A hannoveri Agritechnica kiállítás előtt jelentkezett világrengető újdonsággal a japán Kubota, és ezzel alaposan meglepte vetélytársait.
A jövő traktorait nem gázolaj fogja hajtani, már csak azért sem, mert a 21. század második felében elfogy a fosszilis energiahordozók gazdaságosan kitermelhető készlete. Helyettesítőként sokáig az elektromos hajtás tűnt biztos befutónak, az utóbbi időkben azonban egyre inkább teret nyerni látszik egy alternatív megoldás.
A hidrogénhajtásról van szó, illetve a hidrogén-üzemanyagcellás járművekről, amelyek egyre népszerűbbnek tűnnek a gyártók körében. Jelenleg úgy tűnik, hogy 2035-től nem lehet új benzines és dízelmotoros autókat értékesíteni az Európai Unióban, és a szigorítás – kétség sincs felőle – előbb-utóbb a mezőgazdasági erőgépekre is kiterjed majd.
Az elektromos járművek rohamosabb elterjedéséhez még mindig hiányzik a nagy tömegben és olcsón előállítható energia. Ezzel szemben a hidrogénhajtáshoz csupán hidrogén szükséges, valamint a levegő oxigénje, és az elektrokémiai folyamat során elektromos áram jön létre, miközben a jármű csak vízgőzt bocsát ki. Személyautóknál 5 kilogramm hidrogén-üzemanyag már 5 perc alatt beletankolható a járműbe, és ez már a mai technikai fejlettségi szint mellett is elegendő 400–500 kilométer megtételére.
Egyelőre a hidrogént földgáz segítségével állítják elő, vagyis nem túl környezetbarát megoldással. Ha viszont elterjed a víz molekuláris bontásával (elektrolízissel) történő gyártás, az nagy lendületet adhat a hidrogénhajtásnak. Bár ez a gáz meglehetősen robbanékony, a gyártók szerint a hidrogéncellás autók már most ugyanolyan biztonságosak, mint hagyományos társaik.
Ember nélkül, mesterséges intelligenciával
Ehhez a témához, illetve a mezőgazdasághoz is kapcsolódó friss hír, hogy a Kubota izgalmas traktorújdonságot fejlesztett a hannoveri Agritechnica szakkiállításra időzítve. Világelső lett abban, hogy egyetlen erőgépben egyesítette a hidrogénhajtást az önvezetéssel. A japán robottraktor humán kezelő nélkül dolgozik (a felügyeletéhez természetesen még mindig szükséges ember), és a mesterséges intelligenciát (AI) is segítségül hívja a precíz működéshez.

Az újdonság nemcsak zöld energiát használ, de jelentősen enyhíteni tudja majd az ágazatot sújtó munkaerőhiányt is. Az erőforrása 100 LE leadására képes, és egyetlen tank hidrogénnel már most egy fél munkanap teljesítésére képes megszakítás nélkül.
A 4,4 méter hosszú, valamint 2,2 méter széles és 2,3 méter magas (vagyis meglehetősen terebélyes) robottraktor távirányítással is vezérelhető. Az AI által felügyelt kamerák képesek azonosítani az embereket és a különféle tereptárgyakat a jármű közelében, így balesetveszélyes helyzetben a gép automatikusan megáll.

Az újdonság a Kubota 60 LE-s hidrogén-üzemanyagcellás traktorán alapul, amelyet a gyártó tavaly mutatott be. A még hagyományos kezelővel üzemeltetett erőgép három üzemanyagtartályt kapott a fülke tetejére, és azok 10 perces feltöltés után 4 órányi folyamatos munkavégzést tesznek lehetővé. Különféle teszteken (például szántást végezve) a technika már jelesre vizsgázott, így megtehették a következő lépést, ezúttal az önvezetés felé. Most a robottraktorra is éles szántóföldi próbák várnak, a piacra dobásához azonban még nem tűztek ki céldátumot.