A mezőgazdasági gépeknél a gumiabroncsok belső levegő nyomásának megfelelő értéken tartása fontos üzemeltetési feladat. Szántóföldön a lehető legkisebb keréknyomás alkalmazásával javul a vonóerő kifejtés, kisebb a kerékcsúszás, nagyobb a területteljesítmény, csökkenhet a hajtóanyag-fogyasztás, a kisebb talajroncsoló hatás miatt nagyobb lesz a terméshozam, növekszik a gumik élettartalma. A közúton viszont nagyobb gumiabroncs légnyomást célszerű alkalmazni, mert ennek hatására kisebb lesz a kerék gördülési ellenállása, csökken a hajtóanyag-fogyasztás, növekszik a menetbiztonság, növekszik a gumik élettartalma.
A fejlesztések új iránya: alacsony nyomású gumiabroncsok – változtatható belső légnyomás
A mezőgazdasági gépekhez a gyártó vállalatok egyre újabb kialakítású gumiabroncsokat állítanak elő. A radiál abroncsok megjelenését, a nagyobb légterű, a szélesebb köpenyek, a lágyabb, de erősebb vázszerkezetek, az optimalizált bordák kialakítása jelentette. A mezőgazdasági gumiabroncsok fejlesztési iránya az alacsony nyomású gumiabroncsok irányába mutat. Ma már a nehéz-univerzális traktorok, kombájnok legnehezebb mezőgazdasági munkavégzéséhez is előnyösen használható nagyméretű gumiabroncsok esetében a belső levegőnyomás akár 0,6 bar értékű lehet. A nagy sebességű közúti közlekedésben résztvevő traktorok esetében viszont célszerűbb legalább 1,6-2,0 bar levegőnyomású gumiabroncsokat alkalmazni. A kétféle igény kielégítése egy adott mezőgazdasági gumiabroncs esetében a belső légnyomás változtatásával, szabályozásával valósítható meg.
Gumiabroncs légnyomás hatása
A gumikerekes mezőgazdasági gépek esetében a gumiabroncs–talaj (út) kapcsolt optimális kialakítása igen lényeges. A ma alkalmazott vékonyfalú lágy felépítésű, nagy keresztmetszetű abroncsoknál a talajon kialakuló felületi nyomást gyakorlatilag az abroncs légnyomása határozza meg. A gumiabroncsozású kerék talajnyomásának hatására talajtömörödés jön létre. A talajnyomását a kerékre jutó gép tömege, a talaj mechanikai tulajdonsága, a gumiabroncs mérete, az abroncs rugalmassága határozza meg. Az abroncs rugalmasságának mértéke 85-90%-ban függ a tömlőbe zárt levegő nyomásától és csupán 10-15%-ban a köpeny anyagától.
Az abroncs szélességének, a felfekvő felület növelése és a talajtömörítés mérséklése érdekében végzett fejlesztő munka révén megjelentek a széles és a szuper-széles profilú mezőgazdasági gumiabroncsok. A 1. ábra a gumiabroncs alatti függőleges nyomáselosztásokat mutatja különböző méretű gumiabroncsra.
Az abroncs légnyomásától nagymértékben függ a talaj tömörödése (2. ábra). A tömörödés eloszlása a talajban a keréknyom mélység–szélesség viszonyától is függ. Amennyiben a keréknyom nagyon kicsi a szélességéhez képest, a talajtömörödés egyenletes, és közvetlenül a felfekvő felület alatti sávban helyezkedik el. Ha azonban a nyommélység eléri a nyomszélesség közel egyharmadát, a tömörödés koncentrálódik, és mélyen behatol a talajba.
Számos vizsgálat megállapította, hogy a gumiabroncs által létrehozott talajdeformáció, talajtömörödés és a terméshozam közt kapcsolat van. A deformált, tömörített talaj vízbefogadó képessége csökken és a talaj levegőztetése mérséklődik. A talajtömörödésnek a csírázásra és a gyökérfejlődésre van a legnagyobb hatása. Nagy talajtömörségnél a magvak kikelése késleltetett, a gyökerek talajba hatolása nem megfelelő és növekedésük üteme is csökken.
Az évelején megrendezett párizsi SIMA kiállításon a Michelin bemutatta a „2-in-1” (kettő az egyben) mezőgazdasági gumiabroncsát. A MICHELIN EVOBIB márka-elnevezésű gumiabroncs egyesíti a nehéz mezőgazdasági talajmunkáknál kiváló tulajdonsággal rendelkező abroncsot az országúton is nagyon jó képességekkel rendelkező abronccsal. A New Holland T 7.290 típusjelű, elöl VT 600/70 R 30, hátul VT 710/70 R 42 méretű MICHELIN EVOBIB gumiabroncsokkal (1. kép) szerelt traktorral igen kedvező menettulajdonságot értek el.
Az EVOBIB gumiabroncs, ha légnyomása országúton 1,2 bar (nagy sebesség és nagy terhelés esetén akár 2,0 bar), akkor elsősorban a középen, tömören kialakított bordákon gördül (3/a. ábra). Ekkor az abroncs gördülési ellenállása kicsi, a zajhatása alacsony, az abroncs élettartalma magas, a közlekedésbiztonsági tulajdonsága vetekszik a jó minőségű teherautó gumiabroncsával.
Az EVOBIB gumiabroncs légnyomását mezőgazdasági munkákhoz 0,6 bar értékre le kell engedni, ekkor a talajjal érintkező felfekvő felület nagysága 20%-kal megnövekszik (3/b. ábra) és az oldalbordák is érintkeznek a talajjal. A traktor vonóereje közel 30%-kal megnövekszik és azonos munkához mintegy 5-8 %-kal kevesebb hajtóanyag elegendő.
A MICHELIN EVOBIB mezőgazdasági gumiabroncs előnyei az abroncs belső levegő nyomásértékének beállításával érhető el. Az országúti szállítást és a mezőgazdasági talajon végzett nehéz munkát gyakran váltogató univerzális traktor esetében menetközben automatikus gumiabroncs légnyomás-szabályozásra van szükség.
A gumiabroncs légnyomásának megválasztása, szabályozása
A gumiabroncs légnyomásának megválasztása és annak betartása adott gumiabroncs esetében igen fontos. A mezőgazdasági talajon dolgozó traktornál alacsonyabb, míg a közúton közlekedő traktornál magasabb gumiabroncs légnyomás az optimális. A gumiabroncs légnyomásának beállítására, változtatására, szabályozására kialakult módszerek a következőkben foglalhatók össze.
Egyszerű manuális abroncsnyomás beállítás, változtatás
Az univerzális traktorok általában rendelkeznek a légfék működtetéséhez szükséges légellátó rendszerrel. Ezt a légellátó rendszert lehet az gumiabroncs belsőnyomásának beállítására felhasználni, az abroncs szelepén keresztül. A szelep nyitásával csökkenteni is lehet a nyomás értékét. Az abroncs légnyomás értékét a szelephez illeszthető manométerrel szokás megmérni, ellenőrizni. Ez az eljárás igen lassú, mert általában az abroncs belsőnyomásának pl.1,8 bar-ról 0,6 bar-ra való mérsékléséhez abroncsonként 8-10 perc szükséges, a nyomás emeléséhez 0,6 bar értékről 1,8 bar értékre pedig kerekenként 10-12 perc kell.
Manuális abroncslégnyomás változtatása céleszközökkel
A gépkereskedelemben számos céleszköz vásárolható a mezőgazdasági gumiabroncs nyomásának beállításához, illetve változtatásához. A kerekenkénti manuális abroncsnyomás állítás gyorsításához példaképen a német PTG GmbH vállalat AIRBOOSTER elnevezésű hordozható gumiabroncs nyomásszabályozó készülékét mutatjuk be (2. kép).
Ezzel a készülékkel a kerék abroncsszelepéhez gyorscsatlakozóval csatlakoztatott kezelőfej-csappal és ezzel egybe szerelt manométerrel kerekenként pl. 1,8 bar-ról 0,6 bar-ra 1,2-1,5 perc alatt végezhető el az abroncslégnyomás csökkentése. Az abroncs levegőfeltöltése a légfékrendszerhez csatlakoztatott nyomáshatárolóval rendelkező töltőcső segítségével abroncsonként pl. 0,6 bar-ról 1,8 bar-ra 4-5 perc időtartam alatt hajtható végre.
A vállalat hasonló elven működő, AIRBOX elnevezésű traktorra beépített félautomata gumiabroncs nyomásszabályozó rendszert is forgalmaz, amely a traktor álló helyzetében a négy kerék előre beprogramozott abroncsnyomás állítását egyszerre végzi el. Ezzel a berendezéssel pl.1,8 bar-ról 0,6 bar-ra a légnyomás leeresztése 4-5 percet, míg a felfúvatás 10-12 percet vesz igénybe mind a négy kerékabroncsnál.
Menetközben automatikus gumiabroncs légnyomás szabályozás
A mezőgazdasági gépek gumiabroncsainak menetközben, munkavégzés alatti légnyomás szabályozására több megoldás is kialakult. A központi abroncs légnyomásszabályzó rendszerek, angolul a Central Tire Inflation System (CTIS) kialakítása nyújtja a ma használatban lévő legmodernebb megoldást. A mezőgazdasági gépbe integrált hasonló elvi kialakítású rendszerek közül Amerikában a DANA vállalat Spicer® CTIS berendezése, Európában talán a német AGCO Frendt Variogrip és a PTG GmbH, valamint a francia Téléflow vállalat termékei a legismertebbek. A mezőgazdasági gépeknél is alkalmazott számos megoldás közül a Fendt VarioGrip és a Fendt VarioGrip Pro kialakítást ismertetjük.
Fendt VarioGrip
Az AGCO Fendt vállalata gyárilag a Fendt 900 Vario traktorcsaládhoz integrált gumiabroncs légnyomás-szabályozó rendszert fejlesztett ki VarioGrip néven. A rendszer felépítésének vázlatát a 4. ábra szemlélteti.
Az univerzális traktor módosított kompresszorral rendelkező légellátó berendezése szolgáltatja a Varioterminál által (3. kép) vezérelt mechatronikai nyomásszabályozón keresztül a gumiabroncsok felfújásához szükséges levegőt.
A nyomásszabályozó az abroncsok légnyomását csökkenteni is tudja a Varoterminálon beállított értékre. A nyomásszabályozóktól csővezetéken jövő sűrített levegő az első és a hátsó levegőátadón keresztül jut a gumiabroncsba. Az abroncs szelepébe integrált nyomásszenzor által szolgáltatott jel vezetéke is a levegőátadón keresztül jut el a szabályozóegységhez. Az első levegőátadó kialakítását az 5. ábra mutatja, a hátsó levegőátadó is hasonló kivitelű.
A vezetőfülkéből működtetett VariGrip légnyomás-szabályozó rendszer a traktor 710/75 R 42, nagy méretű négy abroncsát menetközben 1,8 bar-ról 0,6 bar-ra 2,5 percen belül szabályozza le, míg 0,6 bar-ról 1,8 bar feltöltéshez közel 12 perc szükséges. A rendszerrel a gyakori szántóföld–közút munkaváltások esetén a traktor gumiabroncs nyomásának változtatására fordított idő jelentősen lecsökkenthető.
A VarioGrip segítségével szántóföldön a kisebb keréknyomás alkalmazásával javul a vonó erőkifejtés, kisebb lesz a kerékcsúszás és 8%-kal nagyobb lehet a területteljesítmény. Az azonos területnagyság műveléséhez akár 5-8%-os hajtóanyag-fogyasztás mérséklés érhető el, kisebb talajroncsoló hatás mellett és még a gumik élettartalma is növekszik.
A VarioGrip segítségével közutakon a nagyobb keréknyomás hatására kisebb lesz a gördülési ellenállás és akár 2%-kal csökkenhet a hajtóanyag-fogyasztás, növekszik a menetbiztonság és a gumik élettartalma.
Fendt VarioGrip Pro traktorgumi belső légnyomásszabályzó rendszer
A Fendt VarioGrip Pro egy továbbfejlesztett változata a VarioGrip gumiabroncs légnyomás-szabályozó rendszernek (6. ábra). Ennek a rendszernek egyik újdonsága a gumiabroncson belüli integrált „belső gumi” alkalmazása.
A belső gumi első ötlete 1962-ben került szabadalmi védelem alá. Több vezető abroncsgyártó is próbálkozót a nagyméretű gumik belső gumival való gyakorlati kivitelezésével. Elsőként a Mitas gumigyártó és Fendt traktorgyár hatéves együttműködésének eredménye az „AirCell” elnevezésű belső gumi és a Fendt VarioGrip Pro traktorgumi légnyomásszabályzó rendszer kifejlesztése.
Az új egyedülálló kettős felépítésű mezőgazdasági gumiabroncs belsejében a Mitas AirCell belső abroncs a külső abroncs térfogatának 30%-át tölti ki. Ezzel a megoldással két eredmény is elérhető, egyrészt 30%-kal csökken a külső abroncs légtérfogata, másrészt a belső abroncs 8 bar előtöltött légnyomással hatékony nyomástárolóként működik a külső abroncs közvetlen töltése során.
A belső és külső abroncsok légnyomás szabályozását a Varioterminállal vezérelt elektronikus szabályozó egység végzi, a kerekenként elhelyezett négy utas nyomásérzékelő szenzorral ellátott levegőszelep segítségével (7. ábra).
Az új Fendt VarioGrip Pro rendszer lehetővé teszi a traktor mind a négy kerekénél az egyidejű légnyomás változtatást 0,8 bar nyomásról (szántóföld) 1,8 bar nyomásra (közút) és vissza is, mindössze 30 másodperc alatt.
A Fendt VairoGrip megoldáshoz képest tovább javul Fendt VarioGrip Pro rendszer alkalmazásával a traktor üzemeltetésének hatékonysága. A Mitas AirCell megoldást először a 710/75 R 42 SFT méretű gumiabroncsnál alkalmazzák, amelyet később további más mérettel rendelkező abroncsok gyártása is követ fog.