31℃ 18℃
július 5. Emese, Sarolta, Lotti, Antal
Gépészet
Fizetett tartalom

Letolós vagy láncos? Szervestrágyázás Fliegl módra

Fliegl

A szerves anyag visszapótlásának fontossága az utóbbi évek változásai miatt jelentősen megnőtt. A szerves trágyák és egyéb szerves anyagok kijuttatásához számtalan gyártó kínál méretben, felszereltségben, kivitelben eltérő eszközöket.

A Fliegl két különböző pótkocsit kínál szerves trágyaszórásra: a klasszikus láncos-léces kaparópadlós rendszerű KDS-t, illetve a letolós rendszerű ADS és ASW típusokat trágyaszóró hátfallal.

A Fliegl márka leginkább letolórendszerű pótkocsijairól ismert, azonban 2019-ben a Fliegl átvette a francia Brochard pótkocsigyártót, ami korábban Franciaország közkedvelt márkái közé tartozott. Vontatott műtrágyaszórói meghatározóak voltak a mezőgazdasági pótkocsi piacon.

Fliegl KDS 260 Láncos trágyaszóró pótkocsi
Fotó: Fliegl KDS 260 Láncos trágyaszóró pótkocsi

A hagyományos gyártók, így a Fliegl is, a KDS trágyaszóró kocsikat függőleges álló tépőhengeres szórószerkezettel vagy vízszintes tépőhengeres röpítőtányéros ún. univerzális szórószerkezettel kínálja. A teljesítményigény az univerzális szórórendszer esetében valamivel magasabb.

Az egyre népszerűbb letolórendszerű pótkocsik, mint az ADS és ASW, esetében a szórószerkezet vagy a hátsó ajtó helyére szerelt függőleges tépőhengeres kialakítású, vagy egytengelyes kivitelű, célzott trágyaszórásra fejlesztett gép. Mindkét szórószerkezet egyenletesen teríti el a trágyát.

A hagyományos KDS típusú kaparópadlós kocsi a kocsi fenekén hátrafelé hidromotorral húzott láncokhoz erősített lécekkel továbbítja a trágyát. A mélyágyas, fent szélesebb kocsiszekrényű, alacsony súlypontú modelleknél azonban a tapadós anyag továbbítása az oldalfalak ferdesége miatt bizonytalanná válhat, vagy teljesen elakadhat.

A szórás hosszirányú egyenletessége nem biztosítható. A láncok, a lécek és a hajtásrendszer kopása elkerülhetetlen, az „idegen” anyagok hosszan javítható kieséseket is okozhatnak.

Ezzel szemben a Fliegl ADS és ASW letolórendszerű pótkocsijai egy egyszerű, tartós munkahengeres megoldással dolgoznak.

A letolórendszer fő erőssége az egyszerűség, várható élettartama hosszabb, a leszórás pedig teljesen egyenletes. A hosszirányú szóráskép kifejezetten precíz: határozott a kezdete és a vége is.

Fliegl ASW 381-es letolós pótkocsi Profi V2 trágyaszórós hátfallal
Fotó: Fliegl ASW 381-es letolós pótkocsi Profi V2 trágyaszórós hátfallal

A letolórendszerű trágyaszórókat a Fliegl jellemzően két függőleges tépőhengerrel szereli, de elérhető néhány négy hengeres kivitel is. Ezek az átlagos szerves trágyát 10-12 méterre képesek szétszórni, gyors munkavégzést biztosítanak.

Az újabb modelleken az alsó kidobótányéron lengőlapáttal tovább javították az eloszlást, az idegen anyagokra kevésbé érzékenyek.

A Fliegl KDS láncos trágyaszóróit mindkét elterjedt szórószerkezettel – függőleges tépőhengeres és vízszintes bontóhengeres–szórótányéros – kínálja. A vízszintes kivitel azoknak lehet ideális, akiknek a nagyobb szórásszélesség és finomabb aprítás fontosabb, esetleg mészpor kijuttatására keresnek megoldást.

Nem véletlen, hogy több nagy magyar gépforgalmazó is elsősorban a Fliegl letolórendszerű trágyaszóróit ajánlja, a jobb használhatóság, kevesebb karbantartási igény és kiváló ár–érték arány miatt.

Összefoglalva: a magyar gazdaságokra jellemző közepes és nagyobb üzemméretek esetén- ahol fontos a nagy teljesítmény, a problémamentes üzemeltetés és a megtérülés – egyre többen választják a Fliegl ADS vagy ASW letolórendszerű trágyaszóró pótkocsijait, amelyek hatékony, modern és megbízható megoldást kínálnak a szerves anyag kijuttatására.

A szerves trágyázás jövője a hatékonyságról, a megbízhatóságról és a hosszú távú gazdaságosságról szól. A Fliegl ezekre kínál választ.  Legyen szó letolórendszerű ADS vagy ASW trágyaszórókról, vagy a jól bevált KDS láncos modellekről.

Bízd a kijuttatást a profikra, bízd a Fliegl-re!

Válassz olyan gépet, ami nemcsak ma dolgozik érted, hanem hosszú távon is számíthatsz rá!

Kiemelt kép: Fliegl

30 éves a John Deere 8000-es sorozat

2025. július 4. 16:10

A legendás 8000-es sorozat mind megjelenésében, mind műszaki megoldásaiban egy teljesen új technológiai világot nyitott meg.

Kubota Országos Tavaszi Demó 2025 – Ültetvényekben a Két-KATA gépei!

2025. június 30. 14:10

Májusban országjáró turné keretében öt helyszínen, élőben lehetett megtekinteni a Kubota ültetvénytechnológia legjobbjait.

Lemken munkagépekkel a tarló megmunkálásáért

2025. június 28. 14:10

A tarlóművelés hatékony eszköze lehet a talajkímélő, mulcsos technológia. A LEMKEN intelligens gépláncai segítik ebben a gazdákat.

John Deere: új generációs körbálázók a piacon

2025. június 19. 16:10

A John Deere új körbálázói intelligens vezérléssel és precíziós technológiával forradalmasítják a bálázást.

Továbbra is élen a Fliegl a pótkocsi-piacon

2020. március 6. 16:05

Csak a februárt nézve a Metal-Fach összesen 18 darabos forgalomba helyezése 17 százalékos piaci részesedésnek felel meg és piacvezető helyet biztosít.

Tartja az ütemet a mezőgazdasági pótkocsipiac

2020. november 6. 16:12

Októberben 112 új mezőgazdasági pótkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, ez 16,7 százalékos növekedés 2019. azonos időszakához képest – derült ki a Datahouse adatiból.

Gyakorlati gépbemutatóval és gyárlátogatással várnak a Fliegl nyílt napon

2023. május 8. 07:34

Jubileumi évet, vagyis 30. születésnapját ünnepli a Fliegl Abda Kft., amelynek alkalmából nyílt napot szervez hazai telephelyén.

Miért kell a kombájnt átrakó kocsival kiszolgálni? - Mit kínál a Fliegl erre a célra?

2018. június 22. 10:55

A kombájn hasznos idejét, vagyis amikor arat, dolgozik a kasza, az átrakó kocsi használata, a menet közbeni ürítés, a folyamatos elszállítás jelentősen megnöveli.