A 2024-ben meghirdetett „Állattartó telepek megújításának támogatása” pályázat keretében lehetőség nyílik a gazdálkodóknak a maximum 115 LE névleges teljesítményű traktorok és traktorra szerelhető homlokrakodók támogatott beruházására.
Ehhez kínál a KITE különböző megoldásokat a John Deere széles traktorkínálatából, melyek hatékonyan segíthetik az állattenyésztő gazdaságok munkavégzését az állattartó telepeken és a szántóföldön történő takarmány-előállításban egyaránt.
John Deere 5105M – A gazdaság gondnoka
Az 5M sorozat középső, 105 LE névleges teljesítményű tagja 4 hengeres, 4,5 l-es PowerTech PWS motort kapott erőforrásul, mely teljesíti a Stage V. károsanyag-kibocsátási normákat is. A névleges teljesítményen felül terheléskor további 5 LE extra teljesítménnyel rendelkezik, mellyel rugalmasan kezeli le a változó terhelés okozta extra teljesítményigényt.
Az eddigi PowrReverser szinkronizált, 16/16 fokozatú sebességváltó mellett két új erőátviteli megoldással bővült az 5M nyomatékváltó-kínálata. Az új PowrQuad Plus 16/16 (4 tartomány, 4 fokozattal), a Powr8 pedig 32/16 (4 tartomány, 8 fokozattal) előre/hátra sebességfokozattal rendelkezik.
A két új opciós sebességváltó lehetővé teszi a tartományokon belüli terhelés alatt történő fokozatváltást, míg az EcoShift funkciónak köszönhetően az 5M csökkentett motorfordulatszámon éri el a maximális 40 km/h sebességet az üzemanyag-megtakarítás érdekében, ezzel is biztosítva a közúti szállítási feladatok hatékonyabb elvégzését.
Az új 5M traktorokba már elérhető az AutoTrac automatikus kormányzás, mely a műszerfalba integrált kis kijelző segítségével alkalmazható, és akár RTK szintű jelpontossággal növeli a termelékenységet a szántóföldi munkavégzés során.
Természetesen, ha komplexebb feladatok elvégzése a cél, az 5M felszerelhető a legújabb G5 univerzális kijelzőkkel, JDLinkTM telematikai rendszerrel, az intelligens munkagépek kezelését pedig az integrált ISOBUS-csatlakoztatás teszi lehetővé.
Kompakt befoglalóméreteivel, 4,1 méteres fordulási sugarával a John Deere 5105M kiváló manőverezőképességgel rendelkezik, így alkalmas állattartó telepeken vagy a kis parcellákon, kertekben, gyümölcsösökben való munkavégzésre.
Az alacsony építésű, döntött motorháztető és a nagyméretű tetőablak kiváló kilátást biztosít a kezelő számára, különösen a homlokrakodós feladatok elvégzéséhez. Természetesen az 5M gyári homlokrakodó-előkészítéssel is rendelkezik, melyre a John Deere homlokrakodók könnyedén csatlakoztathatók és üzemeltethetők.
Az univerzális alkalmazhatóságot a gyárilag szerelt fronthidraulika tovább bővíti, mely 1 pár kihelyezett szeleppel, mellső ISOBUS- és világításcsatlakozókkal is felszerelhető.

John Deere 6M 115 – A kompakt mindenes
A John Deere 6M 115 a standard 6M sorozat „kompakt” alvázzal szerelt szériájának második legnagyobb tagja. A kompakt, teljes alvázas 6M traktorok jellemzője a rövid felépítés és a kiváló manőverezőképesség, melyhez nagy terhelhetőségű hidak párosulnak, ez lehetővé teszi nehezebb front- vagy hátsó függesztésű munkagépek üzemeltetését, ugyanakkor hatékonyan alkalmazható homlokrakodós munkákra is.
A kompakt 6M traktorok erőforrása egy 4 hengeres John Deere PowerTech EWS motor, mely névleges teljesítményén felül nagy terhelés esetén 10% extra teljesítménnyel, TLT-vel végzett, valamint szállítási feladatok során pedig további 20 LE IPM teljesítménytöbblettel rendelkezik.
Az erőátviteli megoldásokból 4 opció áll rendelkezésre attól függően, milyen feladatokra van szánva az erőgép. A 24/24 fokozatú PowerQuad Plus, AutoQuad Plus és CommandQuad Plus 6 tartománnyal és 4 terhelés alatt kapcsolható fokozattal rendelkezik, míg az AutoPowr teljesen fokozatmentesen állítható sebességű 0-50 km/h között.
Utóbbi két típus Efficiency Manager terhelésszabályzóval is rendelkezik, mely a beállított üzemeltetési sebesség és a terhelés alapján optimális áttételt és hozzá tartozó motorfordulatszámot biztosít a gazdaságos üzemeltetés érdekében.
A 6M 115 hidraulikarendszere zárt központú, mely egy 114 l/perc szállítási teljesítményű axiáldugattyús szivattyúval rendelkezik. A munkagépek kiszolgálását nagy emelőkapacitású mellső és hátsó 3-pontos függesztőszerkezet biztosítja, mely kiegészíthető 3 vagy 4 db SCV szeleppel, Power Beyond csatlakozóval vagy a rakodók üzemeltetéséhez szükséges középső szeleptömbbel.
A komfortot tágas, klimatizált fülke biztosítja, mely a döntött motorháztetőnek és az opcionális tetőablaknak köszönhetően kiváló kilátást biztosít a normál szántóföldi feladatok elvégzéséhez és homlokrakodókkal történő munkavégzéshez is.
A 6M traktorok számos intelligens megoldással rendelkeznek a hatékonyság növelése érdekében. Az egyszerűsített automatikus táblavégi forduló, az integrált AutoTrac automatikus kormányzás, a G5 univerzális kijelző alkalmazásai, valamint az ISOBUS-kompatibilitás teljes megoldást nyújtanak a precíziós gazdálkodással kapcsolatos feladatok elvégzéséhez is.

John Deere 6R 110 – A prémium megoldás
A 4 alvázmérettel rendelkező 6R traktorcsalád legkisebb típusa a „kis” alvázas, 110 LE névleges teljesítményű 6R 110. A traktor teljes alvázas felépítése azon felül, hogy tehermentesíti az egyes részegységeket (motor, sebességváltó), egyszerű felszerelést biztosít olyan opcióknak is, mint a homlokrakodó vagy a mellső hárompont-függesztés.
Az alváz nagy szilárdsága magas terhelhetőséget biztosít, mellyel lehetővé teszi a nehéz függesztett gépek és a homlokrakodók problémamentes üzemeltetését is, míg a TLS Plus hidraulikus aktív mellsőhíd-felfüggesztés a lengéscsillapítás mellett kiváló vonóerő-átadást is biztosít alacsony fordulási sugár mellett.
A 6R 110 erőforrása egy 4 hengeres, 4,5 l-es John Deere PowerTech PSS motor, mely mintegy 10% extra teljesítményt biztosít nagy terheléskor, és további 20 LE IPM teljesítménytöbblet is rendelkezésre áll nagy hidraulikus igénybevételű, TLT-vel végzett vagy éppen szállítási feladatok során.
A 6R kis alvázas modelljeit kétféle sebességváltóval lehet specifikálni. Ha egy költséghatékony, megbízható, mechanikus áttételre van szükség, az AutoQuad Plus sebességváltók 24/24 fokozat mellett rendelkeznek 40 vagy 50 km/h végsebességgel.
A részterhelésen végzett szántóföldi munkák, valamint szállítási feladatok hatékony és kényelmes elvégzéshez pedig a legjobb választás a fokozatmentes AutoPowr IVT sebességváltó.
Az AutoPowr a hidrosztatikus és mechanikus nyomatékátvitelt hatékonyan ötvözi a „zökkenőmentes” üzemeltetés érdekében 0-50 km/h sebességtartományban, amely az Effeciency Manager automata terhelésszabályzóval kimagaslóan jó üzemanyag-felhasználást eredményez.
Az AutoClutch fékpedál-tengelykapcsoló funkció az alapkivitel része, a kényelmet pedig a Command Pro (multifunkciós menesztőkar) vezérlés emeli tökéletes szintre. A 6R 110 nagy teljesítményű, zárt központú hidraulikarendszerrel van felszerelve, mely 114 l/perc kapacitású axiáldugattyús szivattyúval rendelkezik.
A munkagépek kiszolgálásáról nagy teljesítményű mellső és hátsó hárompont-függesztés gondoskodik, melyet akár 5 vagy 6 kihelyezett elektromos SCV szelep és PowerBeyond csatlakozók tesznek teljessé. A homlokrakodók hidraulikus funkcióinak használatát 3 középen kihelyezett csatlakozó teszi lehetővé, melyet az új, elektromos vezérlésű rakodó joystickkal lehet üzemeltetni.
A 6R traktorok tágas, 360 fokos kilátást biztosító John Deere Comfort View fülkével vannak felszerelve, melyben opciók széles választéka áll rendelkezésre az egyéni igények kielégítéséhez. Tágas, jobb és bal oldali egybenyíló ajtók, nyitható tetőablak és a panorámatető is az opciók része, amely a rakodási munkáknál nyújt kiváló rálátást a munkaeszközre.
A hidraulikus fülkerugózás hatékonyan csillapítja a káros lengéseket, mely komfortos üzemeltetést biztosít, az opciós „VRS” kormányzás pedig a sebesség függvényében változtatja a kormányáttételt, mely különösen hasznos funkció táblavégi fordulóknál vagy rakodóval történő gyors manőverezésekhez.
A 6R 110 traktor alaptartozéka az AutoTrac automatikus kormányzás, valamint ISOBUS egységesített elektromos munkagépcsatlakozó. Az integrált John Deere G5 monitorokon a traktorfunkciók beállításán felül az automatikus kormányzás és a dokumentáció beállítása, valamint ISOBUS-os munkagépek vezérlése és ellenőrzése is megoldható, ugyanakkor a homlokrakodók extra funkciói is itt elérhetők.
Az intelligens funkciók közül kiemelendő még az automatikus táblavégi forduló, a szakaszvezérlés, a passzív munkagép-irányítás vagy az AutoPath nyomvonal rögzítés, amely az azonos nyomvonalat használó, egymásra épülő műveletek pontosságát javítja, mint pl. vetés – permetezés – sorközművelés.

Intelligens megoldások
A helyspecifikus gazdálkodás és a navigáció alapfeltétele a nagy pontosságú műholdjel, ehhez minden 5M/6M/6R traktor felszerelhető SF7500-as antennával, melyek a KITE RTK jelkorrekciós szolgáltatásával biztosítják a 2,5 cm-es megismételhető jelpontosságot, mellyel valamennyi szántóföld munka hatékonyabban elvégezhető.
A 5M, 6M és 6R traktorok távfelügyeletét és adatkommunikációját a John Deere Operations Center felületén keresztül a gépeken elhelyezett JDLinkTM modul biztosítja. A rendszer részletes betekintés nyújt a gép üzemeltetési paramétereibe, távoli kijelző-hozzáférést biztosít a CommandCenter monitorhoz, ugyanakkor lehetővé teszi a kétirányú adatkommunikációt is, melyen komplett feladatokat, kijuttatási térképeket tudunk küldeni, vagy kész dokumentációt tudunk fogadni az adott erőgéptől.
Az agronómia döntések meghozatalában és a gépüzemeltetés hatékonyabbá tételében pedig a KITE PGR kínál megoldást a KITE helyi precíziós gazdálkodási szaktanácsadóinak segítségével.

John Deere M/R sorozatú homlokrakodók
A John Deere gyári szerelésű homlokrakodói az európai piacon az 5M/6M és a 6R traktorsorozatokhoz érhetők el. Felszereltségüket tekintve két nagy csoportra oszthatók, a középkategóriás M-es és prémium kategóriás R-es homlokrakodókra.
Míg az M-es sorozat 1,3-1,8 tonnás emelési kapacitásával az alkalmi kiszolgálófeladatokra lett tervezve, addig az R-es típusok 2-2,5 tonnás emelőerejükkel a professzionális felhasználóknak készültek. Emelési magaságuk 3,7-4,5 m közötti típustól függően.
Mindkét típuscsalád a traktorra felszerelt rakodóvázra csatlakozik (R-es típusoknál speciális gyorscsatlakozóval), a hidraulikus kiszolgálást pedig a traktor középső szeleptömbje végzi, melynek vezérlése lehet mechanikus (mechanikus Joystick), illetve elektronikus (elektronikus joystick) rendszerű is.
Mindkét rakodócsalád rendelhető mechanikus kanálszintezéssel, az R-es típusoknál pedig intelligens funkciók is elérhetők, úgymint az integrált mérlegrendszer (DWS), a memóriafunkciók (RTP), az automatikus vízszintezés, valamint a gémlengés-csillapítás.
A rakodókra széles választékban állnak rendelkezésre gyári munkaeszközök is a raklapvillától kezdve a terménykanálon át egészen a bálafogókig, hogy szinte minden gazdaság körüli és állattartó telepi munkára hatékonyan lehessen őket használni.
Legyen szó alkalmi munkáról vagy professzionális nagyüzemi felhasználásról, a John Deere portfóliójából biztosan megtalálhatja a megfelelő felszereltségű, állattenyésztésben széles körben alkalmazható 5M, 6M és 6R traktorokat. Részletekért keresse régiós gépértékesítőinket vagy látogasson el holnapunkra!
Modell | 5105M | 6M 115 | 6R 110 |
Névleges teljesítmény (IPM) [LE] | 105 (-) | 115 (135) | 110 (130) |
Maximális teljesítmény (IPM) [LE] | 110 (-) | 126 (140) | 121 (135) |
Motor típusa | PowerTech PWS | PowerTech EWS | PowerTech PSS |
Hengerek száma/lökettérfogat [l] | 4/4.5 | 4/4.5 | 4/4.5 |
Üzemanyagtartály mérete [l] | 159 | 175/200 | 225/195 |
Sebességváltó típusa | PowrReverser PowrQuad Powr8 | PowrQuad Plus AutoQuad Plus CommandQuad Plus AutoPowr/IVT | AutoQuad Plus/ AutoPowr |
Maximális sebesség [km/h] | 40 | 40/50 | 40/50 |
Hidraulikaszivattyú teljesítménye [l/min] | PC – 24+70/73 | PC – 80/PFC – 114 | PFC – 114 |
Hátsó 3-pont max. emelési kapacitása [kg] | MHC/EHC – 3236-5677 | EHC – 4350/5650 | EHC – 6800 |
Mellső 3-pont max. emelési kapacitása [kg] | MHC – 2875 | MHC/EHC – 4000/3300 | MHC/EHC – 4000/3300 |
Kihelyezett szelepek száma – hátsó/középső [pár] | M-SCV – 3/3 | M-SCV/E-SCV – 4/3 | M-SCV/E-SCV – 5/3 |
TLT fordulatszáma [1/min] | 540/540E; 540/540E/1000 | 540/1000; 540/540E/1000 | 540/540E/1000; 540/1000/1000E |
Alváz típusa | Félig önhordó | Teljes U profilú | Teljes U profilú |
Rugózott mellső híd típusa | – | TLS Plus | TLS Plus |
Fülkerugózás | – | Mechanikus | HCS Plus – Hidraulikus |
Változó áttételű kormányzás | – | – | VRS |
Tengelytávolság [mm] | 2350 | 2400 | 2580 |
Átlagos szállítási súly [kg] | 4175/4400 | 5900 | 6500 |
Megengedett össztömeg [kg] | 7500/8200 | 9500/10450 | 10450 |
Csatlakoztatható rakodó típusa | 543M/603M | 603M/623M/ 603R/623R | 623M/643M 623R/643R |
Bellai Tamás, kereskedelmet támogató mérnök