A németországi Rajna folyó vízmélysége megemelkedett a közelmúltbeli esőzéseknek köszönhetően, és megközelíti a normál szintet, miután idén nyáron olyan mélypontra süllyedt, amely megzavarta a szállítást, többek között a mezőgazdasági termények logisztikai szegmenségben is - közölték hajózási szakemberek és árukereskedők.
Mvel a hét nagy részében száraz időt jósoltak, a vízszint ismét csökkenhet, és az összkép még nem normalizálódott a Rajna teljes szakaszán, közölték a kereskedők. A Rajna fontos szállítási útvonal az olyan áruk számára, mint a gabonafélék, egyéb agrártermékek, ásványok, szén és olajtermékek, beleértve a fűtőolajat is.
A hetekig tartó magas hőmérséklet és a csekély csapadék augusztusban csökkentette a folyó vízszintjét, Németország egyik fő kereskedelmi szállítási útvonalán, ami látványos késéseket okozott a szállításban és megnövelte a költségeket. Félő volt, hogy a zavar fél százalékponttal is csökkentheti Európa legnagyobb gazdaságának idei növekedését.
Ám a referencia vízszint a Koblenz melletti Kaubnál 1,39 méterre emelkedett hétfőre. Ez az augusztusi mindössze 32 centiméteres szinthez képest számottevőnek nevezhető. A hajóknak körülbelül 1,5 méteres Kaubnál mért referenciaszintre van szükségük ahhoz, hogy teljesen megrakott állapotban navigálhassanak a folyón.
Az idei nyári kánikula és aszály utáni sekély víz miatt egyes teherszállító hajók csak körülbelül 25 százalékos telítettségre kényszerültek augusztusban, ami megnövelte a rakománytulajdonosok költségeit, akiknek több hajóra volt szükségük az áruszállításhoz a gabonapiacon is.
A brókerek elmondása szerint a hajók már jóval nagyobb rakományokkal is hajózhattak, és a folyami szállítás árai visszaestek a csúcspontról. A Rotterdamból a Kaubtól délre fekvő Karlsruhéba tartó folyadékszállító tartályhajók azonnali egységnyi szállítási árai 65 euróra csökkentek hétfőn a múlt hét végi tonnánkénti 69 euróról – számolt be a nemzetközi mezőgazdasági szaksajtó a brit Thomson Reuters hírügynökségre hivatkozva.
A kereskedők szerint az árak 118 eurós tonnánkénti csúcsot értek el augusztusban, míg júniusban mindössze 20 euró körüli árról beszéltek.