a vetőmag, a műtrágya és talajfertőtlenítő hely specifikus kijuttatására, így a tábla minden pontjára optimális mennyiségű vetőmag, műtrágya, és talajfertőtlenítő kerül. Az adagolás pontosan ellenőrizhető. Egyszerű dokumentálást tesz lehetővé a rendszer, így a bérmunka elszámolás is könnyebb. Másrészt a jövő beruházásaira gondolva, fontosnak tartottuk, hogy ilyen kiépítésű erőgépet vásároljunk.

6. kép: Az ISOBUS technológia biztosítja a két oldalú kommunikációt a traktor és a munkagép között

  • Vannak-e látható jelei már, hogy a tavaszi szezonban ezzel az új technikai megoldással dolgoztak?

Azt gondolom együttesen (új, korszerű gép+ISOBUS) jelentkezett az előnye az új technológia alkalmazásának. Sokkal egyenletesebb volt a kelés, nem tapasztaltunk rávetést, a csatlakozó sorok tökéletesek voltak. Nagyon nagy lépés volt ahhoz képest, ahogy az előző években kinéztek a vetéseink a rávetéseknek és a nem megfelelő sor csatlakozásoknak köszönhetően, ami ugye terméscsökkenést is eredményezhetett. Kevesebb vetőmag és talajfertőtlenítő fogyott, most műtrágyát még nem szórtunk. Egyszerűbb lett a gépi szolgáltatások elszámolása.

  • Milyen munkákat végeznek ezek a gépek?

A T7.175-ös műtrágyaszórásban és szemenkénti vetésben vett részt egy 8 soros függesztett szemenkénti vetőgéppel, betakarításkor a szállítási munkákban, valamint egy szippantó kocsival is dolgozott. A T7.245-ös a már említett 12 soros szemenkénti vetést végezte kukorica és napraforgó vetéskor, valamint a „kistestvéréhez” hasonlóan a szállítási munkákban vett részt aratáskor. Nagyméretű pótkocsikkal szolgáljuk ki a betakarítógépeinket, viszonylag jónak mondható útjaink vannak a területeinken, így nagy sebességgel, hatékonyan látjuk el ezt a feladatot.

7. kép: A rugózott első híd, együttműködve a fülkerugózással nagy mértékben csökkenti a vezetőre ható vibrációkat

  • Milyen tapasztalata van a T7.245 traktorral általánosságban?

A motorja FPT gyártmányú, Tier 4B környezetvédelmi besorolású, Hi-SRC technológiás erőforrás. A eddig traktorjaink közül még egyik sem volt felszerelve ezzel a megoldással, csak a két mostani beszerzésű, illetve a betakarító gépek. Összehasonlításul azt tudom elmondani, hogy egy régebbi 120 LE-s traktorunk, 6 soros vetőgéppel végzett munkájához képest a területteljesítmény több mint duplájára nőtt, az új AdBlue-s, 147 KW/200 LE névleges teljesítményű erőgép estében (12 soros vetőgéppel), miközben a területre vetített fogyasztás valamelyest csökkent.

Úgy gondolom, igen jónak mondható az üzemanyag felhasználása, a motorokkal semmi gond nincsen, igaz az eddig eltelt rövid idő miatt, még komolyabb következtetéseket nem igazán tehetünk. A traktorokat én magam nagyon keveset vezetem, de azt megtapasztaltam és a kezelők elmondása szerint is a fülkéjük nagyon kényelmes, minden kézre áll, a mellső híd és fülkerugózásnak köszönhetően szállítási munkáknál is komfortos munkavégzést biztosít. A TLT-t még nem használtuk, csak néha a kisebben, amikor a műtrágyaszórást végeztük és a szippantó kocsival dolgozunk vele. Hidraulikából 4 pár található mindkét gépen, többre nincs is szükségünk. A szállítási munkák miatt mindkét gépet légfékkel szerelték fel.

8. kép: A kényelmes vezetőfülke, komfortos munkakörnyezetet biztosít a gépkezelőnek

  • Már elhangzott, hogy a gépkezelők érdeklődéssel várták az AutoCommand sebességváltóval szerelt traktorokat. Hogyan történt a betanulás?

Az élet úgy hozta, hogy túl sok idő nem volt a traktorok megérkezése és a napraforgó és kukorica vetése között, így gyorsan el kellett sajátítani a használatát. Be lettek dobva a „mély vízbe” a kollégáink, szerencsére fogékonyak az újdonságokra, így nem okozott különösebb problémát a kezelésük. A kereskedő szervezett itt Füzesabonyban, a körzeti alközpontban egy egész napos tanfolyamot, traktoronként 2 fő részére, ami nagyon hasznos volt. A beüzemeléskor is már sok minden elhangzott, utána pedig a napi rutin során, ami felmerül kérdés, azt telefonon egyeztetik. Nagyon jó kapcsolatban vagyunk az itteni szerviz technikus kollégákkal, ha keressük őket, készséggel segítenek, de nem olyan bonyolult ezt az AutoCommand váltót használni.

  • Milyen műszakban dolgoznak a traktorok?

Egy műszakban dolgoznak a gépeink, az oktatásra azért küldtünk 4 főt, mert betakarításkor a vezetőik kombájnon ülnek, viszont a szem szállításban mindenképp igényt tartunk rájuk és ilyenkor másik két kezelő kerül rájuk. Viszonylag kis létszámmal dolgozunk, de nagyobb gépekkel, így az egy műszak mellett ki tudják pihenni magukat az emberek. Ha valami nem indokolja, nem erőltetjük a két műszakot.

  • Ha már a gépkezelő kollégákról beszéltünk, mennyire jelent gondot önöknél az utánpótlás kérdése?

Szerencsésnek mondhatjuk magunkat mert egy stabil csapattal dolgozunk, nem jellemző a cégünkre, hogy nagyobb mozgások lennének munkaerő fronton. A legidősebb dolgozónk 51 éves a legfiatalabb pedig tegnap töltötte be a 30-at. Az gondolom, hogy viszonylag jó korosztály dolgozik nálunk, akikből 8 fő gépkezelő és többségük már 15-20 éve itt találja meg a számítását.

9. kép: Az AutoCommand fokozatmentes sebességváltóval szerelt traktorok alapfelszereltsége igen gazdag

  • Ha az eddigi tapasztalata alapján kellene most megrendelni a traktort, változtatna valamit az opciós listán?

Jól bevált így a traktor, megfelelően dolgozik minden hozzárendelt géppel, de ha megvesszük a már említett 12 soros sorközművelő kultivátort, szükségünk lesz a frontfüggesztésre. A kisebbnél még gondolkodunk a felszerelésén, illetve a GPS beszereltetésén, de szóba jöhet még ápolókerék garnitúra beszerzése is a műtrágya szóráshoz.

10. kép: Akár egy személyautó is lehetne

  • Mivel önöknél több New Holland kombájn és erőgép is dolgozik, biztosan sokan kikérik a véleményét. Mit mond nekik, ha az új gépekről kérdezik?

Nagyon elégedettek vagyunk az eddigiek alapján a munkájukkal a teljesítményükkel, a gépkezelők is elismerően szóltak mindkettőről. Amire szántuk őket arra tökéletesen megfelelnek, meghibásodás nélkül végezték eddig a dolgukat, jó vételnek tartjuk! Mi hosszú évekre vásároltuk a gépeket, bízunk benne, hogy a későbbiekben is ilyen elismerően tudunk majd nyilatkozni.

  • Mit tud elmondani a kereskedő szervizéről, alkatrész utánpótlásáról?

Nagyon jól ellátott a helyi alközpont alkatrésszel, de ha itt nincs, akkor 3-4 napon belül beszerzik. Amennyiben sürgős esetről van szó, a 24 órás szállítás is rendelkezésre áll, ha kérjük. Eddig bármilyen alkatrészt biztosítottak, tőlünk függ milyen sürgősségi igénnyel jelentkezünk náluk.  A helyi szervizes csapat stabilnak mondható, már régóta dolgoznak ezzel a márkával, megfelelő szaktudással rendelkeznek, jó a kapcsolatunk velük, de az Agrotec vezetésével is jó partneri viszonyban vagyunk. 15 év óta dolgozunk együtt, csalódást még nem okoztak.

Köszönöm a beszélgetést!

11. kép: A 15 éves márkahűség eredménye a régebbi és az új gép is

Rövid műszaki ismertető a New Holland T7.245 AutoCommand traktorról

A T7 traktorcsalád 10 modellből áll, mely 3 csoportra osztható a tengelytávok alapján. Az első 140-180 LE 2734 mm (4 db) SWB, a második 180-240 LE 2884 mm (4db) LWB, a harmadik pedig 271-300 LE közötti névleges teljesítménnyel és 2995 mm-es tengelytávval (2 db) HD kódnévvel. Az első és második kategória csúcsmodelljei, a T7.225 és T7.270, valamint a harmadik mindkét típusa, T7.290 és T7.315 csak AutoCommand fokozat nélküli sebességváltóval készül, a többi változat 3 féle (fél-powershift, ful-powershift, és fokozatmentesen változtatható áttételű) sebességváltóval rendelhető.

A T7.245 a középső kategóriába tartozik a maga 147/200 KW/LE-s névleges és 161/220 KW/LE maximális teljesítményével. Motorja FPT Industrial gyártmányú, 6 hengeres, 6,7 literes, turbós, közös nyomócsöves, 930 Nm maximális nyomatékkal, 1500 ford/perc-nél, Tier 4B környezetvédelmi besorolással, Hi-SCR rendszerrel. Opcionálisan visszafelé forgatható, vagy változtatható lapátszögű hűtőventillátorral is kérhető. Az FPT nagy tapasztalatokkal rendelkezik a motorgyártás terén ezért megbízható, kedvező fogyasztású, környezetkímélő erőforrásokat gyárt. Az új T7-es Hi-SCR motorok névleges teljesítménye nagyobb az előd modellnél, emellett gyors és közvetlen reagálás jellemzi a hirtelen terhelés változásokra, miközben az üzemanyag és adalék fogyasztás ugyan annyi, vagy kedvezőbb. Az erőforrás

12. kép: Az Intelliview IV, színes, érintőképernyős monitor, sok hasznos információt nyújt és számtalan beállítás elvégezhető rajta

nem igényel extra nagy hűtési kapacitást, nem szükséges semmilyen SCR elem időszakos cseréje a traktor teljes élettartama alatt. Az EPM (Engine Power Management) motorvezérlésnek köszönhetően többletteljesítmény is rendelkezésre áll, így a T7.245 maximális teljesítménye EPM-mel 180/245 KW/LE. Röviden megfogalmazva azt jelenti, hogy a motor vezérlő rendszere a sebességváltó, hidraulika és TLT terhelésnek megfelelően szabályozza az aktuálisan leadott teljesítményt és nyomatékot.

A New Holland által tervezett és gyártott, AutoCommand sebességváltó négy direkt erőátviteli pontot használ 100%-os mechanikus hatékonysággal. Ezek a pontok úgy lettek precízen megtervezve, hogy biztosítsák a nagy vonóerőt igénylő munkák, a másodlagos talajművelési feladatok, a nagysebességű szántóföldi műveletek, mint pl. bálázás, vagy kaszálás, valamint a nagysebességű közúti szállítások során szükséges, leggyakrabban használt sebességekhez való tökéletes illeszkedést. A vezetési stílusnak megfelelően 4 féle üzemmód állítható be:

Automata üzemmód: az AutoCommand állítja be a kívánt sebességhez a motorfordulatszámot és sebességváltó áttételt

Vonulási üzemmód: a kívánt sebesség elérésekor, ezen üzemmód segítségével a vezető állíthatja be a sebességváltót a gazdaságos és hatékony munkavégzéshez

Kézi üzemmód: lehetővé teszi, hogy a gépkezelő állítsa be a kívánt motorfordulatszámot és sebességet

TLT üzemmód: az AutoCommand a TLT bekapcsolásakor biztosítja az állandó motorfordulatszámot

Az AutoCommand technológia lehetővé teszi, hogy gépkezelő 20 m/órától – 50 km/óráig beállítsa a sebességet 0,01 km/h pontossággal, fokozatmentesen, csoportváltások nélkül. Három különböző gyorsítás és lassítási lehetőség közül lehet választani. A „lágy” beállítás kíméletes irányváltásokhoz megfelelő, mint például a nagysebességű közúti szállítás, vagy csúszós talajon való közlekedés. A „Standard” beállítást normál szántóföldi munkákhoz tervezték. A „Szupergyors” agresszív beállítás pedig akkor ideális, amikor azonnali irányváltásokra van szükség. Az egyik fontos biztonsági eleme, az Aktív Stop/Start funkció, ami megakadályozza, hogy a traktor előre, vagy hátra guruljon, amikor megállítják, még nagy terhelés esetén is.

A T7 széria összes modellje rendelhető kipufogó fékkel is, ami ideális abban az esetben, ha gyakran végeznek közúti szállítást a traktorral. Az olajfürdős tárcsafék minden modell alaptartozéka.

A fokozatmentes sebességváltóval szerelt traktorok alapfelszereltségéhez tartozik a Terraglide II. rugózott első híd továbbfejlesztett változata, mely úgy lett kialakítva, hogy kiegészítse a Comfort Ride névre hallgató fülkerugózást, ezzel is csökkentve a kezelőre ható vibrációkat. A légrugós vezetőülés szintén alaptartozék, de opcióban további, még komfortosabb ülés lehetőségek állnak rendelkezésre.

A Terralock rendszer automatikusan kapcsolja az összkerékhajtást és a differenciálzárakat. Táblavégi fordulóknál, vagy a szántóföldről közútra hajtás esetén pedig a gépkezelő beavatkozása nélkül kapcsolja ki.

13. kép: Az összes karbantartási pont könnyen hozzáférhető

Az összes T7-es traktort direkt TLT hajtással szerelték fel a motor és a munkagép közötti teljesítményveszteség csökkentése érdekében. A TLT kapcsolása nyomógombbal történik, kíméletes indítási funkcióval. Az erőgépek automata TLT-vel is rendelhetőek.

A táblavégi forduló programozás az alapfelszereltség része.

Minden T7 traktor gyárilag, zárt központú, terhelésérzékelős hidraulika rendszerrel van felszerelve. A T7.245 AutoCommand modellek esetében a standard felszereltség hidraulika szivattyúja 150 liter/perc hidraulikus teljesítményt biztosít. Akinek ettől többre van szüksége, az opciós MegaFlow szivattyút is kérhet, mely 170 liter/perc olajáramot biztosit. Az egyes kihelyezett hidraulikaszelepek térfogatárama az érintőképernyős monitoron egyszerűen beállítható.

Szintén az alapfelszereltség részét képezi ebben a felszereltségben a SideWinder II kartámasz, melyen az összes létfontosságú kezelőszerv megtalálható. A CommandGrip vezérlőkar hátsó részén elhelyezett nyomógombokkal további funkciókhoz nyílik hozzáférés. Szintén a kartámaszon található az Intelliview IV 26,4 cm-es érintőképernyős monitor, melyről az automata kormány is működtethető, sok más funkcióval együtt.

Mint ahogy már előzetesen szó volt róla, a T7 traktorok felszerelhetőek az ISOBUS III technológiával is, melynek segítségével (ha a munkagép is fel van szerelve ilyen egységgel) az erőgép és munkagép egymással tud kommunikálni, pl. szükség esetén, a termelékenység érdekében a munkagép szabályozni tudja a traktor sebességét.

Opcionálisan, a traktorok rendelésekor 3 féle navigációs csomag közül lehet választani, akár az 1,5 cm-es pontossági szintet, RTK korrekciós jel használatával.

A csendes, 69 DB(A) zajszintű fülke ergonomikus és komfortos munkahelyet biztosít a gépkezelőnek, de aki további kényeztetésre vágyik, egyéb kényelmi funkciókat biztosító egységeket is rendelhet.

Az összes karbantartási pont könnyen hozzáférhető, a hosszú szervizperiódusoknak köszönhetően pedig több időt tölthet el a traktor a szántóföldön.

Fotók: a New Holland és a szerző felvételei

ARCHÍVUM
KERESÉS / SZŰRÉS
Kulcsszó vagy címrészlet
Dátum
Szerző
Csak az extra lapszámokban keressen