Könnyű a jóhoz hozzászokni

Könnyű a jóhoz hozzászokni

Agrofórum Online

A riport időszakában a kellemes, mondhatni meleg nyárias napok a jellemzők, így nem csoda, hogy mindenki dolgozik a határban, nem ér rá mással foglalkozni.

Így van ezzel Győri Sándor családi gazdálkodó is, aki éppen repcét vet a 90 mm-es csapadék után is ideálisnak mondható magágyba. Amiért keressük, az a repce növényvédelméhez és deszikkálásához kapcsolható, a tavaly vásárolt MAZZOTTI IBIS 3180 LS önjáró permetezőgéppel szerzett tapasztalat. Némi meggyőzésre szükség volt, hogy ilyen dologidőben riportot csináljunk, de mivel vállaltuk a reggeli 7 órás időpontot – még a vetés megkezdése előtt –, így létrejött az interjú, a nagyon szimpatikus és segítőkész gazdával. A kelő nap fényénél, a takaros telephely betonján elkészített képek után jöhettek a kérdéseink, de előbb hagyományosan a gazdaság bemutatása.

1. kép: Győri Sándor családi gazdálkodó a MAZZOTTI IBIS 3180 LP önjáró permetezőgéppel a reggeli napfényben

1990-ben kezdtünk el 11 hektáron gazdálkodni a bátyámmal, mára ez a terület szépen felfejlődött. A vetésforgónk úgy néz ki, hogy repcével kezdünk, utána kukoricát, majd napraforgót és a végén búzát vetünk. Az utóbbi időben egy ilyen négyes vetésforgóra álltunk rá úgy, hogy minden növényből körülbelül egyforma terület legyen. Így jól megbirkózunk vele. Négy évvel ezelőtt sikerült kialakítanunk ezt a telephelyet itt Őcsényben. A gépesítésben is sikerült azt elérnünk, hogy a vetéstől a betakarításig mindent magunk végzünk. Tavaly nyáron meg tudtuk vásárolni ezt a MAZZOTTI önjáró permetezőgépet is az Agro-Tipp Kft.-től. A kukorica vetésterületét csökkentettük és elkezdtünk repcével foglalkozni, ami indokolttá tette egy ilyen felépítésű gép beszerzését. Aki repcét termeszt tudja, hogy a nagyobb állományban, a művelőnyomban haladva, már csak jelentős károkozással lehet traktorral vontatott permetezővel dolgozni. A napraforgó esetében az a probléma, hogy deszikkálásokhoz a légi permetezés engedélyeinek beszerzése keservesen ment, így ez is egy újabb nyomós érv volt az önjáró permetezőgép beszerzése mellett.

2. kép: A kis MAZZOTTI egy kompakt gép a ,,nagyok” technológiájával

Az önjáró permetezőgépekből elég nagy a választék, miért pont a MAZZOTTI-ra esett a választás?

Valóban nagy a választék, láttuk ezt mi is, amikor körbenéztünk múlt évben az AGROmashEXPO kiállításon, de az ára mindegyiknek 98, 100, 120 millió Ft volt. A MAZZOTTI egy egyszerű „kis” gép, de sok szempontból tudja azt, amit a jóval drágább gépek és ár/érték arányban – úgy gondoltuk – nekünk tökéletesen megfelel. Ez a gép három családi gazdaság igényeit fedi le, éves szinten 1200-1400 hektárt kell lepermeteznie. Nagyon fürge – jó vétel volt!

A MAZZOTTI-nak is vannak nagyobb gépei, miért pont az IBIS 3180 LS-re esett a választás?

Valóban vannak más modelljei és megnéztük azokat is, de az előzőekben már említett okok miatt számunkra ez a típus volt megfizethető, és a mi munkáinkhoz megfelelő teljesítményt nyújt. Úgy vagyunk vele, mint ahogy szokták mondani: „Addig nyújtózkodjunk, ameddig a takarónk ér.” Semmi olyanba nem megyünk bele, amit nem tudunk teljesíteni.

3. kép: A 180 cm hasmagasságú permetező szórókeretének munkaszélessége 24 m, 7 szakasszal

Milyen a felszereltsége?

24 m-es szórókeret, három állású fúvókákkal, 500-2700 mm-es magasságállítási lehetőséggel, 180 cm-es hasmagasság, 2250-3000 mm-es nyomtáv, melyből mi az utóbbival használjuk, mivel a 4 m-es vetőgépünkhöz állítottuk be. 3150 l-es vegyszer- és 290 l-es tisztavíztartály, 280 l/perc teljesítményű szivattyú, hidraulikusan mozgatható vegyszerbekeverő, melynek nagyon egyszerű a használata: minden kezelőegység a gép oldalán található a vegyszerbekeverő mellett. Bravo 400S permetezőkomputer, 5,7”-os, színes monitorral, GPS-es, 7 szekciós szakaszolással. 175 LE-s JCB motor, melynek nagyon jó a fogyasztása, hektáronként kevesebb mint 1 literrel tudunk permetezni. Ha ugyanilyen hibátlanul dolgozik még 8-10 évig, akkor elmondhatjuk, hogy nagyon jó döntést hoztunk, hogy megvettük.

A 3180 LS alapverzióját vásárolták meg, vagy választottak hozzá opciókat is?

Mi ezt a gépet láttuk a kereskedő tolnai telephelyén és azt vásároltuk meg. Választhattunk volna opcióban légzsákot, Norac ultrahangos, automatikus keretszintező rendszert, dobra feltekert gumitömlőt, feltöltő szivattyúval, légtömlőt kompresszorral a gép hűtőjének tisztításához, nagyobb monitort, kamerát első és hátsó nézettel, szélesebb gumiköpenyt, de ezek természetesen tovább növelték volna a gép árát. Még szóba jöhetett volna a Trimble automatakormányzás is, de a repcét művelőúttal vetjük, a kukoricában és napraforgóban pedig szépen el lehet menni GPS-szel, így nem éreztük, hogy ez az eszköz nekünk létszükséglet lenne. A kerékburkolatot, amit sajnos nem lehetett hozzá választani opcióban sem, nekünk kellett legyártani, sőt a tapasztalatok után további kiegészítésekkel tökéletesíteni. Ezzel a megoldással repcében, a művelőutaknál szépen szétválasztja a sort, minimális a taposás, a napraforgó esetében pedig nem szorulnak be a tányérok a kerék és a keréktartó „láb” közé és nem szakadnak le.

4. kép: A 4-kerékmeghajtású változatot Poclain smart-drive csúszásgátló rendszerrel szerelték fel, amely garantálja a folyamatosan optimális meghajtást

Szó volt az opcionális légzsákról, amit sokan fontosnak tartanak. Miért nem választották hozzá ezt a lehetőséget?

Lehet, hogy jó lett volna, de az is egy árnövelő tényező, de mi nagy szélben nem szoktunk permetezni, így légbeszívásos fúvókákat sem használunk. Azért ezzel a lehetőséggel a következő fúvókacserénél valószínűleg megpróbálkozunk. Amikor kicsit fúj a szél, jobban leengedem a keretet, ez 50 cm-es magasságot jelent a talajtól és így nem sodródik el a növényvédő szer. Én 1990 óta permetezek, de még soha nem jártam úgy, hogy más földjét lepermeteztem volna, és ezért valaki kártérítési igénnyel jelentkezett volna.

Úgy tudom az előző permetezőjének 18 m-es kerete volt. Jelentett-e bármi nehézséget a 24 m-es kerettel való munkavégzés, mennyire jól csillapított?

Abszolút nem, én mindenkinek csak ajánlani tudom a nagyobb keretet, mivel sokkal gyorsabban lehet a munkát elvégezni. Nem túl nagy, hidraulikusan csillapított. Ugyan sík területen dolgozunk, de vannak olyan vágók, amin többször is át kellett mennem – nyilván ilyenkor lassabban –, de a keret meg sem rezdült. Tavaszi magágyon, amikor lent van a keret, úgy is egy jól előkészített talajon permetezünk, szerintem nem kell az opciós, ultrahangos keret magasságszabályzó rendszer, persze hozzáteszem, itt tényleg sík területen dolgozunk, ha nem így lenne, akkor jó szolgálatot tehet.

5. kép: A külső kezelőpanelt a permetező jobb oldali rekeszében helyezték el, működtetése egyszerű

Hogyan történik a kiszolgálása?

Mivel a vegyszertartály 3150 literes, ha csordultig van és 200 l/ha-os dózissal dolgozunk, így 15 ha-t tudunk egy menetben leszórni, ez általában 30-35 percig tart. A feltöltését egy 5 m3-es saválló lajtos kocsiból végezzük, melyre felszereltünk egy kis Honda szivattyút, ami kb. 15 perc alatt tölti fel a tartályt, hagyományos tűzoltótömlő segítségével. Logisztikai szempontból jobb lenne egy 10 m3-es vízszállító kocsi, de most ezzel tudunk dolgozni, így, ha több a permeteznivaló és messzebb van a tábla, nekem kell egy keveset várakozni. Lehetőség lenne önfelszívó módba használni a permetezőt a saját szivattyújával, melynek a teljesítményét növelni is tudjuk szintén a gép oldalán elhelyezett, a motor fordulatszámát növelő és csökkentő forgó kapcsolóval is, de mi ezt nem használjuk a már említett külső szivattyús megoldás miatt, ami nekünk már nagyon jól bevált. Viszont a szivattyú egy harmadik funkcióját már annál inkább kihasználjuk, mivel ekkor a tisztavíztartályból nyert víz segítségével át tudjuk mosatni a permetlétartályt.

Milyen szereket permeteztek ki eddig a Mazottival?

A repcére tavasszal gombaölőt, rovarölőt, majd még egyszer rovarölőt és a végén a deszikkáló készítményt. Kukorica és a napraforgó táblákra gyomirtó szert, de például gombaölőt a napraforgóra mi nem szoktunk permetezni, csak deszikkálót, mivel a gombaölő szer használatának költségeit és a többlettermés árát összevetve, számunkra nem meggyőző az eredmény. A búza esetében gyomirtó és gombaölő szereket alkalmazunk, a repcénél még Reglont, és e két növénynél még lombtrágyát is juttatunk ki egy menetben a többi készítményekkel. Nyáron tarlókezelések végzünk még.

6. kép: A nyomtáv 2250, 2500, 2700 és 3000 mm szélességre állítható be

Milyen sebességgel lehet dolgozni a géppel és milyen napi teljesítmény érhető el vele?

Nagyban függ a talajfelszíntől, mennyire jól elmunkált, esetleg vízátfolyásos, de általánosságban elmondható, hogy 15-16 km/h-s sebességgel tudok permetezni. A repce és a napraforgó deszikkálásnál azért lassabban, ott csak 12 km/h-val. 100 ha-t nagyon kényelmesen meg tudok permetezni naponta, ehhez nem kell megszakadni.

Mielőtt megvásárolta volna ezt a gépet, úgy tudom vontatott szántóföldi permetezőt használt. Milyen különbséget tapasztalt az új gép használata mellett?

Az idei évben úgy alakult – mivel van olyan 3 kis méretű területem, ahol a MAZZOTTI-nak ki sem tudtam nyitni a keretét – vissza kellett ülnöm a traktorba a vontatott permetezővel. Hát voltam is bajban! Nincs benne GPS, számolnom kellett a sorokat. Hiába, ha valaki megszokja a jót, nehéz visszaszoknia a régihez. Ég és föld a kettő.

Mivel egészen más az önjáró permetezőgép és a vele végzett munka, mint a szántóföldi vontatottal, mennyi ideig tartott a betanulás és hogyan történt?

Kijött az Agro-Tipp Kft.-től Kustár Ferenc és vele gyakoroltunk kb. egy órát, ő vezetett be a „rejtelmekbe”. Megmutatott minden beállítást, a GPS-szakaszolást, hogyan fordulok magam mellé, nagyjából az alap dolgokat. Mivel pont a repce deszikkálása előtt jött a gép, így napról napra sikerült jobban elmélyednem a kezelésében, majd egy kis tarlókezelés következett, ami nagyon jó gyakorlás volt, annál is inkább, mert kinn maradtak a nagy szögletes bálák a földön. Az igazi nagy kihívás a tavalyi napraforgó deszikkálás volt, de addigra már minden jól ment. Idén pedig, mivel sokat kellett permeteznem – mert nem voltak ideálisak a körülmények – már nagyon gyakorlott kezelőnek számítok.

7. kép: Közúton való közlekedéskor a sebesség elérheti a 42 km/h-t is, amit szokni kell a gép kezelőjének

Itt az üléspozíció sokkal magasabban van, mint a traktor esetében, mennyi ideig tartott ezt megszokni? Milyen a gép stabilitása?

Nálunk én vagyok a kombájnos, így nem volt szokatlan a magas üléspozíció, bár a MAZZOTTI-ban még magasabb. Inkább a sebességet kellett megszokni közúti közlekedés esetén, mivel a kombájn csak 20-km/h-val, míg ez a gép közúton 40-42 km/h-val is tud közlekedni és ott fenn ülve ez a 42 km/h nem tűnik kevésnek. Egyébként nagyon stabil a gép, nem kell félni, hogy feldől. Mentem úgy is, hogy kisebb szintkülönbség volt a két oldal között, de akkor sem éreztem, hogy félnem kellene. Igaz, mi a 3 m-es nyomtávval használjuk. Ez a szélesség a közúti közlekedésben is megengedett, itt a telep melletti új szakaszon a saját sávomban is elférek, de a régebbi utakon azért már annyira nem, ott, ha jön egy busz, akkor lehúzódok és megállok. A sárga villogót mindig használom. Útvonalengedély a közlekedéshez nem szükséges. Nagyon jó a fordulékonysága is.

8. kép: A kényelmes és biztonságos fülke jó kilátást biztosít, a kezelőszerveket ergonomikusan helyezték el

Mit lehet elmondani a fülkéről, a kényelemről és kezelhetőségről?

Egyszemélyes a fülke, de ennek az egy személynek nagyon kényelmes. Digitális klímával, aktív szénszűrős fülkeszűrővel – hogy kiszűrje a kabinba kerülő permetszert – légrugós üléssel felszerelt. Nagyon csendes, jól kilátni belőle, a kartámasz, melyen a joystick, egy monitor és minden fontos kezelőszerv megtalálható, könnyű és kényelmes kezelhetőséget biztosít. Ahogy már szó volt róla, a vegyszerbekeveréshez szükséges kezelőfelület a gép oldalán található, de annak ott is a helye. A joystickről tudom a keret nyitását, csukását és a permetezés ki- és bekapcsolását kezelni. A szakaszolásokat pedig a Bravo 400S monitor alatti kezelőpanelről tudom beállítani, de a GPS ezek után már teszi a dolgát. Egyszer körbejárom a területet, a GPS feltérképezi és utána már önmaga kapcsolja a szakaszokat. Azt mondhatom, a hektárokat m2-re pontosan számolja. Ezeket a táblakoordinátákat rögzíti is, így évről évre előhívható lenne, de én mindig ki szoktam törölni, a vetésforgó miatt, mivel a kukoricát és napraforgót kivéve művelőutas és soros művelés követi egymást. Elmenti a táblánkénti kijuttatott vegyszermennyiséget is, de azt sem szoktam tárolni.

9. kép: A vegyszerbekeverő egység hidraulikus munkahenger segítségével kerül talajközeli pozícióba, kezelését könnyű elsajátítani

Milyen a gép karbantarthatósága?

Igazából napi karbantartást nem igényel a gép, a tavaszi kezdés után, a gyomirtás és gomba elleni permetezés után, ami úgy 4-5 nap, szoktam teljes lemosást végezni, a zsírzásokat elvégezni, az olajszinteket ellenőrizni, a hűtőt kifújni a portól, szóval egy komplett ellenőrzést és tisztítást végzek. Ez jelenti nálam az 50, 100, 250 órás ellenőrzést. Az első olajcsere 220 üzemóránál történt, amit a szakszerviz végzett, de a többit már én is meg tudom majd csinálni.

Volt-e valami meghibásodása a gépnek eddig, vagy valami hiányossága, amin jó lenne javítani?

Meghibásodás eddig nem jelentkezett, tökéletesen működött minden, egyedül a már említett kerékburkolatok hiánya jelentett pluszmunkát nekünk. Ezeket több menetben ugyan, de úgy gondolom tökéletesen kiviteleztük, a permetezések során szerzett tapasztalatok alapján. Tavaly még sok napraforgót téptünk ki a beszorult fejek miatt, de mára ez megszűnt. Erről tájékoztattuk a gyár képviselőjét is, aki meglátogatott bennünket. Reméljük, megszívlelik az elmondottakat és rövidesen opcionálisan választható lesz ez az egység is, ami már az új megrendelőknek jelenthet majd könnyebbséget. Megjegyzem, ezt a drágább gépekhez már alapból szállítják, de szükség is van rá. A gép alja és a hidraulikatömlők kellően védettek a sérülések ellen.

10. kép: A permetező alját sima lemezek borítják, megakadályozva ezzel a növényi részek beakadását és sérülését

Milyen a kapcsolata a kereskedővel?

Nagyon jó, itt vannak a szomszédban, a közelünkben, segítettek a betanulásban, megvan a szakértelmük is.

Ha valaki a gép után érdeklődik, vagy már érdeklődött is, milyen tanácsokkal tudja ellátni?

Voltak már itt érdeklődni a géppel szerzett tapasztalatainkról és vásároltak is utána egy ilyent, úgy tudom valahol a Dráva mellett gazdálkodnak, de a közelben gazdálkodók közül is többen kérdezték már a véleményem. Én továbbra is csak azt tudtam mondani, hogy az ár/érték arányt figyelembe véve, nagyon megfelelő permetező. Majd az idő igazolja még a döntésünk helyességét. Én maximálisan meg vagyok elégedve az eddig tapasztaltakkal.

Köszönöm az interjút!

 A MAZZOTTI IBIS 3180 LS rövid műszaki áttekintése

 A legfőbb célkitűzés az IBIS 3180 LS tervezésekor az volt, hogy ugyanazzal a technológiával kerüljön le a gyártósorról, mint a felsőkategóriás MAZZOTTI permetezők.

Vezetőfülke: A tágas vezetőfülke és az akadálytalan kilátás biztosítja a precíz munkavégzést és a gyors vonulást a munkaterületre. A szórókeret és a kerekek jó láthatósága a kabinból a biztonságos munkavégzéshez járul hozzá. A mindössze 67,4 dBA zajszint, az állítható kormányoszlop, a légrugós vezetőülés, a kezelőszervek ergonomikus kialakítása, a CD-s rádió, a huzatmentes légkondicionáló berendezés gondoskodnak a vezető kényelméről. A Terra kijelzőn keresztül hatékonyan ellenőrizhető a motor működésével kapcsolatos összes pillanatnyi adat. A joystick és a monitor, valamint az új konzol a permetezőgép működtetését kényelmessé és egyszerűvé teszi. A túlnyomásos vezetőfülke tökéletesen megszűrt légáramlását az aktív szénszűrők biztosítják. Sebességtartó automatika gondoskodik a szükséges munkasebesség beállításáról. A hidraulikus működtetésű létra segítségével a fülkébe történő bejutás egyszerű. A fülke a szabványos 4-es biztonsági szinttel rendelkezik, amely az európai szabályokban előírt legmagasabb biztonsági szint.

11. kép: Az alapfelszereltség részét képezi a Bravo 400 S komputer, melyről a GPS-es automata szakaszvezérlés is beállítható

Központi komputer: A permetezőgépet alapfelszereltségben Bravo 400 S típusú komputerrel szerelték fel. Az 5.7” átmérőjű képernyő minden fontos információt megjelenít. Ugyanez a képernyő tetszés szerint kiegészíthető hatékony GPS eszközzel, amely automatikusan lezárja azokat a szakaszokat, ahol a permetezés már megtörtént. További jellemzője a könnyű adattárolás, a 2 GB belső memória, a 2 USB port és az SD kártyaolvasó.

Rugózás: A független felfüggesztésű hátsó kerekek és a független mellsőhíd rugózás teszi lehetővé a biztonságos közúti közlekedést és a magas munkasebességet. A mellső és a hátsó kerekek rugózásának beállítása szabályozószelepeken keresztül történik, a rugózást hidraulikus kettős működésű munkahengerek biztosítják 4+4 hidroakkumulátor segítségével, mely kényelmes és stabil közlekedést biztosít üres vagy teli tartály esetén is.

12. kép: A nyomtávállítás mechanikusan állítható be a furatok segítségével

Hasmagasság, állítható nyomtáv és kerékmotorok: A szabványos hasmagasság 1500 mm, de akár 1700 vagy 1800 mm-re is állítható, így a permetező teljes körűen az igényekhez szabható. A nyomtáv 2250 és 3000 mm között mechanikusan állítható. A Poclain hidrosztatikus motorok tökéletes elhelyezésének köszönhetően csak minimálisan lógnak be a növénykultúrába. Az optimális stabilitás megtartásának érdekében a legnagyobb hasmagasság sík területen és maximális nyomtáv esetén alkalmazható.

Méretek és űrtartalom: A 6300 kg önsúlynak köszönhetően jelentősen csökkenthető a talajra nehezedő nyomás, ezzel garantálható a talajkárosodás megelőzése. A permetezőgép 3800 mm-es magassága a hatékony felfüggesztési rendszerrel kombinálva lehetővé teszi a 15 km/h-nál nagyobb munkasebességet. A permetlétartály kapacitása 3150, a víztartályé 290 liter.

Meghajtás: Az IBIS 3180 hátsó 2- vagy 4-kerékhajtással rendelhető, hogy még a legszélsőségesebb talaj- és időjárási viszonyok mellett is munkaképes maradjon. A 4-kerékmeghajtású változatot Poclain smart-drive csúszásgátló rendszerrel szerelték fel, amely garantálja a folyamatosan optimális meghajtást.

Fordulókör: Az önjáró permetező külső kanyarodási sugara mindössze 6400 mm, ami kiemelten fontos tényező a közúti és szántóföldi manőverezés során.

JCB motor: Az IBIS 3180 két különböző teljesítményű JCB motorral érhető el: 165 LE-s, TIER 3A emissziós besorolású, 650 Nm-es, vagy 175 LE-s, TIER 4 emissziós besorolású, 690 Nm-es nyomatékúval. A hátul elhelyezett megbízható és erőteljes motor egy kompakt, hangszigetelt dobozban található, ezért még minimális zaj sem jut be a vezetőfülkébe. A motor, a hidraulikaolaj és a légkondicionáló hűtéséről külön rendszer gondoskodik. A kiváló minőségű hidromotor alkatrészeket a POCLAIN, a szivattyúkat a SAUER biztosítja.

Külső vezérlés: Minden, az üzemeltetéshez szükséges kezelőszerv a permetező jobb oldali rekeszében található, beleértve a feltöltéshez és a mosáshoz való összes kezelőszervet. A gyorsan üríthető előkeverőtartályban találhatók a mosófúvókák. Egy külső, hidraulikus működtetésű szerkezet emeli az előkeverőtartályt, összhangban a motor fordulatszámával és a 280 liter/perc teljesítményű vízszivattyú működésével.

13. kép: A szórókeret korrózió elleni védelmére is kiemelt figyelmet fordítottak

Szórókeret: A 3180 LP permetezőt rácsos kialakítású Ti-M szórókerettel szerelték fel, 24 vagy 28 méteres munkaszélességben, légzsákos, vagy anélküli kivitelben, 7, illetve 9 elektromos vagy GPS vezérlésű szakaszolással rendelhető, a talajtól való magassága 500-2700 mm között állítható. A Ti-M sorozat hidroakkumulátorok segítségével függetlenül behajtható szórókeret-egységekkel, hatékony önszintező rendszerrel és hidraulikus reteszeléssel rendelkezik. Ezekkel, valamint a párnázott paralelogramma kialakítású kerettel és a független kerékfelfüggesztésekkel együtt a magas munkasebesség biztonságosan érhető el. A szórókeretek egymástól független behajtható rendszere teszi lehetővé, hogy semmilyen munka ne jelentsen akadályt, a segédkeretek pedig megvédik a szórókeretet ütközés esetén. A paralelogramma vázban elhelyezett fúvókák mindig teljes védettséget élveznek. Szállítás során a szórókeret hidraulikusan lezárt állapotban van. A szórókeret korrózió elleni védelmére is kiemelt figyelem összpontosult – különösen a festési eljárásra –, amibe beletartozik az elektroforetikus (merítési) festési rendszer, a homokfúvás, 2 mosási ciklus, a rozsdagátló kezelés, 2 lakkbevonat és az égetési eljárás.

Fotó: a MAZZOTTI és a szerző felvételei

ARCHÍVUM
KERESÉS / SZŰRÉS
Kulcsszó vagy címrészlet
Dátum
Szerző
Csak az extra lapszámokban keressen