Gépészet
Fizetett tartalom

Letolós vagy láncos? Szervestrágyázás Fliegl módra

Fliegl

A szerves anyag visszapótlásának fontossága az utóbbi évek változásai miatt jelentősen megnőtt. A szerves trágyák és egyéb szerves anyagok kijuttatásához számtalan gyártó kínál méretben, felszereltségben, kivitelben eltérő eszközöket.

A Fliegl két különböző pótkocsit kínál szerves trágyaszórásra: a klasszikus láncos-léces kaparópadlós rendszerű KDS-t, illetve a letolós rendszerű ADS és ASW típusokat trágyaszóró hátfallal.

A Fliegl márka leginkább letolórendszerű pótkocsijairól ismert, azonban 2019-ben a Fliegl átvette a francia Brochard pótkocsigyártót, ami korábban Franciaország közkedvelt márkái közé tartozott. Vontatott műtrágyaszórói meghatározóak voltak a mezőgazdasági pótkocsi piacon.

Fliegl KDS 260 Láncos trágyaszóró pótkocsi
Fotó: Fliegl KDS 260 Láncos trágyaszóró pótkocsi

A hagyományos gyártók, így a Fliegl is, a KDS trágyaszóró kocsikat függőleges álló tépőhengeres szórószerkezettel vagy vízszintes tépőhengeres röpítőtányéros ún. univerzális szórószerkezettel kínálja. A teljesítményigény az univerzális szórórendszer esetében valamivel magasabb.

Az egyre népszerűbb letolórendszerű pótkocsik, mint az ADS és ASW, esetében a szórószerkezet vagy a hátsó ajtó helyére szerelt függőleges tépőhengeres kialakítású, vagy egytengelyes kivitelű, célzott trágyaszórásra fejlesztett gép. Mindkét szórószerkezet egyenletesen teríti el a trágyát.

A hagyományos KDS típusú kaparópadlós kocsi a kocsi fenekén hátrafelé hidromotorral húzott láncokhoz erősített lécekkel továbbítja a trágyát. A mélyágyas, fent szélesebb kocsiszekrényű, alacsony súlypontú modelleknél azonban a tapadós anyag továbbítása az oldalfalak ferdesége miatt bizonytalanná válhat, vagy teljesen elakadhat.

A szórás hosszirányú egyenletessége nem biztosítható. A láncok, a lécek és a hajtásrendszer kopása elkerülhetetlen, az „idegen” anyagok hosszan javítható kieséseket is okozhatnak.

Ezzel szemben a Fliegl ADS és ASW letolórendszerű pótkocsijai egy egyszerű, tartós munkahengeres megoldással dolgoznak.

A letolórendszer fő erőssége az egyszerűség, várható élettartama hosszabb, a leszórás pedig teljesen egyenletes. A hosszirányú szóráskép kifejezetten precíz: határozott a kezdete és a vége is.

Fliegl ASW 381-es letolós pótkocsi Profi V2 trágyaszórós hátfallal
Fotó: Fliegl ASW 381-es letolós pótkocsi Profi V2 trágyaszórós hátfallal

A letolórendszerű trágyaszórókat a Fliegl jellemzően két függőleges tépőhengerrel szereli, de elérhető néhány négy hengeres kivitel is. Ezek az átlagos szerves trágyát 10-12 méterre képesek szétszórni, gyors munkavégzést biztosítanak.

Az újabb modelleken az alsó kidobótányéron lengőlapáttal tovább javították az eloszlást, az idegen anyagokra kevésbé érzékenyek.

A Fliegl KDS láncos trágyaszóróit mindkét elterjedt szórószerkezettel – függőleges tépőhengeres és vízszintes bontóhengeres–szórótányéros – kínálja. A vízszintes kivitel azoknak lehet ideális, akiknek a nagyobb szórásszélesség és finomabb aprítás fontosabb, esetleg mészpor kijuttatására keresnek megoldást.

Nem véletlen, hogy több nagy magyar gépforgalmazó is elsősorban a Fliegl letolórendszerű trágyaszóróit ajánlja, a jobb használhatóság, kevesebb karbantartási igény és kiváló ár–érték arány miatt.

Összefoglalva: a magyar gazdaságokra jellemző közepes és nagyobb üzemméretek esetén- ahol fontos a nagy teljesítmény, a problémamentes üzemeltetés és a megtérülés – egyre többen választják a Fliegl ADS vagy ASW letolórendszerű trágyaszóró pótkocsijait, amelyek hatékony, modern és megbízható megoldást kínálnak a szerves anyag kijuttatására.

A szerves trágyázás jövője a hatékonyságról, a megbízhatóságról és a hosszú távú gazdaságosságról szól. A Fliegl ezekre kínál választ.  Legyen szó letolórendszerű ADS vagy ASW trágyaszórókról, vagy a jól bevált KDS láncos modellekről.

Bízd a kijuttatást a profikra, bízd a Fliegl-re!

Válassz olyan gépet, ami nemcsak ma dolgozik érted, hanem hosszú távon is számíthatsz rá!

Kiemelt kép: Fliegl

Aprítás, zúzás vagy talajkopírozás? A Müthing mulcsozói előtt nincs lehetetlen feladat

2025. december 19. 13:10

Méhlegelők, lucernatáblák, zöldugar szegélyek karbantartására egyaránt alkalmasak a Müthing profi kivitelű, elérhető árú szárzúzói.

Kverneland: innovációk, amelyek új korszakot nyitnak a professzionális mezőgazdaságban

2025. december 17. 14:10

A Kverneland idei újdonságai a műtrágyaszórástól a vetésen át a permetezésig minden területen új mércét állítanak: nagyobb precizitás, kisebb környezeti terhelés.

Fliegl SteerX – a fordulékonyság új dimenziója

2025. december 17. 09:10

Az új, elektronikus SteerX kényszerkormányzás kitágítja a tengelykormányzás határait, mivel a rendszernek már nincs szüksége mechanikus kapcsolatra a vontató és vontatmány között.

Magágyat készít, szántást munkál el, bokrosít: Földmester kompaktor

2025. december 16. 13:10

Bár a forgatásos talajművelést egyre gyakrabban kerülik a magyar gazdák is, néha szükség lehet a szántás elmunkálására, de a Güttler Földmester kompaktor emellett magágykészítésre, sőt bokrosító hengerezésre is alkalmas.

Erős láncok a hatékony és univerzális munkavégzés érdekében

2021. június 15. 09:39

Az 1993 óta Abdán működő Fliegl német gyárában egy új termék született, melynek premierje a 2021-es NAK Szántóföldi Napokon látható. A láncos tárcsás borona a talaj megmunkálást modernizálja, amely a 21. századi európai talajművelési kultúrában egy igazi innovációként törhet utat magának.

Pótkocsipiac: jól kezdte az évet a Pronar

2018. február 8. 09:05

Összesen 90 új mezőgazdasági pótkocsit helyeztek forgalomba 2018 első hónapjában Magyarországon, ez 43 százalékos növekedés tavaly januárhoz képest.

Ha pótkocsi vásárlásán gondolkodik, a KITE Zrt.-nél 3 márkából is választhat!

2021. június 7. 13:34

A betakarítás hatékonysága nemcsak a kombájnon múlik, hanem az optimális és gazdaságos logisztikán is, amelyben természetesen fontos szerepe van a pótkocsiknak is. A KITE Zrt.-nél három pótkocsimárka közül is választhat, a Joskin, Fliegl mellett a Furrier pótkocsik is elérhetőek!

2020-ban is Fliegl győzött a mezőgazdasági pótkocsipiacon

2021. január 8. 11:20

Az egész éves alapú összehasonlításban 2020-ban 1402 mezőgazdasági pótkocsit adtak el, ami a koronavírus jelentette nehézségek ellenére csupán 2,2 százalékos mínusz 2019-hez képest.