Precíziós műhely – „Ahol egy termék vagy szolgáltatás, ingyenes, ott az áru TE vagy!”

Agrofórum Online

30 évvel a politikai és gazdasági rendszerváltás után, a világ és Magyarország egy újabb korszakhoz, egy újabb változáshoz érkezett.

A reformok az élet minden részére, így a mezőgazdaság területére is kiterjednek. A jelent a hagyományos értékek tagadása jelenti, a jövőt a határtalan fantázia a digitalizációban festi le. Átmenet idején a jelen, a félmegoldások korszaka. A múlt értékeit, az elkövetett hibáik miatt, az előnyeikkel együtt a „fürdővíz és a gyermek” mintájára kivezetjük (kiöntjük). A keletkezett űrt sokszor „frissen sütött” innovációkkal töltjük fel, melyek általános jellemzői, hogy a megszületett ötletek jelentős része – természetüknél fogva – szellemi szemét és a piacról eltűnik, vagy meg sem jelenik. Némelyeket marketing erőtere lebegtet az üzletfolyam hordalékaként. Ezt tudják a befektetők is, hiszen ezen ötletek „megreptetésére” tőkejövedelmet (puhapénzt) kockáztatnak, amelynek, ha jelentős része el is vész, a befektetőnek nem fáj, hiszen nincs mögötte konkrét erőfeszítés. Az új ötlet fejlesztésének és megtérülésének gyorsnak kell lenni, hogy a befektetői bizalom megmaradhasson. A határidőkényszer és a fejlesztési költségek optimalizálása kikényszeríti, hogy a fejlesztések a piacon (a vásárlónál) is folytatódjanak. Az adott input vagy szolgáltatás, félkész termékként kerül bevezetésre, így az új innováció fejlesztése már a vásárló erőforrásait is igénybe veszi. Korábban hatásos, de „eretnekké” vált megoldások helyét szerencsés esetben „nullszériás” innovációk veszik át, melyek ugyan megfelelnek a kor elvárásainak, de hatékonyságuk messze elmarad a megszokott megoldásokétól. A termelő tehetetlenül áll a sokasodó kihívások előtt. Sokszor megkérdőjelezhető az innováció hatékonysága gazdasági (termelői) oldalon, vagy a termék ugyan tudná az elvárt hatékonyságot, lehet, hogy hatékony alkalmazásának feltételei – a gyors piacra lépés miatt – változó körülmények között, kidolgozatlanok.

Létezik az a mind jobban körvonalazódó elmélet, hogy a digitalizáció, a Big Data és a mesterséges intelligencia (MI) mellőzi majd a más típusú tudást és a tudást hordozó embert. Tény, hogy az ember közreműködése bizonyos ismétlődő, rutin feladatokból már ki is került, illetve az is prognosztizálható, hogy a jövőben egyes szakterületeken a mesterséges intelligencia akár egyeduralkodóvá válhat. Az „MI” is más tudományterületek adatait optimalizálja digitalizáció útján – nem is eredménytelenül –, de ez MA, a „folyamatos jelenben”, a valós probléma megoldások szintjén NEM TART SEHOL. A kérdések sokkal számosabbak, mint a válaszok. A cikk a jelenben íródik, a MA problémáinak megoldásaira keresi a lehetőségeket. Ma a földről, a földön járó ember perspektívájából nézve, az adatgyűjtés, az adatbányászat fázisát érzékelhetjük, természetesen nem elfeledve azt a tényt, hogy a háttérben nagyon komoly, az új világot megalapozó alap- és az alkalmazott kutatások is gőzerővel folynak.

„Ahol egy termék, szolgáltatás, vagy alkalmazás ingyenes, ott az áru TE vagy!”

Átmeneti időszakot élünk, amely igényli az átmeneti, átsegítő megoldásokat. Az átmeneti időszak hosszát nem ismerjük, de az most már nagyon fáj, hogy a megszokott hatékony megoldásokat a „korszellem” kicsavarja a kezünkből és a keletkezett űrt „vatta megoldásokkal” tölti fel, amit aztán a kreatív marketing transzformál át a tudatunkban hatékony megoldássá. Ez a „mezőgazdasági antidepresszáns” is csak addig hatékony, ameddig a támogatási rendszer és az elfogadható terményár kettős fájdalomcsillapító kombinációja a háttérben segíti megalapozni a „bódulatot”. A helyzet a jövőre nézve nem rózsás. Nem akarok senkiben félelmet kelteni és egyik termelőtársamnak sem kívánom elrontani a mának, a pillanat megélésének élvezetét. Ezért nem sorolom az aggodalmaimat, amelyek beárnyékolhatják ezt a – történelmi léptékben nézve pillanatnyi – jólétet, egyes esetekben már-már szakmai nihilt. Mindenki vegye le a saját napszemüvegét (még mielőtt az hályoggá fejlődik) vizsgálja meg a horizonton tornyosuló felhők jóslatait és következtessen a jövőbeni helyzetre!

Nos, mivel csontomig hatol a hatástalanság kínja (pl. drótféreghelyzet, 2019) szükség van az előre menekülésre. Szeretnénk egy összetartó, tartós szakmai közösséget építeni, melyben a termelők, a komfort zónájukat elhagyva, saját kezükbe veszik – a termelésen túl – a hézagos innovációk kifoltozását, megismerik és saját helyiértéken kezelik a rendelkezésükre álló új megoldások, vagy új és régi, de még engedélyezett technológiák hatékony kombinációjának megoldását.

Természetesen nem titkolva a „nyereségvágyat” és az „előre megfontolt szándékot”, azokat a kísérleti kapacitásainkat és tapasztalatainkat szeretnénk ebbe a közösségben felajánlani, melyek a jövő közös fejlesztéseit, tesztjeit megalapozhatják. Sok minden változik és még több minden fog változni, amely változásokhoz meg kell találni a megoldásokat. Ezek a válaszok nem fognak érkezni felülről, vagy kívülről, ezt a közösség tagjainak kell együtt „kiizzadniuk”. Fontos, hogy a fejlesztés az értékesítéstől független legyen, a benne résztvevők az ügy iránt elszántak. Ma, bőség idején a jövő jó, valóban hatékony és takarékos megoldásainak a megtalálására költeni sokkal könnyebb, mint szűkös kényszerhelyzetekben.

Az AgroField-fejlesztési programba keressük azokat gazdaságokat, akik a rendszerbe lépve, területeikkel, rendelkezésre álló erőforrásaikkal és befizetéseikkel létrehoznak egy független szakmai információs és fejlesztési rendszert. Itt sem a méret a lényeg, nem kell, hogy sokan legyünk, annál fontosabb, hogy legyünk elkötelezettek és évente ne sajnáljunk néhány ezer forintot hektáronként azért, hogy mindig legyenek saját, piacfüggetlen válaszaink a folyamatosan újratermelődő kérdések világában.

Mit tudunk nyújtani?

  • A rendszer megszervezését, működtetését, irányítását,
  • kísérleti tapasztalatokat,
  • kísérleti eszközparkot,
  • módszertant,
  • értékelést, adatgyűjtést, adatfeldolgozást,
  • kisparcellás és üzemi kísérletekben kimért, független kísérleti eredményeket,
  • távlatokban kidolgozott technológiákat,
  • a fejlesztésben, a kemény munkában jártas, rugalmas, nemzetközileg is ismert és elismert kreatív CSAPATOT. Nem agyaghadsereget, hanem egy ütőképes, összeszokott, összetartó, egymásért és a jó partnerért vállvetve küzdő valódi CSAPATOT,
  • az újdonságok és trendek nyomon követését, tesztelését,
  • független, a szakmára és a tényekre fókuszáló szakmai utakat,
  • színvonalas szakmai anyagokat és rendezvényeket,
  • valós megoldásokat, a tévutak kizárását,
  • szakmai érveket és tényeket a „tűznyelők” távoltartására.

Kit/Mit várunk?

  • A szakmájára és munkájára igényes, az újdonságokra nyitott termelőt,
  • türelmet és együttműködést a közös munkában, a hasznos eredmények megszületéséhez,
  • évente hektáronként néhány 10 kiló műtrágya vagy féladag „varázspor” árát.

Hol lehet csatlakozni és bővebb információhoz jutni?

  • Testközelben szeptemberben, az Agrofield Akadémia szántóföldi roadshow-n,
  • a mellékelt linken, és elérhetőségeinken.
ARCHÍVUM
KERESÉS / SZŰRÉS
Kulcsszó vagy címrészlet
Dátum
Szerző
Csak az extra lapszámokban keressen