Deutz és MAN mezőgazdasági dízelmotorok

Agrofórum Online

A mezőgazdasági mobilgépek és traktorok dízelmotor fejlesztése folyamatos. A gépgyárak előszeretettel alkalmaznak motorgyárak által előállított dízelmotorokat. Az iparilag fejlett országokban számos motorgyár készít a mezőgazdaság számára motorokat. A két nagy múltra visszatekintő német motorgyár, a DEUTZ és a MAN ma gyártott korszerű mezőgazdasági dízelmotor választékát ismertetjük.

A Köln székhelyű DEUTZ AG motorgyár történetének kezdete összefonódik Nikolaus August Otto motorfeltaláló munkásságával. N.A. Otto társulva Eugen Langen kölni nagyiparossal (Langen tőkéjéből) 1864. március 31-én megalapította világ első belsőégésű motorgyárát N.A. Otto & Cie néven, amely később Gasmotoren-Fabrik Deutz AG-vé változott. Ma a Deutz AG nevet viselő konszern a közlekedés, az ipar része és a mezőgazdaság számára készít dízelmotorokat.

Deutz mezőgazdasági dízelmotorok

A 2008-as gazdasági váltságot követően a Deutz motorgyár új, igen korszerű dízelmotorokat fejlesztett ki. Az „Agritechnika 2011 Hanover” kiállításon mutatták be a mezőgazdaság számára gyártott új TCD dízelmotor családot, amelyek 2,9-16,0 literes hengertérfogat és 55,4-520 kW teljesítmény-intervallumok között helyezkednek el. A dízelmotor család néhány tagjának főbb műszaki paramétereit az 1. táblázat szemlélteti.

Megnevezés                  TCD 2.9 L4 TCD 3.6 L4 TCD 4.1 L4 TTCD 6.1 L6 TTCD 7.8 L6 TCD
12.0 V6
TCD 16.0 V8
Hengerszám elrendezés 4 soros 4 soros 4 soros 6 soros 6 soros 6  900V 6   900V
Furat (mm) 92 94 101 101 110 132 132
Löket (mm) 110 120 126 126 136 145 145
Hengertérfogat (dm3) 2,9 3,62 4,1 6,1 7,8 11,9 15,9
Teljesítmény (kW) 55,4 100 126 211 291 390 520
-fordulatszámon (1/min) 2200 2200 1900 2100 1900 2100 2100
Max. nyomaték (Nm) 300 500 699 1229 1565 2130 2890
-fordulatszámon (1/min) 1600 1600 1500 1450 1500 1400 1400
Száraz tömeg (kg) 340 477 450 715 1225 995 1260
1. táblázat: Mezőgazdaság számára gyártott néhány Deutz dízelmotor főbb műszaki adatai

A Deutz Common Rail (DCRÒ) hajtóanyag-befecskendező rendszerrel ezek a dízelmotorok kis fogyasztásúak, a legkisebb fajlagos gázolajfogyasztás értéke 195-216 g/kWh. A motorok mindenkori környezetvédelmi követelményeket a DVERTÒ (Deutz Variable Emission Reduction Technology = változtatható emisszió mérséklés technológia) alkalmazásával elégítik ki. A TCD családba tartozó motorok jelenleg érvénybe lévő EU Stage IV/US Tier 4 hatósági előírásokon túl esetleg a jövő (2019. január 1-én életbe lépő) EU Stage V követelményeit is képesek kielégíteni. Ezek a mezőgazdasági dízelmotorok alacsony karbantartási költséggel üzemeltethetők, például a kenőolaj cserét 500 üzemóránként kell elvégezni. A gyártásban lévő motortípusokat a következőkben mutatjuk be.

Deutz TCD 2.9 L4 dízelmotor

A TCD motorcsalád legkisebb tagja a Deutz TCD 2.9 L4 típusjelölést viseli (1. kép). A motor korszerűségének elismerését mutatja a „2010-es év dízelmotorja” cím elnyerése. Ezt a 2,9 liter lökettérfogatú, 4 hengeres soros, folyadékhűtésű, turbófeltöltős és levegő-visszahűtésű dízelmotort 45,0-55,4 kW teljesítményre szabályozva építik be mezőgazdasági gépekbe. A motor a tömeg/teljesítmény aránya 6,14 kg/kW (4,52 kg/LE), valamint az egy liter hengerűrtartalomra eső teljesítmény viszonya 19,1 kW/dm3 (25,96 LE/dm3) értékű. A Deutz Common Rail (DCR) hajtóanyag-befecskendező rendszerrel és a magas hatásfokú égési folyamatot biztosító égéstér kialakítással a motor legalacsonyabb fajlagos gázolajfogyasztása 216 g/kWh értékű.

1. kép: Deutz TCD 2.9 L4 típusjelzésű dízelmotor

A motor kezdetben csak hűtött kipufogógáz visszavezetés (ceEGR) alkalmazásával érte el a Stage III B/ Tier 4 interim környezet szennyezési besorolást. A Stage IV/Tier 4 final teljesítéshez a motor kipufogógáz utókezelése a ceEGR mellett kiegészült dízeloxidációs katalizátor (DOC) használatával, illetve opcióként dízelrészecske szűrő (DPF) beépítésével is.

Deutz TCD 3.6 L4 dízelmotor

A TCD motorcsalád következő hasonló felépítésű tagja a Deutz TCD 3.6 L4 típusjelölésű (2. kép). A motor 3,6 liter lökettérfogatú, 4 hengeres soros, folyadékhűtésű, turbófeltöltős és levegő-visszahűtésű dízelmotor. Ezt a motortípust 69,5-100 kW teljesítmény kategóriában forgalmazzák. A motor a tömeg/teljesítmény aránya 4,77 kg/kW (3,51 kg/LE), valamint az egy liter hengerűrtartalomra eső teljesítmény viszonya 27,78 kW/dm3 (37,74 LE/dm3) értékű. A Deutz Common Rail (DCR) hajtóanyag befecskendező rendszerrel, valamint az új fejlesztésű elektronikus motorszabályozással (EMR4) a motor legalacsonyabb fajlagos gázolajfogyasztása 214 g/kWh értékű.

2. kép: Deutz TCD 3.6 L4 típusjelzésű dízelmotor

A motor kipufogógáz utókezelő rendszere ma hűtött kipufogógáz visszavezetéssel (ceEGR), dízeloxidációs katalizátorral (DOC) és szelektív katalitikus redukciós (SCR) rendszerrel rendelkezik, amellyel a Stage IV illetve a Tier 4 környezetvédelmi előírás teljesíthető. A motor rendelhető dízelrészecske szűrő (DPF) beépítésével is, ebben az esetben a Stage V emissziós határértékek is betarthatók.

Deutz TCD 4.1 L4 és TTCD 6,1 L6 dízelmotorok

A TCD család kedvelt két mezőgazdasági dízelmotorja sok azonos fődarabból áll. A leglényegesebb eltérés abban van, hogy a TCD 4.1 L4 típusjelzésű motor 4,1 liter hengertérfogatú, 4 hengeres soros és egy turbófeltöltős, míg a TTCD 6.1 L6 motor 6,1 literes, 6 hengeres soros és két turbófeltöltővel rendelkezik (3. kép). A motorok főbb műszaki paramétereit az 1. táblázat szemlélteti. A TCD 4,1 L4 motor legkisebb fajlagos gázolajfogyasztása 208 g/kWh, tömeg/teljesítmény aránya 3,57 kg/kW (2,63 kg/LE), az egy liter hengerűrtartalomra eső teljesítmény viszonya 30,73 kW/dm3 (41,76 LE/dm3) értékű. A TTCD 6,1 L6 motor paraméterei jobbak, a legkisebb fajlagos gázolajfogyasztása 198 g/kWh, tömeg/teljesítmény arány 3,39 kg/kW (2,49 kg/LE), a hengerűrtartalomra eső teljesítmény viszony 34,59 kW/dm3 (47,0 LE/dm3).

3. kép: Deutz TTCD 6.1 L6 típusjelzésű dízelmotor

A Deutz TCD 4.1 L4 és TTCD 6,1 L6 dízelmotorok kielégítik a Stage IV illetve a Tier 4 környezetvédelmi előírást. A motorok kipufogógáz utókezelő rendszere hűtött kipufogógáz visszavezetéssel (ceEGR), dízeloxidációs katalizátorral (DOC), szelektív katalitikus redukciós (SCR) rendszerrel és dízelrészecske szűrő (DPF) berendezéssel rendelkezik.

Deutz TTCD 7,8 L6 dízelmotor

A mezőgazdasági igényekhez tervezett Deutz TTCD 7,8 L4 típusjelzésű dízelmotor (4. kép) 7,8 liter hengertérfogatú, 6 hengeres soros hengerelrendezésű, folyadékhűtésű, két turbófeltöltős, a sűrített levegő levegő-levegőhűtésű. A Deutz Common Rail (DCR) hajtóanyag befecskendező rendszerrel, valamint az elektronikus (EMR4) motorvezérlővel a TTCD 7,8 L6 motor igen gazdaságosan üzemeltethető, a legkisebb fajlagos gázolajfogyasztása 195 g/kWh értékű, amely igen jónak mondható. A motor tömeg/teljesítmény arány 4,21 kg/kW (3,1 kg/LE), a hengerűrtartalomra eső teljesítmény viszony kimagaslóan kedvező értékű 37,31 kW/dm3 (50,69 LE/dm3). A motorok kipufogógáz utókezelő rendszere hűtött kipufogógáz visszavezetéssel (ceEGR), dízeloxidációs katalizátorral (DOC), szelektív katalitikus redukciós (SCR) rendszerrel és dízelrészecske szűrő (DPF) berendezéssel rendelkezik, amellyel az EU Stage V előírás is teljesíthető.

4. kép: Deutz TTCD 7,8 L6 típusjelzésű dízelmotor

Deutz TCD 12,0 V6 és TCD 16,0 V8 dízelmotorok

A mezőgazdasági motorcsalád két legnagyobb teljesítményű tagja a Deutz TCD 12,0 V6 és TCD 16,0 V8 típusjelzést viseli és a 240-520 kW teljesítmény tartományt fedik le, a motor beállításától függően. A motorok főbb paramétereit (1. táblázat) nézve látható, hogy sok közös megoldást tartalmaznak. A TCD 12,0 V6 típusjelzésű motor 11,9 liter hengertérfogatú, 6 hengeres V 90º hengerelrendezésű, folyadékhűtésű, turbófeltöltős, a sűrített levegő levegő-levegőhűtésű, a TCD 16,0 V8 motor (5. kép) abban különbözik az előzőtől, hogy 15,9 literes és 8 hengeres.

5. kép: Deutz TCD 16,0 V8 típusjelzésű dízelmotor

A TCD 12,0 V6 motor kimagaslóan jó paraméterekkel rendelkezik: legkisebb fajlagos gázolajfogyasztása 195 g/kWh, tömeg/teljesítmény aránya 2,55 kg/kW (1,88 kg/LE), az egy liter hengerűrtartalomra eső teljesítmény viszonya 32,77 kW/dm3 (44,53 LE/dm3) értékű. A TCD 16,0 V8 motor paraméterei alig különböznek a 6 hengeres motor értékeitől: a legkisebb fajlagos gázolajfogyasztás 202 g/kWh, tömeg/teljesítmény arány 2,42 kg/kW (1,78 kg/LE), a hengerűrtartalomra eső teljesítmény viszony 32,7 kW/dm3 (44,44 LE/dm3). Mindkét motor dízeloxidációs katalizátorral (DOC) és szelektív katalitikus redukciós (SCR) rendszerrel teljesíti a Stage IV, illetve a Tier 4 környezetvédelmi előírást.

MAN mezőgazdasági dízelmotorok

Az MAN SE (korábbi nevén Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg, innen az MAN mozaikszó) nagy múltra visszatekintő német cégcsoport, Európa egyik vezető jármű- és motorgyártója. Rudolf Diesel 1893-1897 között itt készítette el az első róla elnevezett elven működő belső égésű motort. 1921-től gyárt az MAN mezőgazdaság számára dízelmotorokat. A cég csoport MAN Diesel SE vállalata többek között saját fejlesztésű dízelmotorokat készít a mezőgazdaság számára (2. táblázat).

 

Megnevezés                  D3876 D2676 D0834 D0836 D2868 D2862
Hengerszám elrendezés 6 soros 6 soros 4 soros 6 soros 8   900V 12   900V
Furat (mm) 138 126 108 108 128 128
Löket (mm) 170 166 125 125 157 157
Hengertérfogat (dm3) 15,26 12,4 4,6 6,9 16,2 24,24
Teljesítmény (kW) 414-486 294-382 110-162 184-250 570 588-816
-fordulatszámon (1/min) 1800 1950 2400 2400 1800 1800
Max. nyomaték (Nm) 3000 2400 830 1250 3200 5000
-fordulatszámon (1/min) 930-1350 1150-1500 1400-1800 1200-1800 1500 1300-1400
Száraz tömeg (kg) 1337 1070 490 642 1450 1885
 2. táblázat: Mezőgazdaság számára gyártott néhány MAN dízelmotor főbb műszaki adatai

MAN D3876 dízelmotor

Az MAN D3876 típusjelzésű dízelmotor (6. kép) a jármű, az ipari és a mezőgazdasági motorok igen erős mezőnyében nyerte le a „2016-os év dízelmotorja” megtisztelő címet. Az újtervezésű 6 hengeres, soros henger elrendezésű, folyadékhűtésű, turbófeltöltős MAN D3876 dízelmotor felhasználási területe várhatóan igen széles lesz, mert a közúti haszongépjárműveken túl ipari és mezőgazdasági gépek erőforrásaként is tervezik alkalmazását. A motor kialakítása „downspeeding” jegyében a tömegerők mérséklése, a kenőanyagfilmekben keletkező veszteségek minimalizálására és a kedvezőbb égési feltételek elérése érdekében alacsony fordulatszámú koncepcióra épül.

6. kép: MAN D3876 a „2016-os év dízelmotorja”

A motor számos kiemelkedő műszaki paraméterrel rendelkezi: tömeg/teljesítmény aránya 2,75 kg/kW (2,02 kg/LE), hengerűrtartalomra eső teljesítmény értéke 31,85 kW/dm3 (43,33 LE/dm3). A MAN D 3876 dízelmotor nemcsak takarékos üzemű, de a fenntartási és szervizköltségei is igen kedvezőek.

A motor levegőellátó rendszere (7. kép) két turbófeltöltőt tartalmaz, az alacsony nyomású (VTG) feltöltő után az első intercooler, a magas nyomású (Fix) feltöltő után egy következő hűtő végzi az összesűrített levegő motor előtti hűtését. A motor hajtóanyag-ellátó rendszere 2500 bar csúcsnyomású, 3. generációs common rail kialakítású.

7. kép: MAN D3876 motor két lépcsős turbótöltős légellátó rendszere
alacsony nyomású töltő; 2. közbenső levegőhűtő; 3. magas nyomású töltő; 4. levegőhűtő

Az MAN D3876 motor a Stage IV, illetve a Tier 4 levegőszennyezési határértékeket teljesíti az EGR és az SCR kipufogógáz utókezelési rendszerrel. A külső nagynyomású kipufogógáz visszavezetésnek kétlépcsős hűtési rendszere van (8. kép). A magas hőmérsékletű kipufogógáz hűtője a motor folyadék hűtőrendszeréhez kapcsolódik, az alacsony hőmérsékletű kipufogógáz hűtő levegő-kipufogógáz rendszerű.

8. kép: MAN D3876 motor kipufogógáz-visszavezetési rendszere, kétlépcsős kipufogógáz-hűtéssel
EGR-szelep; 2. magas hőmérsékletű kipufogógáz-folyadékhűtő; 3. alacsony hőmérsékletű kipufogógáz-levegőhűtő; 4. a hűtött kipufogógáz elvezetése és a hűtőlevegő bevezetése

MAN D2676 dízelmotor

A mezőgazdasági betakarítógépek, kombájnok és nagy teljesítményű traktorok számár készítik ezt a korszerű MAN D2676 típusjelzésű „downspeeding” (fordulatszám csökkentés) jegyeit megvalósító 12,4 literes, 6 hengeres soros, folyadékhűtésű, dízelmotort (9. kép). A motor MAN D2676 LE13 típusjelzéssel az új Frendt 1000 Vario traktorcsaládba kerül beépítésre 294-382 kW teljesítménnyel. Ennek a motornak is kiemelkedőek a paraméterei tömeg/teljesítmény aránya 2,80 kg/kW (2,06 kg/LE), valamint a hengerűrtartalomra eső teljesítmény értéke 30,81 kW/dm3 (41,91 LE/dm3). A motor common-rail hajtóanyag ellátó rendszerének maximális befecskendezési nyomásértéke 1800 bar. A levegőellátó rendszer turbófeltöltője változtatható turbina beömlés keretmetszetű (VTG), a sűrített levegőt intercooler hűti vissza.

9. kép: MAN D2676 típusjelű dízelmotor

A Stage IV/Tier 4 final előírásnak megfelelő károsanyag-kibocsátást ennél a motornál csak AdBlue SCR katalizátorral, valamint a lehűtött külső kipufogógáz visszavezetéssel (EGR) érik el. Az alacsony hajtóanyag-fogyasztású motor fenntartási és szervizköltségei is igen kedvezőek.

MAN D0834 dízelmotor

Ezt a 4 hengeres soros, 4,6 liter lökettérfogatú dízelmotort a kisebb 110-162 kW motorteljesítmény igényű mobilgépekhez, traktorokhoz alkalmazzák. A motor műszaki paraméterei kedvezőek a tömeg/teljesítmény aránya 3,02 kg/kW (2,23 kg/LE), valamint a hengerűrtartalomra eső teljesítmény értéke 35,22 kW/dm3 (47,83 LE/dm3) jónak mondható. Ezt a kedvezőértéket turbófeltöltéssel és intercooler levegő-visszahűtéssel, valamint common rail hajtóanyag-ellátó rendszerrel érik el.

A motor kipufogógáz-utókezelő rendszere hűtött nagy nyomású kipufogógáz visszavezetéses (EGR), amellyel a Stage IV /Tier 4 final előírása teljesíthető. A motor alacsony hajtóanyag-fogyasztású és fenntartási költségei is alacsonyak.

MAN D0836 dízelmotor

Ez a dízelmotor lényegében az előző 6 hengeres változata, 6,9 dm3 hengertérfogattal és 250 kW maximális teljesítménnyel. A MAN D0836 motor műszaki paraméterei kedvezőbbek a tömeg/teljesítmény aránya 2,57 kg/kW (1,89 kg/LE), valamint az egy liter hengerűrtartalomra eső teljesítmény értéke 36,23 kW/dm3 (49,3 LE/dm3).

MAN D2868 dízelmotor

A nagy teljesítmény igényű mezőgazdasági gépekhez az MAN Diesel SE vállalat gyárt 90º V hengerelrendezésű dízelmotorokat. Az MAN D2868 motor 8 hengeres V elrendezésű, 16,2 dm3 hengertérfogatú, 570 kW maximális teljesítményű korszerű dízelmotor. A motor műszaki paraméterei kiválóak tömeg/teljesítmény aránya 2,54 kg/kW (1,87 kg/LE), hengerűrtartalomra eső teljesítmény értéke 35,19 kW/dm3 (47,87 LE/dm3). A motor hengersoronként egy-egy turbófeltöltővel rendelkezik. A jelenlegi környezetvédelmi előírások 560 kW feletti motorteljesítmény esetén nem tartalmaznak korlátozó előírást, ezért a motor kipufogógáz-utókezelő rendszerrel nem rendelkezik.

MAN D2862 dízelmotor

Az MAN Diesel SE vállalat mezőgazdasági felhasználásra készülő legnagyobb teljesítményű dízelmotorja az MAN D2862 típus jelzésű (10. kép). Ez a motor az előzőtől abban különbözik, hogy 12 hengeres, 24,24 dm3 hengertérfogatú, 816 kW maximális teljesítményű. A motor műszaki paraméterei kiválóak tömeg/teljesítmény aránya 2,31 kg/kW (1,70 kg/LE), valamint a hengerűrtartalomra eső teljesítmény értéke 33,44 kW/dm3 (45,80 LE/dm3).

10. kép: MAN D2862 típusjelű dízelmotor

A motor hengersoronként egy-egy wastegate szabályozású turbófeltöltővel rendelkezik. A motor kipufogógáz-utókezelő rendszerrel nem rendelkezik, mert a jelenlegi környezetvédelmi előírások 560 kW feletti motorteljesítmény esetén nem tartalmaznak korlátozó előírást.

Felhasznált források:
www.deutz.com (Products)
www.engines.man.eu (Off –Road)

ARCHÍVUM
KERESÉS / SZŰRÉS
Kulcsszó vagy címrészlet
Dátum
Szerző
Csak az extra lapszámokban keressen