Agrárközélet

A globális gabonaszállításban is problémát okoz a szuezi baleset

Agrofórum Online

Keresztbe fordult és beszorult a világ egyik legnagyobb teherhajója a Szuezi-csatornában, feltartva az áruforgalmat a kulcsfontosságú kelet-nyugati vízi úton. A kialakult helyzet mindkét irányban akadályozza a szállítást a gabona-, az olaj- és a finomított üzemanyag valamint egyéb termékek piacán az Ázsiát és Európát összekötő szállítási csatornán.

Az Ever Given nevű konténerszállító óriás fordult keresztbe és futott partra az Egyiptomot átszelő szűk vízi út déli végének közelében. Vontatóhajók tesznek kétségbeesett kísérleteket a kiszabadítására. „Mintegy hat tengeri mérföldre a csatorna déli végétől a hajót feltehetően egy váratlan erős széllökés érte, ez eltérítette a menetirányától, amely így véletlenül partra futott” – pontosította a történteket az Evergreen Marine.

A 400 méteres, hatalmas konténerszállító hajó elvontatása és a probléma megoldása heteket vehet igénybe szakértők szerint. A Szuezi-csatornahatóság (SCA) szerint kilenc vontató dolgozik a
hajó elmozdításán.

A műholdas nyomkövetési adatok szerint összesen 206 nagy konténerszállító hajó, olajat és gázt szállító tartályhajó, valamint gabonát és ömlesztett árut szállító hajók állnak a csatorna mindkét végén. Hosszú évek óta ez az legsúlyosabb szállítási probléma a Szuezi-csatornánál. A világ első számú teherszállítással foglalkozó hajózási cége, a dán AP Moller Maersk fontolóra veszi a hajók átterelését az afrikai Jóreménység fokán, öt-hat nappal növelve ezzel az Ázsia és Európa közötti szállítás idejét. Azt közölték, hogy a szállítási időre érzékeny rakományokat vonatokra és repülőgépekre lehet átrakodni, bár még nem született döntés erről.

Nagyon sok hajó várakozik Szuez környékén

A Földközi-tengert a Vörös-tengerrel és Ázsiával összekötő, 1869-ben elkészült 120 mérföld hosszú csatornán naponta mintegy 50 hajó halad át, amikor zavartalan a forgalom. A világ konténerszállításának nagyjából 30 százaléka halad át a 193 kilométer hosszú Szuezi-csatornán. Az összes árucikk globális kereskedelmének mintegy 12 százalékát érinti a kialakult helyzet.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Mit hozhat az új KAP ciklus? + podcast

2025. július 15. 16:10

A KAP átalakítása számos kérdést vet fel, ugyanakkor nehéz konkrétumokról beszélni. A BASF és NAK olyan platformot hoztak létre, ahol a témával kapcsolatos kérdéseket vitatták meg a meghívottak.

Gödöllőn kap új otthont a Mezőgazdasági Múzeum

2025. június 11. 13:10

Gödöllőre, a MATE területére költözik a Magyar Mezőgazdasági Múzeum. Az új létesítmény 2029-re készülhet el.

Akkumulátorok új élete: elindult a BASF új üzeme

2025. június 9. 13:10

A BASF új üzeme évente 40.000 EV-akkumulátor feldolgozására képes – kulcsszerepet kap az EU nyersanyagfüggetlenségi céljaiban.

Fügepálinka, aszú, libamáj – ilyen bonbont még nem evett!

2025. június 8. 13:10

Rekordszámú nevezéssel zárult a Brillante-2025 verseny, ahol a legjobb párlatok és pálinkás bonbonok is díjazásban részesültek.

Nagyobb repce- és napraforgó-termés várható Európában

2022. október 6. 11:17

A Strategie Grains 19,46 millió tonnára emelte az Európai Unió idei repcetermésére vonatkozó előrejelzését a múlt havi 19,15 millióról.

Felpörgeti a konstancai kikötő vasúti fejlesztését a román kormány

2024. november 5. 11:10

Augusztusban Románia bejelentette, hogy meg kívánja vásárolni a szomszédos moldovai Giurgiulesti Duna menti kikötőt az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Banktól (EBRD).

Problémák az első Ukrajnából indult hajóval

2022. augusztus 12. 12:47

A fekete-tengeri kezdeményezésnek köszönhetően készek vagyunk több mint 23 000 tonna gabonát Etiópiába exportálni.

Kikötőbezárások miatt Ukrajna több tízmillió tonna gabonát veszíthet

2022. május 3. 12:04

Ukrajna több tízmillió tonna gabonától eshet el a fekete-tengeri kikötők orosz blokádja miatt, ami Európát, Ázsiát és Afrikát érintő élelmiszerválságot idézhet elő.