Agrárgazdaság
Agrárgazdaság

A kibocsátási szabályok változása nehezíti a tengeri gabonaszállítást

A kibocsátási szabályok változása nehezíti a tengeri gabonaszállítást

Agrofórum Online

Ha a hajózást a globális kereskedelem, így a gabonakereskedelem dobogó szívének tekintjük, akkor a pulzusa hamarosan lelassul. Az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának csökkentése érdekében változó üzemanyag-előírások bizonytalanságot okoznak sok hajózási cégnél.

Számos vállalat ragaszkodik elöregedő flottájához, de előfordulhat, hogy a régebbi hajóknak hamarosan lassabban kell közlekedniük, hogy megfeleljenek az új környezetvédelmi szabályoknak. A jövő évtől a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) megköveteli minden hajótól, hogy a hajó által szállított rakomány kibocsátása alapján számítsa ki éves szén-dioxid-intenzitását – és mutassa be, hogy az fokozatosan csökken.

Míg a régebbi hajókat fel lehet szerelni olyan eszközökkel, amelyek csökkentik a károsanyag-kibocsátást, az elemzők szerint a leggyorsabb megoldás az, ha lassabban haladnak, mivel az sebesség 10%-os csökkenése csaknem 30%-kal csökkenti az üzemanyag-felhasználást a tengeri szektor egyik nagy hitelezője, a Danish Ship Finance szerint.

Az ellátási láncok már most is feszültek a kereslet megugrása miatt, amikor a gazdaságok fellendülnek a lezárások után, a kikötők járványhelyzet miatti korábbi zavarai és az új hajók hiánya miatt. Ha a régebbi hajók is áttérnek a lassú közlekedésre, akkor a szállítási kapacitás tovább csökkenhet, amikor a rekord fuvardíjak felpörgetik az inflációt.

A Clarksons Research hajózási elemző cég adatai szerint jelenleg a világ flottájának csak körülbelül 5%-a képes a fűtőolaj kevésbé szennyező alternatíváival működni, az új hajórendelések több mint 40%-a rendelkezik ezzel a lehetőséggel.

Az új megrendelések azonban nem érkeznek elég gyorsan ahhoz, hogy megállítsák a flotta elöregedését a három fő teherszállító hajótípuson: a tartályhajókon, a konténerszállítókon és az ömlesztettáru-szállító hajókon – mutatják a Clarksons Research által a Reutersnek adott adatok.

Az ömlesztettáru-szállító hajók átlagéletkora, amelyek például gabonát és szenet szállítanak, 2022 júniusára 11,4 évre ugrott az öt évvel ezelőtti 8,7 évről. Az adatok szerint a konténerhajók átlagéletkora jelenleg 14,1 év, 11,6-ról, míg a tartályhajók átlagéletkora 12 év volt, szemben a 2017-es 10,3-mal.
Az új konténerszállító hajókra vonatkozó rendelések rekordszintre emelkedtek 2021-ben, és idén még mindig jó ütemben érkeznek, de mivel az új tartályhajók és ömlesztettáru-szállító hajók iránti érdeklődés sokkal alacsonyabb, a jelenlegi rendelésállomány mindhárom hajótípus esetében alacsony szinten áll.
A hajózási társaságok felelősek a világ szén-dioxid-kibocsátásának körülbelül 2,5%-áért, és egyre nagyobb nyomás nehezedik rájuk a levegő- és a tengerszennyezés csökkentésére.

A Cargill, gabonaóriás azt állítja, hogy jelenleg nem számít sok új építésű hajóra a flottájában, ehelyett energiatakarékos eszközöket szerel fel a régebbi hajókra és meghosszabbítja azok használati idejét, miközben továbbra is bizonytalan a jövő technológiája.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Az idénymunkásokat elsősorban a fizetés érdekli, a munkaminőségre általában keveset adnak

2024. július 4. 08:40

Nemcsak a szakképzett munkaerő hiánya jelent egyre nagyobb problémát a mezőgazdaságban (is), de az idénymunkásoké úgyszintén.

Ez várhat a magyar gazdákra is: a dánok hatalmas adóval sújtják a szén-dioxid-kibocsátást

2024. július 2. 13:10

A termelőknek 2030-tól 120 dán korona (16 euró, vagyis 6000 forint) adót kell fizetniük minden egyes tonna kibocsátott szén-dioxidért.

Zuhannak az élelmiszerárak Magyarországon, de még mindig „fájdalmas” a bolti bevásárlás

2024. július 2. 08:40

A KSH konkrét termékek átlagárát tartalmazó adatsorában több olyan élelmiszer is van, amelyek ára májusban kétszámjegyű mértékben csökkent.

Regeneratív szemléletű üzleti modell a mezőgazdaságban?

2024. június 23. 10:10

A Bayer igazgatója a regeneratív mezőgazdaságot támogatja. Ehhez szerinte új, eredményközpontú üzleti szemléletre és digitalizációra van szükség.

Az ENSZ bízik az ukrán gabonamegállapodás folytatásában

2022. október 11. 13:34

A júliusi megállapodás több mint 6 millió tonna gabona és egyéb élelmiszer exportját tette lehetővé, és a jövő hónapban lejárhat.

Pénteken tárgyalnak az ukrán gabonaszállítás meghosszabbításáról

2022. november 10. 09:41

Az ENSZ vezető tisztségviselői pénteken Genfben találkoznak egy magas rangú orosz delegációval, hogy megvitassák az ukrajnai fekete-tengeri gabonaexport-megállapodás meghosszabbítását.

Ukrajna leállította a gabonaszállításokat a kikötőiből

2022. február 26. 10:04

Oroszország korábban további értesítésig felfüggesztette a kereskedelmi hajók mozgását az Azovi-tengeren.

Az ukrán gabonaszállítások folytatásán dolgoznak

2022. november 12. 09:34

Az ENSZ vezető tisztviselői Genfben találkoztak egy orosz delegációval, hogy megvitassák Moszkva sérelmeit a fekete-tengeri gabonaexport-kezdeményezés kapcsán, és foglalkozzanak az akadálytalan élelmiszer- és műtrágyaexport szükségességével – közölte az ENSZ szóvivője.