Gépészet
Fizetett tartalom

Letolós vagy láncos? Szervestrágyázás Fliegl módra

Fliegl

A szerves anyag visszapótlásának fontossága az utóbbi évek változásai miatt jelentősen megnőtt. A szerves trágyák és egyéb szerves anyagok kijuttatásához számtalan gyártó kínál méretben, felszereltségben, kivitelben eltérő eszközöket.

A Fliegl két különböző pótkocsit kínál szerves trágyaszórásra: a klasszikus láncos-léces kaparópadlós rendszerű KDS-t, illetve a letolós rendszerű ADS és ASW típusokat trágyaszóró hátfallal.

A Fliegl márka leginkább letolórendszerű pótkocsijairól ismert, azonban 2019-ben a Fliegl átvette a francia Brochard pótkocsigyártót, ami korábban Franciaország közkedvelt márkái közé tartozott. Vontatott műtrágyaszórói meghatározóak voltak a mezőgazdasági pótkocsi piacon.

Fliegl KDS 260 Láncos trágyaszóró pótkocsi
Fotó: Fliegl KDS 260 Láncos trágyaszóró pótkocsi

A hagyományos gyártók, így a Fliegl is, a KDS trágyaszóró kocsikat függőleges álló tépőhengeres szórószerkezettel vagy vízszintes tépőhengeres röpítőtányéros ún. univerzális szórószerkezettel kínálja. A teljesítményigény az univerzális szórórendszer esetében valamivel magasabb.

Az egyre népszerűbb letolórendszerű pótkocsik, mint az ADS és ASW, esetében a szórószerkezet vagy a hátsó ajtó helyére szerelt függőleges tépőhengeres kialakítású, vagy egytengelyes kivitelű, célzott trágyaszórásra fejlesztett gép. Mindkét szórószerkezet egyenletesen teríti el a trágyát.

A hagyományos KDS típusú kaparópadlós kocsi a kocsi fenekén hátrafelé hidromotorral húzott láncokhoz erősített lécekkel továbbítja a trágyát. A mélyágyas, fent szélesebb kocsiszekrényű, alacsony súlypontú modelleknél azonban a tapadós anyag továbbítása az oldalfalak ferdesége miatt bizonytalanná válhat, vagy teljesen elakadhat.

A szórás hosszirányú egyenletessége nem biztosítható. A láncok, a lécek és a hajtásrendszer kopása elkerülhetetlen, az „idegen” anyagok hosszan javítható kieséseket is okozhatnak.

Ezzel szemben a Fliegl ADS és ASW letolórendszerű pótkocsijai egy egyszerű, tartós munkahengeres megoldással dolgoznak.

A letolórendszer fő erőssége az egyszerűség, várható élettartama hosszabb, a leszórás pedig teljesen egyenletes. A hosszirányú szóráskép kifejezetten precíz: határozott a kezdete és a vége is.

Fliegl ASW 381-es letolós pótkocsi Profi V2 trágyaszórós hátfallal
Fotó: Fliegl ASW 381-es letolós pótkocsi Profi V2 trágyaszórós hátfallal

A letolórendszerű trágyaszórókat a Fliegl jellemzően két függőleges tépőhengerrel szereli, de elérhető néhány négy hengeres kivitel is. Ezek az átlagos szerves trágyát 10-12 méterre képesek szétszórni, gyors munkavégzést biztosítanak.

Az újabb modelleken az alsó kidobótányéron lengőlapáttal tovább javították az eloszlást, az idegen anyagokra kevésbé érzékenyek.

A Fliegl KDS láncos trágyaszóróit mindkét elterjedt szórószerkezettel – függőleges tépőhengeres és vízszintes bontóhengeres–szórótányéros – kínálja. A vízszintes kivitel azoknak lehet ideális, akiknek a nagyobb szórásszélesség és finomabb aprítás fontosabb, esetleg mészpor kijuttatására keresnek megoldást.

Nem véletlen, hogy több nagy magyar gépforgalmazó is elsősorban a Fliegl letolórendszerű trágyaszóróit ajánlja, a jobb használhatóság, kevesebb karbantartási igény és kiváló ár–érték arány miatt.

Összefoglalva: a magyar gazdaságokra jellemző közepes és nagyobb üzemméretek esetén- ahol fontos a nagy teljesítmény, a problémamentes üzemeltetés és a megtérülés – egyre többen választják a Fliegl ADS vagy ASW letolórendszerű trágyaszóró pótkocsijait, amelyek hatékony, modern és megbízható megoldást kínálnak a szerves anyag kijuttatására.

A szerves trágyázás jövője a hatékonyságról, a megbízhatóságról és a hosszú távú gazdaságosságról szól. A Fliegl ezekre kínál választ.  Legyen szó letolórendszerű ADS vagy ASW trágyaszórókról, vagy a jól bevált KDS láncos modellekről.

Bízd a kijuttatást a profikra, bízd a Fliegl-re!

Válassz olyan gépet, ami nemcsak ma dolgozik érted, hanem hosszú távon is számíthatsz rá!

Kiemelt kép: Fliegl

A Hardi AEON permetezőgép Dombiratoson is bizonyít + videó

2025. április 24. 16:10

A Hardi AEON típusú permetezőgéppel kapcsolatos másodéves tapasztalatokról készült gazdainterjú Dombiratoson. A gép beváltotta a hozzá fűzött reményeket.

Megbízható gépek, egyedi ajánlatok: kertészeti pályázathoz (is)

2025. április 15. 16:10

Használja ki a pályázat adta lehetőségeket, és válasszon prémium gépeket, amelyek hosszú távon is kifizetődő befektetést jelentenek!

Drónos monitoringrepülések szabályainak változása

2025. április 10. 13:10

A legfontosabb változás a nyílt kategóriában a drónnak a távpilótától való legnagyobb eltávolodást megengedő VLOS (visual line of sight) fogalmát érinti.

Évszaktól, időjárástól függetlenül a KITE Jet-tel Ön nyer!

2025. április 7. 16:10

A mai változó piaci körülmények között az inputköltségek kezelése kritikus fontosságú. A nitrogén az egyik legdrágább inputanyag.

A Fliegl nyerte az éves versenyt a mezőgazdasági pótkocsipiacon

2020. január 9. 12:33

A teljes tavalyi eladásokat nézve meggyőző fölénnyel nyert a Fliegl, hiszen a 391 darabos 2019-es eladás 77 darabos előnyt jelent a második helyen végzett Pronarhoz képest.

Trendek a tápanyagpótlási technológiákban - Agritechnica 2019

2020. február 26. 12:33

A szilárd műtrágyák kiszórási követelményeinek kielégítése, a műtrágya összetevők nem elégséges ismerete; a felszín lejtéséhez való igazodás és az egyenletes kijuttatás főleg a nagy szélességű gépeknél, mind nagyobb kihívást jelent a gyártó vállalatok számára.

Pronar, Fliegl, Agrogép sorrend a pótkocsipiacon

2018. július 9. 08:58

Az év első hat hónapjában 959 új mezőgazdasági pótkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon.

2021-ben is Fliegl győzött a mezőgazdasági pótkocsipiacon

2022. január 25. 08:53

Decemberben 156 új mezőgazdasági pótkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, ez 6 százalékos plusz 2020 utolsó hónapjához képest – derült ki a Datahouse adatiból. A két évvel ezelőttihez képest jobb a helyzet, 27 százalékos a bővülés. Az egész éves alapú értékesítéseket nézve 2021-ben 1588 mezőgazdasági pótkocsit adtak el, ami a koronavírus jelentette nehézségek ellenére 5,9 százalékos plusz 2020-hoz képest, a 2019-es évvel összevetve szintén 5,9 százalékos csökkenést mutatnak a számok.