Agrárközélet

A globális gabonaszállításban is problémát okoz a szuezi baleset

Agrofórum Online

Keresztbe fordult és beszorult a világ egyik legnagyobb teherhajója a Szuezi-csatornában, feltartva az áruforgalmat a kulcsfontosságú kelet-nyugati vízi úton. A kialakult helyzet mindkét irányban akadályozza a szállítást a gabona-, az olaj- és a finomított üzemanyag valamint egyéb termékek piacán az Ázsiát és Európát összekötő szállítási csatornán.

Az Ever Given nevű konténerszállító óriás fordult keresztbe és futott partra az Egyiptomot átszelő szűk vízi út déli végének közelében. Vontatóhajók tesznek kétségbeesett kísérleteket a kiszabadítására. „Mintegy hat tengeri mérföldre a csatorna déli végétől a hajót feltehetően egy váratlan erős széllökés érte, ez eltérítette a menetirányától, amely így véletlenül partra futott” – pontosította a történteket az Evergreen Marine.

A 400 méteres, hatalmas konténerszállító hajó elvontatása és a probléma megoldása heteket vehet igénybe szakértők szerint. A Szuezi-csatornahatóság (SCA) szerint kilenc vontató dolgozik a
hajó elmozdításán.

A műholdas nyomkövetési adatok szerint összesen 206 nagy konténerszállító hajó, olajat és gázt szállító tartályhajó, valamint gabonát és ömlesztett árut szállító hajók állnak a csatorna mindkét végén. Hosszú évek óta ez az legsúlyosabb szállítási probléma a Szuezi-csatornánál. A világ első számú teherszállítással foglalkozó hajózási cége, a dán AP Moller Maersk fontolóra veszi a hajók átterelését az afrikai Jóreménység fokán, öt-hat nappal növelve ezzel az Ázsia és Európa közötti szállítás idejét. Azt közölték, hogy a szállítási időre érzékeny rakományokat vonatokra és repülőgépekre lehet átrakodni, bár még nem született döntés erről.

Nagyon sok hajó várakozik Szuez környékén

A Földközi-tengert a Vörös-tengerrel és Ázsiával összekötő, 1869-ben elkészült 120 mérföld hosszú csatornán naponta mintegy 50 hajó halad át, amikor zavartalan a forgalom. A világ konténerszállításának nagyjából 30 százaléka halad át a 193 kilométer hosszú Szuezi-csatornán. Az összes árucikk globális kereskedelmének mintegy 12 százalékát érinti a kialakult helyzet.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Ha gyorsan akarsz haladni, menj egyedül! – Ha messzire akarsz érni, keress társakat!

2024. november 15. 12:10

A Magyar Növényvédelmi Szövetség küldetése a növényvédőszer-gyártó vállalkozások szakmai érdekképviselete hazánkban.

Mire számíthatnak az amerikai gazdák Trump elnöksége alatt?

2024. november 12. 13:10

Donald Trumpot választották meg az Egyesült Államok 47. elnökének. Mit várhatnak tőle az amerikai mezőgazdasági termelők?

Szibéria a szemünk láttára válik mezőgazdasági nagyhatalommá?

2024. november 11. 07:10

A globális felmelegedésnek rengeteg vesztese van, de akadhat néhány nyertese is. Mi várható Oroszországban?

4 ok, amiért a kőris jobb tűzifa, mint a híre

2024. november 3. 10:10

A tűzifafajok közül a kőrisnek nincs jó híre. Pedig számos érv szól amellett, hogy éppen ezt a keményfát használjuk a kályhában vagy kandallóban.

Egy hónapon belül megkezdődhetnek az orosz gabonaszállítások Afrikába

2023. október 9. 11:10

Oroszország egy hónapon-hat héten belül megkezdheti a gabonaszállítását az afrikai országokba – idézte az Interfax hírügynökség Dmitrij Patrusev mezőgazdasági miniszter szavait.

Úszó aknák akadályozzák a dunai gabonaszállítást

2022. április 26. 12:10

A múlt héten az ukrán Izmail és Reni dunai kikötők maradtak az egyetlen tengeri útvonal az ukrán gabonaexport számára.

Az alacsony vízállás akadályozza a rajnai terményszállítást

2023. június 20. 10:17

A sekély víz azt jelenti, hogy a hajóüzemeltetők pótdíjakat számolnak fel a fuvardíjak mellett, hogy kompenzálják a nem teljesen megrakott hajókat.

A Rajna vízszintje emelkedik, de az északi szakaszon így is túl alacsony

2023. július 31. 05:40

A Rajna még mindig túl sekély a normál hajózáshoz Köln és Duisburg környékén. Egyes hajók, típustól függően, az északi régiókban csak félig megrakodtan tudnak közlekedni.