Agrárgazdaság

A kibocsátási szabályok változása nehezíti a tengeri gabonaszállítást

Agrofórum Online

Ha a hajózást a globális kereskedelem, így a gabonakereskedelem dobogó szívének tekintjük, akkor a pulzusa hamarosan lelassul. Az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának csökkentése érdekében változó üzemanyag-előírások bizonytalanságot okoznak sok hajózási cégnél.

Számos vállalat ragaszkodik elöregedő flottájához, de előfordulhat, hogy a régebbi hajóknak hamarosan lassabban kell közlekedniük, hogy megfeleljenek az új környezetvédelmi szabályoknak. A jövő évtől a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) megköveteli minden hajótól, hogy a hajó által szállított rakomány kibocsátása alapján számítsa ki éves szén-dioxid-intenzitását – és mutassa be, hogy az fokozatosan csökken.

Míg a régebbi hajókat fel lehet szerelni olyan eszközökkel, amelyek csökkentik a károsanyag-kibocsátást, az elemzők szerint a leggyorsabb megoldás az, ha lassabban haladnak, mivel az sebesség 10%-os csökkenése csaknem 30%-kal csökkenti az üzemanyag-felhasználást a tengeri szektor egyik nagy hitelezője, a Danish Ship Finance szerint.

Az ellátási láncok már most is feszültek a kereslet megugrása miatt, amikor a gazdaságok fellendülnek a lezárások után, a kikötők járványhelyzet miatti korábbi zavarai és az új hajók hiánya miatt. Ha a régebbi hajók is áttérnek a lassú közlekedésre, akkor a szállítási kapacitás tovább csökkenhet, amikor a rekord fuvardíjak felpörgetik az inflációt.

A Clarksons Research hajózási elemző cég adatai szerint jelenleg a világ flottájának csak körülbelül 5%-a képes a fűtőolaj kevésbé szennyező alternatíváival működni, az új hajórendelések több mint 40%-a rendelkezik ezzel a lehetőséggel.

Az új megrendelések azonban nem érkeznek elég gyorsan ahhoz, hogy megállítsák a flotta elöregedését a három fő teherszállító hajótípuson: a tartályhajókon, a konténerszállítókon és az ömlesztettáru-szállító hajókon – mutatják a Clarksons Research által a Reutersnek adott adatok.

Az ömlesztettáru-szállító hajók átlagéletkora, amelyek például gabonát és szenet szállítanak, 2022 júniusára 11,4 évre ugrott az öt évvel ezelőtti 8,7 évről. Az adatok szerint a konténerhajók átlagéletkora jelenleg 14,1 év, 11,6-ról, míg a tartályhajók átlagéletkora 12 év volt, szemben a 2017-es 10,3-mal.
Az új konténerszállító hajókra vonatkozó rendelések rekordszintre emelkedtek 2021-ben, és idén még mindig jó ütemben érkeznek, de mivel az új tartályhajók és ömlesztettáru-szállító hajók iránti érdeklődés sokkal alacsonyabb, a jelenlegi rendelésállomány mindhárom hajótípus esetében alacsony szinten áll.
A hajózási társaságok felelősek a világ szén-dioxid-kibocsátásának körülbelül 2,5%-áért, és egyre nagyobb nyomás nehezedik rájuk a levegő- és a tengerszennyezés csökkentésére.

A Cargill, gabonaóriás azt állítja, hogy jelenleg nem számít sok új építésű hajóra a flottájában, ehelyett energiatakarékos eszközöket szerel fel a régebbi hajókra és meghosszabbítja azok használati idejét, miközben továbbra is bizonytalan a jövő technológiája.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Kína komoly háborúnak néz elébe, hátba támadták Svédországból

2025. december 8. 09:10

A robotfűnyírók gyors ütemben terjednek Európában is, a piacot viszont erősen torzítják a kínai dömpingáruk az egyik vezető európai gyártó szerint.

Megjött a FAO-jelentés: zuhannak az árak, rekordra készül a gabona

2025. december 7. 14:10

A világ gabonatermelése soha nem látott magasságba emelkedhet, miközben az élelmiszerárak mélyrepülésbe kapcsoltak. Ritka kettős helyzet alakult ki.

Fél év börtön feketevágásért – az ötvenes évek Magyarországa sejlett fel

2025. november 29. 09:10

A második világháborút követő évtized nem volt könnyű Magyarországon, a Rákosi-rendszer túlkapásai pedig külön nehezítettek a helyzeten.

Kína jót nevet a németeken, a sertéstartók bánják a kormányzat ügyetlenkedését

2025. november 27. 09:10

A kínai piac bezárulása érzékenyen érinti a német sertéstenyésztőket, miközben a spanyolok és franciák okos kiskapukat találtak.

Már 91 órás a gabonaszállító kamionok várakozási ideje a lengyel határon

2023. november 29. 13:40

Lengyel kamionosok és gazdálkodók éjjel-nappali blokádot indítottak az egyik legforgalmasabb ukrajnai határátkelőnél, meghosszabbítva a tiltakozást, amely miatt több mint ezer teherautó rekedt napok óta a határoknál felgyülemlő, sok kilométeres sorokban.

Az alacsony vízállás akadályozza a rajnai terményszállítást

2023. június 20. 10:17

A sekély víz azt jelenti, hogy a hajóüzemeltetők pótdíjakat számolnak fel a fuvardíjak mellett, hogy kompenzálják a nem teljesen megrakott hajókat.

Újraindították a gabonaszállításokat Odesszából

2022. december 13. 08:04

Meglehetősen közeli lehet a megállapodás az orosz ammóniaexport újraindításáról egy ukrajnai fekete-tengeri kikötőbe kiépített vezetéken.

Ukrán gabonát szállító hajókat foglalhattak le

2022. március 23. 08:03

Az ukrán ügyészség vizsgálatot indított öt ukrán gabonát szállító hajó orosz csapatok általi erőszakos lefoglalása ügyében Berdjanszk kikötőjében.