Agrárközélet
Fizetett tartalom

Nagyot fordult velünk a világ, és közben mi is megváltoztunk

Épphogy kilábaltunk a járványügyi korlátozásokból, amikor háború tört ki a szomszédos országban, a mezőgazdasági alapanyagok piacán árrobbanás következett be, aszályos évjáratok következtek, jelenleg pedig az emelkedő infláció és a gazdasági válság adja fel a leckét.

Ezek hatását a mezőgazdasági beruházásokra, a gazdaságfejlesztésre és az agrárdigitalizációra már érintettük korábbi cikkeinkben. Most a gazdálkodók életét megkönnyítő néhány eszköz és szolgáltatás használatában bekövetkezett változásokról lesz szó.

Az AgroStratéga országos felmérése még mindig növekedést mutat az okostelefonok használatában. A gazdaságok döntéshozóinak 87%-a használta 2022-ben, szemben az előző évi 86%-kal és a járvány előtti 81%-kal. Az internetbankot rendszeresen használó gazdálkodók aránya (76%) szintén hat százalékponttal növekedett a 2019-es szintről (70%). 

Az okostelefonok használatának növekedésével új alkalmazások is elterjedtek a gazdaságirányítók körében. Az ingyenes üzenetküldő szolgáltatások közül a gazdálkodók 71%-a használja már a Facebook Messengert és 46%-uk a Vibert. Minden ötödik döntéshozó Skype-használó, 15% a WhatsApp, 11% a Google Chat és mindössze 3% a Snapchat szolgáltatását igénybe vevők aránya.

A járványügyi korlátozások előtt mért adatokhoz képest csak a Skype használata csökkent időközben, a többi csatornáé nőtt 2019 óta. A Messenger használata tíz százalékponttal, a Viber és a WhatsApp alkalmazásoké öt-öt százalékponttal, a sorban utánuk következő szolgáltatásoké pedig kettő, illetve egy százalékponttal nőtt 2022-re.

A gazdaságirányítók 66%-a legalább hetente látogatja a Facebookot és 57%-uk a Youtube-ot. Az Instagram (19%) és a Linkedin (4%) legalább hetente történő látogatása ennél jóval kisebb arányú. Összességében viszont a Youtube-ot keresik fel a legtöbben (90%), ezt követi a Facebook (78%), az Instagram (38%), majd a Linkedin (16%) látogatószáma.

Ma már a gazdálkodók négyötöde (80%) keres üzleti tartalmakat a közösségi portálokon, 69%-a pedig személyes jellegű információkért látogatja meg ezeket a webhelyeket. Tízből hat válaszadó a privát mellett a munkájával kapcsolatos tartalmakat is keres, míg a közösségi portálokat egyik típusú tartalom böngészésére sem használja a válaszadók 11%-a.

Országos felmérésünk 84–89%-ban az alapanyag-, gép- és alkatrészbeszerzésben, továbbá az értékesítésben és pénzügyekben döntéshozó; valamint 10–13%-ban a döntést befolyásoló személyeket érte el. A válaszadók mindegyike döntéshozó vagy döntésbefolyásoló legalább egy szakterületen.

A mintában kizárólag a hivatásszerűen, azaz árutermelés céljából gazdálkodók jelennek meg, mivel ők a kutatás célcsoportja. Az adószám nélküli őstermelők, az önellátásra termelők és a hobbigazdálkodók válaszait nem vettük figyelembe az értékeléskor. Így a minta nem a teljes agráriumról ad képet, hanem a mezőgazdaságilag hasznosított terület döntő hányadát művelő és egységes agrártámogatási kérelmet benyújtó gazdaságokat reprezentálja. A minta nagysága 1465 fő. A piackutatás országosan reprezentatív.

Az országos felmérésnek 2022-ben is szakmai partnere volt az AGRYA (Fiatal Gazdák Magyarországi Szövetsége), a FRUITVEB (Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács), a GOSZ (Gabonatermesztők Országos Szövetsége) és a MÁSZ (Magyar Állattenyésztők Szövetsége). E négy szakmai szervezet mellett a HARDI, a NUFARM, a RAPOOL és a SAATEN-UNION is támogatta kezdeményezésünket.

Az országos felmérés eredményeit bemutató kiadvány letölthető ide kattintva.

Pólya Árpád – Varanka Mariann

Nemzetközi figyelem övezi a MATE új MSc szakját

2025. szeptember 15. 15:10

Elindult a MATE Haltenyésztő mérnöki MSc-je, amely a fenntartható akvakultúrában képez új generációt.

Von der Leyen terve: mi marad a gazdáknak?

2025. szeptember 11. 16:10

A Bizottság 300 milliárdos KAP-keretet ígér, védzáradékokkal. A termelők szerint a kockázat így is jelentős.

OMÉK 2025: agrárinnováció és hagyomány a Hungexpón

2025. szeptember 9. 09:10

Modern gépek, őshonos állatok, kézműves ételek és exportpiacokat nyitó üzleti találkozók – szeptemberben ismét megnyílik az OMÉK.

Sztereotípiák helyett teljesítmény: női vezetők az állattenyésztésből

2025. szeptember 7. 08:10

A FarmerExpón először ültek egy asztalhoz női vezetők, hogy őszintén beszéljenek pályájukról, kihívásaikról és sikereikről.

A hús iránti igény globális növekedéséből a kereskedőcégek is profitálnak

2020. január 15. 07:42

A Cargill, más globális gabonakereskedőkhöz hasonlóan, a rosszul teljesítő eszközök leépítését tervezik és olyan üzletágakba akarnak fektetni, amelyek nagyobb haszonkulccsal kecsegtetnek. Ide tartozhat a húsipar területe.

Szakmai információforrások a mezőgazdaságban

2019. április 15. 05:50

Az elmúlt években a gazdálkodók döntéstámogató információszerzési szokásai dinamikus változást mutattak, amiben a digitalizáció jár az élen.

Vadkár a földeken

2023. április 22. 14:39

Nézzük most meg, hogy mit értünk pontosan vadkár alatt!

A mezőgazdasági beruházások volumene nőtt, az élelmiszeriparé csökkent

2020. augusztus 6. 04:36

A nemzetgazdaság beruházási volumene 14, a mezőgazdaságé 8,5 százalékkal nőtt, az élelmiszeriparé ezzel szemben 2,1 százalékkal csökkent.