Keresztes Krisztián édesapjával Bodmér térségében mintegy 500 hektáron folytat szántóföldi növénytermesztést.
A klasszikus családi gazdaságban már 20 éve csak FENDT traktorok dolgoznak, néhány hete pedig megérkezett a legújabb erőgépük is, egy 1050-es típus, amit az alkalmazott technológia indokolt – némi érzelemmel fűszerezve.
- Hogyan indult a munkakapcsolat az AXIÁL-lal? Miért éppen FENDT?
Nagyon régóta dolgozunk együtt velük; a FENDT traktorainkon kívül CLAAS kombájnunk, valamint több HORSCH munkagépünk is van. A sort majdnem 20 éve egy 920-as erőgép nyitotta. Miért éppen FENDT? Azért, mert mi dolgozunk a gépeinkkel, nincsenek alkalmazottak, így nagyon fontos szempont a kényelem, és véleményünk szerint ezek a legkomfortosabb erőgépek. Rendkívül felhasználóbarát, és emellett a Vario váltó az akkori legfejlettebb technológia volt.
- Azóta pedig „a járt utat a járatlanért” nem adtátok fel?
Jelenleg négy FENDT traktorunk van: egy 415-ös, egy 516-os, egy 936-os és az új 1050-es. Valójában két 936-osunk volt, de az egyiket becseréltük az új gépre. Azokat két éve vásároltuk, így nehéz döntés volt.
- Megérte egy viszonylag új gépet eladni, és egy nagyobbat vásárolni? Igényelte ezt az 500 hektár?
Inkább azt mondanám, hogy a technológia igényelte. Már egy ideje elindultunk a forgatásnélküli talajművelés irányába, amihez két éve vásároltunk egy 4 méter munkaszélességű HORSCH Tiger MT szántóföldi kultivátort. Ez kiválóan működött a gabona talaj-előkészítésénél. Amikor azonban a repce előtt mélyebbre engedtük, a 360 lóerő kevésnek bizonyult. Ekkor kipróbálhattunk egy 1050-es FENDT-et, és kiderült, hogy az teljesen más dimenzió, és a kultivátorunk igényli az 500 lóerő teljesítményt. A korábbi 9-9,5 km/h helyett 11-12 km/h sebességgel dolgozhattunk, ami jelentősen növelte a területteljesítményt és a munkaminőséget. Ez pedig számunkra szintén fontos szempont, hiszen mint említettem, a gépekkel mi dolgozunk. Így több időnk marad más munkákra, a családra.
Az igazat megvallva, egy kétéves, jól működő gépet eladni nem a legjobb üzleti döntés, állt mögötte érzelmi motiváció is természetesen. Magunknak vettem, remélem, a fiaim is dolgoznak majd vele.
- Itt áll tehát a FENDT 1050-as, és ha jól tudom, nagyjából 60 üzemóra van benne. Ez sok gyakorlati tapasztalatot még nem jelent, mégis mik az első benyomások?
Három hete érkezett, egyelőre a napraforgó betakarításakor használtuk szállításra, de tárcsáztunk is vele, a napokban pedig a HORSCH Tigert is húzta már. Ami az első pillanattól fogva feltűnt, hogy sokkal csendesebb az új motor, alacsonyabb fordulatszámon működik, és valamivel tágabb a fülke is. A VarioDrive intelligens elsőkerékhajtás nagyon hasznos, ennek köszönhetően a sebességváltó egy hidromotorja közvetlenül hajtja meg az első kerekeket is, így a traktor a földön kisebb íven képes fordulni. A fogyasztásról még nem tudok beszélni, de a területteljesítmény növekedése már most érződik, és ez a legnagyobb előnyök egyike. A géphez egyébként Ultraflex gumiabroncsokat és nagyátömlésű szelepeket vásároltunk, ezáltal könnyedén és gyorsan változtathatjuk a nyomást az adott feladatnak megfelelően – egészen 0,8 barig csökkentve azt a szántóföldön. Egy ilyen beruházás megéri az árát, hiszen kíméljük a talajt, és a legjobbat nyújtjuk a növénynek is, és mi biztosan el is végezzük a szükséges műveletet.
- Ezzel a traktorral 60 üzemóra után még nyilván nem volt probléma, mivel azonban minden gép előbb-utóbb meghibásodik, gondolom, van tapasztalat az AXIÁL Kft. szerviz- és alkatrész-ellátásával kapcsolatban.
Ahogy mondod, többnyire minden gép meghibásodik, de nem mindegy, hogy milyen egy szerviz- és alkatrészszolgáltatás. Nálunk ezzel szerencsére nem volt még gond. Persze az is tény, hogy mivel 20 éve FENDT traktorokkal dolgozunk, így jól ismerjük a gépeket, tehát sok mindent mi magunk oldunk meg, esetenként pedig elég egy kis telefonos segítség is.
- Visszatérve a 1050-es típusra, mennyire felszerelt a gép? Precíziós gazdálkodással foglalkoztok?
A legmagasabb szintjén űzzük a precíziós gazdálkodást, így a traktor is tud mindent, amire ehhez szükség van. Az erőgépekben van robotpilóta, a kombájnban hozammérő, differenciáltan juttatom ki a vetőmagot, a műtrágyát, kapcsolatban állunk szaktanácsadóval, rendszeresen van talajmintavétel. Az ésszerűség határán belül kipróbáljuk az új módszereket, technológiákat.
Azt látom, hogy van hova fejlődni, minden évben változtatunk valamit. Talán éppen az a fejlődés lényege, hogy ne gondoljuk azt, hogy tökéletesen gazdálkodunk, mert holnap biztosan találok a mostaninál is jobb megoldást. Állandóan vannak új tapasztalatok, mindig van mit tanulni. A mezőgazdaságban nincsen igazán jó recept, mindig kicsit másképpen kell jól csinálni.