Agrárgazdaság

Az élelmiszerdrágulás lassulása nem nyugtatja meg a vásárlókat

Agrofórum Online

A vásárlók szerte a világon óvatosabban költenek élelmiszerre, figyelmeztetett a svájci élelmiszeripari óriáscég, a Nestlé. Mindez arra késztette a csomagolt élelmiszereket gyártó céget, hogy növelje promócióit, hogy rávegye a fogyasztókat a vásárlásokra.

„A fogyasztók mindenütt, de különösen az Egyesült Államokban azt gondolják, hogy az élelmiszerárak magasak” – mondta Laurent Freixe vezérigazgató egy interjúban, hozzátéve, hogy sok vásárló úgy érzi feszültnek magát a megugrott infláció időszaka után.

Miután az elmúlt években többször emelték az árakat a magasabb költségek ellensúlyozása érdekében, Laurent Freixe jelezte, hogy a Nestlé több engedményt kínál és csökkenti az árakat, hogy a vásárlókat a KitKat csokoládéhoz, a Nescafé kávéhoz és a Purina állateledelhez csábítsa vissza.

„Túl vagyunk a magas infláció időszakán, de a piaci környezet most intenzívebb” – tette hozzá.

Gyengébb negyedév

A kommentárok azután érkeztek, hogy a Nestlé a vártnál gyengébb harmadik negyedéves eredményről számolt be, és csökkentette egész éves értékesítési előrejelzését. Figyelmeztetve arra, hogy a fogyasztók világszerte visszafogják a költekezést, még akkor is, amikor az áremelkedések enyhülnek.

Célcsökkentés

A svájci székhelyű, kávét, édességeket, reggeli gabonapelyheket és táplálék-kiegészítőket gyártó cég 2024 egészére 2%-os organikus árbevétel-növekedést vár a korábbi, legalább 3%-os, illetve az azt megelőző 4%-os célhoz képest.

Ez nem jelentene gyorsulást az év első kilenc hónapjához képest, amikor az eladások 2,4%-kal 67,15 milliárd svájci frankra (77,59 milliárd dollárra) csökkentek az egy évvel korábbihoz képest – közölte a Nestlé.

Az árfolyamhatásoktól megtisztított 2%-os növekedés nagyjából megfelelt az elemzői várakozásoknak a társaság becslései szerint – számolt be a Dow Jones alapján a nemzetközi sajtó.

Fogyasztók visszaszerzése

Az eredmények az elsők azóta, hogy a Nestlé váratlanul menesztette Mark Schneidert, akit szeptember elején Laurent Freixe váltott a cég vezérigazgatói székében. Ez a gyenge részvényárfolyam-teljesítmény közepette történt, a részvények akkoriban mintegy 15%-kal alacsonyabbak voltak, mint egy évvel korábban.

Freixe ígéretet tett arra, hogy innovációra és márkaépítésre költ, miközben a csoport az eladások és a piaci részesedés növelésére törekszik, és visszaszerzi azokat a fogyasztókat, akik az elmúlt években olcsóbb termékeket kerestek.

1,6 százalék

A Nestlé mindössze 1,6%-kal emelte az árakat január és szeptember között, szemben a 2022 utolsó hónapjaiban tapasztalt több mint 10%-kal, a világméretű inflációs válság csúcsán.

Mi lesz az élelmiszeriparral?

A Jefferies elemzőcég szerint a befektetők figyelme most a Nestlé tőkepiaci kilátásai felé fordul a jövő hónapban. A vállalatra nyomás nehezedik, hogy középtávú útmutatást adjon, és a visszafogott idei kilátások valószínűleg a Nestlé, valamint a tágabb élelmiszer- és fogyasztási cikkek szektorára vonatkozóan növelheti az várakozásokat.

(Kép: Nestlé)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Fél év börtön feketevágásért – az ötvenes évek Magyarországa sejlett fel

2025. november 29. 09:10

A második világháborút követő évtized nem volt könnyű Magyarországon, a Rákosi-rendszer túlkapásai pedig külön nehezítettek a helyzeten.

Kína jót nevet a németeken, a sertéstartók bánják a kormányzat ügyetlenkedését

2025. november 27. 09:10

A kínai piac bezárulása érzékenyen érinti a német sertéstenyésztőket, miközben a spanyolok és franciák okos kiskapukat találtak.

Már rég nem a gazdák a termőföldek legnagyobb tulajdonosai, leleplező riport született

2025. november 19. 09:10

Amikor válság alakul ki a világban, a termőföldek – mint stabil és biztonságos befektetések – alaposan felértékelődnek. Lassan luxuscikké is válhatnak egy leleplező videó szerint.

Felrobbant a Black Friday, egy nap alatt annyit költöttek a románok, mint a magyarok egész évben

2025. november 14. 09:10

Itt a november, és elkezdődött a Black Friday szezon szerte a világban. Magyarországon takaréklángon költenek a fogyasztók, a szomszédos Romániában viszont minden rekordot megdöntöttek.

DélKerTÉSZ: az olcsó élelmiszerek kora lejárt

2022. november 23. 10:34

Búcsúznak az olcsó élelmiszerek, a piacon a zöldségek és gyümölcsök esetében is egy magasabb árszintre kell felkészülni a jövőben.

Oroszország megfenyegette a Nyugatot

2023. április 11. 10:41

Oroszország pénteken azzal fenyegetőzött, hogy megkerüli az ENSZ-közvetítéssel létrejött gabonával kapcsolatos megállapodást, hacsak nem szüntetik meg a mezőgazdasági exportjának akadályait.

Jótanácsok a karácsonyi élelmiszer-vásárláshoz

2024. december 13. 05:40

Nemcsak anyagilag spórolhatunk az előre megtervezett bevásárlásokkal és a tudatos termékválasztással, hanem a környezetet és az egészségünket is óvjuk vele.

Komoly hatással van a koronavírus a fogyasztói szokásokra

2020. május 6. 08:46

Az online vásárlások gyakorisága megnő, a munkahelyi és így a pénzügyi bizonytalanságok fokozódnak, illetve a nemzetközi utazások minimalizálódnak.