9℃ 1℃
március 1. Albin, Albina, Leonita, Lea
Agrárközélet

Hogyan lesz a jó zongoraművészből kiváló marketinges?

Agrofórum Online

Portrébeszélgetés G. Fehér Mariannával.

A karrieroldalról jól ismerhetjük a történetet, hogy miért lesz a rablóból a legjobb pandúr. Vajon válhat-e klasszikus zongoristából kiváló marketinges, és ha igen, hogyan?

G. Fehér Marianna marketing vezető története szerint igen. Pályája a Liszt Ferenc Zeneakadémia meghallgatásaitól a Külügyminisztériumon keresztül olyan meghatározó márkákkal dolgozva vezetett a mezőgazdaságig, mint a Rauch, a Fellowes, a Lux és a Pingvin Patika.

A szakember vallja, az elsőre rendkívül szerteágazó pályát a klasszikus zenészi mentalitás egy szakmai alapelv együtt egységes történetté formálta: az vagy, amit a munkáddal elérsz, és abban mindig legyen valami plusz – a dolgunkat teljesítve ugyanis még csak a nullánál járunk.

G. Fehér Marianna marketing vezetőként Közép-Európa legnagyobb agrártermelő, vegyipari, élelmiszeripari vállalategyüttesének, az AGROFERT csoportnak a magyar piacon nem is egy, hanem három mezőgazdasági cégét fogta össze – az IKR Agrár Kft.-t, az AGROTEC Magyarország Kft.-t és az AGRI CS Magyarország Kft.-t.

A mára 21 országban, több mint 200 vállalat mintegy 30 000 munkatársát foglalkozó csoport vezető beosztású kollégáját karrierútjáról, valamint az agrármarketing kihívásairól és lehetőségeiről kérdeztük.

Zongoraszékről az irodaszékbe – egy művészből lett marketinges számára a hiba nem létező luxus

Fényes koncerttermek, taps, andalgó séták és egy kis gyakorlás két előadás között – a kép, amibe a legtöbben szeretik beskatulyázni a művészeket, nem is állhatna messzebb a valóságtól. A zongorista élete ugyanis eggyé olvad a munkájával, amiben nem lehet hibázni.

G. Fehér Marianna szerint, aki eredetileg a legmagasabb fokon készült klasszikus zenei karrierre, épp a fenti nehézségek miatt édesebb a siker, ha egy összetett darabot sikeresen előad valaki. Azonban még talán ennél is fontosabb az a szemlélet, amivel ez a hivatás az életre nevel. Az ugyanis az üzleti életben is sikeresen kamatoztatható.

„Édesanyám zongoratanárnő, aki számára mindig fontos volt, hogy zongorázni tanuljak, a zene része legyen az életemnek. Édesapám számára pedig az volt a legfontosabb, hogy amit csinálok, abból a maximumot hozzam ki.

Ennek a maximalizmusnak kézzelfoghatóan nyomatékot is adott: minden nap gyakorolnom kellett két órát, hétvégén pedig négyet. Ahhoz pedig, hogy fizikailag is bírjam az előadásokat a gyakorlásokat ott volt a napi négy kilométer futás is. Nem volt egyszerű, de sok örömet hozott be az életembe – elvégeztem a zeneiskolát, országos versenyekre és négykezes országos találkozókra is jártam.

Eljutottam egészen Eckhardt Gábor meghallgatásáig a Liszt Ferenc Zeneakadémián, ahol egy gyönyörű, hófehér Yamaha zongorán játszhattam. Kísérhettem a Dunaújvárosi Gimnáziumi Énekkart Dortmundban is.

Imádtam, de végül mégsem ez lett a hivatásom, ugyanis egy Haydn D-dúr zongoraverseny formájában elérkezett az életembe az úgymond „piros határvonal is”. Rajtam kívül álló okok miatt nem tudtuk kihozni az előadásból, amit lehetett volna, amit akkor se, azóta se viselek jól.

Az elvem ugyanis az, hogy ha már belevágtunk valamibe, abból hozzuk ki a legjobbat. Emiatt végül egy éles váltással az akkori Budapesti Gazdasági Főiskola Nemzetközi marketing és teljes körű minőségirányítás szakja felé vettem az irányt.”

A váltást egyszerűbbé tette, hogy Mariannának – akit ismerősei és munkatársai mind Marinaként ismernek – az orosz nyelv is erőssége volt. Édesapja révén ugyanis a Krím-félszigeten található Kercsben született. A diákéveket Magyarország és Kazahsztán között ingázva töltötte, így a magyar mellett az oroszt is anyanyelveként beszéli.

„A diplomámat oroszul írtam Oroszország külkereskedelméből. Ez a precizitás iránti rajongásommal együtt kijelölte az utat a magyar Külügyminisztérium Protokoll Főosztályán töltött gyakorlatom felé, ahol egyből mélyvíz várt a rendezvényszervezésben.

Ez olyan elnöki szintű látogatásokat is magában foglal, mint az Orosz Föderáció vezetőjének látogatása Budapesten 2006-ban. A gyakorlat végére a nevelésemmel és az oktatásommal együtt a maximalizmus a részemmé vált.

Soha nem felejtem el Ambrus Jenő protokoll szakember mondatát: Ebben a szakmában nem szabad hibázni. Ezt egészítette ki útravalóul a marketinges pályafutásomhoz az egyik kedvenc Alföldi Róbert idézetem: »Ha elvégzem azt, ami a dolgom, az a nulla«.

Ahhoz, hogy maradandót alkoss a munkáddal, ki kell tűnnöd az átlagból, ott kell lennie valami plusznak önmagadból is. Ezért járok minden egyes megbízásom során nyitott szemmel. Keresem a lehetőségeket, amikkel előre tudom vinni a rám bízott márkákat. A jó marketing ugyanis nem szinten tartja a márka vagy a termékek ismertségét, hanem előre viszi azt, ezért dolgozom.”

Összeáll a marketing sikerrecept – mindenhez adj hozzá egy picit önmagadból, a kivitelezést pedig bízd rátermett szakemberekre

A „munkáját tulajdonosi szemlélettel végzi” legtöbbször üres fordulat a tucat CV-k fejlécében, pedig az olyan szakemberek szerint, mint G. Fehér Marianna, tartalommal megtölteni se ördögtől való feladat.

„A külkerről az utam a Rauchhoz vezetett, ahol Dunai András mentorálása alatt exportértékesítési asszisztensből jutottam el a az exportértékesítési és marketing koordinátor pozícióig az oroszul beszélő piacokon.

A külügyminisztériumban olyan rendezvényszervezési rutint szereztem, amivel egy Bábolnai Gazdanapok kaliberű rendezvény összetartása sem okoz problémát. Ehhez a Rauchnál nemzetközi szemszögből is megismerhettem a kiállítási trendeket – Ukrajnában, Fehéroroszországban, Oroszországban –, illetve rengeteg forecastot, riportot is készítettem.”

Következő munkahelyén, a Fellowes Hungary Kft.-nél becsatlakoztak Marina életébe a gépek is.

„Iratmegsemmisítőknek, laminálógépeknek, légtisztítóknak, spirálozógépeknek kellett megtalálni az érdekes, eladható oldalát. Voltak kampányok, ahol egy szerethető karakter, Benő mindennapi problémáin keresztül „Semmisítsd meg Benő unalmát” jeligével mutattuk be a versenytársakhoz képest a termékkínálatunk előnyeit.

Az is előfordult, hogy 100%-ban bízva a legprofibb DIN P7-es szintű iratmegsemmisítőnk munkájában, kihívást hirdettünk egy rendezvényen, hogy aki kirakja a megsemmisített dokumentumot, az megnyeri a standon álló Ferrarit. A Ferrari megmaradt, de mindenki gazdagabb lett új élményekkel.

Mindezt a Luxnál a nemzetközi csapat részeként végzett marketing, a Pingvin Patikánál Magyarország első (!) gyógyszertári appshop-jának beindításával (Pingvin Patika a zsebpatika) a webáruházi vonal egészítette ki, mielőtt megérkeztem a mezőgazdasághoz.

Itt már fizikai üzletek forgalmát kellett biztosítani, grafikusok, SEO és szövegíró szakemberek munkáját kellett összehangolni. Ez azért fontos mérföldkő, mert tudnod kell vezetőként a munkát kiadni a kezeid közül. A hatékonyság titka ugyanis az, ha mindenki szakosodva arra koncentrál, amihez a legjobban ért. Ez egy olyan alapelv, amire minden cégnek szüksége van.”

Agrármarketing magasabb fordulatszámon – „hatalmas potenciál van ebben az iparágban”

Marina 2019-ben vette át a New Holland és a Case IH mezőgazdasági gépmárkák hivatalos márkakereskedőjeként dolgozó AGROTEC Magyarország Kft. és az AGRI CS Magyarország Kft., valamint az inputanyag-gyártás és -forgalmazás területén meghatározó IKR Agrár Kft. marketingvezetői feladatait.

Az akkor még az online marketing rendszerekkel még csak ismerkedő iparág számos lehetőséget, illetve számos olyan nem várt kihívást is tartogatott, mint a Covid idején feje tetejére állt ágazati rutin. A zongoraszéken megszerzett egyedi szemlélet itt is sikeresnek bizonyult.

„A mezőgazdasági munka itthon tényleg nemzetgazdasági jelentőségű, ezért tétje van, hogyan segítjük a folyamatokat marketingesént. Azon múlik a siker, hogy fel tudjuk-e fedezni a hétköznapi alapanyagok vagy termékek izgalmát, értjük-e, mekkora munka kell azok előállításához és használatához.

Ettől válsz jó szakemberré, aki iparágtól függetlenül képes helytállni. Beletettem a plusz időt és energiát, hogy képbe kerüljek a mezőgazdasággal, megismerjem a szereplőket, a munkatársak és a konkurensek gondolkodásmódját.

Számos sikeres ötlet valósult meg ennek köszönhetően az évek során. Teszteltük például, hogy mezőgazdasági cégeknél átültethetőek-e a gyakorlatba olyan virális tartalmak, mint amilyen a Jerusalema tánc volt. Jól fogadták, a három cég munkatársait is közelebb hozta egymáshoz.

A Coviddal ellehetetlenültek az ágazat számára alapvető személyes találkozók és nagy kiállítások. Így ekkor a közösségi médiás videókkal, elő videókkal kezdtük el bemutatni, hogy mindez hogyan érinti a mezőgazdaság életét is.

A Honfoglaló név alatt videós országjáró riportokkal helyettesítettük a gépbemutatókat, amelyek sokkal inkább életszagú, mint videós szemmel profi anyagok voltak. Hatásosan mutatták be a gépeken túl azt is, hogy ez egy speciális világ, ahol az élet nem állt és nem is állhat le.

Hasonlóan sikeres projekt volt a három cég szinergiáinak kiemeléséhez az Agrár Horizont magazin teljes megújítása, a tartalom, design és terítés professzionalizálása. A korábban ellenőrizhetetlen terítésű kiadvány ma egy pontosan követhető, 8000-es szakmai címlistára kiküldött valós mezőgazdasági lappá vált.”

A mezőgazdasági marketing tárházából természetesen a látványos rendezvények és a mutatós videós tartalmak sem hiányozhatnak.

„A videós anyagok terén is szintet léptünk. Új videós partnerrel méltón mutathattunk be például egy egyedi, 11 New Holland kombájnos aratási show-t is Lajoskomáromban. Voltak olyan virális videós tartalmaink is, mint az »aratásON!« kampányunk. Ezzel a társadalom szemléletét szerettük volna formálni a betakarításra időzítve. Célunk volt, hogy mindenki értse, mennyire nélkülözhetetlenek az utakon ilyenkor látható kombájnok.

A sorból a rendezvények sem maradtak el. Legutóbb például az AGROFERT csoportot helyben képviselő AGROFERT Hungária hat magyar cégének közös megjelenését szerveztem le a Bábolnai Gazdanapok részeként. Annak dacára, hogy rengeteg ötlet megvalósult, úgy látom, hogy hatalmas potenciál van ebben az iparágban és magában az agrármarketingben is.”

Marina jelenleg új kihívásokat keres, ahol egyedi márkaérték-növelő marketingszemléletével az akár hétköznapi termékek vagy szolgáltatások esetében is bizonyíthatja: minden terméknek van a potenciális vásárlók számára érdekes, értékes és szerethető oldala. Azonban egy nem maradhat ki törekvéseiből szakemberként, ez pedig az egyensúly:

„Az új terveket igyekszem majd szeretteimmel és két yorki kiskutyámmal összhangban megvalósítani, hiszen a maximalizmushoz saját magunkra is figyelni kell.”

Marina egyik kedvenc projektje:

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Különleges magyar megoldásokat díjaztak, amelyek versenyképesebbé tehetik a mezőgazdaságot

2025. február 18. 14:40

Kihirdették a K&H a fenntartható agráriumért ösztöndíjpályázat nyerteseit. A pályázók az agráriumhoz köthető problémákra keresik a választ.

EU-s agrárpolitikai konfliktust okozhat a lengyel elnökség

2025. január 28. 16:10

Lengyelország az olcsó brazil hústól és cukortól félti az uniós gazdákat. További agrártémák a vetőmag-szabályozás és az állatszállítás.

Több ezer állami ösztöndíjas hely vár a MATE-n!

2025. január 22. 15:10

A MATE minden hallgatónak magas szintű tudást biztosít. Az egyik legjobb agráregyetemen ösztöndíjas helyek várják a jelentkezőket.

Változás az AXIÁL Kft. vezetőségében

2025. január 16. 12:33

Az újonnan létesített részleg a vállalat vezetőségének munkáját segíti tanácsadással, döntéstámogatással a digitalizációs projektekre fókuszálva.

Több kört ver a chilei cseresznye marketingje a magyarra

2023. december 3. 15:10

Nemcsak Chilében, de Dél-Afrikában is fényes jövőt jósolnak a cseresznyének. A hazai gyümölcságazatnak érdemes lenne tanulnia a két újdonsült „cseresznye-nagyhatalom” hozzáállásából.

Az AXIÁL a 2019-es AgrárgépShow kiállításon is megadja a módját!

2018. december 10. 06:01

Látványos és hatalmas standdal, közel 80 géppel és számos programmal készül a januári AgrárgépShow szakkiállításra az AXIÁL Kft., amely nemrégiben elnyerte a Figyelő magazin „Az év magyar vállalata” díját.

„Szívvel, lélekkel dolgozni, és akkor elérem céljaimat!”- Erdei Roland a ChillER Manufaktúra alapítója

2018. november 27. 15:34

Mit is mondhatnék. Tudom, tudom, hogy már megint egy interjú, de lehet valami annál inspirálóbb, mikor egy fiatal tehetség enged be egy kicsit a kulisszák mögé? Mostanában szerintem vonzom azokat a termelőket, akik a Szent István Egyetemen végeztek Gödöllőn, nem is értem miért...

Erősítik az állami bormarketing tevékenységet

2020. január 10. 13:21

A közösségi bormarketing állami feladatainak hatékony ellátása érdekében Magyarország Kormánya 2020 elejétől a magyar bor eladásösztönzését célzó feladatokat az Agrárminisztérium irányítása alatt működő AMC-hez delegálja.