Gépészet
Fizetett tartalom

Világelső lett a Kubota, ezzel a traktorral mindenkit meghökkentett

Agrofórum Online

A hannoveri Agritechnica kiállítás előtt jelentkezett világrengető újdonsággal a japán Kubota, és ezzel alaposan meglepte vetélytársait.

A jövő traktorait nem gázolaj fogja hajtani, már csak azért sem, mert a 21. század második felében elfogy a fosszilis energiahordozók gazdaságosan kitermelhető készlete. Helyettesítőként sokáig az elektromos hajtás tűnt biztos befutónak, az utóbbi időkben azonban egyre inkább teret nyerni látszik egy alternatív megoldás.

A hidrogénhajtásról van szó, illetve a hidrogén-üzemanyagcellás járművekről, amelyek egyre népszerűbbnek tűnnek a gyártók körében. Jelenleg úgy tűnik, hogy 2035-től nem lehet új benzines és dízelmotoros autókat értékesíteni az Európai Unióban, és a szigorítás – kétség sincs felőle – előbb-utóbb a mezőgazdasági erőgépekre is kiterjed majd.

Az elektromos járművek rohamosabb elterjedéséhez még mindig hiányzik a nagy tömegben és olcsón előállítható energia. Ezzel szemben a hidrogénhajtáshoz csupán hidrogén szükséges, valamint a levegő oxigénje, és az elektrokémiai folyamat során elektromos áram jön létre, miközben a jármű csak vízgőzt bocsát ki. Személyautóknál 5 kilogramm hidrogén-üzemanyag már 5 perc alatt beletankolható a járműbe, és ez már a mai technikai fejlettségi szint mellett is elegendő 400–500 kilométer megtételére.

Egyelőre a hidrogént földgáz segítségével állítják elő, vagyis nem túl környezetbarát megoldással. Ha viszont elterjed a víz molekuláris bontásával (elektrolízissel) történő gyártás, az nagy lendületet adhat a hidrogénhajtásnak. Bár ez a gáz meglehetősen robbanékony, a gyártók szerint a hidrogéncellás autók már most ugyanolyan biztonságosak, mint hagyományos társaik.

Ember nélkül, mesterséges intelligenciával

Ehhez a témához, illetve a mezőgazdasághoz is kapcsolódó friss hír, hogy a Kubota izgalmas traktorújdonságot fejlesztett a hannoveri Agritechnica szakkiállításra időzítve. Világelső lett abban, hogy egyetlen erőgépben egyesítette a hidrogénhajtást az önvezetéssel. A japán robottraktor humán kezelő nélkül dolgozik (a felügyeletéhez természetesen még mindig szükséges ember), és a mesterséges intelligenciát (AI) is segítségül hívja a precíz működéshez.

Az újdonság nemcsak zöld energiát használ, de jelentősen enyhíteni tudja majd az ágazatot sújtó munkaerőhiányt is. Az erőforrása 100 LE leadására képes, és egyetlen tank hidrogénnel már most egy fél munkanap teljesítésére képes megszakítás nélkül.

A 4,4 méter hosszú, valamint 2,2 méter széles és 2,3 méter magas (vagyis meglehetősen terebélyes) robottraktor távirányítással is vezérelhető. Az AI által felügyelt kamerák képesek azonosítani az embereket és a különféle tereptárgyakat a jármű közelében, így balesetveszélyes helyzetben a gép automatikusan megáll.

Méretes és intelligens a Kubota önműködő traktora

Az újdonság a Kubota 60 LE-s hidrogén-üzemanyagcellás traktorán alapul, amelyet a gyártó tavaly mutatott be. A még hagyományos kezelővel üzemeltetett erőgép három üzemanyagtartályt kapott a fülke tetejére, és azok 10 perces feltöltés után 4 órányi folyamatos munkavégzést tesznek lehetővé. Különféle teszteken (például szántást végezve) a technika már jelesre vizsgázott, így megtehették a következő lépést, ezúttal az önvezetés felé. Most a robottraktorra is éles szántóföldi próbák várnak, a piacra dobásához azonban még nem tűztek ki céldátumot.

Kiváló magágy, káros talajtömörödés és erőlködés nélkül: Moreni forgóboronák

2025. november 7. 17:10

Késes aprítóhengert, kultivátorokat, szárzúzókat és forgóboronákat egyaránt láthattak az érdeklődő gazdák a Güttler Kft. őszi országjárásán. Ezúttal a Moreni munkagépek speciális tulajdonságait és képességeit ismertetjük.

Védd az értékeid az időjárástól! – Gravetti géptároló, az elérhető minőség

2025. november 6. 12:10

Az őszi mezőgazdasági munkák végeztével minden gazdának fontos feladata, hogy a gépeket felkészítse a téli leállásra. A szervizelés mellett elengedhetetlen, hogy a gépek biztonságos, időjárásálló tárolóban legyenek elhelyezve. Ez a mellett, hogy biztosítja a hosszú távú használatot és csökkenti a fenntartási költségeket, növeli a gépek élettartamát is.

Stabil bővülés a mezőgazdasági pótkocsi-piacon

2025. november 6. 08:10

Októberben 71 új mezőgazdasági pótkocsit helyeztek forgalomba – 42%-os növekedés, a legjobb havi eredmény idén.

Etetés és almozás ugyanazzal a géppel, túlbonyolítás nélkül

2025. november 5. 16:10

Egy állattartó gazdaságban nincs szükség túlbonyolított gépekre, inkább olyanokra, amelyek a felmerülő munkákat megbízhatóan és hatékonyan képesek elvégezni. Egy hortobágyi gazda a Kubota márkában találta meg a számítását.

Már csak három százalékos a traktorpiaci mínusz

2020. szeptember 7. 12:03

Az augusztust szokás szerint a John Deere nyerte, ezúttal 41 darabbal, ami 23 százalékos piaci részesedést jelent.

Keleti traktor újdonságok

2017. október 1. 11:05

A darabszámokat tekintve a traktorgyártás súlypontja keletre, az ázsiai földrészre tolódott át. Az értékesített traktorok mennyisége országonként átalakult. A cikkben a keleti traktorgyártókat és termékeiket mutatjuk be röviden néhány példán keresztül.

Kubota: 55 millió euró az európai K+F központra

2018. július 9. 06:23

A Kubota Corporation bejelentette, hogy 55 millió eurót fog befektetni egy új K + F központba Európában. Az új telephely Crépy-en-Valoisban lesz Franciaországban és 2020-ra válik teljesen működőképessé.

Túl van a 400. Kubota traktor értékesítésén a Két-KATA Kft.

2018. június 26. 12:09

A Két-KATA Kft. még csak 4 éve a Kubota márka kizárólagos hazai forgalmazója, a cég életében máris a 400. eladott traktor ünnepélyes átadására került sor.