25℃ 17℃
június 11. Barnabás, Barangó
Gépészet
Fizetett tartalom

John Deere 8R/RT/RX új nyomatékváltó-opcióval: az egyedi EVT/eAutoPowr

KITE Zrt.

A John Deere nagy szántóföldi univerzális traktorsorozata, a 8R/RT/RX, tehát kerekes, 2-hevederes és 4-hevederes kivitelű, 370 és 410 LE-s változata új nyomatékváltó-opcióval a KITE Zrt.-nél is elérhető: az egyedi EVT/eAutoPowr fokozatmentes váltó bekerült a kínálatba. Az első, KITE-hez beérkezett 8R 410 traktorral sok tapasztalatot szereztünk a nyomatékváltó működésével kapcsolatban. Az alábbi cikkben bemutatjuk ezt az egyedi, előremutató technológiai fejlesztést, valamint beszámolunk az eddigi tapasztalatokról.

Az EVT felépítése

Az EVT nyomatékváltó fokozatmentes kategóriájú, ami az 50 m/h – 50 km/h sebességtartományban bármekkora haladási sebesség kiválasztását lehetővé teszi a megengedett terhelési tartományon belül, függetlenül a terhelés nagyságától. Ezeket a feltételeket teljesíti a már ismert IVT hidrosztatikus működtetésű nyomatékváltó is.

Mi akkor az újdonság, miért kellett egy új megoldás?

Kialakítását tekintve szakított az eddigi elvekkel. A gyár tervezői egy powershift sebességváltó mechanikus hajtását ötvözték egy kiegészítő elektromos hajtással. Ez a gondolat nem áll távol napjaink autóiparától, ahol számos gyártó kínál kiegészítő elektromos hajtást belső égésű motorjaihoz.

Hogyan működik?

Az EVT esetében a váltó áthajtó tengelyén (amely a TLT hajtáshoz egyébként is rendelkezésre áll) elhelyeztek egy dupla generátor/elektromos motor egységet. Ez az egység helyettesíti az IVT váltó hidrosztatikus modulját.

E két elektromos egység működésében felváltva áramot generál és motorként mechanikus hajtás mellett egy bolygóművön keresztül besegít a hajtásban, mely lehetővé teszi a fokozatmentes haladási sebesség biztosítását.

Az elektromotoros kisegítő egység előnye a jó hatásfok és a rendkívül gyors beavatkozóképesség, valamint az alacsony zajszint. Már pár fok szöglefordulás után módosítható a beavatkozás mértéke.

Az elektromos generátor/motor egységek természetesen egy átalakítómodulhoz kapcsolódnak, amely biztosítja a pillanatnyi nagy energiaáramlást a nyomatékváltó működése során. Ez az egység kiegészülhet egy 100 kW-os villamos csatlakozással is, amely lehetővé teszi elektromos hajtású vontatmányok meghajtását is.

A mechanikus egység ehhez a váltóhoz egyedileg tervezett, de működési elvét tekintve powershift váltó 5 kuplunggal. Ennek előnye, hogy a fokozatok terhelés alatti kapcsolhatósága, a kuplungok, fékek karbantartása és javíthatósága a John Deere váltóiban évtizedek óta bevált technológiát követi.

Az EVT vezérlése, üzemeltetése

A váltó működésének egyediségét természetesen a vezérlés adja: mikor, milyen mértékben segíti a működést az elektromos egység, melyik kuplungot kell üzemeltetni a megfelelő működés érdekében.

A EVT vezérlés elve megegyezik a már jól ismert Effeciency Manager terhelés szabályzós sebességváltókkal, mely a beállított haladási sebességhez automatikusan illeszti a váltó áttételét, valamint a motor fordulatszámát a gázkar állása, valamint a motorterhelés függvényében a lehető legalacsonyabb üzemanyagfogyasztás érdekében.

Az eAutoPowr/EVT kezelése azonos a már megszokott IVT nyomatékváltókkal. A hagyományos kezelőszervek mellett rendelkezésre áll a CommandProTM multifunkciós Joystick-kal történő vezérlés is. A gépkezelő 3 üzemmód közül választhatja ki az adott munkavégzésnek megfelelőt és a kívánt maximális sebesség mellett további két beállított tempomat sebesség is beálltható, amely segíti a traktor kényelmes és hatékony üzemeltetését.

Működési tapasztalatok

A hosszú fejlesztési folyamat eredményeként rendkívül harmonikus működésről számolhatok be előzetesen.

Ahogy már korábban említettem, a váltó tesztjeink során rendkívül harmonikusan, „simán” működött. Folyamatosan rendelkezésre állt a kívánt áttétel, szinte észrevétlenül tudott reagálni a talajmunka végzése során a mindenkor adódó terhelésváltozásokra.

Az elektromos hajtás jobb hatásfokát pontos számokkal még nem tudjuk alátámasztani, de tesztelésünk során a John Deere Operation Center programja folyamatosan rögzíti az üzemelési paramétereket. Ezeket a fogyasztási értékeket össze tudjuk majd vetni a hasonló teljesítményű, de eltérő nyomatékváltójú traktorok értékeivel.

Mit tud még az új EVT sebességváltó?

A kiegészítő elektromos csatlakozás lehetővé teszi a munkagépek működéséhez szükséges elektromos energia biztosítását. A John Deere a váltó fejlesztése során a Joskin céggel együttműködve a hígtrágya-kijuttató kocsijához elektromos hajtású tengelyeket szerelt be, amelyet a traktor lát el elektromos energiával.

Ebben az esetben a talajterhelés csökkentését sikerült elérni, mivel a hígtrágya-kijuttató kocsi tengelyeinek hajtása segíti a szerelvény és különösen a traktor kerekein ébredő nyomaték átadását, a szlip és ezzel a talajterhelés csökkentését.

Összefoglalás

A John Deere 8R/RT/RX traktor sorozatának új, a szakmában egyedülálló, előremutató technológiájú nyomatékváltója könnyen kezelhető, gazdaságos, környezetkímélő, és karbantartása is egyszerű.

A gyártó bizalmát az új technológia iránt jellemzi, hogy ebben a 370-410 LE-s kategóriában a 2025-ös évjárattól már nem kínálja a korábban megszokott IVT váltót, hanem a megszokott e23 nevű powershift váltó mellett csak az új EVT váltó.

Forduljon bátran a KITE Zrt. gépértékesítőihez további részletekért és kérjen ajánlatot! Természetesen a KITE szervize is felkészült a váltó karbantartására, és esetleges javítására is.

Innovációval a szárazság ellen

2025. június 6. 16:10

Innovatív gépek és tanácsadás segíti a gazdákat a forgatás nélküli, víztakarékos talajművelés és precíziós gazdálkodás terén.

Lendületesen bővül a mezőgazdasági pótkocsipiac

2025. június 5. 11:10

347 új mezőgazdasági pótkocsit helyeztek forgalomba 2025 első öt hónapjában Magyarországon, ez 8,4 százalékos növekedés tavalyhoz képest.

Hatékony-e a drónos permetezés? + videó

2025. június 1. 12:10

A drónok mezőgazdasági alkalmazása számos kérdést vet fel, vannak akik szkeptikusak. Riportunkban a technológiáról szólnak a szakértők.

Precizitás, hatékonyság, Kubota: előtérben az XTA 2420 ültetvény permetező

2025. május 31. 10:10

A Kubota XTA 2420 új szintre emeli az ültetvények növényvédelmét – kompromisszumok nélkül, precízen és környezetkímélően.

Massey Ferguson 5700 M – ár/érték bajnok típusok

2024. november 20. 08:10

Az akciósan elérhető traktorok ugyanolyan minőségi alkatrészekből álló, átgondoltan felépített erőgépek, mint a nagyobb Massey Fergusonok.

Mini vagy Maxi? Hogyan tovább traktorfejlesztés?

2019. augusztus 13. 05:37

Az új nagy teljesítményű traktorok rendkívül drágák, viszont a tömegük még így is túl kicsi ahhoz, hogy hatalmas teljesítményüket hatékonyan alakítsák át vonóerővé. A további jelentős tömegnövelés azonban számos ok miatt nem tűnik követendő fejlődési iránynak.

A Valtra nagy kihívásra vállalkozott – bárki utána merné csinálni?

2024. szeptember 11. 13:10

Egy Valtra T235 Active traktor 8 hónap alatt érte el végcélját: az Antarktiszon lévő Troll kutatóállomást.

FARM MACHINE 2022 - Az év mezőgépe 8.

2022. április 13. 08:04

A sorozat nyolcadik fejezetében az XXL nagytraktor kategória győztesét mutatjuk be.