Az izlandi fővárostól, Reykjavíktól 30 km-re délnyugatra található a világ legnagyobb, a szén-dioxidot közvetlenül a légkörből megkötő (direct air capture, DAC) létesítménye.
A Mammoth nevű telepet a svájci Climeworks cég fejlesztette ki. 2024-ben állították munkába, és a globális felmelegedést okozó szén-dioxidot (CO2) szívja ki a levegőből, majd mélyen a föld alatt tárolja, ahol beépül a kőzetbe.
Kibocsátásból elnyelés
Tizenkét szén-dioxid-gyűjtő konténerrel indultak, de az elkövetkező hónapokban 72 darab fog működni. „Ez lehetővé teszi számunkra, hogy évente 36 000 tonna szén-dioxidot gyűjtsünk be” – mondta Douglas Chan, a Climeworks kereskedelmi igazgatója. Az ötlet lényege, hogy visszafordítsák a kibocsátás irányát, és a légkörből megkössék a szén-dioxidot. Minden egyes gyűjtőegység egytucatnyi nagy teljesítményű ventilátorral rendelkezik, amelyek 40 másodpercenként annyi levegőt képesek beszívni, amennyivel megtölthető egy nagyméretű úszómedence.
A technológiát úgy alakították ki, hogy sok-sok levegőt szívnak be, azt lelassítják, hogy a szűrő fel tudja fogni, majd a levegőt a végén visszaengedik.
A CO2 a légkörnek csak kis hányadát teszi ki (0,04%), így a megkötéséhez sok villamos energiára van szükség. A Mammoth esetében ez a villamos energia egy szomszédos geotermikus erőműből származik, így az erőmű működése során nem bocsát ki káros anyagot. Amikor a gyűjtőkamrák megteltek, azokat forró gőzzel öblítik ki, amelyet a feldolgozócsarnokba vezetnek. Itt összegyűjtik, majd egy szomszédos toronyban friss vízzel keverik össze. A befecskendezőkutakból pedig a CO2-tartalmú vizet több mint 700 méter mélyre szivattyúzzák a föld alá.
Izlandon rengeteg vulkanikus bazalt található, amely erősen porózus, így ez az alapkőzet úgy működik, mint egy tárolómedence. Amikor a szén a bazaltban található más elemekkel találkozik, kémiai reakció indul be, és megszilárdul, karbonátásványok formájában elzárva azt. A folyamat gyors, a kísérleti projektben a szén-dioxid mintegy 95%-a két év alatt mineralizálódott. Ez hihetetlenül gyorsnak számít, legalábbis geológiai időskálán.
A költségeket szén-dioxid-kompenzációból fedezik
A Mammoth évente 36 000 tonna CO2 eltávolítására képes, ami 8000 benzinüzemű autó forgalomból való kivonásához hasonló mennyiség, és majdnem tízszer nagyobb, mint amire a Climeworks első, Orca nevű létesítménye képes volt. A Climeworksnek közel 1000 dollárba (774 font) kerül egy tonna szén-dioxid megkötése és tárolása. Erre úgy biztosítja a forrást, hogy szén-dioxid-kompenzációt ad el az ügyfeleknek. Ügyfelei között van a Microsoft, a H&M, a JP Morgan Chase, a Shopify és a Lego; valamint több mint 20 000 magánszemély, akik a Climeworks weboldalán iratkoztak fel.
A Mammoth eltörpül az amerikai székhelyű, éveken belül induló Project Cypress mellett, amely a Climeworks reményei szerint évente akár egymillió tonna szén-dioxidot is el fog távolítani, olyan új technológia segítségével, amely állítólag olcsóbb és energiahatékonyabb lesz.
A DAC-technológiát persze sokan kritizálják is. Egyesek szerint az egész projekt túlzás, túl magasak a költségei, sok energiát használ, és a szükségeshez képest relatív kicsi a teljesítménye. A kritikusok szerint a CO2 megkötése a kibocsátás helyén sokkal hatékonyabb lenne. Sokkal egyszerűbb a szén-dioxidot közvetlenül a kéményekből eltávolítani, mondta egy szakember.
Mi meg hozzátehetjük, hogy teljesen igaza van. De ez is több, mint a semmi, ráadásul jó néhány hasonló projekt van folyamatban, igaz, a legtöbb elég kis kapacitással.
Fotó: Climeworks