Nem olyan sűrűn készítünk teleszkópos rakodógéppel szerzett tapasztalatokról interjút, most mégis úgy adódott, hogy két egymást követő hónapban is ilyen került terítékre.
Ezek azok a gépek, amelyek az év minden hónapjában munkára foghatóak, mert mindig akad valami olyan tevékenység a gazdaságban, ami ezekkel a nagyon univerzális rakodókkal végezhető. Ezúttal számomra abszolút ismeretlen helyen – a Somló hegy északi oldalán – Somlószőlősön jártunk, mégpedig nem is akármilyen környezetben, mivel vendéglátónk, Holczinger Ottó családi gazdálkodó telephelyét a régmúlt jeles emlékei veszik körül. Az egyik oldalról az 1948-ban épült volt Zichy-kastély, romos, de impozáns épülete, míg a másikról a XIII. században emelt – a Jáki templommal szinte egyidős –, szépen felújított Szent Mihály-templom. Mivel nem régészkedni érkeztünk a helyszínre, házigazdánkat a KRAMER KR 507-es teleszkópos rakodóval szerzett tapasztalatokról kérdeztük, de előtte természetesen a gazdaság bemutatására kértük.
Családunk összesen 600 hektárt művel, csak növénytermesztéssel és minimális mértékű szolgáltatással foglakozunk. A rakodógép, amiről most szó van a bt.-nk tulajdona, ami a feleségemmel közös cég. Emellett dolgozom családi vállalkozóként is, és most bontogatja a szárnyait Dávid fiam, akinek van már 100 hektár területe, így áll össze a családi gazdaság.
- Többféle teleszkópos rakodó is található a piacon, miért éppen a KRAMER-ra esett a választás, és miért pont a KR 507-es típusra?
Volt már egy más típusú teleszkópos rakodónk, de amikor 3 éves lett tavaly nyáron, egy nagyobb teljesítményű és kényelmesebb munkakörülményeket biztosító gépre szerettük volna lecserélni. Sok márka különböző modelljét néztük meg, de végül emellé tettük le a voksunkat. Hogy miért pont a KR 507-es? A teljesítmény paraméterei meggyőzőek voltak számunkra. A KRAMER-nek van még ettől is nagyobb gépe, de azt már feleslegesnek éreztük a mi feladatainkhoz. Néha ugyan ki tudnánk használni azt is, de általánosságban ekkora gépre volt szükségünk.
- Milyen felszereltséggel vásárolták meg a gépet?
Raklapvillát, egy könnyű kanalat és egy trágyavillát vettünk hozzá, de a későbbiekben szeretnénk még egy seprőadaptert is, mert egyre jobban előtérbe kerül a közutak, a magtár és egyéb helyek takarítása. Opcióban kértünk még vonófej-, hidraulika- és kétkörös légfék kiépítést pótkocsivontatás és -billentés céljából. Sok esetben, így műtrágyaszóráskor ezzel a megoldással ki tudunk váltani egy traktort. Mivel mi sokat közlekedünk terepen, így ragaszkodtunk a terepmintás gumihoz.
- Milyen feladatokra vásárolták meg a rakodógépet, milyen munkákat végez?
Szerves trágya és termények magtári rakodására, amikor gabonaszállítás van, akkor a kamionok megpakolására. Néha kisebb talajegyengetésre, a targoncavillával pedig minden inputanyagot, ami a telephelyünkre érkezik, ezzel rakunk le és aztán ezzel töltjük fel a műtrágyaszórónkat is. Emellett szoktunk segíteni egy környékbeli gépkereskedőnek is – akinek nincsen daruja – levenni az Olaszországból érkező munkagépeket a teherautókról. Nagyobb terhek emelésére is tökéletesen megfelel, mivel 7 méter magasra és 5 tonnát tud emelni, persze ezt nem kinyújtott gémmel és a teljes magasságban.
- Kérem mutassa be a KRAMER KT 507-et!
Ebbe a gépbe egy 136 LE-s Deutz dízelmotor van. Nekem nagyon jó tapasztalatom van az ilyen márkájú motorokkal, mert a 716-os Fendt traktoromban ilyen volt, és ezzel is elégedett vagyok, jó a fogyasztása is. Az üzemanyagtankja 180 literes, és napi 8-9 órás munkát figyelembe véve két napig is tudunk dolgozni egy tartály gázolajjal. Mivel fontos a környezetvédelmi normáknak való megfelelés, ezért ebbe a gépbe már AdBluet is kell tankolni és egy dízel oxidációs katalizátor is beépítésre került. Sok negatív hírt lehet ebben a témában hallani, de nekünk nem volt vele problémánk. A rakodógép kezelhetősége és kényelme jónak mondható, annál is inkább, mert ennek a fülkéjében egy fűthető légrugós ülés van, a joystickot a karfába építették be, és így együtt mozog az üléssel. Igaz hogy utólag, de két kamera lett beszerelve – egy előre és egy hátra –, amiknek a képe egy külön monitoron látható és nagyban segíti a szűk helyeken végzett munkát, illetve amikor a gép jobb oldala csak korlátozottan látható. A vezérlése is könnyű a beállítások után, amihez néha azért igénybe veszem Dávid fiam segítségét, aki koránál fogva is, könnyen megbirkózik ezekkel a feladatokkal. Én nem a számítógépes világban nőttem fel, így nem annyira nyűgöz le ezeknek a modern technikáknak a sok állítási lehetősége, de azért el kell ismerjem, sok segítséget nyújt a munkavégzéskor a megfelelő lehetőség kiválasztása és használata. Ennél a gépnél a hidraulika gyorsaságát is mi magunk vezérelhetjük, kinek-kinek melyik a szimpatikus. Én magam a közepes állásban szoktam dolgozni vele, nem vagyok egy olyan kapkodós típus, de nagyon fürgén is tud rakodni, ha úgy van beállítva. A sebességfokozatok közül is három módból választhatunk. Nagyon finom kezelésre is van lehetőség vele, pici mozgásokat is könnyen meg lehet oldani. A hajtása hidrosztatikus. A fülke annak ellenére, hogy meglehetősen nagy és csupa üveg, jól lehűthető és felfűthető, arról már nem is beszélve, hogy aktív szénszűrővel látták el, ezért a kellemetlen szagokat kizárja a kabinból, így pl. istállóban, trágyarakodáskor nem kell az ammóniát szagolnunk, és „illatosan” tudunk kiszállni a gépből a nap végén. Minden irányba jó kilátás nyílik. Sok és jól elhelyezett munkalámpa van rajta, ezért sötétben is jól látható a gép körül minden. Nagyon stabil, rossz viszonyok között is jól lehet vele dolgozni. Voltunk egy alkalommal trágyát rakodni, két igen magas pótkocsira, ahol borzasztó körülmények voltak, de ott is remekül megállta a helyét. Jól válthatók a kormányzási pozíciók, nagyon kis helyen képes megfordulni, annak ellenére, hogy nem kis gépről van szó. Van még egy olyan újdonság, ami nagyon hasznos tud lenni, mégpedig az, hogy leburkolták az alját, így amikor csemeteültetés előtt dolgoztunk egy erdészeti területen, ahol akácfa ágakat és levelet szedtünk össze, nem sérült meg semmilyen egység rajta.
- Hogyan jelzi a gép, a terhelés változását, a kritikus szituációkat?
A monitorán folyamatosan jelzi a terhelésváltozásokat sárga és piros színekkel, és hangjelzést is ad, ha pedig a kritikus tartományba kerül, akkor letilt, de ennél lényegesen egyszerűbb a visszarendezés a normál menetre, mint az előző gépünknél, mivel itt visszafelé működtetni továbbra is lehet a gémet, sőt még emelni is, de például hirtelen visszasüllyeszteni nem, és így könnyen kikerül a tiltott pozícióból, míg a másiknál minden művelet tiltásra került ilyenkor és csak bonyolultabb manőverrel lehetett visszaállítani.
- Milyen sebváltóval szerelték fel a gépet?
Ebbe a gépbe opcionálisan a KRAMER ecospeedPro névre keresztelt, elektronikusan vezérelt, hidrosztatikus sebváltóját szerelték be, ami nagyon jól működik. A váltást a joystickon egyszerűen, két gombbal lehet elvégezni. Három sebességfokozat közül lehet választani: csiga: 0-7, teknősbéka: 0-15 és nyúl: 0-40 km/h melyeknek a piktogramja a monitoron rögtön megjelenik. Felfelé bármikor lehet váltani, abszolút nem érzékelhető, hogy ez mikor történik.
- Ebbe a gépbe be van építve egy úgynevezett Smart Driving rendszer is; mit tudna erről mondani?
Ennek a megoldásnak a lényege abban rejlik, hogy meneteléskor, amikor eléri a maximális 40 km/h-s sebességet, a motor fordulatszáma a meghajtás teljesítményigényéhez igazodva lecsökken (1.550 fordulat/percre) lényegesen csendesebb lesz és kevesebbet is fogyaszt. Ezt tudja ez a rendszer az ecospeedPro sebességváltóval. Amennyiben valaki a „sima” ecospeed váltóval rendeli meg, akkor a motorfordulatszám 2.000 fordulat/perc-re redukálódik.
- Felszerelték ezt a gépet egy „Smart Handling” névre keresztelt intelligens kezelővel is. Mit lehet elmondani erről?
Nagy segítséget jelent a gépkezelőnek ennek az egységnek a használata, mert egyrészről megakadályozza, hogy a gép a túlterhelés állapotába kerüljön és előre bukjon, másrészt egyszerűsíti a gépkezelő feladatát, mivel a gémet behúzza és lengedi automatikusan kanál üzemmódban. Targoncavillával végzett munkák esetén a munkaeszközt egy függőleges pálya mentén mozgatja. Én leginkább kamionok pakolásánál szoktam használni, mivel nem kell figyelnem annyira a kanalat, csak egyszer be kell állítanom a pozíciókat. Lényegesen felgyorsítja így a rakodás folyamatát. Egy háromállású kapcsolóval aktiválható a kívánt üzemmód, ha úgy tetszik kézi vezérlésre is kapcsolhatok, akkor minden a hagyományos módon történik, persze a túlterhelés elleni védelem ekkor is aktív.
- Ha az elmúlt háromnegyed év tapasztalatát nézzük, van-e olyan egység, amit ezek alapján megvenne hozzá?
Én úgy látom, hogy majdnem minden csak pénz kérdése, mert nagyon jól fel lehet szerszámozni a gépet. Nézegettem már a föld-kavics kanalat, de az ára elég borsos. Van még egy dolog, amin változtatnék, az a kabinból való kiszállás, mert igaz, hogy állítható a fülkelépcső és nem okoz különösebb problémát, de láttam egy konkurens gépen egy nagyon ötletes megoldást, ahol az utolsó lépcsőfokot a kabinba építve alakították ki és úgy záródik rá az ajtó, persze pormentesen. Ennél a függőleges lépcső kialakításnál azért az idősebb generáció nehezebben száll ki a vezetőfülkéből, nem úgy a fiatalok, akik könnyen kiugranak belőle. Még egy másik észrevételem is lenne, mégpedig a differenciálzárral kapcsolatban, mert igaz hogy van rajta, de ez kézzel kapcsolható. A mai világban már sokkal inkább illene egy profi géphez ennek az egységnek az automata kapcsolása. A traktoroknál van már ilyennel tapasztalatom, és úgy gondolom, érdemes lenne ezeknél a rakodógépeknél is ezt a megoldást alkalmazni. Különösen betonos istállók kitrágyázásánál jönne jól az automata kapcsolás, mert ott gyakran megcsúszik a kerék, különösen a jobb eleje és a bal hátulja, ha nincsen bekapcsolva a differenciálzár. A gumik kopásának az elkerülését nagyban segítené. Ezek nem hiányosságai a gépnek, csupán kényelmi funkciók, amik jók lennének, ha beépítésre kerülnének.
- Ennek a gépnek hidraulikus munkaeszköz biztosítása van, milyen ezzel dolgozni?
Nagyon kényelmes és biztonságos, mert csak akkor lehet letenni a munkaeszközt, ha az egész rendszert egy másik kapcsolóval kioldottam, tehát véletlenül nem tudom a folyamatot elindítani. Nagyon elégedett vagyok vele, könnyű a használata. Még egy nagyon hasznos dolog, hogy munkaeszköz cserénél, ha van hidraulikus kapcsolat, akkor a hidraulika rendszer 3. vezérlőkörét egy gomb megnyomásával tudom nyomásmentesíteni.
- Ezen a gépen van-e a gémnek lengéscsillapítása?
Igen van, mégpedig egy háromállású kapcsolóval lehet beállítani. Az első állásban kikapcsolva van, a másodikban automata fokozatban, ami azt jelenti, hogy 7 km/h sebességnél kapcsol csak be, és a harmadikban pedig folyamatosan aktív a lengéscsillapítás. Legyünk őszinték, ez nagyon kényelmes dolog. Sokat közlekedünk a géppel és nem mindegy, hogy mennyire adódik át az a rázkódás, ami ennél a funkciónál jelentkezne úgy a fülkében, mint az egész géptesten. A terhelés miatt meglehetősen magas guminyomással közlekedünk, és a rossz útminőség miatt ez hatványozottan jelentkezne, ha nem rendelkezne a gép evvel a megoldással.
- Úgy tudom a gép fel van szerelve a „Smart Loading” funkcióval is. Mit tud ez a megoldás?
Igen, ez egy automatikus adapter visszavezető rendszer, rázó funkcióval, ami szintén a gyorsabb rakodást biztosítja, ami különösen trágya, komposzt, siló vagy más szálas anyag rakodásakor jelent nagy előnyt, trágyavillás munkáknál, de a gabonakanállal való rakodáskor is segítségünkre van. Nem kell a joysticket folyamatosan kínozni, hanem az azon lévő gomb megnyomásával működtetjük a munkaeszköz rázását.
- Mit lehet elmondani a hidraulika szivattyú teljesítményéről?
A miénk még ennek a modellnek az első kiadásai közül való, így nem lehetett opcionálisan nagyobb szivattyúval rendelni, de a beépített 140 l/perc teljesítményű is tökéletesen megfelel, mivel egyszerre több műveletet is el lehet végezni, például emelni, kitolni a gémet és billenteni a munkaeszközt, nem okoz gondot. Ez egy terhelésérzékelős axiáldugattyús szivattyú, most olvastam, hogy már lehet nagyobb teljesítményűvel (187 l/perc) is rendelni.
- A KRAMER úgy hirdeti a gépeit, mint amelyek nagyon masszívak és robosztusak. Mit lát ebből egy felhasználó?
Valóban már ránézésre is egy igen masszív gép köszön vissza ránk és a tömege is ezt igazolja vissza, mivel közel 10.000 kg, pontosan 9.600 kg. Nagyon stabil, a gém sem mozog, érezni azt, hogy nagyon odafigyeltek a tervezésekor. A gémnek külön megtámasztása van toló munkálatok esetére. A gép váza külön megerősítést kapott a teleszkóp főcsapjánál. Az előző rakodónk sem volt gyenge, de azért ez egy stabilabb gép, minden féle szempontból.
- Mennyire egyszerű karbantartani a gépet?
Mivel gyárilag központi zsírzóegységgel szerelték fel, így nagyon egyszerű karbantartani a gépet. Ez egy nagyszerű találmány! Be lehet állítani a zsírzás mennyiségét, de mi nem nyúltunk hozzá, az előre beállított értéken hagytuk. Az látom, hogy minden szükséges helyre kellő mennyiségű kenőanyag kerül. Nagy kínlódástól menti meg az embert ennek a használata. Mivel a kezelő látóterében van az átlátszó tartály, így könnyű észrevenni, ha kiürül, de az is lehet, hogy jelzi is a gép, de mi még addig sosem jutottunk el, mert ha láttuk, hogy fogyóba van, rátöltöttünk. A hűtőrendszere is hatékony, nem melegszik a gép, az egy jó ötlet, hogy a kabinból egy kapcsoló segítségével meg tudom változtatni a hűtőventilátor forgásirányát és így könnyen le tudom fúvatni a hűtőt, ha porosodna, de eddig ezt nemigen vettem észre. Az is lehet, hogy jelzi a gép, hogy mikor szükséges megtenni, de ezt még nem tapasztaltam. Mivel a magtári munkáknál jobban porosodik, ott szoktam én bekapcsolni. Különben alapból fel van szerelve egy úgynevezett ciklonszűrővel a rakodógép. A teleszkóp gémnél összesen 13 db csúszó elem található, ezekre nagyon odafigyelünk és egy speciálisan ehhez ajánlott sprayvel időnként lefújjuk. Ez a kenést biztosítja, de a port taszítja.
- Milyen a gép szervizigénye, volt-e már valami meghibásodása?
500 üzemóránként kell az olaj- és szűrőcseréket, valamint az átnézést megejteni, de mivel csak 591,4 üzemórát tettünk bele, még csak két alkalommal hívtuk hozzá a gyári szervizet. Azért kétszer, mert 100 üzó-nál kellett az első, előírás szerintit elvégezni. Alapvetően egyszerű ezt is megtenni. Jöttek rendesen a kollégák, ahogy megbeszéltük. Meghibásodás eddig nem volt – egy év garancia van rá – reméljük később sem lesz.
- Az eddig hallottak alapján sok mindenben különbözik ez a gép az előzőtől. Mennyire könnyen, és hogyan történt a kezelés betanulása, jelentett-e ez problémát?
Mivel tényleg sok mindenben különbözik az előzőtől – akár a monitoron történő kijelzéseket és az egyéb okos rendszereket is említhetném – előzetesen a kereskedőtől kaptunk tájékoztatást, de emellett van egy nagyon részletes magyar nyelvű kezelési leírás is hozzá. Ezt benn tartjuk a fülkében, és amikor olyan tevékenységet végzek, ahol van egy kis pihenő idő, akkor bele szoktam olvasgatni. Emellett, ha van olyan dolog, amire reagálni kellene, azt kiírja a monitorra a gép egy kóddal, és azt szintén ki tudom olvasni a könyvéből. Eddig egyszer volt erre példa, amikor beragadt egy kapcsoló, de aztán az is megoldódott az utasítás alapján.
- Mivel ez az első gépe a Valkon Kft.-től, mit tapasztalt, milyen volt a kereskedő hozzáállása a vásárlás és átadás kapcsán?
Dolgoztak rajta rendesen! Korrektek voltak! A területileg illetékes kolléga jött szorgalmasan, bármikor is szóltunk neki. Megválaszolt minden kérdésünket. Mivel a régi gépünk beszámításával vettük meg az újat, ott is minden rendben volt, elégedettek voltunk az ajánlott árral. Minden szempontból jó kereskedőnek tartjuk, több témában is megbeszéléseket folytatunk, nagyon pozitívan áll hozzá.
- Ha valaki megkérdezné a véleményét a KRAMER rakodóról, mit tudna neki mondani?
Volt már erre példa, mivel valaki az Alföldről hívott fel telefonon, hogy olvasta egy újságban, hogy nekünk ilyen gépünk van. Csak jókat tudtam neki mondani róla, mert nem akarom túlzóan dicsérni, de eddig nálunk korrektül működik és jók a tapasztalataink. Nem volt meghibásodása, viszonylag nagy és kényelmes a fülkéje, egész napi munka után sem meggyötörve száll ki belőle az ember. Van a kabinban egy hűtődoboz is, ami nyáron nagyon jó szolgálatot tesz, mivel hűtött üdítőt vagy vizet ihatunk. Ez jó vásárlás volt! Egyelőre mindenképp úgy tűnik.
- Köszönöm az interjút!
Fotó: a szerző felvételei
A KRAMER teleszkópos rakodók rövid összefoglalása
A KRAMER teleszkópos rakodógépeit korábban CLAAS Scorpio néven ismerhették az agrárszakma felhasználói, de ma már önálló márkaként, a gyártó más kialakítású rakódói mellett a VALKON Kft. forgalmazza. A vállalat 2012 óta ismét gyárt mezőgazdasági felhasználásra gépeket, 6-9 méteres emelési magassággal és 3000-5000 kg-os tömegű teher emelésére alkalmas – akár 2 m-es magasságú és szélességű – felépítéssel. Mint az a riportból is kitűnik, jó néhány innovatív megoldással vértezték fel a rakodógépeket, melyekből mindenki az igényei és pénztárcája alapján választhatja ki a számára megfelelőt. Ahogy arról magam is meggyőződhettem, masszív kialakítású, kezelőbarát gép a KRAMER KR 507-es. Az emelő, billentő és kitoló munkahengerek véghelyzeti csillapítással felszereltek, ezek fogják fel a nyomáscsúcsokat a hidraulika rendszerben és a gép rángatását, így optimálisan védik a kezelőt és a gépet az erős igénybevételtől. A többféle „SMART” (intelligens) megoldás – amiket az előzőekben már taglaltunk – lényegesen leegyszerűsíti és biztonságosabbá teszi a kezelő munkáját. A fülkéje pedig kényelmes, ergonomikus munkahelyet biztosít, amit felszereltek egy 7 colos LCD kijelzővel is. Az összes fontos adat és funkció a főmenüben található. A gépet felszerelék egy Jog Dial névre keresztelt vezérlőegységgel is, mellyel az összes fontos gépbeállítás, mint például az összes vezérlőkör olajszállítási mennyisége beállítható. A vezető számára legfontosabb adatok a kijelzőn megjeleníthetők és beállíthatóak. Ilyen módon vezérelhető három fokozatban a munkahidraulika sebessége a joystick emelési és süllyesztési műveletéhez, valamint a munkaeszközök be- és kibillentéséhez. A joystick maximálisan 17 tevékenység kezelésére képes, így egy kézben tarthatóak a gép legfontosabb funkciói. A gép kapcsolóit egységenként külön színekkel jelölték meg, annak érdekében, hogy a vezető könnyebben igazodjon el a műszerfalon. A biztonsági funkciók kapcsolói pirosak, a hidraulikáé zöldek, az elektronikáé szürkék és a hajtásé kékek. Akik nagyobb hidraulikus teljesítményre vágynak, opcionálisan a 187 l/perc teljesítményű hidraulikaszivattyút is választhatják. Ennél és a többi professzionális igényekre tervezett másik típusoknál a Load Sensinges hidraulika az alapfelszereltség részét képezi, csakúgy, mint az ecospeed vagy ecospeedPRO váltók. Széles adapterkínálat áll rendelkezésre, hogy minél sokoldalúbb gépet ismerjenek meg a felhasználók a KRAMER teleszkópos rakodóiban.