31℃ 19℃
június 6. Norbert, Norberta, Cintia
Agrárközélet

Tesco előtt demonstráltak a dinnyetermelők

Agrofórum Online

A Tesco árpolitikája ellen tiltakoztak a dinnyetermelők szerdán, a cég visszautasította a vádakat.

A Tesco árpolitikája ellen tiltakoztak a dinnyetermelők szerdán, a cég visszautasította a vádakat.

Teherautókról dobáltak dinnyét a termelők a budaörsi Tesco épülete elé július 27-én, szerdán, hogy ezzel is tiltakozzanak az áruházlánc árpolitikája ellen, feltételezve, hogy a Tesco túlzottan alacsony akciós árai lenyomják a felvásárlási árakat.
Oravecz Tamás, a Dinnyetermelők Országos Egyesületének elnöke elmondta, hogy az áruházlánc hétfőn kilónkénti 49 forintos dinnyeakciót hirdetett, ami 20-25 forintos felvásárlási árat generál, és ezzel súlyos veszteséget okoz a szezon közepén az ágazatnak. Megjegyezte, az áruházlánc ugyan 79 forintra emelte a magyar dinnye kilónként árát, de a szövetség szerint 100 forintos kilónkénti fogyasztói ár lenne elfogadható. További problémának tartotta, hogy a Tesco tönkreteszi az exportpiacokat az interneten is terjedő árcédulával (miszerint bruttó 15 centért árulják a dinnyét Magyarországon). Az elnök kifogásolta, hogy az áruházlánc az öt éve tartó agrárkormányzati fogyasztásélénkítő és kóstoltató akciókban sem vesz részt.

Győrffy Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnöke a tiltakozásra reagálva elmondta: a dinnyetermesztők nevében a kamara kéri a kiskereskedelem szereplőit, vegyék figyelembe, hogy az ehhez hasonló akciók hatásai sokszor beláthatatlanok, súlyos piaci zavarokat eredményezhetnek, és ezáltal vidéki családok tízezreinek megélhetését és jövőjét veszélyeztetik. A gazdálkodók érdekeit szem előtt tartva jelenleg is országszerte zajlik a kamara által indított dinnyepromóciós kampány. Emlékeztetett rá, hogy az Agrármarketing Centrum (AMC) Nonprofit Kft., illetve hat áruházlánc, az ALDI, az Auchan, a CBA, a Lidl, a METRO és a SPAR közreműködésével megvalósuló dinnyepromóció keretében július 19. és augusztus 20. között összesen mintegy 50-60 helyszínen kóstoltatják és népszerűsítik a hazai dinnyét. Az eddigi visszajelzések alapján a kezdeményezés rendkívül sikeres, ezért a kamara több hasonló népszerűsítő kampányt tervez. A következő időszakban a csemegeszőlő és az alma kerül sorra. A kamara elnöke reményét fejezte ki, hogy ezekhez a programokhoz a Tesco áruházlánc is csatlakozik majd.

A Tesco még július 18-án sajtóközleményben tudatta, hogy ettől a naptól magyar beszállítóktól származó görögdinnyét vásárol, és a magyar beszállítók elkötelezett partnereként arra törekszik, hogy a kiváló minőségű termékeket még szélesebb körben ismertté tegye, ezért a tavalyi évhez hasonlóan külföldön, a Tesco hálózatán belül is felkerül a polcokra az ízletes magyar görögdinnye.
A cég a szerdai budaörsi akcióra, az MTI-nek adott válaszközleményében hangsúlyozta, hogy nem célja az árak lenyomása: a dinnye kilónkénti akciós ára 99 forint, alacsonyabb ár a túlkészlet miatt fordulhat elő egyes áruházakban. (Oravecz Tamás erre úgy reagált, szerinte ésszerűtlen, hogy a szavatosság előtti készletkisöprés indokolja az alacsony árat.) A társaság szerint a mostani görögdinnye-kampány célja a választék népszerűsítése, hogy vásárlók megismerjék a jobb beltartalmú fekete héjú magszegény, sárgahúsú és mini görögdinnyéket. Az elmúlt években a Tesco szoros kapcsolatot alakított ki a hazai szállítópartnereivel, akikkel előre egyeztetett termeltetési terv alapján dolgozik.
A vállalat az idei szezonban közel 9,5 millió kilogramm görögdinnye értékesítését szeretné elérni, melyből 8 millió kilogramm hazai dinnye lenne. Az áruházlánc várhatóan ugyancsak 8 millió kilogrammot exportál majd a cseh, szlovák és lengyel piacra, szemben a 2015-ben exportált 6 millió kilogrammal.

(NAK/MTI, fotó: MTI)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Tengerentúli kapcsolatait erősíti az Állatorvostudományi Egyetem

2025. június 3. 12:40

A Purdue Egyetemmel kötött együttműködési megállapodást az Állatorvostudományi Egyetem – cél a tudományos és oktatási jelenlét bővítése.

Vetőmag-ellenőrzés új szinten: elindultak a kiemelt képzések Szarvason

2025. június 2. 14:10

A vetőmagágazat szakmai fejlődése szempontjából mérföldkőnek számító képzéssorozat indult el 2025. május 26-28. között a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (MATE) Szarvasi Képzési Helyén.

Földet kínál az állam: több mint 13 ezer hektár árverésen

2025. május 30. 13:10

Árverésen értékesíti az állam az érintett földrészleteket. A cél: a helyben élő gazdák földhöz juttatása, stabil birtokviszonyokkal.

Alkotópályázatot hirdetnek a magyar szöcskeegérről

2025. május 29. 14:10

Gyerekeknek és felnőtteknek is szóló kreatív pályázatok indultak a 2025-ös Év Emlőse, a magyar szöcskeegér témájában.

Júliusban tartják a kajszi tanácskozást és fajtabemutatót

2022. július 14. 13:27

A NAK és a Nébih idén is közösen szervezi meg Tordason a Kajszi tanácskozás és fajtabemutató rendezvényt.

Ismét agrár startup inkubációs programot indít a NAK

2022. június 16. 11:43

Idén szeptemberben negyedik alkalommal indul az agrár startupokat és nagyvállalatok összekötő NAK TechLab inkubációs program.

Egységes kérelem: eddig több mint 160 ezer dokumentum érkezett be

2022. május 19. 11:09

A 2022. május 16-i szankciómentes benyújtási határidőig 160 851 kérelem érkezett be a Magyar Államkincstárhoz.

Oszlassuk el az állattenyésztéssel és húsfogyasztással kapcsolatos tévhiteket!

2023. szeptember 27. 13:10

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és a Magyar Állattenyésztők Szövetsége kiemelt feladatának tekinti az állattenyésztési ágazat körüli viták kiegyensúlyozottságának megteremtését, valamint az ágazatban tevékenykedő gazdálkodók, termék-előállítók megbecsülésének helyreállítását.