4℃ 3℃
november 26. Virág, Szvetlana, Konrád, Viktória, Milos
Gépészet
Fizetett tartalom

John Deere 8R/RT/RX új nyomatékváltó-opcióval: az egyedi EVT/eAutoPowr

KITE Zrt.

A John Deere nagy szántóföldi univerzális traktorsorozata, a 8R/RT/RX, tehát kerekes, 2-hevederes és 4-hevederes kivitelű, 370 és 410 LE-s változata új nyomatékváltó-opcióval a KITE Zrt.-nél is elérhető: az egyedi EVT/eAutoPowr fokozatmentes váltó bekerült a kínálatba. Az első, KITE-hez beérkezett 8R 410 traktorral sok tapasztalatot szereztünk a nyomatékváltó működésével kapcsolatban. Az alábbi cikkben bemutatjuk ezt az egyedi, előremutató technológiai fejlesztést, valamint beszámolunk az eddigi tapasztalatokról.

Az EVT felépítése

Az EVT nyomatékváltó fokozatmentes kategóriájú, ami az 50 m/h – 50 km/h sebességtartományban bármekkora haladási sebesség kiválasztását lehetővé teszi a megengedett terhelési tartományon belül, függetlenül a terhelés nagyságától. Ezeket a feltételeket teljesíti a már ismert IVT hidrosztatikus működtetésű nyomatékváltó is.

Mi akkor az újdonság, miért kellett egy új megoldás?

Kialakítását tekintve szakított az eddigi elvekkel. A gyár tervezői egy powershift sebességváltó mechanikus hajtását ötvözték egy kiegészítő elektromos hajtással. Ez a gondolat nem áll távol napjaink autóiparától, ahol számos gyártó kínál kiegészítő elektromos hajtást belső égésű motorjaihoz.

Hogyan működik?

Az EVT esetében a váltó áthajtó tengelyén (amely a TLT hajtáshoz egyébként is rendelkezésre áll) elhelyeztek egy dupla generátor/elektromos motor egységet. Ez az egység helyettesíti az IVT váltó hidrosztatikus modulját.

E két elektromos egység működésében felváltva áramot generál és motorként mechanikus hajtás mellett egy bolygóművön keresztül besegít a hajtásban, mely lehetővé teszi a fokozatmentes haladási sebesség biztosítását.

Az elektromotoros kisegítő egység előnye a jó hatásfok és a rendkívül gyors beavatkozóképesség, valamint az alacsony zajszint. Már pár fok szöglefordulás után módosítható a beavatkozás mértéke.

Az elektromos generátor/motor egységek természetesen egy átalakítómodulhoz kapcsolódnak, amely biztosítja a pillanatnyi nagy energiaáramlást a nyomatékváltó működése során. Ez az egység kiegészülhet egy 100 kW-os villamos csatlakozással is, amely lehetővé teszi elektromos hajtású vontatmányok meghajtását is.

A mechanikus egység ehhez a váltóhoz egyedileg tervezett, de működési elvét tekintve powershift váltó 5 kuplunggal. Ennek előnye, hogy a fokozatok terhelés alatti kapcsolhatósága, a kuplungok, fékek karbantartása és javíthatósága a John Deere váltóiban évtizedek óta bevált technológiát követi.

Az EVT vezérlése, üzemeltetése

A váltó működésének egyediségét természetesen a vezérlés adja: mikor, milyen mértékben segíti a működést az elektromos egység, melyik kuplungot kell üzemeltetni a megfelelő működés érdekében.

A EVT vezérlés elve megegyezik a már jól ismert Effeciency Manager terhelés szabályzós sebességváltókkal, mely a beállított haladási sebességhez automatikusan illeszti a váltó áttételét, valamint a motor fordulatszámát a gázkar állása, valamint a motorterhelés függvényében a lehető legalacsonyabb üzemanyagfogyasztás érdekében.

Az eAutoPowr/EVT kezelése azonos a már megszokott IVT nyomatékváltókkal. A hagyományos kezelőszervek mellett rendelkezésre áll a CommandProTM multifunkciós Joystick-kal történő vezérlés is. A gépkezelő 3 üzemmód közül választhatja ki az adott munkavégzésnek megfelelőt és a kívánt maximális sebesség mellett további két beállított tempomat sebesség is beálltható, amely segíti a traktor kényelmes és hatékony üzemeltetését.

Működési tapasztalatok

A hosszú fejlesztési folyamat eredményeként rendkívül harmonikus működésről számolhatok be előzetesen.

Ahogy már korábban említettem, a váltó tesztjeink során rendkívül harmonikusan, „simán” működött. Folyamatosan rendelkezésre állt a kívánt áttétel, szinte észrevétlenül tudott reagálni a talajmunka végzése során a mindenkor adódó terhelésváltozásokra.

Az elektromos hajtás jobb hatásfokát pontos számokkal még nem tudjuk alátámasztani, de tesztelésünk során a John Deere Operation Center programja folyamatosan rögzíti az üzemelési paramétereket. Ezeket a fogyasztási értékeket össze tudjuk majd vetni a hasonló teljesítményű, de eltérő nyomatékváltójú traktorok értékeivel.

Mit tud még az új EVT sebességváltó?

A kiegészítő elektromos csatlakozás lehetővé teszi a munkagépek működéséhez szükséges elektromos energia biztosítását. A John Deere a váltó fejlesztése során a Joskin céggel együttműködve a hígtrágya-kijuttató kocsijához elektromos hajtású tengelyeket szerelt be, amelyet a traktor lát el elektromos energiával.

Ebben az esetben a talajterhelés csökkentését sikerült elérni, mivel a hígtrágya-kijuttató kocsi tengelyeinek hajtása segíti a szerelvény és különösen a traktor kerekein ébredő nyomaték átadását, a szlip és ezzel a talajterhelés csökkentését.

Összefoglalás

A John Deere 8R/RT/RX traktor sorozatának új, a szakmában egyedülálló, előremutató technológiájú nyomatékváltója könnyen kezelhető, gazdaságos, környezetkímélő, és karbantartása is egyszerű.

A gyártó bizalmát az új technológia iránt jellemzi, hogy ebben a 370-410 LE-s kategóriában a 2025-ös évjárattól már nem kínálja a korábban megszokott IVT váltót, hanem a megszokott e23 nevű powershift váltó mellett csak az új EVT váltó.

Forduljon bátran a KITE Zrt. gépértékesítőihez további részletekért és kérjen ajánlatot! Természetesen a KITE szervize is felkészült a váltó karbantartására, és esetleges javítására is.

Új, hatékony, kompakt fűkasza - a keskeny rendek kialakításának záloga

2025. november 26. 17:10

A Kubota bemutatta új, DM4032S COMPACT fűkasza modelljét, melyet az érdeklődők megtekinthettek az Agritechnicán.

Gépészet Képgaléria

Talajművelés intenzitásának fokozása - Väderstad újdonságok + Videó

2025. november 26. 04:59

A svéd Väderstad a 2025-ös Agritechnicán is több újdonságot mutatott be. Mind talajművelés, mind a vetéstechnológia területén folyamatosan dolgoznak a munkagépek fejlesztésén. 

Gépészet Videó

Új termékkel robbantott a Lemken, élére állt a talajkímélő gazdálkodásnak

2025. november 25. 16:10

No-till műveléshez alkalmas direktvetőgépet mutatott be a Lemken a hannoveri Agritechnica kiállításon. A talajkímélés, és a gyors, egyenletes kelés egyszerre valósítható meg.

Prémium traktor érkezett Dél-Koreából, szenzációs felszereltséggel, megfizethető áron

2025. november 24. 13:10

Kifejezetten az igényes európai piacra szánja 140 LE-s HX1403-as traktorát a Kioti, sőt a modell már az önvezető gépük alapjának is tekinthető.

A Grammer megalkotta a legtökéletesebb vezetőülést

2024. január 11. 13:40

A német Grammer saját állítása szerint megalkotta a legkényelmesebb és legpraktikusabb ülését mezőgazdasági gépek számára. Elképesztő, de még masszázsfunkció is van benne.

Új John Deere 6155M traktor kihagyhatatlan akcióban!

2021. február 3. 09:40

Most egyedülálló akció keretében vásárolhat új John Deere 6155M traktort, csupán a meghatározott készlet erejéig! Az akciós ár mellett számos szolgáltatásunkkal állunk az Ön rendelkezésére a gépéletút teljes ideje alatt, legyen szó finanszírozásról, biztosításról, oktatásról, szervizről vagy éppen alkatrészről.

Munka közben tört ketté egy orosz traktor

2025. január 7. 07:10

Az interneten terjedő videón látható, hogy a traktor éppen mélylazítást végez, amikor hirtelen két részre szakad.

Lépéstartás a gépfejlesztéssel - Gumiabroncs körkép 2018 (2. rész)

2018. november 26. 08:48

Az új fejlesztésű mezőgazdasági gumiabroncsok egyre nagyobb méretben (átmérő, szélesség) készülnek annak érdekében, hogy a nagy motorteljesítményű traktorok vonóerő kifejtését, illetve az önjáró betakarítógépek nagy tömegének hordozását alacsony talajtömörítéssel legyenek képesek megvalósítani.