A kávéházi események és történetek vagy teljesen véletlenszerűek, vagy egyáltalán nem azok, ezért kérdezem Andrást és az ötletadó Sárospataki Györgyöt, az AGRO. bio üzletfejlesztőjét, hogy honnan jött ennek a beszélgetésnek az ötlete? S.Gy.: Andrással régóta ismerjük egymást, hiszen korábban egy évig kollégák voltunk egy műtrágyagyárban, ahol ő kereskedő volt, én meg marketinges, aztán ahogy változott a világ, mi is változtunk és munkahelyet váltottunk. András a Vidékfejlesztési Minisztériumba került osztályvezetőnek, én pedig a mezőgazdaság egyik innovatív magyar vállalatához. A jó kapcsolat és együttműködés mindig megvolt, jó példa erre, hogy András tagja volt a Márton József Díj odaítéléséről döntő grémiumnak. S.A.: Bár nagyon különbözik a két cég, ahol dolgozunk, de a munkában is mindig azt keressük, ami összeköt és nem azt, ami szétválaszt. Közös pont például a termelők és a szakma tisztelete és az, hogy nemcsak termékeket árulunk, hanem megoldásokat kínálunk a termelőknek a sikeres gazdálkodáshoz. Ez nem egy szokványos dolog a mai kiélezett versenyhelyzetben, hogy két meghatározó cég a kölcsönösen előnyös egymás mellett élés mentén tevékenykedik. S.A.: Ez az egyik pont például, ami a DOW AgroSciences-t megkülönbözteti a versenytársaktól. Örülök annak a kifejezésnek, hogy „meghatározó cégek”, aminek az alapja az, hogy mi a küldetésünket komolyan vesszük. Tevékenységünknek a lényege az innováció és a hazai piaci szereplőkkel történő szoros együttműködés. Ha már szóba került a cég neve, miként értelmezhető benne a tudomány szó? S.A.: Azzal, hogy a tudomány szó angol megfelelője bekerült a cég nevébe, azt kívántuk hangsúlyozni, hogy a cég tevékenységében és a jövőképében meghatározó szerepe van a tudományos kutatásnak. A dolog lényege az, hogy a tudomány van előtérben, nálunk ez a fejlődés motorja, mivel ez viszi előre a világot. A világ pedig fejlődik, amelyre ugyan nagy ráhatásunk nincs, viszont megoldásokat kell nyújtanunk olyan kérdéskörre, mint hogy a termőföld behatárolt és ebből kell kihoznunk a legtöbbet, ezt pedig csak a kutatás, fejlesztés segítségével tudjuk elérni. A mezőgazdaság az én személyes meggyőződésem szerint egy nagyon komplex tudományterület, hiszen van a talaj, amin termelünk, talán ez jelenti a legmarkánsabb korlátot és ebből a talajból fenntartható módon kell kihozni a legtöbbet. Csak érdekességként jegyzem meg, hogy 1989-ben az akkori cégegyesülésekkel jött létre a DOWElanco, a jelenlegi cég elődje, amely az első volt a világon, ami kizárólag a mezőgazdasági szektorra koncentrált. Mindenhonnan azt halljuk, hogy a cégek jelentős összegeket fordítanak a kutatásra, ha nem titok, milyen számok jellemzik ezen a téren azt a céget, amely a tudomány szót a nevébe is bele vette? S.A.: Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy a DOW AgroSciences – amely a DOW Chemical cég egyik meghatározó leányvállalata – részesedése a teljes cégcsoporton belül eléri a 15 %-ot, nemcsak az árbevétel, hanem a nyereségesség vonatkozásában is. A kutatás és a fejlesztés cégen belüli súlyát jól reprezentálja, hogy a 8000 dolgozóból közel 1800-an ezen a területen tevéJúlius közepe van, a földeken némi eső nehezíti az átlagosnál bizonyosan jobb terméssel kecsegtető kalászos gabona betakarítást, mi viszont a DOW AgroSciences irodájában kávézgatunk Sándorfy Andrással, aki már egy jó éve tölti be a marketingvezetői posztot. A DOW AgroSciences a világ negyedik legnagyobb agro-kemikáliákat gyártó vállalata, és reménységünk szerint nem csak nekünk lehet érdekes, hogy mit nyújt, illetve nyújthat ez a cég kenykednek. Nagy részük tudományos fokozattal és magas szakképesítéssel rendelkezik. Ez nem kis szám. S.A.: És nem is kis költség. De ezen nem lehet takarékoskodni, hiszen ez az alapja annak, hogy a cég megfelelő, innovatív megoldásokat tudjon kínálni a változó világ kihívásaira. Ezt a hitvallásunk is tükrözi, amely – ha úgy tetszik – a cég jelmondata, „Solutions for the Growing World”; amely magyarul annyit jelent, hogy „Megoldások a bővülő világnak”. A menedzsment által meghatározott stratégia az a fajta „előre menekülés”, amelynek a fókuszában a fejlesztés áll. Hallhatnánk arról valamit, hogy melyek a fejlesztés fő irányai? S.A.: A stratégiánk 4 tartópilléren nyugszik. Az emberi erőforrás, a kutatás-fejlesztés, a növekedés és a fenntarthatóság. Részletezve a kutatási területet, annak középpontjában azok a megoldások állnak, amelyek fenntartható módon igazodnak a világ egyre változó és egyre növekvő igényeihez. Azért dolgozunk, hogy hosszú távon biztosított legyen bolygónk élelmiszer-, takarmány-, energia- és nyersanyagigénye. Munkánk eredményeként cégünk eddigi történetének legerősebb portfólióját és legígéretesebb fejlesztés alatt álló termékjelöltjeit tudjuk felmutatni. Olyan új technológiákat fejlesztünk ki, amelyek egyaránt figyelembe veszik az ember igényeit és a környezet megóvásának a szempontjait. Az emberiség száma nő és közben az igények és a lehetőségek is nőnek. Közismert tény, hogy 2050-re az élelmiszer-termelőknek 9 milliárd ember ellátásáról kell gondoskodni és ez csak úgy valósítható meg a DOW AgroSciences szerint, ha olyan megoldásokat sikerül fejleszteni, amelyek választ adnak a hatékonyabb és gazdaságosabb termesztés kihívásaira. A kutatás csak az Egyesült Államokban, a cég anyaországában zajlik vagy létezik helyi, úgy értem Magyarországon zajló kutatómunka? S.A.: Természetesen mi is bekapcsolódunk a kutatásba. Szolnokon van a biológiai kutatóállomásunk, amely már 27 éve szolgálja a hazai és a nemzetközi fejlesztési projekteket, helyi vizsgálatokkal. Nemcsak globális, de főleg az európai viszonyokra megfelelő témákkal foglalkoznak itt a kollégák. Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy a következő években a piacra kerülő hatóanyagok közül kettőnek is az alapkoncepciója itt, Szolnokon került kidolgozásra. A másik újdonságunk pedig az, hogy Szegeden nyílik az új növénynemesítő állomásunk. Szóba került a növénynemesítés, tudomásunk szerint a cég termékportfóliója a növényvédő szerek mellett a szántóföldi vetőmagokkal is kiegészült. S.A.: Ez így van. A DOW Seeds egy új márkanév Európában, a növénynemesítés területén, biztosítva a kontinens számára a cég globális génkészletét. Természetesen a DOW Seeds Európában kizárólag konvencionális, vagyis génmódosítás nélküli nemesítést végez, három növényre koncentrálva, a kukoricára, a napraforgóra és a repcére. Több kiadványban találkoztunk a cég környezettudatos irányzatának a hangsúlyozásával. Mit érthetünk ez alatt? S.A.: Minél alacsonyabb hatóanyag dózisokkal és szermaradék értékekkel kívánjuk megoldani a növényvédelmi technológiát, természetesen úgy, hogy a gyártás során is előtérbe kerül a környezettudatosság. Teljesen természetes elvárás a fogyasztók részéről, hogy olyan élelmiszereket igényelnek, amelyeknek az előállítása már a kezdetektől, vagyis az alapanyag-előállítástól nyomon követhető és maximálisan megfelel a legszigorúbb minőségi előírásoknak és követelményeknek. Ez – úgy gondolom – kétségtelenül egy közös pont az AGRO.bio-val, hiszen az ő küldetésük is a csökkentett vegyszer- – elsősorban műtrágya – felhasználás mellet a fenntartható, környezettudatos és a legnagyobb biztonságot nyújtó termesztéstechnológiák elterjesztése. Várható esetleg valami kooperáció a két cég között? S.A.: Erre még korai lenne válaszolni, mindenki járja a maga útját, de mivel a küldetésünk és az értékeink hasonlóak, ott erősítjük egymást, ahol tudjuk. Lassan zárjuk a beszélgetést azzal, hogy hogyan értékeli az itt töltött évet, mit tudott elérni, illetve marketing munkával hogyan tudott hozzájárulni a cég eredményeihez? S.A.: Az új menedzsmentnek – amely még 2012-ben kijelölt egy irányt, és amelyről azóta bebizonyosodott, hogy helyes – sikerült stabilizálni a cég pozícióját és a számok azt mutatják, hogy növekedési pályára kerültünk. Ebben talán az én munkámnak is része van és itt, a DOW AgroSciences-nél, mindnyájan hiszünk benne és azért dolgozunk nap mint nap, hogy a vállalat belátható időn belül Magyarországon is azt a pozíciót birtokolja a cégek sorában, amit a világpiacon a magáénak mondhat. Sok sikert kívánva ehhez, köszönöm a beszélgetést. ?Dr. Bódis László