Az új, elektronikus SteerX kényszerkormányzás kitágítja a tengelykormányzás határait, mivel a rendszernek már nincs szüksége mechanikus kapcsolatra a vontató és vontatmány között.

A mezőgazdasági szállítójárművek az évek során egyre nagyobbak lettek, miközben a földutak, bekötőutak és udvarok mérete többnyire változatlan maradt. Ezért kihívást jelent, hogyan tudják a nagyobb tengelytávval, illetve a vonó- és forgáspont közötti nagyobb távolsággal rendelkező mezőgazdasági szerelvények megőrizni a manőverezhetőségüket.
Ez a távolságból adódó sodródási ív csökkentésével lehetséges, egy vagy két kormányzott tengely segítségével. Erre két megoldás létezik: egyrészt az utánfutó (más néven talaj-) kormányzás, másrészt a kényszerkormányzás, aktívan vezérelt kormányzott tengelyekkel. A kormányzott tengelyek növelik a menetkényelmet, és egyidejűleg csökkentik a tengelyek és az abroncsok kopását.
A „hagyományos” hidraulikusan zárható utánfutó (talaj-) kormányzások előremenetben jó fordulékonyságot biztosítanak, és bármely traktorhoz könnyen csatlakoztathatók. A kormányzott tengely lezárásához (amikor szükséges) elegendő egy egyszeres működésű hidraulikacsatlakozás. Ugyanakkor nagyobb sebességnél és oldallejtőn, valamint nyomvályús utakon (pl. mezei földutak) biztonsági okokból a tengelyt le kell zárni. Tolatáskor szintén lezárásra kerül a talajkormányzott tengely, ami a tengelyek számától és a tengelytávtól függően nagyon rontja a fordulási sugár értékét.
A mechanikus-hidraulikus kényszerkormányzásoknál a K80 vonófej mellé egy K50 csatlakozású összekötőrudat hidraulikahengerrel, ill. hengerekkel szerelnek. Ezt követően a kényszerkormányzó rendszert a vontató járműhöz kell igazítani. A rendszer előnye, hogy a kormányzott tengelyek aktívan bekormányoznak, működik előre- és hátramenetben egyaránt, és nem szükséges kézzel, vezérlőegységen keresztül lezárni. Így megvalósul hátramenetben is a kormányzás és a kezelőnek nincs tennivalója, amíg dolgozik a kocsival. A vontatójármű bekormányzási szögét a tolórúd vagy a jeladó munkahenger korlátozza.
Az elektro-hidraulikus kényszerkormányzás elterjedt rendszerei általában egy kis méretű, a K80 vonófej köré szerelt összekötőrudat használnak, amely a vontatójármű és a pótkocsi közötti kormányzási szöget jellé alakítja. Ez a csatlakozás többnyire nem szabványos, és az összekötőrúd a „gyors” csatlakoztatás érdekében gyakran igen finom kialakítású. Az ebből eredő sérülések negatívan befolyásolják a bekormányzási szöget.

A Fliegl az elektronikus kényszerkormányzás terén innovatív szenzortechnikát alkalmaz, amely teljes mértékben nélkülözi a vontatójárműre szerelt összekötőrudat.
Az érzékelő a pótkocsin található. A traktoron mindössze Load-Sensing hidraulika és ISOBUS-csatlakozás szükséges. Amennyiben a traktor nem rendelkezik ISOBUS-rendszerrel, a Fliegl egy ISOBUS-kábelkészletet is kínál, beépített kijelzővel együtt.

3. ábra: Még nagyobb sebességnél és váratlan manőverek esetén is a kormányzás optimálisan alkalmazkodik, így magas szintű menetstabilitást biztosít
A jeladók adatai, a dőlésszög és a haladási sebesség alapján kiszámítják az optimális bekormányzási szöget, és a kormányhenger ezt a pozíciót veszi fel. Így a kanyarodás során fellépő oldalirányú erők jelentősen csökkennek. Ennek következtében a tengelyegység kímélődik, és az abroncsok kopása jelentősen mérséklődik.
Az intelligens rendszer minden, a funkcionális biztonság területén felmerülő követelményt teljesít azáltal, hogy folyamatosan figyeli a kormányzás-specifikus paramétereket. Még nagyobb sebességnél és váratlan manőverek esetén is a kormányzás optimálisan alkalmazkodik, így magas szintű menetstabilitást biztosít. Emellett a rendszerhez egy átfogó működtető szoftver is tartozik, diagnosztikai és szervizfunkciókkal.

SteerX egy pillantásra:
- Nincs szükség további összekötőrúdra, így gyors a csatlakoztatás, és nagy a bekormányzási szög a vonórúdhoz képest.
- Innovatív szenzortechnika, ami csökkenti a futómű kopását és a karbantartási költségeket.
- Javított menetstabilitás.
- Magas rendszerbiztonság.
- Számos Fliegl tandem- és tridem-pótkocsihoz gyári opcióként elérhető.
Az elektronikus kényszerkormányzással, a SteerX-szel a Fliegl új értelmet ad a fordulékonyságnak.
