Új ARION 600/500 modellek fokozatnélküli hajtóművel
Agrofórum Online

Milyen előnyöket kínál a fokozatnélküli hajtómű? A 140-184 LE teljesítményosztályba tartozó traktoroktól a felhasználók sokoldalú felhasználási lehetőséget igényelnek, azaz a szántástól a különféle ápolási munkákon át egészen a szállításig egyaránt használhatók legyenek. Az ilyen követelményeknek azonban a hagyományos mechanikus váltóval szerelt gépek csak kevéssé felelnek meg. Ezzel szemben egy fokozatmentes váltóval szerelt traktor sokoldalú felhasználási lehetőséget kínál. Egy fokozatnélküli hajtóművel a traktor sebességtartománya ugyanis 0,1 km/h-tól az 50 km/h-ig terjed, miáltal a lassú ápolási munkáktól a nehéz talajmunkák, illetve a TLT megahajtású munkagépek üzemeltetésén át egészen a nagyobb sebességet igénylő szállítási feladatokra a hagyományos traktorokhoz képest nemcsak alkalmasabbak, de a munkavégzés hatásfoka is jobb (1. kép). Ez az igény vezette a CLAAS fejlesztőit egy új traktorszéria megalkotására, aminek eredménye az új ARION 500/600 CMATICban testesült meg azáltal, hogy e sorozat modelljeit fokozatmentes CLAASEQ 200 hajtóművel látták el és vele összefüggésben a traktorok motorteljesítményét is megemelték a hagyományos, XESHIFT hajtóművel szerelt ARION 500/600 széria traktoraival szemben (1. táblázat). Az új hajtóművet kifejezetten a középkategóriás traktorok számára a CLAAS Industrietechnik (CIT) Padenborn székelyű gyára és a franciaországi CLAAS Tractor (CT) közösen fejlesztett ki és amelyet CLAAS Industrietechnik (CIT) gyárt a legújabb szabványoknak megfelelő minőségben. És hogy az említett széles alkalmazási feltételeknek az ilyen hajtóművel szerelt traktorok maradéktalanul meg is feleljenek, a traktorokba csak az a hajtómű kerülhet beszerelésre, amelyet a gyár erre a célra kifejlesztett vizsgáló centrumában a legkorszerűbb mérő és ellenőrző berendezésekkel végzett teszt és megbízhatósági vizsgálatok során erre alkalmasnak találnak (részletek a bekeretezett részben). Hogyan működik? EQ 200 fokozatmentes hajtómű lényegében két részből, a hajtásbemeneti oldalon a kétlamellás tengelykapcsolóból és a kétfokozatú bolygóműből (2. kép), valamint a hidrosztatikus egységből áll, ami a lehajtást is magában foglalja. Az egybeépített két egységet a 3. kép mutatja. A motor felöli oldalon a hajtás két, egy mechanikus és egy hidrosztatikus ágra oszlik. Amikor a hidrosztatikus oldalon a hidroA CLAAS bővíti fokozatmentes CMATIC hajtóműcsaládját Új ARION 600/500 modellek fokozatnélküli hajtóművel Dr. Demes György AGROFÓRUM Nem is volt oly régen, amikor szenzációként jött a hír, hogy a 100-175 LE teljesítményosztályba tartozó ARION 600/500 traktorok az eddig csak a 200 LE-s, vagy annál nagyobb traktorokra jellemző felszereltséggel is elérhetővé válnak. Ugyanis 2012 szeptemberétől ezt a traktorszériát a CLAAS jellemzően az egyszerűbb mechanikusan vezérlő CIS (CLAAS Information System), illetve a sokkal komfortosabb, elektronikusan vezérlő CEBIS (CLAAS Elektronische-Bord-Information-System) kezelőegységgel és HEXASHIFT váltóval kínálja. És alig múlt el egy év, máris újabb ARION 600/500 modellek bemutatásának, mégpedig az igazi újdonságnak számító CMATIC jelű változatnak lehettünk tanúi, amelyek más CLAAS CMATIC modellekkel egyezően már nem mechanikus, hanem fokozatnélküli hajtóművel készülnek. Az új traktorszéria modelljei ráadásul teljesítményüket tekintve nem is a 100-175, hanem a nagyobb, 140-184 LE teljesítményosztályba sorolhatók, amelyeknek bevezetésével a CLAAS fokozatnélküli traktor-portfóliója mostantól átfogja a 140 LE-től az 530 LE-ig terjedő teljesítménytartományt. 1. kép Az ARION 600/500 CMATIC a szántóföldön és a közúton is megállja sztatikus motor semleges állásban, a mechanikus oldalon a tengelykapcsoló pedig kikapcsolt helyzetben van, nincs hajtásátvitel, a bolygómű üresben forog, a traktor sebessége zérus. A hidrosztatikus motor semleges helyzetének megváltoztatása (elfordítása, amit a gépkezelő a multifunkciós karral a vezetőfülkéből végez), beindítja a vele kapcsolatban álló hidraulika szivattyút, amely a bolygómű külső koszorúkerekén keresztül meghatja a kimenő tengelyt és megindul a traktor (1. fokozat). A hidrosztatikus motor elfordulási szögével arányosan nő a kimenő tengely fordulatszáma, folyamatosan nő a traktor gyorsulása, emelkedik a sebessége (1. ábra). A gyorsítás során folyamatosan változik a mechanikus és a hidrosztatikus erők megoszlása. A két hajtás „szinkron” pontjában bekövetkezik a váltás, bekapcsol a kétlamellás tengelykapcsoló és megtörténik a fokozatváltás (2. fokozat) terhelés alatt, a fordulatszám és nyomaték ugrásszerű változása nélkül (2. ábra). A multifunkciós kar további működtetésével most a hidrosztatikus szivattyú fordul el semleges helyzetéből, aminek hatására megfordul a folyadékáram iránya és most a szivattyú (motorként) hajtja meg (az ettől a pillanattól szivattyúként működő) hidrosztatikus motort, aminek eredményeként a traktor tovább gyorsul és sebessége is tovább emelkedik egészen 50 km/hig. Mindez történik úgy, hogy még 50 km/h maximális sebességnél is a percenkénti motorfordulat csak 1.500, aminek előnye jelentős üzemanyag-megtakarításban mutatkozik meg. Új hajtóműház Az ARION 500/600 CMATIC hajtóműházát úgy alakították ki, hogy az olajteknő olajszintje a lehető legkisebb legyen, ami még megfelelő olajellátást tesz lehetővé, viszont minimálisra csökkenti az olajellenállásból („pancsolásából”) származó veszteségeket, és aminek eredménye ugyancsak a csökkenő üzemanyag felhasználásban testesül meg. Mindig a helyes fokozatban haladni Az ARION 500/600 CMATIC kezelését, csakúgy, mint a nagytestvér AXION 900 CMATIC-nál a praktikusság és legnagyobb kényelem 1. táblázat Az új ARION 500/600 CMATIC traktorok motorteljesítménye TraktortípusARION CMATIC Típusszám650640630620550540530 Max. motor telj. (LE) (Ecer 120)184177165158163155145 2. kép A bolygóműves hajtómű szerkezeti részeket is mutató áttetsző képe 3. kép EQ 200 fokozatmentes hajtómű lényegében két részből, a hajtás-bemeneti oldalon a kétlamellás tengelykapcsolóból és a kétfokozatú bolygóműves hajtóműből áll 1. ábra A hatásátvitelt szemléltető kép az EQ 200 fokozatmentes hajtómű 1. fokozatában 2. ábra A hatásátvitelt szemléltető kép az EQ 200 fokozatmentes hajtómű 2. jellemzi (4. kép). Az előre- és hátramenet váltása a kormányon található REVERSHIFT karral, az irányítás a kartámaszba épített CMOTION többfunkciós kezelőegységgel végezhető. Mint a hajtómű működésének leírásából is kitűnt, nincs szükség az egyes vagy kettes fokozat közötti manuális kapcsolására, a hajtómű automatikusan mindig abban a fokozatban működik, ami legjobban megfelel a terhelésnek, ráadásul tehermentesíti a traktor vezetőjét, kizárja az esetleges hibás kezelést, illetve a hajtómű ebből származó esetleges meghibásodását. Az ARION 500/600 CMATIC ezen kívül egy aktív helyzetszabályozóval is rendelkezik, ami az emelkedőn való biztonságos megállást, illetve elindulást szolgálja. Mint a legújabb CLAAS traktorokon, a kezelés történhet a széria felszerelést képező CEBIS terminálon keresztül. A gépkezelő menet közben gombnyomásra választhatja a haladás módját és vezetheti a traktort lábpedál, vagy a CMOTION multifunkciós kezelőkar segítségével. ¦ 4. kép Az ARION 500/600 CMATIC kezelőkabinját a tágasság, a körkörös kilátás és a kezelőszervek ergonomikus elhelyezése jellemzi. Az előre- és hátramenet a kormányon található REVERSHIFT karral, az irányítás a kartámaszba épített CMOTION többfunkciós kezelőegységgel végezhető Ahol az új EQ 200 fokozatmentes hajtóművek készülnek Az ARION 500/600 CMATIC az új fokozatmentes EQ 200 hajtóművét a CLAAS Padenborn székhelyű, CLAAS Industrietechnik (CIT) gyárában készítik, amelyet a franciaországi CLAAS Tractor (CT) közreműködésével fejlesztettek ki kifejezetten a középkategóriás traktorok számára. Gyártás a ma ismert legkorszerűbb szerelősoron A CLAAS több tízmillió eurót fektetett abba a legkorszerűbb gyártási technológiát képviselő és az autóipari szabványoknak is megfelelő szerelősorba, amelyen az új EQ 200 fokozatmentes hajtóművek patikatisztaságú körülmények között, átfogó minőségellenőrzés és -biztosítás mellett készülnek. Az 1.300 m 2 alapterületen belül öt állomás a fődarabok előszerelésére, 12 állomás a készre-szerelésre, egy pedig, az ún. „Endof-Line” vizsgáló állomáson (5. kép) a minőségellenőrzésre szolgál. A hibamentes gyártást, a szerelést végzők számára on-line rendelkezésre álló utasítás garantálja, amely a szerelés helyén pontosan megadja mit, mivel, milyen szerszámokkal, milyen módon, milyen pozícióban és hová kell szerelni. A használt szerszámok elektronikusan vezéreltek, azaz nemcsak előírják, de tíz évig meg is őrzik az adott szerszámmal elvégzett munkafolyamat összes paraméterét. Ha akár egyetlen szerelési lépésnél bármely érték nem egyezik az előírttal, a munkafolyamat nem folytatható, míg a hibát nem javítják. Átfogó minőség-ellenőrzés Az „End-of-Line” vizsgáló állomás minden készre szerelt váltót 30 percig tesztel. A lehetséges terhelési állapotokat két villanymotor segítségével szimulálják úgy, hogy míg az egyik motor hajt, a másik fékez. A vizsgálat kiterjed az alapfunkciókra csakúgy, mint a különböző menetsebességekre és gyorsulásokra is. Eközben mérőeszközök sokasága figyeli az olajhőmérsékletet, a fordulatszámot, a rezgéseket és még számtalan paramétert, majd az egész folyamatot megismétlik. A minőségbiztosítás másik garanciája a tökéletes tisztaság. A szerkezeti részek védett, zárt tárolása mellett minden saját gyártású fogaskereket, alkatrészt az új átmenő mosóberendezésben először demagnetizálnak, majd mosnak, szárítanak, és amelyek teljes korrózióvédelmet biztosító csomagolás után kerülnek átmeneti tárolásra, vagy közvetlen a szerelőszalagra. Az öntvényelemek utómunkálataira, a sorják eltávolítására is hasonló gondot fordítanak. …és ami még garancia a hajtóművek megbízhatóságára A CIT-ben gyártott fokozatmentes hajtóművek megbízhatóságára nemcsak a fejlesztésükére összesen fordított 80.000 óra, valamint a vizsgálóállomásokon a tesztelésre fordított 17.000 óra nyújt garanciát, hanem az a további 15.000 órán keresztül folytatott tartósüzemi vizsgálat is, amit az új hajtóművekkel szerelt traktorokkal végeztettek különféle földmunkák és közúton való közlekedés során. 5. kép Az új fokozatmentes EQ 200 hajtómű tesztelése Padenbornban, a CLAAS

ARCHÍVUM
KERESÉS / SZŰRÉS
Kulcsszó vagy címrészlet
Dátum
Szerző
Csak az extra lapszámokban keressen