A tavalyinál nagyobb veszteségről számolt be a Rába, derült ki a társaság harmadik negyedéves gyorsjelentéséből. A mezőgazdasági kereslet 16 százalékkal csökkent.
A szeptember végén zárult időszakban 0,7 százalékkal 10,28 milliárd forintra nőtt a vállalat árbevétele éves alapon. Egyedül az alkatrész üzletág tudta növelni értékesítéseit, ahol a bevételek 13 százalékkal bővültek, miközben a járműgyártási szegmensé 15 százalékkal, a futómű üzletágé pedig 1,8 százalékkal esett vissza. A flottatulajdonosok jellemzően elhalasztották a beszerzéseiket a bizonytalan gazdasági környezetre hivatkozva. A mezőgazdasági szegmens kereslete messze elmaradt a szokásostól.
A gyorsjelentés megállapította, hogy a meghatározó jelentőségű mezőgazdasági szegmens továbbra is alulmúlta a korábbi értékesítéseket. A jelentős piaci változékonyság egyértelmű jele a gazdasági bizonytalanságnak, mely jelentős rugalmasságot követel meg a piaci szereplőktől. A gyártási költségeket illetően az évek óta tartó bérnyomás további gyorsulása és a meghatározó növekedéssel jellemezhető energia árszínvonal helyezett jelentős nyomást az operációra, valamint a pénzügyi eredményességre. A mezőgazdasági szegmenset illetően a Rába termékei iránti kereslet nem érte el a 2018 I-III. negyedéves szintet, a kereslet csökkenés 16,0 százalékot ért el.
Kedvezőtlen fejlemény volt még az is, hogy a Honvédelmi Minisztériummal 2018-ban megkötött keretszerződés idén esedékes megrendelései nem teljesültek, és várhatóan az év további részében sem fognak. A költségoldali nyomás miatt a bruttó fedezeti szint is jelentősen, 3,3 százalékponttal, 16,6 százalékra csökkent – állapította meg az Equilor Befektetési Zrt. A vállalat harmadik negyedéves EBITDA-ja, azaz kamatfizetés, adózás, értékcsökkenés és amortizáció előtti eredménye 16 százalékkal csökkent éves alapon, adózott eredmény szintjén pedig 429 milliós veszteséget könyvelt el, szemben a tavalyi 7 milliós veszteséggel.
A Rába árfolyama 3,6 százalékos mínusszal reagált csütörtökön kora délutánig a gyorsjelentés számaira a Budapesti Értéktőzsdén. Az 1080 forintos kurzus 12,9 százalékos idei mínuszt jelent.
A Rába három üzletága haszongépjárművekhez, mezőgazdasági erőgépekhez és földmunkagépekhez kifejlesztett futóműveket, futómű főegységeket és alkatrészeket, haszon- és személygépjárművekhez alkatrészeket, illetve speciális járműveket gyárt.
Tavaly még jó hírekről számoltak be a mezőgazdasági szegmensben. 2018-ban tovább folytatódott az értékesítési volumennövekedés. Mind az amerikai John Deere, mind pedig a német központú Claas esetében 25 százalékkal emelkedtek az eladások, köszönhetően a jármű értékesítési darabszám felfutásának, valamint annak, hogy megkezdődött a Claas új termékének – a gyapotszedő traktor futómű kerékvég – forgalmazása is.
A tavalyi éves jelentésben a cég aláhúzta, hogy a mezőgazdasági futóművek területén az elmúlt évek egyik legjelentősebb eredménye a német Claas új zászlóshajó terméke, a több mint 500 lóerős univerzális Xerion erőgépek futóművének piaci bevezetése volt. Várhatóan 2019-2020-ban megkezdőnek a következő generációs traktorral kapcsolatos műszaki egyeztetések. A Rába ezzel kapcsolatos legfontosabb céljaként említette, hogy a műszaki koncepció kidolgozásánál a Rába terméke továbbra is a legversenyképesebb maradjon, így a járművek következő generációjában a Rába szállítási volumenét is szinten tudják tartani.
Az európai mezőgazdasági futómű kibocsátás tavaly még a tervek felett teljesült. A Claas németországi üzeme felé több mint 200 traktorhoz szállítottak futóműszetteket, valamint teljesítették a Claas francia traktorgyár számára a gyapotszedő futómű oldalhajtás projekt második ütemét, ezen felül megkezdődtek a harmadik ütem kiszállításai is. A holland Vredo számára közel 50 traktorhoz szállítottak futóműszetteket.
A Rába sárvári telephelyén zajlik egyébként a mezőgazdasági gépek és nehézgépek alkatrészeinek gyártása.