Franciaország legnagyobb gabonaexport termináljának, a Senalia terminálnak üzemeltetője az idén június 30-ig tartó 2022/23-as gazdálkodási szezonban 4,6 millió tonna gabonát kíván berakodni, ami közel 14 százalékos növekedés jelenthet a 2021/22-hez szezonhoz képest. Mindezt a kínai kereslet és a fekete-tengeri kereskedelemben a háborús helyzet miatti fennakadások teszik lehetővé.
Franciaország az Európai Unió legnagyobb gabonabeszállítója, és élénk búzaszállításai hozzájárultak az EU teljes búzaexportjának növekedéséhez ebben a gazdálkodási szezonban.
Július és december között a Senalia gabonaterminálon 2,4 millió tonna gabonát rakottak be Rouen kikötőjében, ami 11 százalékos növekedés az előző szezon azonos időszakához képest – mondta Gilles Kindelberger vezérigazgató egy céges tájékoztató eseményen.
Franciaország a többi EU-exportáló országhoz hasonlóan a szezon elején extra keresletet vonzott, miután Ukrajna orosz inváziójának hatásai elérték a fekete-tengeri szállítmányokat. Az Oroszországból és Ukrajnából érkező szállítások azóta azonban helyreálltak, amihez hozzájárult egy háborús gabonafolyosó létrehozása az ukrán kikötőkből.
Miután a szezon első felében főleg búzát szállítottak, a Senalia terminál üzemeltetői arra számított, hogy 2022/23-as szezon hátralévő részében az árpa jelentheti majd a forgalom élénkülését, miközben az egyre versenyképesebb francia árpa nyeri el a megbízásokat Kínából – mondta Gilles Kindelberger újságíróknak. Az esemény alatt egy hajó éppen 40 000 tonna árpát rakodott be Rouenben egy kínai megrendelő számára – mutatták ki a kikötői adatok.
Hozzátette, a Senalia nagy rakodási mennyiséget ért el a Szajna folyó kotrási problémái ellenére Rouennél, ami körülbelül 10 000 tonnával csökkentette az idei szezonban a nagy panamax típusú hajókra rakható maximális mennyiséget – számolt be a nemzetközi mezőgazdasági szaksajtó a brit Thomson Reuters hírügynökségre hivatkozva. Panamax hajóknak nevezik a teherszállításban azokat a 289,56 méter hosszú, 32,31 méter széles és 12,04 méter merülésű hajókat, amelyek még képesek voltak áthaladni a Panama-csatornán annak 2016-os bővítése előtt.
Az előző, 2021/22-es szezonban a Senalia terminálon összesen 4,05 millió tonna gabonát rakodtak be. Egyéb termékei mellett a Senalia a cukorsilójában kezelt mennyiség növekedésére számít ebben a szezonban. Az űrtartalom több mint felére csökkent 2021/22-ben, miután a német Suedzucker egysége, a Saint Louis Sucre felmondta a partnerségi együttműködést. Gilles Kindelberger elmondta, hogy a francia Tereos cukorgyárral kötöttek új partnerségi együttműködést, amely a silót exportra és belföldi piacokra használja.