Agrárközélet

Az agráróriás szélenergia előállítását teszteli a hajózásban

Agrofórum Online

A Cargill egyik speciális vitorlákkal felszerelt, bérelt gabonaszállító hajója elindult első útjára. Azt tanulmányozzák miként csökkenthetik a szélenergia hasznosításával a szállítás során keletkező szén-dioxid kibocsátást és az energiafelhasználást a hajózási szektorban – közölte az amerikai cégcsoport.

A tengeri szállítási ipar – amely a globális szén-dioxid-kibocsátás közel 3 százalékáért felelős, és amelyre a befektetők és a környezetvédelmi csoportok nyomást gyakorolnak a szén-dioxid-mentesítés felgyorsítása érdekében – számos különféle technológiát vizsgál, beleértve az ammóniát és a metanolt, hogy eltávolodjanak a szennyezőbb, hagyományos üzemanyagtól.

A Cargill, a világ egyik legnagyobb hajóbérlő cége a szél által támogatott meghajtást, mint tisztább energiaforrást vizsgálja. A szél a hajók meghajtásának elterjedt módja volt a gőz- és dízelmotorra való átállás előtt, de ma már többnyire csak kisebb hajóknál használják.

Ez projekt egy kockázatvállalás. Nincs garancia arra, hogy a modell gazdaságosan fog működni”

– mondta Jan Dieleman, a Cargill óceáni szállítási részlegének elnöke a Reuters hírügynökségnek.

Rajtunk múlik, hogy megmutassuk az iparnak, hogy mi lehetséges, mit lehet kihozni ebből a modellből, és remélhetőleg még több embert bíztathatunk arra, hogy tegyen kísérletet ezzel a technológiával.”

Az ötéves Pyxis Ocean-ra utólag forgó szerkezeteket szereltek fel a fedélzetre, amely akár 37,5 méter magas, amolyan szárnyas vitorlákat jelet. Dieleman elmondta, hogy a Cargill azt remélte, hogy üzemanyag-megtakarítás révén megtérülnek a fejlesztés és befektetés a költségei.

Kép: projectchek.eu

Az installáció azt szemlélteti, hogy a meglévő hajók energiaátállását lehetővé tévő technológiákhoz való hozzáállás fokozatosan változik. A WindWings projekt, amelyet az Európai Unió társfinanszíroz a CHEK Horizont 2020 kezdeményezés részeként valósul meg, segítheti az iparágat e célok elérésében egy olyan utólagos felszerelési megoldással, amely képes a meglévő hajók szén-dioxid kibocsátás mérséklésére. Ez különösen fontos, mivel a világ ömlesztettáru-szállító flottáinak életkora elérheti a kilenc évet.

Ha nem próbálkozunk igazi meglepetés-megoldásokkal, akkor nem jutunk előrébb. A kérdés egy kicsit az, hogy hogyan és mikor találunk megoldást”

– mondta, utalva más hajókra, amelyeket használhatnának a projekthez.

A Pyxis Ocean Szingapúrból hajózik majd Brazíliába, és onnan valószínűleg gabonát szállít Dániába, mondta Dieleman. A hajó ezután a tervek szerint az Atlanti-óceán északi részén marad, hogy maximalizálja a szélenergiából nyerhető hasznot – tette hozzá.

A BAR Technologies, amely hajókat tervezett hajózási versenyekre fejlesztette ki a speciális „vitorlákat”, amelyeket a norvég Yara Marine Technologies épített.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Indul az egyéni gazdaságok mezőgazdasági összeírása

2025. november 17. 17:20

Több mint 21 ezer egyéni gazdaság adatait gyűjti a KSH november 14. és december 15. között, a válaszadás minden érintettnek kötelező.

Földvásárlás előtt áll? Ezt a hibát ne kövesse el!

2025. október 8. 10:10

Magyarországon földet csak földműves vásárolhat – ehhez pedig szinte kötelező az aranykalászos gazda végzettség.

KÁN Egyetemi Napok: új irányok a növénytáplálásban

2025. szeptember 30. 11:00

A kaposvári KÁN Egyetemi Napok részeként idén is megrendezték a IV. Alkalmazott Növénytudományi Konferenciát, fókuszban a tápanyagutánpótlással.

Nemzetközi figyelem övezi a MATE új MSc szakját

2025. szeptember 15. 15:10

Elindult a MATE Haltenyésztő mérnöki MSc-je, amely a fenntartható akvakultúrában képez új generációt.

Újabb két hajó enyhíti a globális gabonaproblémákat

2022. augusztus 11. 12:52

Ukrajnában mintegy 20 millió tonna gabona maradt a tavalyi termésből országszerte felhalmozva, valamint az idei búzatermés, amelyet további mintegy 20 millió tonnára becsülnek.

EU fenntartható kék gazdaság

2021. június 27. 09:36

A kék gazdaság magába foglalja az összes tengeri és partvidéki régióhoz kapcsolható, és az EU területén legalább 4,5 millió lakos számára munkát biztosító tevékenységeket (halászat, hajózás, hajógyári kikötői munkák, turizmus).

Lassan helyreáll a gabonaszállítás a Rajnán

2022. szeptember 20. 08:03

Mvel a hét nagy részében száraz időt jósoltak, a vízszint ismét csökkenhet, és az összkép még nem normalizálódott a Rajna teljes szakaszán.

Az újpesti Duna-part használata régen és ma - Feléleszthető-e a jelentős turisztikai potenciál?

2020. február 9. 05:36

Összességében jól érzékelhető, hogy a szocializmus évtizedei nem kedveztek a Duna-menti turizmusnak, valamint a vízparti-rekreációs időtöltésnek. Ez elsősorban a Duna vízminőségének leromlása miatt következett be.