Gépészet
Fizetett tartalom

Hogyan kerülhetjük el a tavaszi vetések technológiai hibáit?

KITE Zrt.

Sok termelő tapasztal érthetetlen problémákat a tavaszi vetések során, és teszik fel a kérdéseket: „Mit rontottam el? Semmit nem változtattam a korábbi technológián, és mégsem úgy indulnak meg a növényeim, mint régen!”

A probléma kulcsát a megváltozott környezeti körülményekben kell keresni! „Szerencsénkre” Észak-Amerikában már ismerik az általunk is tapasztalt technológiai problémákat, és a kezelésükre születtek is technikai megoldások.

A Precision Planting és a Yetter cég kutatási eredményei választ adnak a kérdéseinkre. Fejlesztéseikkel segítenek fenntartani a konvencionális szántóföldi növénytermesztés gazdaságosságát.

A nagy sebességű precíziós minőségű vetésnek öt alapkövetelménye van, amiből kettő a John Deere vetőgépek adottsága, még a régebbi gyártású vetőgépek is rendelkeznek vele:

  1. A vetőkocsi tömege – a vetőgép súlya biztosítja 12 km/h feletti munkasebességnél is a precíz munkamélységtartást.
  2. Az öntvény vetőkocsiváz, amely képes elnyelni a talajjal érintkező elemek által keltett rezgéseket (remegést) – ezzel szemben a lemez kocsiváz olyan szinten fel tudja erősíteni azokat, hogy akár 10 km/h munkasebességnél is képes 50-60%-ra visszaesni a tőszám-egyenletesség. Kötött, rögös talajon a remegés komoly problémát jelent a vetési egyenletesség megőrzésében!
  3. Az elektromos hajtású vetőegység nélkülözhetetlen eleme a precíziós vetésnek. A mechanikus hajtással szemben még szélsőséges talajviszonyok mellett is meg tudja őrizni az egyenletes idejű magadagolást. A vákuumos működésű vetőegységben cserélhető vetőtárcsák foglalnak helyet. A vetőtárcsa mellé rotoros magkilökő kerül beépítésre, amit szinte minden esetben a vetőtárcsával együtt kell cserélni. A rotoros magkilökő garantálja vegyes frakciójú, szemetes vetőmag esetén is a precíziós vetésminőség megtartását. Itt jegyezném meg, hogy a KITE saját márkás vetőmagok még mindig frakcionálva kerülnek forgalomba!
  4. Hevederes maglehordó rendszer – a hagyományos magvezető csövekkel szemben (ahol a vetőmag pattogása nagymértékben rontja a tőszám-egyenletességet), az elektromos hajtású hevederes maglehordó rendszer garantálja akár 16 km/h munkasebesség mellet is a 98% feletti tőszám-egyenletességet.
  5. Automatikusan vezérelt kocsirugóztató rendszer – 2023-ban a sáros talajokon sok termelő tapasztalta meg a vetőkocsik okozta magárokfal-túltömörítés káros hatásait (nyitva maradt magárkok – különösen sokan tapasztalták ezt a problémát torziós rugóval felszerelt vetőkocsik esetén). Ez a probléma elkerülhető, ha a vetőkocsi mechanikus rugói helyett hidraulikus munkahengerek kerülnek felszerelésre, amiket a mélységhatároló kerekek ütközőtengelyébe épített talajellenállás-mérő szenzor vezérel – elkerülve a technológiai hibákat. Ennek segítségével a vetőgép automatikusan hozzáállítja a talajnyomást a talaj állapotához (puha talajnál visszaveszi a talajnyomást, kemény talajnál fokozza azt).

A vetési technológia befejező eleme a magárok bezárása, amire háromféle megoldást ajánlunk:

1. Precision Planting FurrowForce a vezérelt légrugós nyomórendszerével és a magárokfal mögé bevágó tárcsákkal a legtökéletesebb megoldást biztosítja a magárok bezárására.

2. Twister kerék, amit teljesen nedves talajkeresztmetszet vagy sekély vetési mélység esetében ajánlunk – a műanyag tüskék a talajba hatoláskor megtörik a tömör magárokfalat. A talajból való kilépéskor pedig visszalazítják a talajfelszínt, így megakadályozzák a későbbi talajcserepesedést.

3. A lándzsás acél zárókereket száraz talaj esetén vagy száraz felső + nedves alsó talajrétegnél ajánljuk – a talajba hatoló lándzsák a nagyobb fokú, mélységi magárokfal-tömörödést is képesek megszüntetni. Ennek a talajállapotnak a korábbi években tapasztalhattuk meg a káros hatását – csapadék nélkül akár 2-3 hétre kinyújthatta a kelési időszakot.

A talajnedvesség megőrzésének nagyon fontos eleme a forgatás nélküli művelés, de a mulcstechnológia kihívásaihoz fel kell készítenünk a vetőgépeket:

  • A vetészóna egyensúlyi állapotának fenntartásában rendkívül fontos szerepe van a vetőkocsi elejére felszerelt sávtisztítónak. A nyitótárcsák előtt letisztítja a felszínt a szármaradványoktól és rögöktől, így megakadályozza, hogy azok a nyitótárcsával a magárokba kerüljenek, ezzel rontva a vetőmag csírázóképességét. Szárazságnál a talaj 3-4 cm-es felső rétegét képes elsodorni, így a nedves talajba vetésnél sem kerül túl mélyre a vetőmag.
  • A sávtisztító mögött kaphat helyet a hullámos elővágó tárcsa, amit Magyarországon tavasszal elsősorban no-till vagy minimum tillage technológiához, ősszel a szemenkénti vetőgéppel történő repcevetésnél ajánlunk. A hullámos elővágó tárcsa a hullámos kialakítása miatt nem egy vonalban, hanem egy sávban lazítja meg a letömörödött talajfelszínt vagy vágja át a művelt keresztmetszetben maradt rögöket, ezzel optimalizálva a nyitótárcsák munkáját. Beállításánál nagyon fontos követelmény, hogy a vetési mélységtől 1-1,5 cm-rel sekélyebben szabad járatni. Ezt az utolsó 1-1,5 cm-t a nyitótárcsára kell bízni a lehető legjobb magbeágyazódás miatt.

A fenti technikai megoldások egyes elemei nem csak John Deere, hanem Väderstad, Horsch, Monosem és Kuhn vetőgépeken is alkalmazhatók!

Rajtunk múlik, hogy a klímaváltozás támasztotta kihívásoknak meg tudunk-e felelni vagy nem. Az alkalmazkodás a megváltozott környezeti körülményekhez az egyetlen esélyünk, hogy fenntartsuk gazdálkodásunk eredményességét.

Bővebb információkért tekintse meg kiadványunkat!

Bereczki Péter, kereskedelmet támogató mérnök

Gabonahűtés vagy -szárítás? Most pályázati forrásból fejleszthet!

2025. március 13. 16:10

A „Terménytisztítók, tárolók, szárítók, vetőmagüzemek fejlesztésére” kiírt pályázatokba bekerült a gabonahűtés technológiája is.

John Deere motorfelújítási akció fix áron!

2025. március 10. 11:10

A dízelmotorok fejlesztését az utóbbi 20 évben elsősorban a környezetvédelmi előírások egyre szigorodó rendszere határozta meg.

Valamelyest javul a helyzet a hazai pótkocsipiacon

2025. március 5. 16:10

Utoljára tavaly szeptemberben adtak el több mezőgazdasági pótkocsit, mint most februárban, akkor 68 talált gazdára.

A Vredestein Traxion abroncsokat választották a 6-os sorozatú DEUTZ-FAHR traktorokhoz

2025. február 28. 17:10

A gumiabroncsok a Powershift, RC-shift és TTV sebességváltóval felszerelt, 160 és 230 lóerő közötti teljesítményű 6-os sorozatú modellekhez lesznek rendelhetők.

Fendt Momentum - az okos vetőgép

2019. június 17. 10:50

A Fendt gyártmány-portfóliója kiegészült a Momentum vetőgéppel, amely jelenleg még csak Braziliában kapható.

Első lépések a 6 tonna felé vezető úton – fókuszban a vetésminőség

2021. március 4. 09:28

Bizton kijelenthetjük, hogy a téma örökzöld és évről évre minden tavasszal kihívást jelent a termelők számára, hiszen a vetés minősége terméshozamot befolyásoló elem, amely a teljes vegetációban meghatározza a napraforgó-termesztés szempontjából fontos termesztéstechnológiai munkafolyamatok kivitelezhetőségének időzítését, valamint azok minőségét.

„A Väderstad gépek nagyon jól bírják a nehéz körülményeket is” – A Borsos testvérek és a svéd minőség

2023. január 4. 04:32

Saras, ködös, nyirkos időben érkeztem Szentesre egy november végi délelőttön, ahol Borsos Imre fiatal gazdálkodó fogadott. Éppen nyúlbefogásról érkezett vissza a telephelyükre, hogy Väderstad gépeikről beszélgethessünk.

Szemenkénti vetőgépek üzemeltetése

2022. március 19. 17:38

A jelenlegi időjárási körülmények nem a megszokott módon alakulnak. Ilyen száraz tavaszra mostanában nem volt példa, így a tavaszi talajmunkákat és a vetést is hamarabb kezdhetjük. Kiemelten fontos, hogy felkészített vetőgéppel végezzük a vetést, hiszen az egyik legfontosabb és legnagyobb figyelmet igénylő munkáról van szó. Egy jól felkészített és üzembiztos vetőgéppel megalapozzuk a termésünket.