Az élelmiszeriparban is jelentős pozíciókkal rendelkező Unilever több mint 8%-kal emelte az árakat az első negyedévben, és figyelmeztetett, hogy további emelések várhatók, mivel a vállalat megemelte költséginflációs előrejelzését a második negyedévre az ukrajnai konfliktus miatt.
A vállalat azt közölte, hogy a költség növekedés várhatóan eléri a 2,7 milliárd eurót július-decemberben, ami meredeken meghaladja a korábbi 1,5 milliárdos becslést. Az élelmiszereket és fogyasztási cikkek gyártók világszerte emelik az árakat, hogy kiegyenlítsék a megugró energia-, nyersanyag-, munkaerő- és szállítási költségeket, miközben az ukrajnai konfliktus súlyosbítja az inflációs nyomást, amely már a világjárványból való kilábalás során is fokozódik.
Az Unilever 1%-os visszaesésről számolt be az első negyedéves értékesítési volumenben, és egyes elemzők aggódnak, ez annak a korai jele, hogy a pénzszűkében lévő fogyasztók olcsóbb termékekre, a kereskedők saját márkáira váltanak.
„Az árakat és a mennyiséget illetően úgy gondolom, hogy ismeretlen területen vagyunk” – mondta Alan Jope vezérigazgató egy bevételi felhíváson. „Bár tisztában vagyunk a fogyasztókra nehezedő nyomással, úgy gondoljuk, hogy az árak emelése a rendkívüli nyersanyagköltség-nyomás hatására a helyes lépés.” Elemzők szerint az árak csak emelkedni fognak a jövőben – írta a Reuters.
A riválisok, így a Nestle is szintén erős költségnövekedésről számolt be az elmúlt napokban az árak emelését követően.
Az Unileverhez tartozik a világ egyik vezető fogyasztási cikkeket gyártó és forgalmazó vállalata. Összesen csaknem 400 márka termékeit értékesítik több mint 190 országban. Napról napra 2,5 milliárd ember használja a cég termékeit. A világ 50 legnagyobb márkája közül 13 az Unilever termék portfóliójába tartozik. A cég árbevételének csaknem negyven százaléka az élelmiszeriparból származik. Főleg a főzéshez használatos termékeket gyártanak, például szószokat, olajokat és margarinokat, de fagylaltok és italok is szerepelnek a cég portfóliójában. Többek között a Bertolli, a Rama, a Magnum, a Carte d’Or, a Solero, a Lipton, a Hellmann’s és a Ben & Jerry’s márkák is a céghez tartoznak. Az Unilever globális bevételeinek hatvan százaléka a higiéniai és tisztítószerekből származik.
Az Unilever árbevétele az első negyedévben 14 milliárd euró volt, ami 7%-os növekedést jelent 2021 azonos időszakához képest. A Nestlé bevétele 22 milliárd svájci frank (23 milliárd dollár) volt, organikusan 7,6%-kal nőtt az előző évhez képest. A Danone nettó árbevétele 6 milliárd euró volt, ami 7%-os növekedést jelent 2021-hez képest.