Agrárközélet

A globális gabonaszállításban is problémát okoz a szuezi baleset

Agrofórum Online

Keresztbe fordult és beszorult a világ egyik legnagyobb teherhajója a Szuezi-csatornában, feltartva az áruforgalmat a kulcsfontosságú kelet-nyugati vízi úton. A kialakult helyzet mindkét irányban akadályozza a szállítást a gabona-, az olaj- és a finomított üzemanyag valamint egyéb termékek piacán az Ázsiát és Európát összekötő szállítási csatornán.

Az Ever Given nevű konténerszállító óriás fordult keresztbe és futott partra az Egyiptomot átszelő szűk vízi út déli végének közelében. Vontatóhajók tesznek kétségbeesett kísérleteket a kiszabadítására. „Mintegy hat tengeri mérföldre a csatorna déli végétől a hajót feltehetően egy váratlan erős széllökés érte, ez eltérítette a menetirányától, amely így véletlenül partra futott” – pontosította a történteket az Evergreen Marine.

A 400 méteres, hatalmas konténerszállító hajó elvontatása és a probléma megoldása heteket vehet igénybe szakértők szerint. A Szuezi-csatornahatóság (SCA) szerint kilenc vontató dolgozik a
hajó elmozdításán.

A műholdas nyomkövetési adatok szerint összesen 206 nagy konténerszállító hajó, olajat és gázt szállító tartályhajó, valamint gabonát és ömlesztett árut szállító hajók állnak a csatorna mindkét végén. Hosszú évek óta ez az legsúlyosabb szállítási probléma a Szuezi-csatornánál. A világ első számú teherszállítással foglalkozó hajózási cége, a dán AP Moller Maersk fontolóra veszi a hajók átterelését az afrikai Jóreménység fokán, öt-hat nappal növelve ezzel az Ázsia és Európa közötti szállítás idejét. Azt közölték, hogy a szállítási időre érzékeny rakományokat vonatokra és repülőgépekre lehet átrakodni, bár még nem született döntés erről.

Nagyon sok hajó várakozik Szuez környékén

A Földközi-tengert a Vörös-tengerrel és Ázsiával összekötő, 1869-ben elkészült 120 mérföld hosszú csatornán naponta mintegy 50 hajó halad át, amikor zavartalan a forgalom. A világ konténerszállításának nagyjából 30 százaléka halad át a 193 kilométer hosszú Szuezi-csatornán. Az összes árucikk globális kereskedelmének mintegy 12 százalékát érinti a kialakult helyzet.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

A precíziós nemesítésé a jövő? + videó

2025. május 16. 10:10

A klímaváltozás és következményei kapcsán olyan növénynemesítési eljárások bevezetésén dolgoznak, mint a precíziós nemesítés.

Megalakult a Nemzeti Éghajlat- és Tájkutatási Központ Karcagon

2025. május 14. 11:10

Megalakult a Nemzeti Éghajlat- és Tájkutatási Központ, amely a hazai mezőgazdaság klímaváltozáshoz való alkalmazkodását támogatja.

Crister Stark kiemelkedő munkájáért érdemrendet kapott

2025. május 6. 14:10

Crister Starkot, a svéd ipar és a mezőgazdaság érdekében tett kiemelkedő munkájáért, Svédország egyik legrangosabb kitüntetésével díjazták.

Új szintre lép az agrárszakmai tudásátadás

2025. április 26. 16:10

A Herman Ottó Intézet Nonprofit Kft. az Agrárminisztérium támogatásával új, digitális alapú tananyagokat jelentetett meg az agrárszakoktatás korszerűsítésére.

Ukrajna gabonaszállítási B-terven dolgozik

2023. június 3. 16:04

Ukrajna kész lenne folytatni a gabonaexportot a Fekete-tengeren keresztül a "B-terv" részeként orosz támogatás nélkül, ha Moszkva megszünteti a jelenlegi gabonaexport-megállapodást.

Ukrajna és az ENSZ a gabonaszállítási egyezség hosszabbítását kéri

2023. március 9. 10:17

Az ENSZ szerint Ukrajna eddig több mint 23 millió tonna, főként kukoricát és búzát exportált a megállapodás keretében.

Problémák az első Ukrajnából indult hajóval

2022. augusztus 12. 12:47

A fekete-tengeri kezdeményezésnek köszönhetően készek vagyunk több mint 23 000 tonna gabonát Etiópiába exportálni.

A német vasút ukrajnai "gabonahidat" tervez

2022. július 21. 07:34

A német állami vasúttársaság, a Deutsche Bahn közölte, hogy gabonát tervez tehervonattal Ukrajnából Németország kikötőibe szállítani nagy mennyiségben.