31℃ 19℃
június 6. Norbert, Norberta, Cintia
Gépészet
Fizetett tartalom

Letolós vagy láncos? Szervestrágyázás Fliegl módra

Fliegl

A szerves anyag visszapótlásának fontossága az utóbbi évek változásai miatt jelentősen megnőtt. A szerves trágyák és egyéb szerves anyagok kijuttatásához számtalan gyártó kínál méretben, felszereltségben, kivitelben eltérő eszközöket.

A Fliegl két különböző pótkocsit kínál szerves trágyaszórásra: a klasszikus láncos-léces kaparópadlós rendszerű KDS-t, illetve a letolós rendszerű ADS és ASW típusokat trágyaszóró hátfallal.

A Fliegl márka leginkább letolórendszerű pótkocsijairól ismert, azonban 2019-ben a Fliegl átvette a francia Brochard pótkocsigyártót, ami korábban Franciaország közkedvelt márkái közé tartozott. Vontatott műtrágyaszórói meghatározóak voltak a mezőgazdasági pótkocsi piacon.

Fliegl KDS 260 Láncos trágyaszóró pótkocsi
Fotó: Fliegl KDS 260 Láncos trágyaszóró pótkocsi

A hagyományos gyártók, így a Fliegl is, a KDS trágyaszóró kocsikat függőleges álló tépőhengeres szórószerkezettel vagy vízszintes tépőhengeres röpítőtányéros ún. univerzális szórószerkezettel kínálja. A teljesítményigény az univerzális szórórendszer esetében valamivel magasabb.

Az egyre népszerűbb letolórendszerű pótkocsik, mint az ADS és ASW, esetében a szórószerkezet vagy a hátsó ajtó helyére szerelt függőleges tépőhengeres kialakítású, vagy egytengelyes kivitelű, célzott trágyaszórásra fejlesztett gép. Mindkét szórószerkezet egyenletesen teríti el a trágyát.

A hagyományos KDS típusú kaparópadlós kocsi a kocsi fenekén hátrafelé hidromotorral húzott láncokhoz erősített lécekkel továbbítja a trágyát. A mélyágyas, fent szélesebb kocsiszekrényű, alacsony súlypontú modelleknél azonban a tapadós anyag továbbítása az oldalfalak ferdesége miatt bizonytalanná válhat, vagy teljesen elakadhat.

A szórás hosszirányú egyenletessége nem biztosítható. A láncok, a lécek és a hajtásrendszer kopása elkerülhetetlen, az „idegen” anyagok hosszan javítható kieséseket is okozhatnak.

Ezzel szemben a Fliegl ADS és ASW letolórendszerű pótkocsijai egy egyszerű, tartós munkahengeres megoldással dolgoznak.

A letolórendszer fő erőssége az egyszerűség, várható élettartama hosszabb, a leszórás pedig teljesen egyenletes. A hosszirányú szóráskép kifejezetten precíz: határozott a kezdete és a vége is.

Fliegl ASW 381-es letolós pótkocsi Profi V2 trágyaszórós hátfallal
Fotó: Fliegl ASW 381-es letolós pótkocsi Profi V2 trágyaszórós hátfallal

A letolórendszerű trágyaszórókat a Fliegl jellemzően két függőleges tépőhengerrel szereli, de elérhető néhány négy hengeres kivitel is. Ezek az átlagos szerves trágyát 10-12 méterre képesek szétszórni, gyors munkavégzést biztosítanak.

Az újabb modelleken az alsó kidobótányéron lengőlapáttal tovább javították az eloszlást, az idegen anyagokra kevésbé érzékenyek.

A Fliegl KDS láncos trágyaszóróit mindkét elterjedt szórószerkezettel – függőleges tépőhengeres és vízszintes bontóhengeres–szórótányéros – kínálja. A vízszintes kivitel azoknak lehet ideális, akiknek a nagyobb szórásszélesség és finomabb aprítás fontosabb, esetleg mészpor kijuttatására keresnek megoldást.

Nem véletlen, hogy több nagy magyar gépforgalmazó is elsősorban a Fliegl letolórendszerű trágyaszóróit ajánlja, a jobb használhatóság, kevesebb karbantartási igény és kiváló ár–érték arány miatt.

Összefoglalva: a magyar gazdaságokra jellemző közepes és nagyobb üzemméretek esetén- ahol fontos a nagy teljesítmény, a problémamentes üzemeltetés és a megtérülés – egyre többen választják a Fliegl ADS vagy ASW letolórendszerű trágyaszóró pótkocsijait, amelyek hatékony, modern és megbízható megoldást kínálnak a szerves anyag kijuttatására.

A szerves trágyázás jövője a hatékonyságról, a megbízhatóságról és a hosszú távú gazdaságosságról szól. A Fliegl ezekre kínál választ.  Legyen szó letolórendszerű ADS vagy ASW trágyaszórókról, vagy a jól bevált KDS láncos modellekről.

Bízd a kijuttatást a profikra, bízd a Fliegl-re!

Válassz olyan gépet, ami nemcsak ma dolgozik érted, hanem hosszú távon is számíthatsz rá!

Kiemelt kép: Fliegl

Lendületesen bővül a mezőgazdasági pótkocsipiac

2025. június 5. 11:10

347 új mezőgazdasági pótkocsit helyeztek forgalomba 2025 első öt hónapjában Magyarországon, ez 8,4 százalékos növekedés tavalyhoz képest.

Hatékony-e a drónos permetezés? + videó

2025. június 1. 12:10

A drónok mezőgazdasági alkalmazása számos kérdést vet fel, vannak akik szkeptikusak. Riportunkban a technológiáról szólnak a szakértők.

Precizitás, hatékonyság, Kubota: előtérben az XTA 2420 ültetvény permetező

2025. május 31. 10:10

A Kubota XTA 2420 új szintre emeli az ültetvények növényvédelmét – kompromisszumok nélkül, precízen és környezetkímélően.

Massey Ferguson RB 4160 V Xtra prémium minőségű változókamrás körbálázók készletről szezonra!

2025. május 30. 06:40

A Massey Ferguson nemcsak erő- és betakarítógépeket gyárt, hanem kimagasló minőségű és használati értékű körbálázókat is.

Tartja a tempót a Fliegl a mezőgazdasági pótkocsipiacon

2022. augusztus 15. 10:28

Júliusban 193 új mezőgazdasági pótkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon.

Szállítani mindig kell – aktualitások a mezőgazdasági logisztikában

2022. április 21. 04:36

Munkatársunk Ackermann Tamással, a FLIEGL ABDA Gépgyártó Kft. cégvezetőjével készített interjút az agrárlogisztika aktualitásairól.

Extraerős teknős tridem billenős kocsi érkezett a Fliegltől

2023. november 26. 17:10

Az új TMK 386 teknős tridem billenős kocsi egy robusztus és sokoldalú eszköz. Speciális fejlesztés a nagy mennyiségű siló- és gabona szállítására, és új mércét állít fel a kapacitás és hatékonyság tekintetében.

Ötven százalékos mínuszban a mezőgazdasági pótkocsipiac

2023. május 9. 05:39

A teljes idei eladásokat nézve az első helyen 48 darabos előnnyel a Fliegl áll. A 96 darabos forgalomba helyezés, 23,7 százalékos piaci részesedést jelent.