Mexikóban jelenleg több mint 500 millió liter, azaz 714 millió 0,7 literes üvegnyi tequilát tárolnak, ami csaknem az éves termelés mennyiségével egyezik meg.
Az elmúlt évek növekedése után a szektor most új kihívásokkal szembesül: a kereslet visszaesése és az Egyesült Államok exportvámjainak fenyegetése miatt jelentős készletek halmozódtak fel.
A tequila iránti kereslet az elmúlt évtizedben gyorsan nőtt, különösen az Egyesült Államokban, ahol a hírességek által támogatott márkák – például George Clooney Casamigosa – segítették az ital népszerűségének robbanásszerű növekedését. Azonban az elmúlt 18 hónapban a trend megtorpant: a Covid-világjárvány alatti szeszesital-fogyasztás fellendülése lecsengett, miközben a növekvő árak miatt a fogyasztók visszafogottabbá váltak.
Csúcspont után csökkenés
A Financial Times által idézett IWSR adatai szerint az Egyesült Államokban a szeszes italok eladása az év első hét hónapjában 3%-kal csökkent az előző év azonos időszakához képest, míg a tequila fogyasztása 1,1%-kal esett vissza. Ez jelentős változás a 2023-as 4%-os növekedéshez és a 2021-es 17%-os kiugráshoz képest, ami a tequilafogyasztás csúcspontját jelentette.
A Tequilaszabályozó Tanács adatai szerint 2023 végére 525 millió liter tequila volt raktáron – részben hordókban érlelve, részben palackozásra várva. Bár a hordós érlelés alatt álló készletek egy részének minősége javul, a tequila gyorsabban párolog más italokhoz képest, különösen Mexikó meleg éghajlata miatt. Emiatt a legtöbb tequila nem érlelődik hordóban három évnél tovább.
Vámfenyegetés
Az Egyesült Államok, Mexikó legnagyobb kereskedelmi partnere, a mexikói tequila legnagyobb felvevőpiaca: 2023-ban a Mexikóban gyártott tequila kétharmadát exportálták, amelynek 80%-a az USA-ba került. Ramón González, a Tequila Szabályozó Tanács elnöke szerint az Egyesült Államok által esetlegesen bevezetendő 25%-os vám rendkívül káros lenne az iparágra és Mexikó gazdaságára.
Bizonytalanság
„Ez olyan lenne, mintha lábon lőnék magukat, mert a fogyasztóiknak sokkal többet kellene fizetniük” – fogalmazott González, utalva arra, hogy az amerikai fogyasztókra is hatással lennének az áremelkedések.
Bár Donald Trump korábbi elnöksége idején hasonló fenyegetések hangoztak el, végül az alkoholt érintő adókat nem növelték, sőt a 2017-es adócsökkentési törvény értelmében az alkoholtermékek adókulcsa kisebb lett.
A két legnagyobb tequilamárka, a Bacardi tulajdonában lévő Patrón és a Diageo Casamigos márkája már több mint egy éve csökkenti árait a gyengébb kereslet miatt.
Összeomlott az alapanyag ára
Ezzel párhuzamosan az előállítási költségek is mérséklődtek az agavé árának csökkenésével. A termelők és gazdálkodók beszámolói szerint az agavé ára a korábbi 30 peso/kilogrammos szintről 6-8 peso közötti szintre esett vissza a szerződéses beszállítók esetében, míg az azonnali piacon akár 2 peso is lehetett egy kiló agavé ára. Ez azt jelenti, hogy az agavé túlkínálata miatt az alapanyag értéke szinte összeomlott.
Biztató, hogy tequila népszerűsége és kulturális jelentősége továbbra is nagy, így a szektor szereplői arra törekszenek, hogy a piaci kilengések ellenére fenntartsák az ital iránti globális érdeklődést és a magas minőséget.
Kép: Pexels