11℃ 0℃
március 4. Kázmér, Lúciusz, Zorán
Agrárgazdaság

A kibocsátási szabályok változása nehezíti a tengeri gabonaszállítást

Agrofórum Online

Ha a hajózást a globális kereskedelem, így a gabonakereskedelem dobogó szívének tekintjük, akkor a pulzusa hamarosan lelassul. Az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának csökkentése érdekében változó üzemanyag-előírások bizonytalanságot okoznak sok hajózási cégnél.

Számos vállalat ragaszkodik elöregedő flottájához, de előfordulhat, hogy a régebbi hajóknak hamarosan lassabban kell közlekedniük, hogy megfeleljenek az új környezetvédelmi szabályoknak. A jövő évtől a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) megköveteli minden hajótól, hogy a hajó által szállított rakomány kibocsátása alapján számítsa ki éves szén-dioxid-intenzitását – és mutassa be, hogy az fokozatosan csökken.

Míg a régebbi hajókat fel lehet szerelni olyan eszközökkel, amelyek csökkentik a károsanyag-kibocsátást, az elemzők szerint a leggyorsabb megoldás az, ha lassabban haladnak, mivel az sebesség 10%-os csökkenése csaknem 30%-kal csökkenti az üzemanyag-felhasználást a tengeri szektor egyik nagy hitelezője, a Danish Ship Finance szerint.

Az ellátási láncok már most is feszültek a kereslet megugrása miatt, amikor a gazdaságok fellendülnek a lezárások után, a kikötők járványhelyzet miatti korábbi zavarai és az új hajók hiánya miatt. Ha a régebbi hajók is áttérnek a lassú közlekedésre, akkor a szállítási kapacitás tovább csökkenhet, amikor a rekord fuvardíjak felpörgetik az inflációt.

A Clarksons Research hajózási elemző cég adatai szerint jelenleg a világ flottájának csak körülbelül 5%-a képes a fűtőolaj kevésbé szennyező alternatíváival működni, az új hajórendelések több mint 40%-a rendelkezik ezzel a lehetőséggel.

Az új megrendelések azonban nem érkeznek elég gyorsan ahhoz, hogy megállítsák a flotta elöregedését a három fő teherszállító hajótípuson: a tartályhajókon, a konténerszállítókon és az ömlesztettáru-szállító hajókon – mutatják a Clarksons Research által a Reutersnek adott adatok.

Az ömlesztettáru-szállító hajók átlagéletkora, amelyek például gabonát és szenet szállítanak, 2022 júniusára 11,4 évre ugrott az öt évvel ezelőtti 8,7 évről. Az adatok szerint a konténerhajók átlagéletkora jelenleg 14,1 év, 11,6-ról, míg a tartályhajók átlagéletkora 12 év volt, szemben a 2017-es 10,3-mal.
Az új konténerszállító hajókra vonatkozó rendelések rekordszintre emelkedtek 2021-ben, és idén még mindig jó ütemben érkeznek, de mivel az új tartályhajók és ömlesztettáru-szállító hajók iránti érdeklődés sokkal alacsonyabb, a jelenlegi rendelésállomány mindhárom hajótípus esetében alacsony szinten áll.
A hajózási társaságok felelősek a világ szén-dioxid-kibocsátásának körülbelül 2,5%-áért, és egyre nagyobb nyomás nehezedik rájuk a levegő- és a tengerszennyezés csökkentésére.

A Cargill, gabonaóriás azt állítja, hogy jelenleg nem számít sok új építésű hajóra a flottájában, ehelyett energiatakarékos eszközöket szerel fel a régebbi hajókra és meghosszabbítja azok használati idejét, miközben továbbra is bizonytalan a jövő technológiája.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

A covid közepén sem voltak ilyen magasan az élelmiszerárak

2025. február 21. 07:10

Kellemetlenül érintett mindenkit a hír, hogy 2025. januárban a fogyasztói árak átlagosan 5,5%-kal haladták meg az egy évvel korábbiakat.

Lépésről lépésre: így történhet a gazdaság átadása

2025. február 16. 08:10

Az agrárium egyik legégetőbb problémája a gazdálkodói réteg elöregedése. A generációváltás sikeres megvalósítását törvény is célozza.

Igazodjon el könnyen a földforgalmi szabályok között

2025. február 11. 13:10

A NAK honlapján elérhető a Földforgalmi törvény kiadvány, mely minden eddigi hatályos módosítást tartalmaz.

Betelt a pohár: árstop lépett életbe 70 árucikkre Horvátországban

2025. február 10. 16:10

A négyszáz négyzetméternél nagyobb üzletekben az ársapkás termékek számára külön részleget kell biztosítani.

Továbbra is akadozik a gabonaszállítás Németországban

2021. július 23. 05:40

A Rajna folyó egy jelentős része Dél-Németországban hétfőn továbbra is el volt zárva a hajózás elől, miután a közelmúltban tapasztalt áradások hatására megemelkedett a vízszint - közölték a német hatóságok.

Oroszország 300 ezer tonna gabonát semmisített meg a kikötőkben

2023. október 14. 18:10

Ukrajna gabonaexportja eddig 25,8 százalékkal, 6,7 millió tonnára esett vissza 2023/24-ben. Oroszország július óta csaknem 300 ezer tonna gabonát semmisített meg az ukrán kikötői létesítmények és hajók elleni támadások során – közölte az ukrán kormány, hangsúlyozva, hogy a háború fenyegeti a globális élelmezésbiztonságot.

Ukrajnában 10-15 millió tonnás tárolókapacitás hiányozhat

2022. június 9. 07:36

Körülbelül 30 millió tonna gabonát tárolnak az ukrán kézben lévő területen az 55 millió tonnás kapacitásból.

Az agráróriás szélenergia előállítását teszteli a hajózásban

2023. augusztus 27. 08:10

A Cargill, a világ egyik legnagyobb hajóbérlő cége a szél által támogatott meghajtást, mint tisztább energiaforrást vizsgálja.