Gépészet

Új Deutz TCD 9.0 L4 motor a mezőgazdaságnak

Agrofórum Online

A mezőgazdaság és az ipar számára folyamatosa új dízelmotorok készülnek. A Deutz AG új generációs motorcsaládjának első tagját TCD9.0 L4 típusjelzéssel mutatták be. Ez a négy hengeres, kilenc literes, 300 kW (402 LE) teljesítményű, rendkívül kompakt, igen gazdaságosan üzemeltethető dízelmotor teljesíti az USA Tier 4 Final, illetve az EU Stage IV  és a jövőben életbe lépő Stage V környezetvédelmi előírásokat.

Deutz TCD 9.0 L4 típusjelzésű dízelmotor (Forrás: www.deutz.com)

A Deutz AG első alkalommal a tavalyi év végén megrendezett „Bauma China 2016” kiállításon mutatta be az új TDC 9.0 L4 típusjelzésű dízelmotorját (1. kép). Ez a négyhengeres, kilenc literes dízelmotor első tagja egy új generációs motorcsaládnak, amely a Deutz és a Liebherr együttműködésével készül. A TCD 9.0 L4 dízelmotort – Deutz márkanévvel – licencgyártásban a saját kínai vegyesvállalat DDE (Deutz Dalian Engine) is készíteni fogja, a helyi kínálat erősítése érdekében.

A TCD 9.0 L4 folyadékhűtésű dízelmotor a „downsizing” jegyében készült, 9 literes lökettérfogatú, 4 hengeres, soros hengerelrendezésű. A motor egy turbófeltöltővel és intercooler levegő visszahűtővel, valamint fejlet termo-menedzsmenttel és vezérlő elektronikával rendelkezik.

A motor és a kipufogógáz-utókezelés (EAT) optimalizálva van, a kiváló rendszerhatékonyság és az alacsony hajtóanyag fogyasztás elérése, valamint a működési költség csökkentése érdekében.


1. ábra: A TCD 9.0 L4 motor teljesítmény és nyomaték jelleggörbéje (Forrás: www.deutz.com)

A TCD 9.0 L4 dízelmotor névleges teljesítménye 300 kW (402 LE), 1900 1/min alacsony motorfordulatszámnál, a maximális forgatónyomaték 1700 Nm, 1200÷1600 motorfordulatszám tartományban (1. ábra). A motor legalacsonyabb működési fordulatszáma 600 1/min. értékű.

A motor szabadalommal védett kipufogógáz-utókezelési rendszere nem rendelkezik kipufogógáz visszavezetéssel (EGR-rel), csak egy egységbe csomagolt dízeloxidációs katalizátorral (DOC) és szelektív katalitikus redukciós kisméretű dízelrészecske szűrővel (SCR+DPF). A TCD 9.0 L4 dízelmotor teljesíti az USA Tier 4 Final, illetve az EU Stage IV  és a jövőben életbe lépő Stage V környezetvédelmi előírásokat.

A motor AdBlue fogyasztása alacsony és kenőolaj cseréjének intervallum ideje magas. A legszélsőségesebb időjárási körülmények esetén is a motor igen könnyen indítható.

A rendkívül kompakt motor igen kisméretű és kistömegű, száraztömege mindösszesen 750 kg. A mezőgazdaság és az ipar számára készített korszerű, alacsony hajtóanyag fogyasztású Deutz TCD 9.0 L4 dízelmotor felhasználási területe várhatóan igen széles lesz.

Az új motorcsalád következő tagjai TCD 12.0 L6 jelzéssel 12 liter lökettérfogatú, 6 hengeres, 400 kW (536 LE) teljesítményű, illetve TCD 13.5 L6 jelzéssel 13,5 literes, 6 hengeres, 450 kW (603 LE) teljesítményű dízelmotorok lesznek.

(Dr. Varga Vilmos – Agroforum Online)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Kétévente lehet AgrárgépShow, igazodva a nemzetközi trendekhez

2024. november 21. 14:10

A MEGFOSZ minden második évben szeretne AgrárgépShow-t szervezni a HUNGEXPO területén – januárban így a tagjaik nagy része távol marad.

Massey Ferguson 5700 M – ár/érték bajnok típusok

2024. november 20. 08:10

Az akciósan elérhető traktorok ugyanolyan minőségi alkatrészekből álló, átgondoltan felépített erőgépek, mint a nagyobb Massey Fergusonok.

Ultrasekély talajművelés a Lemken Koralin hibrid kultivátorral

2024. november 19. 17:10

Hiánypótló szerepet tölt be a Lemken Koralin hibrid kultivátor, mely az ultrasekély talajművelés területén hozott kedvező tapasztalatokat.

Case IH traktorok és betakarítógépek kihagyhatatlan árakon!

2024. november 18. 16:10

Az ajánlat azon szerződésekre érvényes, melyek 2024. november 15. után kerülnek aláírásra és a tényleges adásvétel megtörténik 2024. december 31-ig.

A hidrogénhajtás újra előtérbe kerül!

2021. szeptember 7. 04:36

Az utóbbi időben mind több információ jelent meg, amelyek a hidrogénhajtású motorok kifejlesztését célzó megoldásról tájékoztatnak. A következőkben ezekről adunk egy rövid körképet.

DEUTZ hajtásrendszerek márkaképviseletévé vált az AXIÁL Kft.

2024. október 27. 12:10

A magyar cég kollégái immár a német gyártó hajtásrendszereinek forgalmazásában és szervizelésében is részt vesznek, hivatalos márkaképviseletként.

Ez nem Rába – 30 év után újjáéled a legendás ausztrál traktormárka

2024. február 27. 08:10

A nyolcvanas években született traktormárka születik újjá hamarosan Ausztráliában. A legnagyobb modell teljesítménye alulról súrolja a 600 lóerőt.

A Deutz „felfalja” a Mercedes motorjait, nagy üzlet készülődik

2024. január 5. 15:40

Németországban nagy üzletet ütnek nyélbe 2024 közepén, a Deutz átveszi a Mercedes mezőgazdasági célú motorjait, a manőverbe a Rolls-Royce is belekeveredik.