Az ősz kezdetén, de még rekkenő nyári hőségben vágtam át ismét az országon...
… hogy elkészítsem a pásztói Agroprodukt Kft.-nél a Fend Vario 1050-esről szóló riportot. Talán stílszerűnek is mondható, hogy nem is olyan távolban hazánk legnagyobb hegycsúcsa a Kékestető magasodott, a gazdaság udvarán pedig a merev vázas kerekes traktorok egyik legnagyobbika állt, a maga 517 lóerejével. Vendéglátóm Micsutka András a vállalkozás növénytermesztési ágazatvezetője az igen modern és ízlésesen berendezett „irodaházban” fogadott, hogy elmondja tapasztalatait a már két éve használt erőgépről. Először persze, mint mindig, most is a gazdaság rövid bemutatására kértem.
Nógrád megye déli részén, Pásztó körzetében helyezkedik el gazdaságunk. 2150 ha-t művelünk, a valamikori állami gazdaságok földjein gazdálkodunk. Őszi búzát, napraforgót, repcét és olajretket termesztünk. A vidék adottságaiból adódóan átlag 18-20 aranykorona értékű, agyagos, barna erdőtalajaink vannak, nagyon kicsi, 0,5-0,8% humusztartalommal, melynek az Arany-féle kötöttségi száma 60, így ez a művelési nehézséget meg is adja. A térség éghajlatára jellemzően 200-350 mm csapadék esik évente, de évjárattól függően ez nagyon eltérő lehet. Gazdálkodásunk körülményeit még nagyban befolyásolják a domborzati viszonyok is, de ennek ellenére a termésátlagaink kifejezetten jónak mondhatók, főleg búza (8 t/ha) és repce (4 t/ha) tekintetében – mondta el a szakember.
Miért pont a Fend Vario 1050 erőgépet vásárolták meg?
Ahogy az előzőekben már említettem, nagyüzemi gazdálkodásra alkalmas területeink vannak, 1 db 23 és 1 db 43 ha-os tábla, a többi mind 100 ha feletti, melyek 800 és 1300 m hosszúságúak. Ezért is vásároltunk első körben vezérgépnek egy 560 LE-s gumihevederes Challenger traktort, ami a nehéz talajmunkákat végzi. A vetéseket és egyéb feladatokat pedig egy középnehéz erőgéppel oldottuk meg. Mivel ekkora területen, egy nagytraktorra alapozni komoly rizikót jelent, ezért kerestünk egy olyan gumikerekes, hasonló teljesítményű erőgépet, ami a vezérgép esetleges meghibásodása esetén át tudja venni a helyét, de más feladatokra is alkalmazni tudjuk. Másrészt olyan munkáknál is számításba vehetjük, aminél nemigen lehet támaszkodni a gumihevederes munkájára, mint például a szállítás, az átrakó kocsink vontatása, de mondhatnám a vetést is.
Milyen munkagépekkel dolgozik ez a traktor?
Mivel szántás nélküli talajművelést folytatunk immár 7 éve, ezért mélylazítást végzünk, 25-27 cm-es munkamélységben szántóföldi kultivátorokkal átdolgozzuk a talajt, melynek a munkaszélessége 6 m. Ennek a Fendtnek a fülkéből szabályozható a guminyomása, így nagyon jó tapadóképességgel tud dolgozni. Emellett egy 6 m-es forgóboronával kombinált gabonavetőgéppel is üzemeltetjük, közvetlenül a kultivátorozás után, így egy menetben el is vetünk és aratáskor a 40 t terhelhetőségű átrakókocsit húzza, ahol szintén szükség van a nagy teljesítményre. Csak a nehéz munkákra használjuk ezt a traktort.
Ehhez a géphez nagyon sokféle opció kérhető, konkrétan milyen felszereltségű?
Ez egy nagyon jó felszereltségű gép, a már említett guminyomás-szabályzó rendszer is alapból benne van. Mivel én az ikerkeréknek nem vagyok híve, így azt nem kértünk hozzá. Itt a nógrádi területeken, ahol mi gazdálkodunk, ha összhangban van az erőgép–munkagép kapcsolat, azaz a vontatási teljesítmény és a munkaszélesség, akkor minimálisra lehet csökkenteni a talajnyomást. Különösen igaz ez egy olyan traktor esetében, ahol könnyen be tudom állítani a guminyomást 70-80 kPa (0,7-0,8 bar) értékre, így széles felületen érintkezik az abroncs a talajjal, kisebb a taposási kár. Igaz ez a szántóföldi kultivátor használatakor, de a 9 m-es vetőgép esetében is. Nem kértük a megfordítható üléspozíciót, mert nincs olyan munkaeszközünk, és a traktor orrába, a márkajel alá a beépített kamerát sem. Egyéb más felszereltséget igen, mert fontos számunkra a gyors és pontos munkavégzés. Számtalan olyan lehetőséget biztosít a traktor, amivel üzemanyagot tudunk spórolni, alacsony motorfordulatszám mellett, nagy sebességet tudunk elérni, ami azért is fontos, mert a kultivátoros technológiában lényeges, hogy legalább 12-14 km/h-val tudjunk dolgozni, szinte repüljön a föld, meglegyen a megfelelő fordítás. Ennél a gépnél nagyon jól összhangban van minden, a fogyasztása is kiváló, az említett munkaműveletnél, 6,5 l/ha értéket tudtunk elérni, 25-27 cm-es munkamélység mellett.
Van itt a gazdaságban a kisebb, 936-os Fendből is. Mivel tud már többet az 1050-es, természetesen a nagyobb teljesítmény mellett?
Amiről eddig nem beszéltem és nagyban hozzájárult a döntésünkhöz – ami különösen megtetszett nekem ennél a traktornál –, hogy van egy 500 LE feletti erőgépünk, aminek a front- (3300 kg) és hátsókeréksúlyait (2×1250 kg) nagyon egyszerűen le tudjuk venni. Így egy 12.500 kg tömegű gépet kapunk, amivel olyan munkáknál, ahol nincs szükség a nagy tömegre, nem tapossuk feleslegesen a talajt, ezért is említettem, hogy nem látom szükségét az ikerkerekezésnek, elég csak a megfelelő guminyomást beállítani. Ami szintén fontos, hogy amíg a régiekben kétfokozatú volt a Vario váltó, az újnál már csak egy, ami lényegesen egyszerűbbé teszi a használatát, kisebb lett a kezelői tévedésből adódó meghibásodás lehetősége. Ugyancsak változott a négykerékhajtás kapcsolása is, mert itt a traktor saját magának szabályozza a körülményekhez képest, nem kell a vezetőnek beavatkozni. Kisebb a fordulási sugara is, így kevesebb forgót kell vetni, de nálunk ennek nincs is akkora jelentősége, mivel RTK-jel segítségével vetünk és nagyméretűek a tábláink is. Azt gondolom ez egy kifejezetten nagyüzemi gép, azok tudják csak igazából kihasználni az előnyeit. Nagyon jó a gumizása, a motorja, az elektronikája, kis motorfordulaton (1250 1/min) tud minden munkaeszközt húzni.
Ennek a traktornak hidrosztatikus hajtású a motor hűtőventilátora, azaz független a motor fordulatszámától. Az önök számár jelent ez előnyt?
Nálunk nincs úgy leterhelve az erőgép, mint esetleg más helyeken. A domborzati viszonyok miatt, kisebb munkaszélességűvel használjuk. Nekünk egy a lényeg a kultivátoros rendszerben, hogy fel a dombra és a lejtőn lefelé egy legyen a sebesség, azaz nincs úgy kifeszítve a teljesítmény tekintetében.
Egy 6 m-es forgóboronával kombinált vetőgép eléggé igénybe veheti a TLT-hajtást; mit tapasztaltak ezen a téren?
Már a harmadik szezont teljesíti, de semmiféle problémát nem tapasztaltunk a TLT-hajtás körül. 1000 1/min kardánfordulatszám mellett dolgozunk a vetőgéppel és simán viszi. Régebben a 360 LE-s traktor működtette ezt a vetőgépet, de annál 1800-1900 1/min motorfordulatszámmal tudtunk csak dolgozni, 8-9 km/h munkasebességgel. Most a már említett 1250-es fordulatszámon úgy, hogy nincsenek rajta a súlyok és a guminyomást csökkentjük, a növények pedig szépen kikelnek a traktornyomban is. Állítom, hogy a legszebb repcevetéseink a forgóboronás, kombinált vetőgép munkája után vannak. Amikor két mentben történik a vetés és más munkaeszközzel, előre elkészített talajba vetünk, nem lesz olyan szép, mint az egymenetes megoldással, de még úgy is jobb a kelés, ha netán a forgóboronával kell külön magágyat készíteni. Amit nem tudott még egyetlen gépgyártó sem megoldani, pedig nagyon hasznos lenne, hogy amikor a nagy porban dolgoznak és eldurran egy magasnyomású hidraulikacső, a traktoros pedig nem veszi észre, akkor még 2-3 fordulót is megtesz az erőgép, mire jelzi a kezelőnek, hogy vészesen kevés olaj van a hidraulikatartályban és megállítja a gépet. Pedig addigra már 40-50 l olaj a földre került. Ha be lenne építve egy olyan érzékelő, ami már menet közben tudná jelezni, hogy mondjuk hirtelen csökken az olajszint 5 cm-t, az nagyon nagy segítség lenne a kezelőnek és jóval kisebb lenne a környezeti terhelés is. Sajnos ilyen esettel már találkoztunk, ezért is találnánk hasznosnak egy ilyen berendezést.
Sok minden más mellett olvastam a prospektusában VarioDrive, a VarioGrip, a Grip Assistant rendszerekről, mit tudnak ezek?
A VarioDrive rendszer megkönnyíti a forgatónyomaték ideális elosztását az első és hátsó kerekek között, az optimális vonóerő érdekében. A Fendt Vario 1050-es traktor nagyméretű hátsó gumiabroncsainak köszönhetően a tapadási felület igen nagy, ami pozitíven hat a vonóerőre, és amit befolyásolni lehet a Vario terminálról, a VarioGrip egység – integrált abroncsnyomás szabályzó rendszer – segítségével. Menet közben lehet 0,6-ról 2,5 barra növelni a guminyomást, illetve a magasabbról, az alacsonyabbra leengedni. A Grip Assistant, ami szintén a terminálba van integrálva, javaslatot tesz adott guminyomásnál a sebességre és a súlyozásra, illetve adott sebességen, a guminyomásra és a súlyozásra, persze figyelembe véve a traktorhoz kapcsolt munkagépet is. Ez utóbbi kezelésében még vannak fejlődési lehetőségeink, ebben további segítségre van szükségünk a kereskedőtől, amiről már beszéltünk a szervizzel.
Láthatóan ez egy nagyobb gép, nagyobb fülkével – mit lehet elmondani erről az egységről?
Nagyon kényelmes a fülkéje, négy légrugó gondoskodik arról, hogy mostoha körülmények között is kellő csillapítást kapjon a kabin, amit tovább javít a mellső híd független, szintszabályzós rugózása. Kiváló a kilátás belőle, a nagy üvegfelületeknek köszönhetően. RTK-jel segítségével dolgozunk, így „csak ülni kell benne”, a traktor szinte mindent elvégez. Néha azt gondolom, már túl kényelmes is.
Szó volt már az RTK-rendszer használatáról, de ISUBUS-t használnak ennél a traktornál?
Igen használunk, ennek a traktornak a terminálja kezelni tudja egyes gyártók (pl. HORSCH) ISOBUS rendszerét, de sajnos a különböző cégek eltérő módon alakítják ki ezt a lehetőséget; így azoknál, amelyek nem kompatibilisek a Fendt-tel, (pl. Väderstad) külön terminált kell használni. A vetőgéphez még pluszban is kell monitort elhelyezni a fülkében, így a végén úgy néz ki a fülke, mint egy űrközpont, a kezelő összekeveredik benne. Nem értem, hogy ezt miért nem tudták/akarták egységesíteni a gépgyártók, hogy egyformán lehessen őket kezelni. Mi a munkagépeinket az alapján választjuk ki, hogy melyik felel meg legjobban a talajviszonyainknak, nem a márkát nézzük. A szántóföldi kultivátornál is a szűkebb osztásút használjuk, mert az szebben és jobban átdolgozza a talajt a mi vidékünkön. Remélem elérjük egyszer azt, hogy kompatibilesek lesznek egymással a különböző gyártók rendszerei. Az még egy hibaforrás lehet, hogy a domborzati viszonyok miatt elvész a műholdjel egy időre és ebből keveredés lesz, például a vetőgép kiírja, hogy nem vetett, de miután átállt, megy minden, mintha mi sem történt volna.
Ennél a Fendtnél úgy tudom, ha elvész a műhold jele, 20 percig át tudja hidalni a hibát, igaz ez?
Valóban így van, 20 percet is áthidal, de akkor jelentkezhet az előbb említett jelenség, ha a takarás ennél több ideig is fennáll. Nálunk az ilyen RTK-jel elveszős terület 1200 ha-t jelent a domborzati viszonyok miatt. Kultivátorozásnál, ha 10-12-km-es munkasebességet vesszük alapul, időbe telik, míg egy ilyen helyen áthalad a traktor. Az azért mindenképpen hozzátartozik az igazsághoz, hogy a gyári GPS-rendszert használva, ez a jelenség minimálisra csökken. Ezért is vásároltuk meg a Fendt Vario 1050-eshez a gyári szettet. Ahol utólagos beszerelés történt nem működött tökéletesen, ez az előző traktoraink esetében állt fenn.
Volt-e a traktornak valamilyen meghibásodása?
Közel 2000 üzó-t teljesített és jól működött eddig, nem volt meghibásodása. A kötelező szervizeken kívül mást nem kellett rajta csinálni.
A karbantartások elvégzése mennyire egyszerű, vagy bonyolult?
Nagyon egyszerű a karbantartása, nem kell sok időd fordítani erre. A levegőszűrőket kell kifújni, fülkeszűrőhöz is könnyen hozzá lehet férni, ami a kabin alatt található; a zsírzásokat kell elvégezni, ami nem sok helyre koncentrálódik. A két műszakot simán lehet vele végigdolgozni. A munkagépek karbantartási igénye sokkal több időt vesz igénybe.
Mit tud elmondani a kereskedő alkatrész-utánpótlásáról?
Nagyon jó volt régebben, hogy mindent kiszállítottak, de sajnos az utóbbi időben csak heti két alkalommal hozzák ki a megrendelt alkatrészt. Így, ha sürgősen kell valami, akkor el kell mennünk az üllői telephelyükre. Ez az ütemezett javításoknál nem jelent problémát, csak ha gyorsan szükségünk van valamire. Nagyon hozzászoktattak bennünket, hogy másnapra mindig itt volt az alkatrész, de ez már a múlté.
Elhangzott már, hogy bizonyos dolgok egyszerűsödtek a gép kezelésénél, mint a Vario váltó használata, de azért egy high-tech gépről beszélünk. Mennyire egyszerű, vagy nehéz megfelelő gépkezelőt találni manapság egy ilyen traktorra?
A mai munkaerőviszonyok között nagyon nehéz olyan embert találni, akit érdekel és szereti is csinálni ezt a munkakört. Egy ilyen gépre pedig azokat az embereket szabad felültetni, akik ennek a kritériumnak megfelelnek, mert őket lehet csak megtanítani a kezelésükre. Az gondolom, hogy a környezetünkhöz képest jó fizetéseket adunk a dolgozóinknak, ennek ellenére sem könnyű megtalálni azokat a megfelelően felkészült traktorosokat, akik úgy tudják kezelni ezt a gépet, ahogy kellene, teljes mértékben kihozni belőle, ami benne van. A mostani pilótája egy ügyes fiú, aki Pétervásárán a szakközépben végzett és le is érettségizett, viszont csak most kezdjük felkészíteni azokat a fiatalokat, akik hasonló gondolkodásúak, mint ő. Nagyon fontosnak tartjuk, hogy legyenek hozzáértő szakemberek, akik képesek teljes biztonsággal, a megfelelő tudással üzemeltetni egy ilyen drága gépet. A fő kezelő mellett ez plusz két kollégát jelent, mert van szabadság és közbejöhet más dolog is.
Mivel segíti a kereskedő azt a törekvésüket, hogy hozzáértő szakemberek üljenek egy ilyen gépen?
Az Axiál Kft.-től vásároltuk ezt a traktort, akivel jó a kapcsolatuk. A traktorosok részt vettek egy kezelői tanfolyamon Baján, de emellett kértük, hogy jöjjenek ki ide egy napra a telephelyünkre és itt is magyarázzák el a kollégáinknak, mi hogyan működik, mit hogyan csináljanak. Ez pénzbe került, de mindenképpen fontosnak tartottuk, hogy személyre szabottan, csak nekik elmagyarázva a traktor kezelését, kapjanak oktatást. Emellett akkor is kijöttek, amikor először kezdtünk vele dolgozni, hogy lássák a fordulókban hogyan viselkedik a traktor, hogyan emeli ki a munkagépet, azaz minden olyan gyakorlati dolgot bemutattak, ami a munkavégzéshez elengedhetetlen.
Ha az elmúlt két szezon tapasztalatát nézzük, van-e olyan opció, amit jó lett volna megvásárolni hozzá, esetleg még utólag is beépíthető?
Szinte minden olyan opciót megvettünk hozzá, ami elérhető volt, és próbáljuk is kihasználni a traktorban rejlő lehetőségeket, másrészt én nem vagyok híve az utólagos beépítéseknek, mert ott nagyobb a hibaszázalék. Amit nem lehet megvásárolni hozzá, de hasznos kiegészítőnek tartanám, az a frontkardán.
Ha valaki érdeklődne a traktor iránt, lehet volt is már rá példa, mit tudna neki mondani?
Amit menet közben elmondtam, és nagyon jó dolognak tartok – más gépnél nem ismerek ilyen lehetőséget –, hogy nagyon könnyen tudom variálni a traktor súlyát, legyen szó talajmunkáról, vetésről vagy szállításról. Mindegyikről le lehet venni a súlyokat, de nem ennyire gyorsan. Másrészt gazdasági szempontból, a gázolajfogyasztás tekintetében, területarányosan ez a traktor verhetetlen. Régebben elég vegyes gépparkunk volt a márkákat tekintve, az éves gázolaj felhasználásunk 350.000-380.000 l/év volt, most ugyanakkora területen 170.000-180.000 l-nél tartunk, ami lényeges megtakarítást jelent. Mivel igen jelentős mértékben emelkedtek az energiaárak, minden literre oda kell figyelnünk, csak úgy, mint a kemikáliáknál. Összefoglalva: a nagygazdaságok részére mindenképpen ajánlom ezt a gépet.
Köszönöm az interjút!
A fényképek elkészítéséhez készültem, mikor megjelent az Axiál szervizese, hogy elvégezze a 2000 üzemórás szervizt a traktoron. Nem húzva az időt, gyorsan kérdéseket intéztem Zsiga Balázshoz, az erőgép kezelőjéhez – aki a megvásárlásától kezdve üzemelteti –, hogy megismerjük az ő véleményét is a Fendt Vario 1050-ről.
Önnek mint a gép kezelőjének, mi a véleménye a traktorról?
Ez egy 517 LE-s traktor, melynek az önsúlya 13.400 kg súlyozás nélkül. Nagyon kényelmes, nyugodtan mondhatom, hogy a legkényelmesebb traktor, amiben eddig ültem, pedig előtte is Fendttel dolgoztam. Nagyon sok olyan hasznos kiegészítővel szerelték fel, ami igen komfortossá teszi. Ilyen például a fülkében elhelyezett hűtőbox is, amely mikróként is használható. A nagy üvegfelületek ellenére kiváló a hűtése és fűtése, több légbefúvó gondoskodik a megfelelő temperálásról. A guminyomást a terminálról tudom szabályozni, a tapadástól és sebességtől függően. Ezen a traktoron már 2 db hidraulikaszivattyú van, melyből az egyik 220 l, a másik 210 l olajat szállít percenként, a két független körön. Nagyon sok mindent tud ez a traktor, idő kell a használat elsajátításához, még mostanában is vannak kérdéseim ezzel kapcsolatban, de egy telefonhívás a kereskedő szervizese felé, és meg tudom oldani ezeket a dolgokat. Ha szükséges kijönnek és megmutatják, hogyan működik, mit kell csinálnom ahhoz, hogy a legtöbbet tudjam kihozni a traktorból. A sebességváltó használata még egyszerűbb és nem kell kapcsolnom az első hajtást sem, mert teljesen automata, 25 km/h-ig állandóan hajt, csak az e fölötti sebességnél kapcsol szét. Az intelligens összkerékhajtás úgy működik, hogy két hidromotor hajtja meg a két tengelyt, egy a mellsőt és egy a hátsót, a kettő közötti mechanikus-hidraulikus egység hidrosztatikus differenciálműként is működik, mely lehetővé teszi a hidraulikaszivattyú és a két hidromotor közötti olajáram tetszőleges beállítását. Ezáltal a forgatónyomaték igény szerint átvihető az egyik tengelyről a másikra. A motorja SCR-technológiás, tehát AdBlue-t is kell bele tankolni, de már az elődje is ilyen rendszerű volt, így ez nem jelentett újdonságot. Az üzemanyagtankja 750 literes, amivel 12 órás műszakot figyelembe véve, bármilyen munka elvégezhető, hogy pontosan mennyi gázolajat fogyaszt, az persze talaj- és munkagépfüggő is.
Köszönöm a beszámolót!
Fotó: Az AGCO Fendt és a szerző felvételei
A Fendt Vario 1000-es széria rövid műszaki összefoglalása
Itt tényleg csak a rövid összefoglalóra vállalkozom, mert ha mindenről írnék, akkor több oldallal kellene bővíteni a cikket, arra pedig nincs lehetőség. A Fendt, a Vario1050-nel egy olyan traktorral jelent meg, mely nagyon sok újdonságot tartalmaz. Már csak azt kellene kitalálnia, hogy teljes mértékben önvezető legyen, mivel fentebb olvashattuk, és minden riport elkészítésekor szó kerül róla, hogy a megfelelően képzett kezelők megtalálása, illetve kinevelése a legnehezebb feladat az üzemeltetők számára.
A Fendt Vario 1000-es sorozat egy új szegmensben helyezkedik el a teljesítményével (291-380 kW/396-517 LE). Konstrukciója révén, mint egy nagyteljesítményű univerzális traktor, egyesíti azokat az előnyös tulajdonságokat, amik a szántóföldi és szállítási munkákhoz szükségesek. Az erőgép 14 t-s önsúlya, akár 23 t-ig súlyozható (az adott ország törvényi előírásától függően).
Motorja 12,4 literes, hathengeres, MAN erőforrás, mely már az alsó fordulatszám tartományban is nagy nyomatékot biztosít: a riportban is szereplő Vario 1050-es, a 2400 Nm-es maximális nyomatékot már 1100 ford/perc fordulatszám mellett nyújtja, ami nehéz vontatási munkáknál tökéletes. A nagyon jól gyorsuló traktor, a 40 km/h sebességet mindössze 950 ford/perc fordulatszámon biztosítja. Az 1000-es Variók az SCR kipufogógáz-technológia révén teljesítik a legújabb károsanyag-kibocsájtási normákat (Tier4) mindezt dízel-oxidációs katalizátor (DOC) vagy dízel-részecskeszűrő (DPF) használata nélkül. A motor és a hajtómű ideális összehangolása a traktormenedzsment rendszer (TMS) révén automatikusan megtörténik. A TMS a sebességtől függetlenül automatikusan szabályozza a motor fordulatszámát és a hajtásáttételt, így a traktor folyamatosan a gazdaságos tartományban mozog, üzemanyagot takarítva meg ezzel. Biztonságos vele a közlekedés közúton és szántóföldön egyaránt. Fendt Stability Control (FSC) 20 km/h-nál gyorsabb haladás esetén gondoskodik a jármű stabilitásáról. A Fendt Reaction kormányműve a traktort a kanyart követően automatikusan egyenes helyzetbe hozza. Az új kézifékasszisztens automatikus mód választásakor kiszálláskor vagy a motor leállításakor automatikusan behúzza a rögzítőféket. Ez fordítva is igaz: az asszisztens elinduláskor automatikusan deaktiválja (kiengedi) a kéziféket. Megállást követően, ha a vezető leveszi a lábát a gázpedálról a traktor automatikusan rögzül – még lejtőn is. A kiegészítő biztonság érdekében fékezéskor működésbe lép a késleltetési asszisztens, amely 1 m/s2-nél nagyobb lassulás esetén még az aktív fékezés előtt bekapcsolja a féklámpát. Így traktor mögött haladók időben észlelhetik a lassító traktort.
Újonnan fejlesztett az összetett hajtáslánc, a változtatható összkerékhajtással, mely fokozatmentes, dinamikus vezetést biztosít 0,02-60 km/ sebesség között. A hátsó TLT opcionális; 1000, 1000E, 1300 ford/perc fordulatszámú, első kardán nem is rendelhető hozzá. A hidraulikarendszer már alapkivitelben is 165 l/perc teljesítményű, 140 liter áteresztőképességű szelepekkel. A terhelésérzékelős, 165 l/perc vagy 220 l/perc teljesítményű szivattyúk mellett a Fendt 1000 Vario egy akár 430 l/perc teljesítményű hidraulika rendszert is kínál a különösen nagy teljesítményigényekhez. Két független kör révén az egyik szivattyú 220 l, a második pedig 210 l mennyiséget szállít percenként. Így a két szivattyú együttesen több fogyasztót képes ellátni. A vezérlés legfeljebb hat hátsó kettős működésű (dw) és egy mellső kettős működésű (dw) szelep segítségével történik.
A Fendt Life névre keresztelt fülke 10%-kal nagyobb üvegfelületet biztosít a korábbi Fendt nagytraktorok kabinjához képest. Napvédő rolók, telefonkihangosító szett, számtalan tárolórekesz és más újdonság gondoskodik a vezető komfortjáról. Akinek a munkaeszközéhez tolt üzemmódra van szükség, az megrendelheti a 180o-ban, kezelőszervekkel elfordítható munkaállást. A Fendt Variotronic révén a legújabb szoftvermegoldásokkal ruházták fel a traktort, legyen az RTK-jel vezérlés, munkaszélesség-szakaszolás, vagy adatok dokumentálása.