8℃ 3℃
december 11. Árpád, Árpádina, Damazusz
Gépészet
Fizetett tartalom

John Deere 8R/RT/RX új nyomatékváltó-opcióval: az egyedi EVT/eAutoPowr

KITE Zrt.

A John Deere nagy szántóföldi univerzális traktorsorozata, a 8R/RT/RX, tehát kerekes, 2-hevederes és 4-hevederes kivitelű, 370 és 410 LE-s változata új nyomatékváltó-opcióval a KITE Zrt.-nél is elérhető: az egyedi EVT/eAutoPowr fokozatmentes váltó bekerült a kínálatba. Az első, KITE-hez beérkezett 8R 410 traktorral sok tapasztalatot szereztünk a nyomatékváltó működésével kapcsolatban. Az alábbi cikkben bemutatjuk ezt az egyedi, előremutató technológiai fejlesztést, valamint beszámolunk az eddigi tapasztalatokról.

Az EVT felépítése

Az EVT nyomatékváltó fokozatmentes kategóriájú, ami az 50 m/h – 50 km/h sebességtartományban bármekkora haladási sebesség kiválasztását lehetővé teszi a megengedett terhelési tartományon belül, függetlenül a terhelés nagyságától. Ezeket a feltételeket teljesíti a már ismert IVT hidrosztatikus működtetésű nyomatékváltó is.

Mi akkor az újdonság, miért kellett egy új megoldás?

Kialakítását tekintve szakított az eddigi elvekkel. A gyár tervezői egy powershift sebességváltó mechanikus hajtását ötvözték egy kiegészítő elektromos hajtással. Ez a gondolat nem áll távol napjaink autóiparától, ahol számos gyártó kínál kiegészítő elektromos hajtást belső égésű motorjaihoz.

Hogyan működik?

Az EVT esetében a váltó áthajtó tengelyén (amely a TLT hajtáshoz egyébként is rendelkezésre áll) elhelyeztek egy dupla generátor/elektromos motor egységet. Ez az egység helyettesíti az IVT váltó hidrosztatikus modulját.

E két elektromos egység működésében felváltva áramot generál és motorként mechanikus hajtás mellett egy bolygóművön keresztül besegít a hajtásban, mely lehetővé teszi a fokozatmentes haladási sebesség biztosítását.

Az elektromotoros kisegítő egység előnye a jó hatásfok és a rendkívül gyors beavatkozóképesség, valamint az alacsony zajszint. Már pár fok szöglefordulás után módosítható a beavatkozás mértéke.

Az elektromos generátor/motor egységek természetesen egy átalakítómodulhoz kapcsolódnak, amely biztosítja a pillanatnyi nagy energiaáramlást a nyomatékváltó működése során. Ez az egység kiegészülhet egy 100 kW-os villamos csatlakozással is, amely lehetővé teszi elektromos hajtású vontatmányok meghajtását is.

A mechanikus egység ehhez a váltóhoz egyedileg tervezett, de működési elvét tekintve powershift váltó 5 kuplunggal. Ennek előnye, hogy a fokozatok terhelés alatti kapcsolhatósága, a kuplungok, fékek karbantartása és javíthatósága a John Deere váltóiban évtizedek óta bevált technológiát követi.

Az EVT vezérlése, üzemeltetése

A váltó működésének egyediségét természetesen a vezérlés adja: mikor, milyen mértékben segíti a működést az elektromos egység, melyik kuplungot kell üzemeltetni a megfelelő működés érdekében.

A EVT vezérlés elve megegyezik a már jól ismert Effeciency Manager terhelés szabályzós sebességváltókkal, mely a beállított haladási sebességhez automatikusan illeszti a váltó áttételét, valamint a motor fordulatszámát a gázkar állása, valamint a motorterhelés függvényében a lehető legalacsonyabb üzemanyagfogyasztás érdekében.

Az eAutoPowr/EVT kezelése azonos a már megszokott IVT nyomatékváltókkal. A hagyományos kezelőszervek mellett rendelkezésre áll a CommandProTM multifunkciós Joystick-kal történő vezérlés is. A gépkezelő 3 üzemmód közül választhatja ki az adott munkavégzésnek megfelelőt és a kívánt maximális sebesség mellett további két beállított tempomat sebesség is beálltható, amely segíti a traktor kényelmes és hatékony üzemeltetését.

Működési tapasztalatok

A hosszú fejlesztési folyamat eredményeként rendkívül harmonikus működésről számolhatok be előzetesen.

Ahogy már korábban említettem, a váltó tesztjeink során rendkívül harmonikusan, „simán” működött. Folyamatosan rendelkezésre állt a kívánt áttétel, szinte észrevétlenül tudott reagálni a talajmunka végzése során a mindenkor adódó terhelésváltozásokra.

Az elektromos hajtás jobb hatásfokát pontos számokkal még nem tudjuk alátámasztani, de tesztelésünk során a John Deere Operation Center programja folyamatosan rögzíti az üzemelési paramétereket. Ezeket a fogyasztási értékeket össze tudjuk majd vetni a hasonló teljesítményű, de eltérő nyomatékváltójú traktorok értékeivel.

Mit tud még az új EVT sebességváltó?

A kiegészítő elektromos csatlakozás lehetővé teszi a munkagépek működéséhez szükséges elektromos energia biztosítását. A John Deere a váltó fejlesztése során a Joskin céggel együttműködve a hígtrágya-kijuttató kocsijához elektromos hajtású tengelyeket szerelt be, amelyet a traktor lát el elektromos energiával.

Ebben az esetben a talajterhelés csökkentését sikerült elérni, mivel a hígtrágya-kijuttató kocsi tengelyeinek hajtása segíti a szerelvény és különösen a traktor kerekein ébredő nyomaték átadását, a szlip és ezzel a talajterhelés csökkentését.

Összefoglalás

A John Deere 8R/RT/RX traktor sorozatának új, a szakmában egyedülálló, előremutató technológiájú nyomatékváltója könnyen kezelhető, gazdaságos, környezetkímélő, és karbantartása is egyszerű.

A gyártó bizalmát az új technológia iránt jellemzi, hogy ebben a 370-410 LE-s kategóriában a 2025-ös évjárattól már nem kínálja a korábban megszokott IVT váltót, hanem a megszokott e23 nevű powershift váltó mellett csak az új EVT váltó.

Forduljon bátran a KITE Zrt. gépértékesítőihez további részletekért és kérjen ajánlatot! Természetesen a KITE szervize is felkészült a váltó karbantartására, és esetleges javítására is.

AI asszisztált, precíziós hígtrágya kijuttatás? - igen, lehetséges!

2025. december 5. 16:10

A MATE és az AJG Kft. közös konzorciuma az elmúlt három és fél évben azon dolgozott, hogy kifejlesszen egy mesterséges intelligencia alapú precíziós hígtrágya kijuttatási technológiát.

Perfect szárzúzók profiknak és kisebb gazdaságoknak

2025. december 4. 16:10

A holland Perfect szárzúzók, mulcsozók, körforgó kaszák, soraljművelő talajmarók és seprők 7 és fél évtizede szolgálják ki a zöldség- és gyümölcstermesztőket, valamint a szántóföldi növénytermesztőket, állattartó telepeket és önkormányzatokat. A kiemelkedő minőségű termékek magyarországi forgalmazója a győri Tatra Savaria invet s.r.o.

Magabiztosan bővül a mezőgazdasági pótkocsik magyarországi piaca

2025. december 4. 07:10

Novemberben 68 új mezőgazdasági pótkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, ez 33 százalékos bővülés 2024 azonos időszakához képest.

Tartósság és jó használhatóság – Briri szerves- és hígtrágya-kijuttató járművek

2025. december 3. 16:10

A német Briri cég mára a szerves- és hígtrágya-kijuttatás vezető specialistája lett. A hannoveri Agritechnica kiállításon 400 nm-es standon állították ki jó néhány gépüket, amelyek magyarországi forgalmazója a győri Tatra Savaria invet s.r.o.

Ilyen MTZ traktort még nem láttunk! - Aranyozott erőgép egy parkolóban

2018. december 11. 09:14

Valószínű, hogy ez az egyik legvagányabb Belarus MTZ 1221.2, ami valaha is legördült a fehérorosz gyártósorról.

Nagy erejű elektromos Fendt traktor született, már javában dolgoznak vele

2024. március 15. 14:10

A prémium márkák közé sorolt német Fendt egyik forgalmazója érdekes újdonsággal kísérletezik. 205 LE-s, tisztán elektromos hajtású erőgéppel bővítették a kínálatukat, és az eddigi tapasztalatok bátorítóak.

Növelte eladásait a kombájnpiacon a John Deere Észak-Amerikában

2019. június 12. 11:37

Az Egyesült Államokban és Kanadában a 40 lóerő alatti teljesítményű kétkerék-hajtású traktorok értékesítése 13 százalékkal bővült a teljes piacon, a Deere & Company ennél jobban növelte eladásait. A kombájnok piacán a cég szintén növelte eladásainak számát az első negyedévben.

Retro megjelenéssel készülnek az évforduló alkalmából

2022. augusztus 31. 12:40

A német gépgyártó a jeles évfordulót kereskedelmi partnereivel és ügyfeleivel közösen ünnepli, egy limitált különleges kiadással.