A CLAAS az Agritechnicán mutatta be az érzelmekre ható dizájnnal és új kényelmi funkciókkal rendelkező új ARION 6 CMATIC sorozatot.
Az exkluzív kényelmi funkciók közé tartoznak a prémium vezetőülés masszázsfunkcióval, a vezeték nélküli okostelefon-csatlakozással és Apple CarPlay-, illetve Android Auto-támogatással rendelkező csúcskategóriás multimédiarendszer, valamint egy új világítási koncepció. Az új sorozat indulásakor 2026-ban az ARION 6.190 CMATIC csúcsmodell először kerül bevezetésre a kínálatban az ARION 660 CMATIC modellel párhuzamosan.

Az ARION 600 CMATIC modellel párhuzamosan a CLAAS 2026-ban bevezeti az új ARION 6 CMATIC-ot. Műszakilag a kompakt hathengeres osztály traktorai a kiforrott és közkedvelt aktuális sorozatra épülnek, amelynek kiemelt modellje, az ARION 660 CMATIC 2024-ben nemcsak a Tractor of the Year döntőse volt, hanem több éve egymás után a CLAAS traktorprogramjának legnagyobb darabszámban értékesített modellje. A DLG PowerMix teszten az ARION 660 CMATIC 2024-ben erős teljesítményértékeivel és takarékos fogyasztásával tűnt ki – és a közúti szállítási munkáknál a PowerMix átlagértékéhez képest érezhetően alacsonyabb fogyasztási értékekkel (profi 2024/12).
Okos hajtáslánc a maximális teljesítményért
és a gépkezelő tehermentesítéséért
Az ARION 6.190 CMATIC egy halk, 6,8 literes, hathengeres motorral működik, amely CPM-mel akár 205 LE maximális teljesítményt és 849 Nm maximális nyomatékot ad 1500 ford./perc mellett. A CLAAS POWER MANAGEMENT (CPM) által rendelkezésre bocsátott többletteljesítmény az új ARION 6.190 CMATIC esetében most fokozatosan, 185-től 205 LE-ig, az igényekhez igazodva kerül bevezetésre, ami számos munkánál növeli a hatékonyságot és eredményességet – például szállítási feladatoknál és TLT-hajtású eszközökkel vagy hidraulikus hajtással, illetve állandó teljesítményigényű munkagépekkel végzett munkáknál.
A CLAAS Industrietechnik által fejlesztett és gyártott CMATIC váltót rendkívül hatékony motor-hajtómű-menedzsment jellemzi. Az elsőrangú terhelésre adott reakció és a motor jellemzői, valamint a hajtóműáttétel finom összehangolása mellett olyan funkciókkal rendelkezik, mint az automata pótkocsifék és az egyedülálló rakodógép-üzemmód homlokrakodós munkákhoz. Az eredmény: nagyobb teljesítmény a szántóföldön és a közúton, nagyobb biztonság szállítási feladatoknál, és teljes tapadás homlokrakodós munkák során is. Emellett a hosszú tengelytáv és a kiegyensúlyozott tömegeloszlás kompromisszumok nélküli erőátvitelt biztosít a talajra, és korlátozások nélküli munkavégzést tesz lehetővé még nehéz eszközökkel is.
A CEMOS vezetéstámogató rendszer opcionálisan az ARION 6 CMATIC-hoz is elérhető. Öntanuló algoritmusok alapján párbeszédben a gépkezelővel optimalizálja a területteljesítményt és a szántóföldi munkák hatékonyságát, valamint segít a megfelelő pótsúlyozás és abroncsnyomás biztosításában.


Megterhelés nélküli munkavégzés: komfortos rugózási koncepció és csendes vezetőfülke
Számos kényelmi funkció, mint a rugózott első híd és az ARION 6 CMATIC csendes, teljesen rugózott vezetőfülkéje, a hosszú munkanapokon is stressz- és fáradtságmentes munkát tesz lehetővé. A kezelőszervek egyértelműen tagoltak, és a CMOTION multifunkciós kezelőkarral a menetvezérlés lehetőségei mellett nyolc szabadon programozható funkciógomb, valamint a hátsó függesztőszerkezet és a CSM táblavégi fordulómenedzsment kezelése is egy kézben van – átnyúlás nélkül.
Az ARION 6 CMATIC-hoz első ízben érhetők el új prémium vezetőülések masszázsfunkcióval, félaktív rugózással és ülésklimatizálással. Hosszú munkanapokon, amikor a gépkezelő sok időt tölt a vezetőülésben – például talajművelés vagy vetés során –, a masszázsfunkció támogatja a jó közérzetet és ezáltal a gépkezelő koncentrációját, csökkenti a feszültségeket a testben, és így támogatja az egészséget. Ezen felül az ARION 6 CMATIC-hoz új csúcskategóriás multimédiarendszer érhető el Apple CarPlay-, Android Auto- és DAB+ támogatással. A hidraulika, a függesztőszerkezet, az ISOBUS-UT vagy akár a CEMOS területén a paraméterek beállítása és felügyelete intuitívan és áttekinthetően, a jobb oldali kartámaszba integrált CEBIS terminálon történik. A hozzáférés és a bevitel történhet az érintőkijelzőn vagy forgókapcsolón keresztül.


Az ARION 6.190 CMATIC-kal a CLAAS újdonságként bevezeti az AUTO CSM funkciót a GPS PILOT CEMIS 1200-on. Ez a táblavégre történő behajtáskor, illetve onnan való kihajtáskor automatikusan elindítja a CSM táblavégi fordulómenedzsment egyedileg programozható szekvenciáit. Ezzel az automatizálás, és így a gépkezelő tehermentesítése új szintre lép.
A precíz nyomvezetéshez a GPS PILOT CEMIS 1200 mint intuitív kormányzási terminál használatával az optimális referenciavonalak a táblahatárok alapján előzetesen megtervezhetők a CLAAS connectben, majd ezt követően felhasználhatók és néhány kattintással megoszthatók. Az új Auto RefLine funkció a jármű pozíciója és haladási iránya alapján automatikusan felismeri a megfelelő, illetve logikus referencia-nyomvonalat, és automatikusan vált a különböző referencia-nyomvonalak között. Így a gépkezelőnek nem kell manuálisan beavatkoznia például a táblavégi referencia-nyomvonalakra történő váltáskor vagy amikor eltérő referencia-nyomvonal mentén dolgozik ék alakú területen – ez jelentősen megkönnyíti a munkát.
Szántóföldi munkáknál az opcionális dinamikus kormányzás tehermentesíti a gépkezelőt. Az egyik kormányvégállástól a másikig a kormányelfordítások száma nagyjából a felére csökken – különösen a táblavégi szűk fordulómanővereknél jelent érzékelhető könnyebbséget.
És: az új világítási koncepció akár 20 LED-fényszóróval és a fellépőn található új lépcsővilágítással szükség esetén nappallá varázsolja az éjszakát, a sötét környezetben történő fel- és leszállást pedig biztonságossá teszi.
A gépmenedzsmenttől a precíziós gazdálkodásig:
digitális összekapcsolás a CLAAS connectben
A gép konfigurálásától és a vásárlás feldolgozásától kezdve a termékdokumentációhoz és a kenőanyag-útmutatóhoz való hozzáférésen át egészen a karbantartás megtervezéséig és dokumentálásáig, sőt a gyártófüggetlen flottakezelésig, alkalmazási térképekig és más precíziós gazdálkodási megoldásokig – licenctől függően a CLAAS connect átfogó hálózatba kapcsolást is lehetővé tesz az új ARION 6 számára, automatizált dokumentációval és hozzáféréssel akár irodából, akár útközben, mobil eszközről.
Az alapfunkciók – mint a gép pozíciójának követése, teljesítményadatok megjelenítése, a kenőanyag-tanácsadó, valamint a CLAAS alkatrész-webshophoz való közvetlen hozzáférés a megfelelő kopó- és pótalkatrészek megrendeléséhez – a Farm connect, Fleet connect és Field connect licencekkel tovább bővíthetők.
- Áttekinthető megbízáskezelés: A megbízások kényelmesen létrehozhatók a CLAAS connectben, és lehívhatók a CEMIS 1200-on keresztül. A megbízások közvetlenül a gépen dokumentálhatók és kezelhetők.
- Automatikus dokumentálás: A szántóföldi munka automatikus dokumentálása mostantól a CLAAS traktorok esetében is lehetséges megbízások létrehozása nélkül a hiánytalan adatalap biztosításához.
- Valós idejű tájékoztatás: A gép pozíciója és állapota, valamint az aktuális gépadatok, -beállítások és -teljesítmény bárhonnan megtekinthetők mobilról. Ez lehetővé teszi például a gép munkaterületére történő kényelmes navigációt. Ezenfelül a CLAAS connect tájékoztatja a felhasználót a megbízások végrehajtása közben arról is, hogy a tábla munkái várhatóan még mennyi ideig tartanak – függetlenül attól, hány gép dolgozik éppen a táblán.
- Elemzés és optimalizálás: A részletes elemzések lehetővé teszik az optimalizálásokat és az összehasonlításokat a flottán belüli különböző, azonos felépítésű gépek között – ez különösen fontos a bérvállalkozók és a nagy gazdaságok számára.
Ha már van a gazdaságnak CLAAS connect ID-ja, az ARION 6.190 CMATIC egyszerűen hozzáadásra kerül a meglévő gépflottához, és ezt követően 5 évig kezdetben díjmentesen, Machine connect licenccel lesz összekapcsolva. Amennyiben az gazdaságnak még nincs CLAAS connect ID-ja, a traktor megvásárlásakor létrehozható.

Az ARION 6.190 CMATIC legfontosabb jellemzőinek áttekintése:
- Az új ARION 6 sorozat az ARION 6.190 CMATIC csúcsmodellel indul el 2026 tavaszától.
- Új dizájn a XERION 12 és AXION 9 mintájára.
- Bevált koncepció hosszú tengelytávval a kiegyensúlyozott tömegeloszlásért, kompromisszummentes tapadásért és a nehéz eszközökkel végzett biztonságos üzemeltetésért – mindezt kompakt méretek és kimagasló fordulékonyság mellett.
- 6,8 l-es hathengeres motor, 205 LE maximális teljesítménnyel és 849 Nm maximális nyomatékkal.
- Új CLAAS POWER MANAGEMENT: Fokozatos teljesítménynövelés 185-től 205 LE maximális teljesítményig.
- Intelligens hajtáslánc CLAAS CMATIC fokozatmentes váltóval.
- Nagyobb biztonság az automatikus pótkocsifékkel.
- Nagyobb kényelem és precizitás alacsonyabb abroncskopás mellett a homlokrakodó-üzemmóddal a homlokrakodós munkákhoz.
- Maximális vezetői kényelem a rugózott első híddal, a CEBIS felszereltséggel és CMOTION-nel ellátott, teljesen rugózott és csendes fülkével, valamint az opcionálisan elérhető dinamikus kormányzással, amely felezi a kormányelfordítások számát.
- Új prémium ülések érhetők el masszázsfunkcióval, ülésszellőzéssel és ülésfűtéssel.
- Csúcskategóriás multimédiarendszer Apple CarPlay-, Android Auto- és DAB+ támogatással.
- Új világítási koncepció akár 20 LED-fényszóróval és új lépcsővilágítással a beszálláshoz
- Opcionális CEMOS öntanuló vezetéstámogatási és folyamatoptimalizálási rendszer, a hatékonyság és a termelékenység növeléséért szántóföldi munkák során.
- Az új AUTO CSM funkció a GPS PILOT CEMIS 1200-on automatikusan elindítja a CSM (CLAAS SEQUENCE MANAGEMENT) táblavégi fordulómenedzsment eltárolt szekvenciáit.
- A megfelelő referencianyomvonal automatikus aktiválása az új Auto RefLine funkciónak köszönhetően; a referencianyomvonalak a gépek között cserélhetők és megoszthatók.
- Új K80 felfüggesztés 4 t függőleges terheléssel.
- Optimalizált alsó függesztőkar-stabilizátorok és csatlakoztató rendszer a KAT 3-ról KAT 3N-re váltáshoz.
- Digitális összekapcsolás a CLAAS connect felhőben – a gépmenedzsmenttől a flottakezelésen és a megbízáskezelésen át egészen a precíziós gazdálkodásig.