Gépészet
Fizetett tartalom

John Deere 8R/RT/RX új nyomatékváltó-opcióval: az egyedi EVT/eAutoPowr

KITE Zrt.

A John Deere nagy szántóföldi univerzális traktorsorozata, a 8R/RT/RX, tehát kerekes, 2-hevederes és 4-hevederes kivitelű, 370 és 410 LE-s változata új nyomatékváltó-opcióval a KITE Zrt.-nél is elérhető: az egyedi EVT/eAutoPowr fokozatmentes váltó bekerült a kínálatba. Az első, KITE-hez beérkezett 8R 410 traktorral sok tapasztalatot szereztünk a nyomatékváltó működésével kapcsolatban. Az alábbi cikkben bemutatjuk ezt az egyedi, előremutató technológiai fejlesztést, valamint beszámolunk az eddigi tapasztalatokról.

Az EVT felépítése

Az EVT nyomatékváltó fokozatmentes kategóriájú, ami az 50 m/h – 50 km/h sebességtartományban bármekkora haladási sebesség kiválasztását lehetővé teszi a megengedett terhelési tartományon belül, függetlenül a terhelés nagyságától. Ezeket a feltételeket teljesíti a már ismert IVT hidrosztatikus működtetésű nyomatékváltó is.

Mi akkor az újdonság, miért kellett egy új megoldás?

Kialakítását tekintve szakított az eddigi elvekkel. A gyár tervezői egy powershift sebességváltó mechanikus hajtását ötvözték egy kiegészítő elektromos hajtással. Ez a gondolat nem áll távol napjaink autóiparától, ahol számos gyártó kínál kiegészítő elektromos hajtást belső égésű motorjaihoz.

Hogyan működik?

Az EVT esetében a váltó áthajtó tengelyén (amely a TLT hajtáshoz egyébként is rendelkezésre áll) elhelyeztek egy dupla generátor/elektromos motor egységet. Ez az egység helyettesíti az IVT váltó hidrosztatikus modulját.

E két elektromos egység működésében felváltva áramot generál és motorként mechanikus hajtás mellett egy bolygóművön keresztül besegít a hajtásban, mely lehetővé teszi a fokozatmentes haladási sebesség biztosítását.

Az elektromotoros kisegítő egység előnye a jó hatásfok és a rendkívül gyors beavatkozóképesség, valamint az alacsony zajszint. Már pár fok szöglefordulás után módosítható a beavatkozás mértéke.

Az elektromos generátor/motor egységek természetesen egy átalakítómodulhoz kapcsolódnak, amely biztosítja a pillanatnyi nagy energiaáramlást a nyomatékváltó működése során. Ez az egység kiegészülhet egy 100 kW-os villamos csatlakozással is, amely lehetővé teszi elektromos hajtású vontatmányok meghajtását is.

A mechanikus egység ehhez a váltóhoz egyedileg tervezett, de működési elvét tekintve powershift váltó 5 kuplunggal. Ennek előnye, hogy a fokozatok terhelés alatti kapcsolhatósága, a kuplungok, fékek karbantartása és javíthatósága a John Deere váltóiban évtizedek óta bevált technológiát követi.

Az EVT vezérlése, üzemeltetése

A váltó működésének egyediségét természetesen a vezérlés adja: mikor, milyen mértékben segíti a működést az elektromos egység, melyik kuplungot kell üzemeltetni a megfelelő működés érdekében.

A EVT vezérlés elve megegyezik a már jól ismert Effeciency Manager terhelés szabályzós sebességváltókkal, mely a beállított haladási sebességhez automatikusan illeszti a váltó áttételét, valamint a motor fordulatszámát a gázkar állása, valamint a motorterhelés függvényében a lehető legalacsonyabb üzemanyagfogyasztás érdekében.

Az eAutoPowr/EVT kezelése azonos a már megszokott IVT nyomatékváltókkal. A hagyományos kezelőszervek mellett rendelkezésre áll a CommandProTM multifunkciós Joystick-kal történő vezérlés is. A gépkezelő 3 üzemmód közül választhatja ki az adott munkavégzésnek megfelelőt és a kívánt maximális sebesség mellett további két beállított tempomat sebesség is beálltható, amely segíti a traktor kényelmes és hatékony üzemeltetését.

Működési tapasztalatok

A hosszú fejlesztési folyamat eredményeként rendkívül harmonikus működésről számolhatok be előzetesen.

Ahogy már korábban említettem, a váltó tesztjeink során rendkívül harmonikusan, „simán” működött. Folyamatosan rendelkezésre állt a kívánt áttétel, szinte észrevétlenül tudott reagálni a talajmunka végzése során a mindenkor adódó terhelésváltozásokra.

Az elektromos hajtás jobb hatásfokát pontos számokkal még nem tudjuk alátámasztani, de tesztelésünk során a John Deere Operation Center programja folyamatosan rögzíti az üzemelési paramétereket. Ezeket a fogyasztási értékeket össze tudjuk majd vetni a hasonló teljesítményű, de eltérő nyomatékváltójú traktorok értékeivel.

Mit tud még az új EVT sebességváltó?

A kiegészítő elektromos csatlakozás lehetővé teszi a munkagépek működéséhez szükséges elektromos energia biztosítását. A John Deere a váltó fejlesztése során a Joskin céggel együttműködve a hígtrágya-kijuttató kocsijához elektromos hajtású tengelyeket szerelt be, amelyet a traktor lát el elektromos energiával.

Ebben az esetben a talajterhelés csökkentését sikerült elérni, mivel a hígtrágya-kijuttató kocsi tengelyeinek hajtása segíti a szerelvény és különösen a traktor kerekein ébredő nyomaték átadását, a szlip és ezzel a talajterhelés csökkentését.

Összefoglalás

A John Deere 8R/RT/RX traktor sorozatának új, a szakmában egyedülálló, előremutató technológiájú nyomatékváltója könnyen kezelhető, gazdaságos, környezetkímélő, és karbantartása is egyszerű.

A gyártó bizalmát az új technológia iránt jellemzi, hogy ebben a 370-410 LE-s kategóriában a 2025-ös évjárattól már nem kínálja a korábban megszokott IVT váltót, hanem a megszokott e23 nevű powershift váltó mellett csak az új EVT váltó.

Forduljon bátran a KITE Zrt. gépértékesítőihez további részletekért és kérjen ajánlatot! Természetesen a KITE szervize is felkészült a váltó karbantartására, és esetleges javítására is.

Prémium traktor érkezett Dél-Koreából, szenzációs felszereltséggel, megfizethető áron

2025. november 24. 13:10

Kifejezetten az igényes európai piacra szánja 140 LE-s HX1403-as traktorát a Kioti, sőt a modell már az önvezető gépük alapjának is tekinthető.

Vicon újdonságok az AGRITECHNICÁN

2025. november 24. 11:10

Az Agritechnica kiállításon számos, a szálastakarmány-készítéshez kapcsolódó gépújdonságot mutattak be a Vicon standján, amelyek 2025. év végétől már a magyar termelők számára is elérhetőek. A Készenlét Zrt-nél, mint hivatalos magyarországi importőrnél, minden információ rendelkezésre áll az új Vicon gépekről.

Gépészet Videó

Keskeny nyomtávú traktorok CMATIC fokozatmentes váltóval és új többfunkciós kartámasszal a CLAAS-tól

2025. november 23. 16:10

A CLAAS az Agritechnica 2025 kiállításon mutatta be első fokozatmentes, teljesítményosztású hajtóművel szerelt keskenynyomtávú traktorait, négy új NEXOS 2 CMATIC modellel.

Fél nap alatt bő 4000 tonna szilázs betakarításával született új világrekord

2025. november 22. 13:10

12 óra alatt 4096 tonna teljesnövény-szilázst takarított be a CLAAS új JAGUAR 1200-as gépe, ezzel hivatalos világrekordot állított fel a takarmánybetakarításban.

Autonóm traktor elektromos hajtással: a gazda megoldása az akkumulátor-problémára

2023. július 10. 10:33

Egy svéd farmer egy egészen különleges robottraktort fejlesztett ki. A 120 lóerős gépben immár közvetlenül a terepen cserélhető az akkumulátor.

A Fendt leleplezte a legerősebb négyhengeres traktort

2023. október 1. 07:10

Akár 224 LE teljesítménnyel is elérhető a Fendt 600 Vario traktorsorozata, amelynek legnagyobb tagja az Év traktora elismerésért is harcba száll.

A Landini REX4 Electra – Evolving Hybrid rendszer megkapta az EIMA Technical Innovation Award 2020-21 díjat

2020. november 24. 07:02

A legjelentősebb újdonság a teljesen elektromos mellsőkerék-hajtás, amelynek részei a független rugózású tengely, a két független villanymotor és a hozzá tartozó érzékelők, elektronikus vezérlők, külön generátor valamint az akkumulátor.

Hatékony traktorok Perkins és Deutz motorral

2020. július 10. 11:25

Innováció: Az ArmaTrac traktorgyár az egyszerűséget és a hatékonyságot tartja szem előtt a traktorok tervezésekor azzal a céllal, hogy egyszerűbbé tegye a gazdálkodók életét.