Agrárgazdaság

Az Unilever további áremelésekre figyelmeztet

Agrofórum Online

Az élelmiszeriparban is jelentős pozíciókkal rendelkező Unilever több mint 8%-kal emelte az árakat az első negyedévben, és figyelmeztetett, hogy további emelések várhatók, mivel a vállalat megemelte költséginflációs előrejelzését a második negyedévre az ukrajnai konfliktus miatt.

A vállalat azt közölte, hogy a költség növekedés várhatóan eléri a 2,7 milliárd eurót július-decemberben, ami meredeken meghaladja a korábbi 1,5 milliárdos becslést. Az élelmiszereket és fogyasztási cikkek gyártók világszerte emelik az árakat, hogy kiegyenlítsék a megugró energia-, nyersanyag-, munkaerő- és szállítási költségeket, miközben az ukrajnai konfliktus súlyosbítja az inflációs nyomást, amely már a világjárványból való kilábalás során is fokozódik.

Kép: Unilever

Az Unilever 1%-os visszaesésről számolt be az első negyedéves értékesítési volumenben, és egyes elemzők aggódnak, ez annak a korai jele, hogy a pénzszűkében lévő fogyasztók olcsóbb termékekre, a kereskedők saját márkáira váltanak.

„Az árakat és a mennyiséget illetően úgy gondolom, hogy ismeretlen területen vagyunk” – mondta Alan Jope vezérigazgató egy bevételi felhíváson. „Bár tisztában vagyunk a fogyasztókra nehezedő nyomással, úgy gondoljuk, hogy az árak emelése a rendkívüli nyersanyagköltség-nyomás hatására a helyes lépés.” Elemzők szerint az árak csak emelkedni fognak a jövőben – írta a Reuters.

A riválisok, így a Nestle is szintén erős költségnövekedésről számolt be az elmúlt napokban az árak emelését követően.

Az Unileverhez tartozik a világ egyik vezető fogyasztási cikkeket gyártó és forgalmazó vállalata. Összesen csaknem 400 márka termékeit értékesítik több mint 190 országban. Napról napra 2,5 milliárd ember használja a cég termékeit. A világ 50 legnagyobb márkája közül 13 az Unilever termék portfóliójába tartozik. A cég árbevételének csaknem negyven százaléka az élelmiszeriparból származik. Főleg a főzéshez használatos termékeket gyártanak, például szószokat, olajokat és margarinokat, de fagylaltok és italok is szerepelnek a cég portfóliójában. Többek között a Bertolli, a Rama, a Magnum, a Carte d’Or, a Solero, a Lipton, a Hellmann’s és a Ben & Jerry’s márkák is a céghez tartoznak. Az Unilever globális bevételeinek hatvan százaléka a higiéniai és tisztítószerekből származik.

Az Unilever árbevétele az első negyedévben 14 milliárd euró volt, ami 7%-os növekedést jelent 2021 azonos időszakához képest. A Nestlé bevétele 22 milliárd svájci frank (23 milliárd dollár) volt, organikusan 7,6%-kal nőtt az előző évhez képest. A Danone nettó árbevétele 6 milliárd euró volt, ami 7%-os növekedést jelent 2021-hez képest.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Lopott a szomszéd az ön földjéből? Ezt tanácsolja az ügyvéd

2025. október 8. 16:10

Érdemes évekig pereskedni a mezsgye feltételezett helytelen kijelölése és használata miatt? Nos, van békésebb és korrektebb megoldás.

Irtózatos aszály közelít, a mostani csak a bemelegítés Európában

2025. október 2. 13:10

Hatalmas termésveszteségek, szállítási nehézségek, a gazdák ellehetetlenülése követi az egyre súlyosbodó aszályokat a kontinensen, aminek Magyarország is egyre jobban megissza a levét.

9 hónapra elegendő táplálékot halmozott fel egy közeli ország, komoly dologra készülnek

2025. október 1. 13:10

Jöhet háború, járvány, kibertámadás, a finnek minden eshetőségre felkészültek. Egész Európában példátlan krízishelyzeti rendszert működtetnek, amelyben az akadálytalan élelmiszerellátás a privilégium – ideje példát venni róluk.

Uniós tárgyalások: sorsdöntő évek jönnek

2025. augusztus 29. 12:10

A csökkenő uniós támogatások új pénzügyi kihívást jelentenek a magyar agrárium számára – a likviditás és versenyképesség is veszélybe kerülhet.

A Talentis Agro Csoport számít a fiatal agrárszakemberekre

2019. május 10. 04:37

A Talentis Agro Vállalatcsoport minden meghatározó szántóföldi növénykultúra termesztésében jelen van, kiemelt célként tekintenek a precíziós gazdálkodás kínálta lehetőségekre.

Az élelmiszeriparban a termelőiár-index 12,8 százalékkal nőtt

2022. február 8. 07:03

Az élelmiszer, ital, dohánytermék gyártás alágazatban az ipar termelőiár-indexei átlagosan 12,8 százalékkal emelkedtek.

Nőtt az agrárvállalatok hitelállománya

2019. május 23. 09:33

A mezőgazdaságban továbbra is a forinthitelek a meghatározóak, részesedésük a mezőgazdaság hitelállományán belül változatlanul 90 százalék felett van.

Az Aldi megvásárolta az Alföldi Tej Kokárdás márkáját

2018. február 16. 11:00

Az Aldi Magyarország Élelmiszer Bt. megvásárolta az Alföldi Tej Kft. Kokárdás márkáját, így hazai története során először szerez tulajdonjogot egy magyar brandben.