2016 eleje óta mintegy 110 új termelői csoport alakult meg Magyarországon és kapott elismerést az Agrárminisztériumtól. Ezek mindegyike a most módosításra kerülő rendelet szerint jött létre és működik.
A termelői csoportok elismeréséről szóló 42/2015. (VII. 22.) FM rendeletben foglalt szabályozás változása első sorban a már működő termelői csoportokat érinti.
Sokuk számára további lehetőségek nyílnak, illetve a meglévő kötelezettségeik válnak egyszerűbbé a bevezetésre kerülő változások miatt. Természetesen emellett több olyan változás is történik, amelyekre a gyakorlati tapasztalatok adnak okot.
Az új termelői csoportok megalakulásukhoz és működésük elősegítése érdekében támogatást vehetnek igénybe a Vidékfejlesztési Program keretében. Ez a jogcím fontos vonzerő a csoportok létrejötténél, de a jelenleg folyó közösségi tervezési időszakban bevezetett új szabályok nemcsak a szervezetek számára okoztak nehézségeket, hanem a korábban olajozottan működő támogatásfizetés is jelentősen lelassult. Az így elszenvedett időveszteség pedig sok esetben nehézségeket okozott a termelői csoportoknak, mert a késve érkező kifizetések lassították az elfogadott üzleti terveik végrehajtását. A piaci és éghajlati nehézségek mellett erre a problémára is megoldást jelenthet az üzleti terv megváltoztatásának lehetőségével kapcsolatosan hozott új szabályozás. Ennek értelmében el kell különíteni a kisebb horderejű változásokat és az érdemi módosításokat. A változások (ezt a kifejezést használja a rendelet szövege) különösen az üzleti tervben foglalt intézkedések időzítésére és a tervezés óta megváltozó költségekre terjednek ki. Ennek megfelelően, ha a termelői csoport csak annyit változtatna üzleti tervén, hogy egy jóváhagyott intézkedést ütemezne át (korábbra vagy későbbre), illetve egy elfogadott intézkedés bekerülési költségének átvezetését kezdeményezi, akkor azt csak be kell jelentenie a tárcához. Ezek a technikai változtatások nem igényelnek jóváhagyást, hiszen jellegüknél fogva nem veszélyeztethetik az üzleti terv megvalósulását és ezen keresztül az elismerés fennmaradását. Ilyen változtatást az üzleti terv végrehajtásának minden évében lehet kezdeményezni, évente egy alkalommal. A változtatás bejelentését a minisztérium felé kell megküldeni május 31-ig.
A fent leírt kisebb horderejű változásokon felüli módosításokra is nyújt lehetőséget a rendelet. Ezeket az üzleti terv végrehajtását alapvetően befolyásoló irányváltásokat az üzleti terv végrehajtásának időszakában kétszer lehet megtenni. Ide értendő minden olyan eset, amikor egyes elfogadott intézkedések törlésre kerülnek, új intézkedések kerülnek bevezetésre, vagy az intézkedések tartalma jelentősen módosul. Ha tehát a piaci helyzet változása vagy más egyéb nyomós ok miatt a termelői csoport értékesítési lehetőségei indokolttá teszik például egy tároló beruházás helyett erőgép vásárlását, vagy alkalmazott foglalkoztatása helyett minőségbiztosítási rendszer kiépítését, akkor ezeket az üzleti terv módosításának keretében lehet kezdeményezni. Fontos a termelői csoportoknak is tisztában lennie azzal, hogy az ilyen módosítások engedélyezése során a tárca megvizsgálja, hogy a módosítás nem veszélyezteti-e a termelői csoport működésével elérni kívánt célokat, illetve az elismerés jogszerűségét, azaz ezeknek a módosításoknak a befogadása nem automatikus. Amennyiben az új intézkedés nem kerül jóváhagyásra, akkor a korábbi üzleti terv marad érvényben, annak kudarca pedig akár a termelői csoport elismerésének visszavonását és ezzel a támogatási jogosultság elvesztését is maga után vonhatja. Így nemcsak a módosítások korlátozott száma, hanem kimenetelének kockázata is óvatosságra inti a szervezeteket, hogy csak indokolt esetben és megfelelő alátámasztottsággal módosítsák üzleti terveiket.
További változás a rendelet szövegében érinti a termékek és termékcsoportok lehatárolását. A rendelet részét képező 1. számú melléklet sorolja fel mindazon termékeket és termékcsoportokat, amelyekben az elismerés kérhető. Ez a táblázat most az ügyfelektől érkező igények átvezetésével kibővült és a korábbi félreértések elkerülése érdekében egyes termékcsoportok esetében részletezésre került. A változások korlátozást nem jelentenek a csoportoknak, de az ügyfelek igényeinek megfelelően tisztázzák az egyes termékcsoportok tartalmát.
A jogszabály alkalmazása során felmerült kérdésként, hogy a rendelet csak az elismerés körülményeit szabályozza-e avagy a további működés tekintetében is követendőek iránymutatásai. Természetesen a jogszabályban foglaltak a termelői csoportok teljes működési idejére vonatkoznak – nem is volna életszerű, ha például az alapszabály elvárt elemei csak az elismerési eljárás időpontjára kerülnének rögzítésre, utána pedig módosulhatnának. A jelen rendeletmódosítás több helyen hangsúlyosan rámutat arra, hogy a termelői csoportok elismertségük során mindig kötelesek e jogszabálynak megfelelni.
A termelői csoportok magyarországi története során volt már olyan időszak, amikor a csoport vezetője és a csoporttal üzleti kapcsolatban álló partnerek közötti összeférhetetlenség elvárásként jelent meg az elismerési eljárás során. Az elmúlt időszakban ez a szabály nem képezte a szabályozás részét, mert a szervezetek megfelelő működése az ilyen helyzeteket a tagok ellenérdekeltsége miatt külső szabályozás nélkül is kiszűrte. Most azonban visszakerül az összeférhetetlenség kérdésköre a rendeletbe úgy, hogy csak azon csoportokat érinti, amelyek ilyen tranzakciókat folytatnak. Ha tehát egy termelői csoport és kereskedelmi partnere között – ahol a partner olyan vállalkozás, amelyben a termelői csoport tagja vagy tisztségviselője meghatározó döntési befolyást biztosító tulajdonnal rendelkezik – az elismerés tárgyát képező termék értékesítéséből származó árbevételt érintő tranzakció jött létre, akkor a csoportnak igazolást kell készítenie arról, hogy a tranzakció piaci körülmények között jött létre, azaz nem a közösséggel szembeni egyéni érdekek vezérelték. Az igazolás állhat például az adott időszakból származó olyan árajánlatokból, amelyek bizonyítják, hogy a kérdéses tranzakció adott áron és paritáson kedvezőbb volt a szervezetnek, mint a más adott időben elérhető opciók. Az ilyen igazolást a minisztérium részére kell megküldeni és ezzel megelőzhető egy későbbi ellenőrzés során feltárt – és igazolással nem lefedett – összeférhetetlenség szankcionálása.
Az elmúlt években folyamatos jelenség volt, hogy egyes termelői csoportok piaci környezetük változása miatt, vagy a tagok például kiöregedése, érdekmúlása esetleg más ágazati problémák miatt megszűntették működésüket. Ezen szervezetek korábban is éltek azzal a lehetőséggel, hogy problémáikat és a tagság megszűnésre vonatkozó döntését közölve kérték a minisztériumtól az elismerés visszavonását. A rendeletmódosítás ennek a jogalkalmazói igénynek enged szabályozott utat akkor, amikor jogszabályi szinten lehetőséget ad az ilyen visszavonásra vonatkozó kezdeményezésekre.
A rendeletmódosítás két témakörben is pontosítja az alapszabályban rögzítendő elvárásokat; egyrészt a szabály, amely szerint a termelői csoport választott tisztségviselője csak tag lehet kiegészült azzal a magyarázattal, hogy tagnak tekintendő a jogi személyiségű tagot képviselő személy is, másrészről a személyes közreműködés elvárásánál nagyobb hangsúlyt kapott annak elvárása, hogy amennyiben a tag legalább terméke értékesítése által nem járul hozzá a szervezet működéséhez, akkor tagsági viszonya megszűnik. Ez a tag által elfogadott alapszabály erejénél fogva történő megszűnés nem lehet egyenlő egy bírósági eljárás megindításának. Ha a csoportnál kidolgozott szabályok szerint megállapításra kerül, hogy a tag termelt, de nem értékesített a csoporton keresztül, akkor tagsági jogviszonya minden további eljárás nélkül megszűnik. Természetesen abban a kevéssé valószínű esetben, ha a tag bizonylattal tudja igazolni a jogszerű értékesítés tényét, akkor bírósági eljárás keretében a kizárás gyorsan megszűntethető.
Változik a termelői csoportok éves beszámolóira vonatkozó szabályozás is. Nagyobb hangsúlyt kap az üzleti terv szöveges értékelésére vonatkozó korábbi elvárás, amit mostantól a minisztérium részére kell megküldeni. Ezt a szöveges értékelést csak az üzleti terv időszakában kell elkészíteni, azaz a támogatási időszak lejártát követően ettől a kötelezettségtől mentesül a termelői csoport. A korábbiakhoz hasonlóan a beszámoló jelentés további elemeit és mellékleteit a megyeszékhely szerinti járási hivatalba kell küldeni, a táblázatok azonban – jogtechnikai elvárások miatt – formailag megváltoztak és adattartalmuk csökkent. Az új táblázatok a szervezetek adminisztratív terheinek csökkentése érdekében kevesebb adatmező kitöltését teszik szükségessé és a tárca honlapján lesznek elérhetőek szerkeszthető formában, így a termelői csoportoknak csak arra kell majd figyelni, hogy az új táblázatokat használják. Ez számukra is kedvezőbb, hiszen az egyszerűsítés igényét követve csökken a kitöltendő felületek száma. Kis számban, de minden évben jelentkező problémát jelent a beszámoló jelentések megküldésének elmulasztása ezért fontos hangsúlyozni, hogy az évi egyszeri feladatot jelentő beszámoló jelentés megküldésének elmulasztás a termelői csoport elismerésének visszavonását vonja mag után.
Szintén az ügyintézés gyorsítását és egyszerűsítését célozza az elektronikus beadás lehetőségének szélesedése. A minisztériumnak szánt küldeményeket (például az üzleti terv változtatásának bejelentését vagy a módosítás kezdeményezését) a korábbiakhoz hasonlóan a tcs@am.gov.hu címre kell küldeni.
A módosítások hatására a termelői csoportok működése egyszerűsödik, a fenntarthatóság javul és az adminisztratív terhek csökkennek, így a szervezetek több erőforrást tudnak a gazdálkodás eredményességének növelésére fordítani.