Az idei olasz olajbogyó-termés valószínűleg lényegesen kisebb lesz, mint 2019-ben. Az olívaolaj iránti kereslet csökkenése miatt azonban drámaian zuhantak az árak. Főleg a gasztronómiai kereslet visszaesése érinti érzékenyen a termelőket. A vendéglátóhelyek, éttermek és hotelek a koronavírus miatt visszaesett forgalom hatására alig rendeltek új készleteket.
A Coldiretti Mezőgazdasági Szövetség, az Unaprol Olajtermelői Egyesület és az Olasz Állami Piackutató és Piacinformációs Intézet (ISMEA) közös aktuális jelentése szerint csak 287 ezer tonna olajbogyó-mennyiségre lehet számítani idén Itáliában. Ez 79 ezer tonnával kisebb mennyiség, mint a tavalyi esztendőben, azaz 22 százalékos a csökkenés.
Ennek oka az aszály és az időnként rendkívüli erős esőzések. A dél-olaszországi olajfaligetek különösen ki voltak téve a szélsőséges helyzeteknek: a kivételesen forró nyár miatt a szüret már szeptember közepén, nem pedig a megszokott módon októberben kezdődött.
Az olajbogyó minősége azonban jó. A Coldiretti Mezőgazdasági Szövetség ugyanakkor rámutatott, hogy az olajbogyó-termelési láncnak jelentős veszteségeket kellett elszenvednie 2020 első félévében. Az olívaolaj ára akár 44 százalékkal is csökkent, többek között az olívaolaj iránti kereslet „drámai” összeomlása miatt, amelyet elsősorban a gasztronómiai oldal, azaz a vendéglátóhelyek, éttermek és szállodák részéről drámaian mérséklődő kereslet okozott. Ettore Prandini, a Coldiretti Mezőgazdasági Szövetség elnöke azt is kifogásolta, hogy a spanyol olívaolaj korábbi időszakban felhalmozódott készleteit továbbra is olasz termékként értékesítik a világpiacon, bár a törvény előírja, hogy a származási országot 2009 júliusa óta kötelező feltüntetni a termékek címkéin. Ettore Prandini ezért állami és magánforrásból finanszírozott figyelemfelkeltő kampányt szorgalmazott, amelynek lényege az olasz olívaolaj népszerűsítése, valamint az lenne, hogy az eredetiségre hívják fel a vásárlók figyelmét.
Raffaello Boriello, az ISMEA főigazgatója kevésbé aggódott az olaszországi helyzet jövője miatt – húzta alá a német proplanta.de agrárhíroldal. A főigazgató szerint a vendéglátóipari kereslet csökkenése nyomán bekövetkezett veszteségeket legalább részben csillapította a nagy- és kiskereskedelmi láncok, illetve a külföldi kereslet növekedése. Az idei év első hat hónapjában a palackozott olívaolaj exportja az Egyesült Államokba 28 százalékkal, Franciaországba pedig 42 százalékkal nőtt – emelte ki Raffaello Boriello. Ezen kívül, tekintettel a betakarítás várható csökkenésére, az olívaolaj áremelkedésére lehet számítani szerinte.