Agrárgazdaság

Az élelmiszerdrágulás lassulása nem nyugtatja meg a vásárlókat

Agrofórum Online

A vásárlók szerte a világon óvatosabban költenek élelmiszerre, figyelmeztetett a svájci élelmiszeripari óriáscég, a Nestlé. Mindez arra késztette a csomagolt élelmiszereket gyártó céget, hogy növelje promócióit, hogy rávegye a fogyasztókat a vásárlásokra.

„A fogyasztók mindenütt, de különösen az Egyesült Államokban azt gondolják, hogy az élelmiszerárak magasak” – mondta Laurent Freixe vezérigazgató egy interjúban, hozzátéve, hogy sok vásárló úgy érzi feszültnek magát a megugrott infláció időszaka után.

Miután az elmúlt években többször emelték az árakat a magasabb költségek ellensúlyozása érdekében, Laurent Freixe jelezte, hogy a Nestlé több engedményt kínál és csökkenti az árakat, hogy a vásárlókat a KitKat csokoládéhoz, a Nescafé kávéhoz és a Purina állateledelhez csábítsa vissza.

„Túl vagyunk a magas infláció időszakán, de a piaci környezet most intenzívebb” – tette hozzá.

Gyengébb negyedév

A kommentárok azután érkeztek, hogy a Nestlé a vártnál gyengébb harmadik negyedéves eredményről számolt be, és csökkentette egész éves értékesítési előrejelzését. Figyelmeztetve arra, hogy a fogyasztók világszerte visszafogják a költekezést, még akkor is, amikor az áremelkedések enyhülnek.

Célcsökkentés

A svájci székhelyű, kávét, édességeket, reggeli gabonapelyheket és táplálék-kiegészítőket gyártó cég 2024 egészére 2%-os organikus árbevétel-növekedést vár a korábbi, legalább 3%-os, illetve az azt megelőző 4%-os célhoz képest.

Ez nem jelentene gyorsulást az év első kilenc hónapjához képest, amikor az eladások 2,4%-kal 67,15 milliárd svájci frankra (77,59 milliárd dollárra) csökkentek az egy évvel korábbihoz képest – közölte a Nestlé.

Az árfolyamhatásoktól megtisztított 2%-os növekedés nagyjából megfelelt az elemzői várakozásoknak a társaság becslései szerint – számolt be a Dow Jones alapján a nemzetközi sajtó.

Fogyasztók visszaszerzése

Az eredmények az elsők azóta, hogy a Nestlé váratlanul menesztette Mark Schneidert, akit szeptember elején Laurent Freixe váltott a cég vezérigazgatói székében. Ez a gyenge részvényárfolyam-teljesítmény közepette történt, a részvények akkoriban mintegy 15%-kal alacsonyabbak voltak, mint egy évvel korábban.

Freixe ígéretet tett arra, hogy innovációra és márkaépítésre költ, miközben a csoport az eladások és a piaci részesedés növelésére törekszik, és visszaszerzi azokat a fogyasztókat, akik az elmúlt években olcsóbb termékeket kerestek.

1,6 százalék

A Nestlé mindössze 1,6%-kal emelte az árakat január és szeptember között, szemben a 2022 utolsó hónapjaiban tapasztalt több mint 10%-kal, a világméretű inflációs válság csúcsán.

Mi lesz az élelmiszeriparral?

A Jefferies elemzőcég szerint a befektetők figyelme most a Nestlé tőkepiaci kilátásai felé fordul a jövő hónapban. A vállalatra nyomás nehezedik, hogy középtávú útmutatást adjon, és a visszafogott idei kilátások valószínűleg a Nestlé, valamint a tágabb élelmiszer- és fogyasztási cikkek szektorára vonatkozóan növelheti az várakozásokat.

(Kép: Nestlé)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Lopott a szomszéd az ön földjéből? Ezt tanácsolja az ügyvéd

2025. október 8. 16:10

Érdemes évekig pereskedni a mezsgye feltételezett helytelen kijelölése és használata miatt? Nos, van békésebb és korrektebb megoldás.

Irtózatos aszály közelít, a mostani csak a bemelegítés Európában

2025. október 2. 13:10

Hatalmas termésveszteségek, szállítási nehézségek, a gazdák ellehetetlenülése követi az egyre súlyosbodó aszályokat a kontinensen, aminek Magyarország is egyre jobban megissza a levét.

9 hónapra elegendő táplálékot halmozott fel egy közeli ország, komoly dologra készülnek

2025. október 1. 13:10

Jöhet háború, járvány, kibertámadás, a finnek minden eshetőségre felkészültek. Egész Európában példátlan krízishelyzeti rendszert működtetnek, amelyben az akadálytalan élelmiszerellátás a privilégium – ideje példát venni róluk.

Uniós tárgyalások: sorsdöntő évek jönnek

2025. augusztus 29. 12:10

A csökkenő uniós támogatások új pénzügyi kihívást jelentenek a magyar agrárium számára – a likviditás és versenyképesség is veszélybe kerülhet.

Élelmiszeripari termékek kereskedésével csaltak áfát

2020. július 21. 12:17

A nyomozás adatai szerint több tízezer tonna élelmiszer került a bűnbandán keresztül különböző vendéglátóhelyekre és a hazai boltok polcaira.

Hogyan kerülhető el a szalmonellafertőzés?

2024. szeptember 12. 15:10

A szalmonellabaktérium a bolti élelmiszerekben is ott rejtőzhet, észrevétlenül. Mit tegyünk, hogy biztosan ne kapjuk el a fertőzést?

Feldman Zsolt: a baromfiágazat fejlődéséhez beruházások kellenek

2020. szeptember 20. 04:37

A jó szakembereknek, a jó genetikai potenciálnak, a jó fajtaszerkezetnek és a jó takarmányozási háttérnek köszönhetően minden adott a jó minőségű baromfihús előállításához.

2000 forint is lehet a kenyér kilója jövőre

2022. november 8. 15:29

Európa-szerte állnak a műtrágyagyárak, ennek következtében jövő tavasszal több százezer tonnányi hiány alakulhat ki nitrogén műtrágyából, ami nélkül viszont lehetetlen szántóföldeken jövedelmezően növényt termeszteni.