18℃ 8℃
április 18. Andrea, Ilma, Apolló, Aladár
Gépészet
Fizetett tartalom

Hogyan kerülhetjük el a tavaszi vetések technológiai hibáit?

KITE Zrt.

Sok termelő tapasztal érthetetlen problémákat a tavaszi vetések során, és teszik fel a kérdéseket: „Mit rontottam el? Semmit nem változtattam a korábbi technológián, és mégsem úgy indulnak meg a növényeim, mint régen!”

A probléma kulcsát a megváltozott környezeti körülményekben kell keresni! „Szerencsénkre” Észak-Amerikában már ismerik az általunk is tapasztalt technológiai problémákat, és a kezelésükre születtek is technikai megoldások.

A Precision Planting és a Yetter cég kutatási eredményei választ adnak a kérdéseinkre. Fejlesztéseikkel segítenek fenntartani a konvencionális szántóföldi növénytermesztés gazdaságosságát.

A nagy sebességű precíziós minőségű vetésnek öt alapkövetelménye van, amiből kettő a John Deere vetőgépek adottsága, még a régebbi gyártású vetőgépek is rendelkeznek vele:

  1. A vetőkocsi tömege – a vetőgép súlya biztosítja 12 km/h feletti munkasebességnél is a precíz munkamélységtartást.
  2. Az öntvény vetőkocsiváz, amely képes elnyelni a talajjal érintkező elemek által keltett rezgéseket (remegést) – ezzel szemben a lemez kocsiváz olyan szinten fel tudja erősíteni azokat, hogy akár 10 km/h munkasebességnél is képes 50-60%-ra visszaesni a tőszám-egyenletesség. Kötött, rögös talajon a remegés komoly problémát jelent a vetési egyenletesség megőrzésében!
  3. Az elektromos hajtású vetőegység nélkülözhetetlen eleme a precíziós vetésnek. A mechanikus hajtással szemben még szélsőséges talajviszonyok mellett is meg tudja őrizni az egyenletes idejű magadagolást. A vákuumos működésű vetőegységben cserélhető vetőtárcsák foglalnak helyet. A vetőtárcsa mellé rotoros magkilökő kerül beépítésre, amit szinte minden esetben a vetőtárcsával együtt kell cserélni. A rotoros magkilökő garantálja vegyes frakciójú, szemetes vetőmag esetén is a precíziós vetésminőség megtartását. Itt jegyezném meg, hogy a KITE saját márkás vetőmagok még mindig frakcionálva kerülnek forgalomba!
  4. Hevederes maglehordó rendszer – a hagyományos magvezető csövekkel szemben (ahol a vetőmag pattogása nagymértékben rontja a tőszám-egyenletességet), az elektromos hajtású hevederes maglehordó rendszer garantálja akár 16 km/h munkasebesség mellet is a 98% feletti tőszám-egyenletességet.
  5. Automatikusan vezérelt kocsirugóztató rendszer – 2023-ban a sáros talajokon sok termelő tapasztalta meg a vetőkocsik okozta magárokfal-túltömörítés káros hatásait (nyitva maradt magárkok – különösen sokan tapasztalták ezt a problémát torziós rugóval felszerelt vetőkocsik esetén). Ez a probléma elkerülhető, ha a vetőkocsi mechanikus rugói helyett hidraulikus munkahengerek kerülnek felszerelésre, amiket a mélységhatároló kerekek ütközőtengelyébe épített talajellenállás-mérő szenzor vezérel – elkerülve a technológiai hibákat. Ennek segítségével a vetőgép automatikusan hozzáállítja a talajnyomást a talaj állapotához (puha talajnál visszaveszi a talajnyomást, kemény talajnál fokozza azt).

A vetési technológia befejező eleme a magárok bezárása, amire háromféle megoldást ajánlunk:

1. Precision Planting FurrowForce a vezérelt légrugós nyomórendszerével és a magárokfal mögé bevágó tárcsákkal a legtökéletesebb megoldást biztosítja a magárok bezárására.

2. Twister kerék, amit teljesen nedves talajkeresztmetszet vagy sekély vetési mélység esetében ajánlunk – a műanyag tüskék a talajba hatoláskor megtörik a tömör magárokfalat. A talajból való kilépéskor pedig visszalazítják a talajfelszínt, így megakadályozzák a későbbi talajcserepesedést.

3. A lándzsás acél zárókereket száraz talaj esetén vagy száraz felső + nedves alsó talajrétegnél ajánljuk – a talajba hatoló lándzsák a nagyobb fokú, mélységi magárokfal-tömörödést is képesek megszüntetni. Ennek a talajállapotnak a korábbi években tapasztalhattuk meg a káros hatását – csapadék nélkül akár 2-3 hétre kinyújthatta a kelési időszakot.

A talajnedvesség megőrzésének nagyon fontos eleme a forgatás nélküli művelés, de a mulcstechnológia kihívásaihoz fel kell készítenünk a vetőgépeket:

  • A vetészóna egyensúlyi állapotának fenntartásában rendkívül fontos szerepe van a vetőkocsi elejére felszerelt sávtisztítónak. A nyitótárcsák előtt letisztítja a felszínt a szármaradványoktól és rögöktől, így megakadályozza, hogy azok a nyitótárcsával a magárokba kerüljenek, ezzel rontva a vetőmag csírázóképességét. Szárazságnál a talaj 3-4 cm-es felső rétegét képes elsodorni, így a nedves talajba vetésnél sem kerül túl mélyre a vetőmag.
  • A sávtisztító mögött kaphat helyet a hullámos elővágó tárcsa, amit Magyarországon tavasszal elsősorban no-till vagy minimum tillage technológiához, ősszel a szemenkénti vetőgéppel történő repcevetésnél ajánlunk. A hullámos elővágó tárcsa a hullámos kialakítása miatt nem egy vonalban, hanem egy sávban lazítja meg a letömörödött talajfelszínt vagy vágja át a művelt keresztmetszetben maradt rögöket, ezzel optimalizálva a nyitótárcsák munkáját. Beállításánál nagyon fontos követelmény, hogy a vetési mélységtől 1-1,5 cm-rel sekélyebben szabad járatni. Ezt az utolsó 1-1,5 cm-t a nyitótárcsára kell bízni a lehető legjobb magbeágyazódás miatt.

A fenti technikai megoldások egyes elemei nem csak John Deere, hanem Väderstad, Horsch, Monosem és Kuhn vetőgépeken is alkalmazhatók!

Rajtunk múlik, hogy a klímaváltozás támasztotta kihívásoknak meg tudunk-e felelni vagy nem. Az alkalmazkodás a megváltozott környezeti körülményekhez az egyetlen esélyünk, hogy fenntartsuk gazdálkodásunk eredményességét.

Bővebb információkért tekintse meg kiadványunkat!

Bereczki Péter, kereskedelmet támogató mérnök

Megbízható gépek, egyedi ajánlatok: kertészeti pályázathoz (is)

2025. április 15. 16:10

Használja ki a pályázat adta lehetőségeket, és válasszon prémium gépeket, amelyek hosszú távon is kifizetődő befektetést jelentenek!

Drónos monitoringrepülések szabályainak változása

2025. április 10. 13:10

A legfontosabb változás a nyílt kategóriában a drónnak a távpilótától való legnagyobb eltávolodást megengedő VLOS (visual line of sight) fogalmát érinti.

Évszaktól, időjárástól függetlenül a KITE Jet-tel Ön nyer!

2025. április 7. 16:10

A mai változó piaci körülmények között az inputköltségek kezelése kritikus fontosságú. A nitrogén az egyik legdrágább inputanyag.

Kezd magára találni a hazai mezőgazdasági pótkocsipiac

2025. április 7. 08:10

Összesen 172 új mezőgazdasági pótkocsit helyeztek forgalomba 2025 első negyedévében Magyarországon.

Vetés és sorközművelés a legmagasabb szinten: Väderstad-újdonságok Mezőfalván

2024. június 17. 13:10

A Tempo szemenkénti vetőgépek függesztett változata különösen sok érdeklődőt vonzott.

LEMKEN Solitair DT – Könnyebb vontathatóság, nagyobb teljesítmény

2022. november 28. 11:45

Minimális vonóerő-ellenállás, beépített rövidtárcsa, kényelmes kezelés és egy nagy, osztott magtartály – ez az új LEMKEN Solitair DT vetőgép.

FARM MACHINE 2022 - Az év mezőgépe 6.

2022. április 5. 05:36

Terveink szerint a győztesekről az olvasóink számára folyamatos tájékoztatást adunk. A sorozat hatodik fejezetében a vetőgép kategória döntőseit (Lemken Solitair DT, Pöttinger Aerosem VT, Väderstad Proceed), de elsősorban a győztesét mutatjuk be.

Gyakorlati tapasztalatokkal bizonyítja a Precea szemenkénti vetőgép „rátermettségét” az Amazone

2024. március 21. 09:10

Egyedi módját választotta a német Amazone a Precea szemenkénti vetőgép reklámozásának. Spanyolországtól Kazahsztánig gazdákat kértek fel arra, hogy ismertessék a gyakorlatban szerzett tapasztalataikat.