A 2018/19-es mezőgazdasági év vége felé közeledve érdemes néhány szóban számot vetni arról, hogy az utóbbi években milyen trendeket láthattunk a napraforgó-termesztésben.
Ha az 5 évvel ezelőtti állapotokat vesszük figyelembe, akkor az látszik, hogy Magyarországon alapvetően a Clearfield technológia a domináns: 2014-ben az összes terület több mint 60%-án vetettek Clearfield vetőmagot, kb. 20-20%-on pedig Express Sun vagy konvencionális hibrideket.
Az azóta eltelt évek során a konvencionális vetőmagok fokozatosan visszaszorultak, a 2017/18-as mezőgazdasági idényben már alig valamivel több, mint 5% volt e hibridek területi részesedése.
Az ExpressSun hibridekkel bevetett területek aránya némi növekedést mutatott: a napraforgó terület 20%-ából való részesedés az elmúlt években 25%-ra emelkedett, és az utóbbi években e körül az érték körül stabilizálódott.
A Clearfield hibridek szempontjából a 2015-ös év jelentett fordulópontot. Ekkor vált ugyanis elérhetővé a magyar termelők számára a Clearfield Plus technológia. A megjelenés évében még csak a terület 3%-án volt megtalálható az új technológiájú vetőmag, ám ez az arány az évek során folyamatosan növekedett. 2018-ban a napraforgóval vetett területek 30%-ára Clearfield Plus vetőmagot vetettek.
A Clearfield Plus vetőmagok területének százalékos aránya az utóbbi években folyamatosan nőtt, legjelentősebb mértékben a Clearfield területek kárára, részben pedig a hagyományos területek rovására. E trendek alapján feltételezhető, hogy azok a gazdaságok, amelyek korábban Clearfield hibridet vetettek fokozatosan átálltak a Clearfield Plus hibridek termesztésére.
A Clearfield és Clearfield Plus területek együttes aránya szintén növekedett, 2018-ban már 65% volt.
Bár az ExpressSun hibridek növekménye az évek során jóval szerényebb volt, azonban 2018-ig folyamatos növekedés látszik. Külön érdemes szót ejteni a tribenuron-metil-toleráns hibridekről – méréseinkben ezek közé azokat a napraforgó hibrideket soroltuk, amelyek bár toleránsak az említett hatóanyaggal szemben, mégsem birtokolhatják az Express márkanevet. Ezek aránya 2015 óta szintén növekszik, 2018-ban több mint 3%-os volt.