Ház, táj blog

Az otthoni munka miatt zuhant a kávé ára

Agrofórum Online

A globális kávékereslet nagyjából negyedét a kávézók és éttermek generálják, mivel a dolgozók világszerte lassan térnek vissza az irodákba, így komoly a kiesés a kávépiacon.

Az irodában dolgozó emberek napi szintű rituáléja a rendszeres kávéfogyasztás világszerte. Igaz, a legtöbben otthon is fogyasztanak kávét, de az ott jelentkező plusz fogyasztás nem pótolja a munkahelyekhez kapcsolódó kiesését.

Az Egyesült Államok Mezőgazdasági Minisztériumának (USDA) adatai szerint a globális kávéfogyasztás idén csökken majd, így 2020 az első mínuszos év lehet 2011 után. Még annak ellenére is erre lehet számítani, hogy a pánikvásárlások miatt vettek olyan sok kávét, amennyit hónapok alatt sem fogyasztanak el, csak a kamrában áll majd. A kávézók és éttermek, amelyek általában a kereslet nagyjából 25 százalékát teszik ki, várhatóan még jó darabig nem térnek majd vissza a korábbi, megszokott kerékvágásba.

A Marex Spectron elemzőcég kutatása szerint a kávézók és éttermek 95 százaléka bezárt egy bizonyos időre a koronavírus-járvány miatt. A szakértők nagyon lassú és fokozatos visszatérésre számítanak a vendéglátásban. Sok vendég a nyitás után is vonakodik újra kávézóba ülni a fertőzés esetleges veszélye miatt. Ezért is helyeznek egyre nagyobb hangsúlyt sokan, így a Starbucks is a házhozszállításra.

Június végéig a kávé ára 30 százalékkal zuhant az idén. A Citigroup becslése szerint az arabica kávéfajta ára 10 százalékkal is visszaeshet az év második felére, ez már olyan árszint, amelynél szakértők szerint a termelési költségeket is csak éppen hogy lehet fedezi.

Becslések szerint világszerte nagyjából 125 millió ember megélhetése függ a kávéipartól a Bloomberg cikke szerint. Ebbe a termelőktől kezdve, a logisztikai és más területekről az értéklánc minden érintettje benne van egészen a kávézók személyzetéig.

Az egyik nagy, brazil kávézólánc, a Suplicy Cafes Especiaisa már nem tudta kifizetni a termelőket, miközben a készleteik fokozatosan emelkednek. A dél-amerikai országban komoly gondokat okoz a koronavírus, és megpróbálkoztak már 25 üzlet újranyitásával, de nem volt elég ügyfelük így újra be kellett zárniuk.

A sünbarát kert növényei

2025. október 16. 05:40

Nagyon fontos, hogy segítsük a környezetünkben élő hasznos rovar-, kétéltű-, madár- és emlősfajokat, hogy hosszú távon egészséges kertet gondozhassunk!

Jó hír: egyre kevesebb élelmiszer kerül a szemétbe a magyar háztartásokban

2025. október 14. 05:40

A Nébih 8 éve vizsgálja hazánkban a családi élelmiszerhulladék-termelést. A legújabb összesítés szerint harmadával csökkent az élelmiszer-pazarlásunk.

Növények a fesztiválok középpontjában III.

2025. október 9. 05:40

Cikksorozatunkban összegyűjtöttük hazánk legnépszerűbb, növényekről szóló ünnepeit. Most érkezzenek a hagyományos sütemények, pálinkák és lekvárok legfinomabb alkotóelemei!

Növényszaporítás a kiskertben – évelők tőosztása

2025. szeptember 29. 05:40

A tőosztás a növények szaporításának egyik legelterjedtebb módszere, amelynek során a növény kifejlett vagy még fejlődés alatt lévő vegetatív részeit használjuk fel.

Forradalmian újfajta módon próbálnak kávét termeszteni

2024. március 5. 12:10

Akár hiszi, akár nem, egy sejtkultúrából is ki lehet nyerni a kávét, be lehet csomagolni, és el lehet adni a fogyasztóknak. Ehhez mindössze egy bioreaktorra és egy kevés sejtkultúrára van szükség.

Erős évek következhetnek a kávézóláncnál

2020. december 12. 10:07

A jövőben a megrendeléseket elsősorban digitálisan, előre fizetve akarják felvenni, mivel a vállalat a változó szokásokra reagálva új üzletformátumokra térhet át.

Drámai visszaesés történt a magyarországi kávéfogyasztásban, és lehet még lejjebb is

2023. július 9. 09:10

A magyar piacon a legnagyobb szegmensnek számító őrölt kávé forgalma tavaly 15 százalékkal csökkent, miközben az értékesítési mennyiség 22 százalékkal nőtt. Nagyon drágán vásároltunk tehát jóval kevesebb kávét, és az idei kilátások sem jobbak.

Újranyitja kávézói nagy részét a Starbucks Kínában

2020. március 3. 08:03

A Starbucks sokáig a legnagyobb kávézólánc volt Kínában, ám január elején a Luckin Coffee megelőzte a amerikai versenytársát.