Milyen célra használjuk, lejtős vagy sík terepen fog-e dolgozni, mekkora teljesítményt várunk el tőle – ezeket mind érdemes mérlegelni fűnyíró traktor vásárlása esetén.
Némi lehűléssel ugyan, de végre megérkezett a tavasz, ami a kiskerttulajdonosok számára az intenzívebb munkák kezdetét is jelenti. A nagyobb zöldterülettel rendelkezőknél előkerülnek a fűnyíró traktorok is – vagy ha ilyenjük még nincs, akkor sürgősen beszereznek egyet.
Mi alapján érdemes választani? Elsőként azt kell eldönteni, hogy fűgyűjtős vagy gyűjtő nélküli masinát akarunk-e. Az előbbi a kissé „macerásabb”, hiszen az összegyűjtött nyesedékkel valamit kezdeni kell. Ha nincs szükség a fű összeszedésére, akkor érdemes frontkaszás traktort vásárolni, amely nagy hatékonysággal „darál”, és az ott hagyott mulccsal még trágyázzuk is a gyepet.
Ma már a fűnyíró traktorok négyütemű motorokkal vannak felszerelve, igen gyakran az amerikai Briggs & Stratton gyártótól. A lényeg az, hogy takarékos, környezetbarát, csendes működésű erőforrással rendelkező gépet válasszunk, hiszen az szolgál ki minket hosszú távon és nagy megelégedésünkre.
Professzionális és félprofesszionális modellek nagy teljesítményű Kubota dízelmotorokkal. Könnyű karbantartás, hosszú élettartam, országos szervizhálózat. Részletekért KATTINTSON a képre!
Nem mindegy a terep
Érdemes szakember tanácsát kérni, ha nem sík terepen használjuk, hanem sok a meredek lejtőnk, emelkedőnk. A funyirotraktorok.hu oldal írása szerint „vannak úgynevezett szóró olajzású motorok, amelyeknél egyszerű a kenési rendszer, ezekkel dombosabb területeken nem célszerű dolgozni, mert kenési problémák merülhetnek föl a használatuk során”. Ilyen esetben inkább a nyomó olajzással kialakított motor mellett döntsünk.
Gyakran okoz fejtörést az is, hogy egy- vagy kéthengeres erőforrással szerelt fűnyíró traktort válasszunk-e. Itt elsősorban nem teljesítménybeli különbségeket tapasztalhatunk, hanem a kéthengeresnek jelentősen nagyobb a nyomatéka, illetve hosszabb a motor élettartama, ezek pedig nem elhanyagolandó szempontok.
„Sebességváltó terén alapvetően kétfajtát különböztethetünk meg. Az egyik a hidrosztatikus hajtómű, amelyet autós hasonlattal élve automata váltónak nevezhetünk, míg a másik a hagyományos, általában egy előre és több hátrameneti fokozattal rendelkező mechanikus sebességváltó” – olvasható az említett szakoldalon.
A fűnyíró traktorokkal foglalkozó közösségi oldalakon néha egészen különleges ritkaságok is felbukkannak. A közelmúltban például egy Jacobsen Chief 1000-es kerti traktort kínáltak eladásra Magyarországon, amit 1964 és 1971 között forgalmazott az amerikai gyártója.
A meghajtásról egyhengeres, 390 köbcentis, 10 LE-s Kohler motor gondoskodott, és a masinának létezett kisebb, illetve nagyobb testvére is (Chief 800, illetve Chief 1200). Az alábbi videóban pedig az látható, hogy a fűnyíró traktoroknak versenyeket is szoktak rendezni a legnagyobb rajongók.