Agrárgazdaság

Lassan helyreáll a gabonaszállítás a Rajnán

Agrofórum Online

A németországi Rajna folyó vízmélysége megemelkedett a közelmúltbeli esőzéseknek köszönhetően, és megközelíti a normál szintet, miután idén nyáron olyan mélypontra süllyedt, amely megzavarta a szállítást, többek között a mezőgazdasági termények logisztikai szegmenségben is - közölték hajózási szakemberek és árukereskedők.

Mvel a hét nagy részében száraz időt jósoltak, a vízszint ismét csökkenhet, és az összkép még nem normalizálódott a Rajna teljes szakaszán, közölték a kereskedők. A Rajna fontos szállítási útvonal az olyan áruk számára, mint a gabonafélék, egyéb agrártermékek, ásványok, szén és olajtermékek, beleértve a fűtőolajat is.

A hetekig tartó magas hőmérséklet és a csekély csapadék augusztusban csökkentette a folyó vízszintjét, Németország egyik fő kereskedelmi szállítási útvonalán, ami látványos késéseket okozott a szállításban és megnövelte a költségeket. Félő volt, hogy a zavar fél százalékponttal is csökkentheti Európa legnagyobb gazdaságának idei növekedését.

Ám a referencia vízszint a Koblenz melletti Kaubnál 1,39 méterre emelkedett hétfőre. Ez az augusztusi mindössze 32 centiméteres szinthez képest számottevőnek nevezhető. A hajóknak körülbelül 1,5 méteres Kaubnál mért referenciaszintre van szükségük ahhoz, hogy teljesen megrakott állapotban navigálhassanak a folyón.

Az idei nyári kánikula és aszály utáni sekély víz miatt egyes teherszállító hajók csak körülbelül 25 százalékos telítettségre kényszerültek augusztusban, ami megnövelte a rakománytulajdonosok költségeit, akiknek több hajóra volt szükségük az áruszállításhoz a gabonapiacon is.

A brókerek elmondása szerint a hajók már jóval nagyobb rakományokkal is hajózhattak, és a folyami szállítás árai visszaestek a csúcspontról. A Rotterdamból a Kaubtól délre fekvő Karlsruhéba tartó folyadékszállító tartályhajók azonnali egységnyi szállítási árai 65 euróra csökkentek hétfőn a múlt hét végi tonnánkénti 69 euróról – számolt be a nemzetközi mezőgazdasági szaksajtó a brit Thomson Reuters hírügynökségre hivatkozva.

A kereskedők szerint az árak 118 eurós tonnánkénti csúcsot értek el augusztusban, míg júniusban mindössze 20 euró körüli árról beszéltek.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Kína komoly háborúnak néz elébe, hátba támadták Svédországból

2025. december 8. 09:10

A robotfűnyírók gyors ütemben terjednek Európában is, a piacot viszont erősen torzítják a kínai dömpingáruk az egyik vezető európai gyártó szerint.

Megjött a FAO-jelentés: zuhannak az árak, rekordra készül a gabona

2025. december 7. 14:10

A világ gabonatermelése soha nem látott magasságba emelkedhet, miközben az élelmiszerárak mélyrepülésbe kapcsoltak. Ritka kettős helyzet alakult ki.

Fél év börtön feketevágásért – az ötvenes évek Magyarországa sejlett fel

2025. november 29. 09:10

A második világháborút követő évtized nem volt könnyű Magyarországon, a Rákosi-rendszer túlkapásai pedig külön nehezítettek a helyzeten.

Kína jót nevet a németeken, a sertéstartók bánják a kormányzat ügyetlenkedését

2025. november 27. 09:10

A kínai piac bezárulása érzékenyen érinti a német sertéstenyésztőket, miközben a spanyolok és franciák okos kiskapukat találtak.

Helyreállt a folyami hajózás a Rajnán

2022. február 6. 09:44

A folyó déli szakaszán a száraz időjárás miatt a hét elején a teljes rakomány szállítására alkalmas minimális szint alá süllyedt a vízszint.

Az agráróriás szélenergia előállítását teszteli a hajózásban

2023. augusztus 27. 08:10

A Cargill, a világ egyik legnagyobb hajóbérlő cége a szél által támogatott meghajtást, mint tisztább energiaforrást vizsgálja.

Még nem lélegezhetnek fel a német gabonaszállítók

2021. február 7. 10:34

A Rajna az árupiaci termékek, a gabonafélék és takarmányok, illetve a szén és az olajtermékek, fontos szállítási útvonala. A magas vízszint már a hét eleje óta problémákat okoz a régióban.

A Rajna vízszintje emelkedik, de az északi szakaszon így is túl alacsony

2023. július 31. 05:40

A Rajna még mindig túl sekély a normál hajózáshoz Köln és Duisburg környékén. Egyes hajók, típustól függően, az északi régiókban csak félig megrakodtan tudnak közlekedni.