Agrárgazdaság

Lassan helyreáll a gabonaszállítás a Rajnán

Agrofórum Online

A németországi Rajna folyó vízmélysége megemelkedett a közelmúltbeli esőzéseknek köszönhetően, és megközelíti a normál szintet, miután idén nyáron olyan mélypontra süllyedt, amely megzavarta a szállítást, többek között a mezőgazdasági termények logisztikai szegmenségben is - közölték hajózási szakemberek és árukereskedők.

Mvel a hét nagy részében száraz időt jósoltak, a vízszint ismét csökkenhet, és az összkép még nem normalizálódott a Rajna teljes szakaszán, közölték a kereskedők. A Rajna fontos szállítási útvonal az olyan áruk számára, mint a gabonafélék, egyéb agrártermékek, ásványok, szén és olajtermékek, beleértve a fűtőolajat is.

A hetekig tartó magas hőmérséklet és a csekély csapadék augusztusban csökkentette a folyó vízszintjét, Németország egyik fő kereskedelmi szállítási útvonalán, ami látványos késéseket okozott a szállításban és megnövelte a költségeket. Félő volt, hogy a zavar fél százalékponttal is csökkentheti Európa legnagyobb gazdaságának idei növekedését.

Ám a referencia vízszint a Koblenz melletti Kaubnál 1,39 méterre emelkedett hétfőre. Ez az augusztusi mindössze 32 centiméteres szinthez képest számottevőnek nevezhető. A hajóknak körülbelül 1,5 méteres Kaubnál mért referenciaszintre van szükségük ahhoz, hogy teljesen megrakott állapotban navigálhassanak a folyón.

Az idei nyári kánikula és aszály utáni sekély víz miatt egyes teherszállító hajók csak körülbelül 25 százalékos telítettségre kényszerültek augusztusban, ami megnövelte a rakománytulajdonosok költségeit, akiknek több hajóra volt szükségük az áruszállításhoz a gabonapiacon is.

A brókerek elmondása szerint a hajók már jóval nagyobb rakományokkal is hajózhattak, és a folyami szállítás árai visszaestek a csúcspontról. A Rotterdamból a Kaubtól délre fekvő Karlsruhéba tartó folyadékszállító tartályhajók azonnali egységnyi szállítási árai 65 euróra csökkentek hétfőn a múlt hét végi tonnánkénti 69 euróról – számolt be a nemzetközi mezőgazdasági szaksajtó a brit Thomson Reuters hírügynökségre hivatkozva.

A kereskedők szerint az árak 118 eurós tonnánkénti csúcsot értek el augusztusban, míg júniusban mindössze 20 euró körüli árról beszéltek.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

1000 nap: mennyibe került az oroszok inváziója Ukrajnának?

2024. november 20. 09:10

Ukrajna az állami bevételek nagy részét a védelem finanszírozására költi. Minden egyes napi harc körülbelül 140 millió dollárba kerül.

Rohannak eladni gabonájukat az orosz gazdák

2024. november 18. 09:40

Könnyebb azonnal eladni a gabonát és 20% feletti kamattal bankba tenni, és elfelejteni a gabona ármozgásának kockázatát.

Fegyverszállításra használhatják a fekete-tengeri agrárfolyosót?

2024. november 17. 16:10

Az ukrán fekete-tengeri kikötők elleni orosz támadások hat polgári hajót és gabona-infrastruktúrát károsítottak meg szeptember 1. óta.

Történelmi csúcson a vaj és a tejszín ára az EU-ban

2024. november 15. 11:10

Az Európai Unióban a tejtermékek, különösen a vaj és a tejszín ára új rekordokat ért el. A tejszínt most történelmi, 10 155 eurós tonnánkénti áron lehet kapni.

Helyreállt a folyami hajózás a Rajnán

2022. február 6. 09:44

A folyó déli szakaszán a száraz időjárás miatt a hét elején a teljes rakomány szállítására alkalmas minimális szint alá süllyedt a vízszint.

170 ezer tonna kukoricával indultak el újabb hajók Ukrajnából

2022. augusztus 8. 09:17

Ukrán és török tisztviselők közölték vasárnap, hogy négy ukrán élelmiszert szállító hajó indult el az ukrán fekete-tengeri kikötőkből az ország tengeri exportjának feloldását célzó megállapodás részeként.

A Rajna vízszintje emelkedik, de az északi szakaszon így is túl alacsony

2023. július 31. 05:40

A Rajna még mindig túl sekély a normál hajózáshoz Köln és Duisburg környékén. Egyes hajók, típustól függően, az északi régiókban csak félig megrakodtan tudnak közlekedni.

Áldás vagy átok? - Növekszik az áruforgalom az északi átjárón

2018. október 22. 02:37

Annak ellenére, hogy az északi átjárón a hajózás csak az év három hónapjában lehetséges, a globális felmelegedés a nagyobb hajózási társaságok számára megfontolandóvá teszi a szállítási útvonallal való komolyabb tervezést.