A négy legnagyobb húsfeldolgozó vállalat piaci erejét az erősen konszolidált amerikai piacon a húsárak megemelésére és a gazdálkodók nem teljesen áron történő fizetésére használták ki egyes vélemények szerint. A cégek megháromszorozták saját nettó haszonkulcsukat a járvány kezdete óta, mondták a Fehér Ház gazdasági tanácsadói.
A marha-, baromfi- és sertéshús piacának 55-85%-át irányító húsfeldolgozó cégek pénzügyi kimutatásai ellentmondanak azoknak az állításoknak, amelyek szerint a húsárak emelkedését a magasabb munkaerő- vagy szállítási költségek okozták – véli a Brian Deese, a Nemzetgazdasági Tanács igazgatója által vezetett tanácsadó csapat.
A tisztviselők tanulmányozták a Tyson Foods Inc., a csirketermelő és az eladások alapján legnagyobb amerikai húsipari vállalat bevételkimutatásait; a brazil székhelyű JBS SA, a világ legnagyobb húsfeldolgozója; a brazil marhahúsgyártó Marfrig Global Foods SA, amely a National Beef Packing Company többségének tulajdonosa; és a Seaboard Corp RIC számait.
A vállalatok bruttó nyeresége 120%-os kollektív megugrását mutatták a járvány óta, és 500%-os nettó bevételnövekedést mutattak az elemzésből. Ezek a vállalatok a közelmúltban 1 milliárd dollárnyi osztalékot és részvényvisszavásárlást jelentettek be, a járvány kezdete óta a részvényeseknek fizetett több mint 3 milliárd dolláron felül.
Az elemzés szerint a haszonkulcsok, amelyek a vállalatok költségein felül értendők szintén jelentősen megnőttek, megcáfolva azt az érvet, hogy a vállalatok csak a magasabb munkaerő- és ellátási költségeket hárítják át, a bruttó árrések 50%-kal, a nettó árrések pedig 300% felettiek. „Ha a növekvő ráfordítási költségek növelnék a húsárakat, akkor ezek a haszonkulcsok nagyjából változatlanok lennének, mert a magasabb árakat ellensúlyoznák a magasabb költségek” – áll az elemzésben.
Az otthon fogyasztott élelmiszerek fogyasztói árának novemberi 25%-át a húsárak emelkedése okozta, ami az elmúlt hónapokban tapasztalt infláció-ugrás egyik fő mozgatórugója. – A Tyson több mint 35%-kal megemelte a marhahús árát, ezzel rekordnyereséget értek el, miközben valójában kevesebb marhahúst adtak el, mint korábban – írták a tanácsadók.