Gépészet
Fizetett tartalom

John Deere 8R/RT/RX új nyomatékváltó-opcióval: az egyedi EVT/eAutoPowr

KITE Zrt.

A John Deere nagy szántóföldi univerzális traktorsorozata, a 8R/RT/RX, tehát kerekes, 2-hevederes és 4-hevederes kivitelű, 370 és 410 LE-s változata új nyomatékváltó-opcióval a KITE Zrt.-nél is elérhető: az egyedi EVT/eAutoPowr fokozatmentes váltó bekerült a kínálatba. Az első, KITE-hez beérkezett 8R 410 traktorral sok tapasztalatot szereztünk a nyomatékváltó működésével kapcsolatban. Az alábbi cikkben bemutatjuk ezt az egyedi, előremutató technológiai fejlesztést, valamint beszámolunk az eddigi tapasztalatokról.

Az EVT felépítése

Az EVT nyomatékváltó fokozatmentes kategóriájú, ami az 50 m/h – 50 km/h sebességtartományban bármekkora haladási sebesség kiválasztását lehetővé teszi a megengedett terhelési tartományon belül, függetlenül a terhelés nagyságától. Ezeket a feltételeket teljesíti a már ismert IVT hidrosztatikus működtetésű nyomatékváltó is.

Mi akkor az újdonság, miért kellett egy új megoldás?

Kialakítását tekintve szakított az eddigi elvekkel. A gyár tervezői egy powershift sebességváltó mechanikus hajtását ötvözték egy kiegészítő elektromos hajtással. Ez a gondolat nem áll távol napjaink autóiparától, ahol számos gyártó kínál kiegészítő elektromos hajtást belső égésű motorjaihoz.

Hogyan működik?

Az EVT esetében a váltó áthajtó tengelyén (amely a TLT hajtáshoz egyébként is rendelkezésre áll) elhelyeztek egy dupla generátor/elektromos motor egységet. Ez az egység helyettesíti az IVT váltó hidrosztatikus modulját.

E két elektromos egység működésében felváltva áramot generál és motorként mechanikus hajtás mellett egy bolygóművön keresztül besegít a hajtásban, mely lehetővé teszi a fokozatmentes haladási sebesség biztosítását.

Az elektromotoros kisegítő egység előnye a jó hatásfok és a rendkívül gyors beavatkozóképesség, valamint az alacsony zajszint. Már pár fok szöglefordulás után módosítható a beavatkozás mértéke.

Az elektromos generátor/motor egységek természetesen egy átalakítómodulhoz kapcsolódnak, amely biztosítja a pillanatnyi nagy energiaáramlást a nyomatékváltó működése során. Ez az egység kiegészülhet egy 100 kW-os villamos csatlakozással is, amely lehetővé teszi elektromos hajtású vontatmányok meghajtását is.

A mechanikus egység ehhez a váltóhoz egyedileg tervezett, de működési elvét tekintve powershift váltó 5 kuplunggal. Ennek előnye, hogy a fokozatok terhelés alatti kapcsolhatósága, a kuplungok, fékek karbantartása és javíthatósága a John Deere váltóiban évtizedek óta bevált technológiát követi.

Az EVT vezérlése, üzemeltetése

A váltó működésének egyediségét természetesen a vezérlés adja: mikor, milyen mértékben segíti a működést az elektromos egység, melyik kuplungot kell üzemeltetni a megfelelő működés érdekében.

A EVT vezérlés elve megegyezik a már jól ismert Effeciency Manager terhelés szabályzós sebességváltókkal, mely a beállított haladási sebességhez automatikusan illeszti a váltó áttételét, valamint a motor fordulatszámát a gázkar állása, valamint a motorterhelés függvényében a lehető legalacsonyabb üzemanyagfogyasztás érdekében.

Az eAutoPowr/EVT kezelése azonos a már megszokott IVT nyomatékváltókkal. A hagyományos kezelőszervek mellett rendelkezésre áll a CommandProTM multifunkciós Joystick-kal történő vezérlés is. A gépkezelő 3 üzemmód közül választhatja ki az adott munkavégzésnek megfelelőt és a kívánt maximális sebesség mellett további két beállított tempomat sebesség is beálltható, amely segíti a traktor kényelmes és hatékony üzemeltetését.

Működési tapasztalatok

A hosszú fejlesztési folyamat eredményeként rendkívül harmonikus működésről számolhatok be előzetesen.

Ahogy már korábban említettem, a váltó tesztjeink során rendkívül harmonikusan, „simán” működött. Folyamatosan rendelkezésre állt a kívánt áttétel, szinte észrevétlenül tudott reagálni a talajmunka végzése során a mindenkor adódó terhelésváltozásokra.

Az elektromos hajtás jobb hatásfokát pontos számokkal még nem tudjuk alátámasztani, de tesztelésünk során a John Deere Operation Center programja folyamatosan rögzíti az üzemelési paramétereket. Ezeket a fogyasztási értékeket össze tudjuk majd vetni a hasonló teljesítményű, de eltérő nyomatékváltójú traktorok értékeivel.

Mit tud még az új EVT sebességváltó?

A kiegészítő elektromos csatlakozás lehetővé teszi a munkagépek működéséhez szükséges elektromos energia biztosítását. A John Deere a váltó fejlesztése során a Joskin céggel együttműködve a hígtrágya-kijuttató kocsijához elektromos hajtású tengelyeket szerelt be, amelyet a traktor lát el elektromos energiával.

Ebben az esetben a talajterhelés csökkentését sikerült elérni, mivel a hígtrágya-kijuttató kocsi tengelyeinek hajtása segíti a szerelvény és különösen a traktor kerekein ébredő nyomaték átadását, a szlip és ezzel a talajterhelés csökkentését.

Összefoglalás

A John Deere 8R/RT/RX traktor sorozatának új, a szakmában egyedülálló, előremutató technológiájú nyomatékváltója könnyen kezelhető, gazdaságos, környezetkímélő, és karbantartása is egyszerű.

A gyártó bizalmát az új technológia iránt jellemzi, hogy ebben a 370-410 LE-s kategóriában a 2025-ös évjárattól már nem kínálja a korábban megszokott IVT váltót, hanem a megszokott e23 nevű powershift váltó mellett csak az új EVT váltó.

Forduljon bátran a KITE Zrt. gépértékesítőihez további részletekért és kérjen ajánlatot! Természetesen a KITE szervize is felkészült a váltó karbantartására, és esetleges javítására is.

Gyors, erős, pontos – ismerje meg a Köckerling új óriását!

2025. augusztus 6. 16:10

A Köckerling Allrounder 1230 kultivátora nagy munkaszélességgel, precíz mélységtartással és sokoldalú felhasználással hódít a földeken.

Gyengülést hozott a július a mezőgazdasági pótkocsipiacon

2025. augusztus 5. 14:10

Összesen 565 új mezőgazdasági pótkocsit helyeztek forgalomba 2025 első hét hónapjában Magyarországon. Ez 7,4 százalékos plusz tavalyhoz képest.

Tízéves mélypontra süllyedt az európai traktorpiac 2024-ben

2025. július 30. 11:10

Drámai visszaesés az európai traktorpiacon: tízéves mélypont, 8,1%-os csökkenés – és a magyar piac még ennél is nagyobbat zuhant.

Hatékony-e a drónos permetezés (2.rész) +videó

2025. július 29. 16:10

Hertelendy Péter növényorvossal meglátogatjuk a drónnal, hagyományos földi géppel permetezett, valamint a nem kezelt kontrol táblát is.

Új John Deere 6155M traktor kihagyhatatlan akcióban!

2021. február 3. 09:40

Most egyedülálló akció keretében vásárolhat új John Deere 6155M traktort, csupán a meghatározott készlet erejéig! Az akciós ár mellett számos szolgáltatásunkkal állunk az Ön rendelkezésére a gépéletút teljes ideje alatt, legyen szó finanszírozásról, biztosításról, oktatásról, szervizről vagy éppen alkatrészről.

Új kompakt traktor érkezik a Kubotától, és az ÁTK pályázathoz is van vonzó ajánlatuk

2025. január 9. 13:10

Hamarosan a magyar gazdák számára is elérhető lesz az EK1-221-es kompakt traktormodell, mégpedig igen kedvező (9990 euró + áfa) áron.

A koronavírus hatása a mezőgépgyártásra

2020. március 24. 08:03

A John Deere cég már január végén bejelentette a kínai gyárának bezárását. Az idő múlásával és a járvány terjedésével már a mannheimi gyárban is jelentkeztek fertőzések.

Mi jön a dízel után gáz- vagy elektromos hajtás?

2019. január 1. 13:33

A dízelmotor örököse a hibrid- és a metánhajtás lehet. A teljes elektromos hajtással szintén kísérleteznek, de bevezetésére még várni kell. A dízel napjai a mezőgazdaságban megvannak számlálva.