Gépészet
Fizetett tartalom

Fliegl SteerX – a fordulékonyság új dimenziója

Fliegl

Az új, elektronikus SteerX kényszerkormányzás kitágítja a tengelykormányzás határait, mivel a rendszernek már nincs szüksége mechanikus kapcsolatra a vontató és vontatmány között.

A mezőgazdasági szállítójárművek az évek során egyre nagyobbak lettek, miközben a földutak, bekötőutak és udvarok mérete többnyire változatlan maradt. Ezért kihívást jelent, hogyan tudják a nagyobb tengelytávval, illetve a vonó- és forgáspont közötti nagyobb távolsággal rendelkező mezőgazdasági szerelvények megőrizni a manőverezhetőségüket.

Ez a távolságból adódó sodródási ív csökkentésével lehetséges, egy vagy két kormányzott tengely segítségével. Erre két megoldás létezik: egyrészt az utánfutó (más néven talaj-) kormányzás, másrészt a kényszerkormányzás, aktívan vezérelt kormányzott tengelyekkel. A kormányzott tengelyek növelik a menetkényelmet, és egyidejűleg csökkentik a tengelyek és az abroncsok kopását.

A „hagyományos” hidraulikusan zárható utánfutó (talaj-) kormányzások előremenetben jó fordulékonyságot biztosítanak, és bármely traktorhoz könnyen csatlakoztathatók. A kormányzott tengely lezárásához (amikor szükséges) elegendő egy egyszeres működésű hidraulikacsatlakozás. Ugyanakkor nagyobb sebességnél és oldallejtőn, valamint nyomvályús utakon (pl. mezei földutak) biztonsági okokból a tengelyt le kell zárni. Tolatáskor szintén lezárásra kerül a talajkormányzott tengely, ami a tengelyek számától és a tengelytávtól függően nagyon rontja a fordulási sugár értékét.

A mechanikus-hidraulikus kényszerkormányzásoknál a K80 vonófej mellé egy K50 csatlakozású összekötőrudat hidraulikahengerrel, ill. hengerekkel szerelnek. Ezt követően a kényszerkormányzó rendszert a vontató járműhöz kell igazítani. A rendszer előnye, hogy a kormányzott tengelyek aktívan bekormányoznak, működik előre- és hátramenetben egyaránt, és nem szükséges kézzel, vezérlőegységen keresztül lezárni. Így megvalósul hátramenetben is a kormányzás és a kezelőnek nincs tennivalója, amíg dolgozik a kocsival. A vontatójármű bekormányzási szögét a tolórúd vagy a jeladó munkahenger korlátozza.

Az elektro-hidraulikus kényszerkormányzás elterjedt rendszerei általában egy kis méretű, a K80 vonófej köré szerelt összekötőrudat használnak, amely a vontatójármű és a pótkocsi közötti kormányzási szöget jellé alakítja. Ez a csatlakozás többnyire nem szabványos, és az összekötőrúd a „gyors” csatlakoztatás érdekében gyakran igen finom kialakítású. Az ebből eredő sérülések negatívan befolyásolják a bekormányzási szöget.     

1. ábra: Az intelligens SteerX rendszer a traktor dőlésszöge és haladási sebessége alapján számítja ki az ideális bekormányzási szöget

A Fliegl az elektronikus kényszerkormányzás terén innovatív szenzortechnikát alkalmaz, amely teljes mértékben nélkülözi a vontatójárműre szerelt összekötőrudat.

Az érzékelő a pótkocsin található. A traktoron mindössze Load-Sensing hidraulika és ISOBUS-csatlakozás szükséges. Amennyiben a traktor nem rendelkezik ISOBUS-rendszerrel, a Fliegl egy ISOBUS-kábelkészletet is kínál, beépített kijelzővel együtt.

2. ábra: Az érzékelő továbbítja a kiszámított bekormányzási szöget a kormányhengerhez
3. ábra: Még nagyobb sebességnél és váratlan manőverek esetén is a kormányzás optimálisan alkalmazkodik, így magas szintű menetstabilitást biztosít

A jeladók adatai, a dőlésszög és a haladási sebesség alapján kiszámítják az optimális bekormányzási szöget, és a kormányhenger ezt a pozíciót veszi fel. Így a kanyarodás során fellépő oldalirányú erők jelentősen csökkennek. Ennek következtében a tengelyegység kímélődik, és az abroncsok kopása jelentősen mérséklődik.

Az intelligens rendszer minden, a funkcionális biztonság területén felmerülő követelményt teljesít azáltal, hogy folyamatosan figyeli a kormányzás-specifikus paramétereket. Még nagyobb sebességnél és váratlan manőverek esetén is a kormányzás optimálisan alkalmazkodik, így magas szintű menetstabilitást biztosít. Emellett a rendszerhez egy átfogó működtető szoftver is tartozik, diagnosztikai és szervizfunkciókkal.

SteerX egy pillantásra:

  • Nincs szükség további összekötőrúdra, így gyors a csatlakoztatás, és nagy a bekormányzási szög a vonórúdhoz képest.
  • Innovatív szenzortechnika, ami csökkenti a futómű kopását és a karbantartási költségeket.
  • Javított menetstabilitás.
  • Magas rendszerbiztonság.
  • Számos Fliegl tandem- és tridem-pótkocsihoz gyári opcióként elérhető.

Az elektronikus kényszerkormányzással, a SteerX-szel a Fliegl új értelmet ad a fordulékonyságnak.

Magágyat készít, szántást munkál el, bokrosít: Földmester kompaktor

2025. december 16. 13:10

Bár a forgatásos talajművelést egyre gyakrabban kerülik a magyar gazdák is, néha szükség lehet a szántás elmunkálására, de a Güttler Földmester kompaktor emellett magágykészítésre, sőt bokrosító hengerezésre is alkalmas.

Einböck sorközművelő kultivátorok, kifejezetten mulcs- és direktvetéshez is tervezve

2025. december 15. 17:10

Az Einböck Ausztria legjelentősebb mezőgépgyártói közé tartozik, termékei elsősorban a mechanikai gyomirtás terén kínálnak megoldásokat.

Kistraktor érkezett millió extrával a Kubotától – csak semmi túlbonyolítás!

2025. december 12. 16:10

A 60 LE alatti kategória újabb gyöngyszeme lehet a japán Kubota új Grand L70 traktorsorozata, amely minden „földi jóval” felszerelt, de megtartotta egyszerű kezelhetőségét is.

Hatékony fegyver született az aszály káros hatásai ellen: ActiCut

2025. december 12. 13:10

Talajkímélő, nedvességmegtartó, üzemanyagtakarékos ultrasekély vágó kultivátor állt szolgálatba egy hódmezővásárhelyi nagygazdaságban – a tapasztalatok több mint kedvezőek.

Visszaeséssel indult az év a mezőgazdasági pótkocsik piacán

2023. február 22. 11:13

Rendre a január a leggyengébb vagy az egyik leggyengébb hónap a mezőgazdasági pótkocsik piacán.

Növelte előnyét a Fliegl a mezőgazdasági pótkocsik piacán

2020. április 7. 08:02

Február végén az összesített listán még csak 8 darab volt a Fliegl előnye, ezt azonban március végére 23 darabra növelte a márka.

Felére zuhant a mezőgazdasági pótkocsipiac - a Fliegl továbbra is piacvezető

2020. augusztus 10. 10:02

Júliusban 127 új mezőgazdasági pótkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, ez 46 százalékos csökkenés 2019 azonos időszakához képest.

Élénkül a mezőgazdasági pótkocsik piaca

2020. október 6. 09:09

Szeptemberben 124 új mezőgazdasági pótkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, ez 17 százalékos növekedés 2019. azonos időszakához képest – derült ki a Datahouse adatiból.