Agrárközélet

Az agráróriás szélenergia előállítását teszteli a hajózásban

Agrofórum Online

A Cargill egyik speciális vitorlákkal felszerelt, bérelt gabonaszállító hajója elindult első útjára. Azt tanulmányozzák miként csökkenthetik a szélenergia hasznosításával a szállítás során keletkező szén-dioxid kibocsátást és az energiafelhasználást a hajózási szektorban – közölte az amerikai cégcsoport.

A tengeri szállítási ipar – amely a globális szén-dioxid-kibocsátás közel 3 százalékáért felelős, és amelyre a befektetők és a környezetvédelmi csoportok nyomást gyakorolnak a szén-dioxid-mentesítés felgyorsítása érdekében – számos különféle technológiát vizsgál, beleértve az ammóniát és a metanolt, hogy eltávolodjanak a szennyezőbb, hagyományos üzemanyagtól.

A Cargill, a világ egyik legnagyobb hajóbérlő cége a szél által támogatott meghajtást, mint tisztább energiaforrást vizsgálja. A szél a hajók meghajtásának elterjedt módja volt a gőz- és dízelmotorra való átállás előtt, de ma már többnyire csak kisebb hajóknál használják.

Ez projekt egy kockázatvállalás. Nincs garancia arra, hogy a modell gazdaságosan fog működni”

– mondta Jan Dieleman, a Cargill óceáni szállítási részlegének elnöke a Reuters hírügynökségnek.

Rajtunk múlik, hogy megmutassuk az iparnak, hogy mi lehetséges, mit lehet kihozni ebből a modellből, és remélhetőleg még több embert bíztathatunk arra, hogy tegyen kísérletet ezzel a technológiával.”

Az ötéves Pyxis Ocean-ra utólag forgó szerkezeteket szereltek fel a fedélzetre, amely akár 37,5 méter magas, amolyan szárnyas vitorlákat jelet. Dieleman elmondta, hogy a Cargill azt remélte, hogy üzemanyag-megtakarítás révén megtérülnek a fejlesztés és befektetés a költségei.

Kép: projectchek.eu

Az installáció azt szemlélteti, hogy a meglévő hajók energiaátállását lehetővé tévő technológiákhoz való hozzáállás fokozatosan változik. A WindWings projekt, amelyet az Európai Unió társfinanszíroz a CHEK Horizont 2020 kezdeményezés részeként valósul meg, segítheti az iparágat e célok elérésében egy olyan utólagos felszerelési megoldással, amely képes a meglévő hajók szén-dioxid kibocsátás mérséklésére. Ez különösen fontos, mivel a világ ömlesztettáru-szállító flottáinak életkora elérheti a kilenc évet.

Ha nem próbálkozunk igazi meglepetés-megoldásokkal, akkor nem jutunk előrébb. A kérdés egy kicsit az, hogy hogyan és mikor találunk megoldást”

– mondta, utalva más hajókra, amelyeket használhatnának a projekthez.

A Pyxis Ocean Szingapúrból hajózik majd Brazíliába, és onnan valószínűleg gabonát szállít Dániába, mondta Dieleman. A hajó ezután a tervek szerint az Atlanti-óceán északi részén marad, hogy maximalizálja a szélenergiából nyerhető hasznot – tette hozzá.

A BAR Technologies, amely hajókat tervezett hajózási versenyekre fejlesztette ki a speciális „vitorlákat”, amelyeket a norvég Yara Marine Technologies épített.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Földvásárlás előtt áll? Ezt a hibát ne kövesse el!

2025. október 8. 10:10

Magyarországon földet csak földműves vásárolhat – ehhez pedig szinte kötelező az aranykalászos gazda végzettség.

KÁN Egyetemi Napok: új irányok a növénytáplálásban

2025. szeptember 30. 11:00

A kaposvári KÁN Egyetemi Napok részeként idén is megrendezték a IV. Alkalmazott Növénytudományi Konferenciát, fókuszban a tápanyagutánpótlással.

Nemzetközi figyelem övezi a MATE új MSc szakját

2025. szeptember 15. 15:10

Elindult a MATE Haltenyésztő mérnöki MSc-je, amely a fenntartható akvakultúrában képez új generációt.

Von der Leyen terve: mi marad a gazdáknak?

2025. szeptember 11. 16:10

A Bizottság 300 milliárdos KAP-keretet ígér, védzáradékokkal. A termelők szerint a kockázat így is jelentős.

A Rajna vízszintje emelkedik, de az északi szakaszon így is túl alacsony

2023. július 31. 05:40

A Rajna még mindig túl sekély a normál hajózáshoz Köln és Duisburg környékén. Egyes hajók, típustól függően, az északi régiókban csak félig megrakodtan tudnak közlekedni.

Az alacsony vízállás akadályozza a rajnai terményszállítást

2023. június 20. 10:17

A sekély víz azt jelenti, hogy a hajóüzemeltetők pótdíjakat számolnak fel a fuvardíjak mellett, hogy kompenzálják a nem teljesen megrakott hajókat.

Újraindult a forgalom a Boszporusz-szorosban

2023. január 17. 07:36

Az Ukrajnából Törökországba tartó MKK 1 teherhajó hétfőn leállt az isztambuli Boszporusz-szorosban, és a szoroson néhány órára felfüggesztették a forgalmat.

Áldás vagy átok? - Növekszik az áruforgalom az északi átjárón

2018. október 22. 02:37

Annak ellenére, hogy az északi átjárón a hajózás csak az év három hónapjában lehetséges, a globális felmelegedés a nagyobb hajózási társaságok számára megfontolandóvá teszi a szállítási útvonallal való komolyabb tervezést.