16℃ 8℃
október 29. Nárcisz, Melinda, Őzike
Agrárközélet

Tesco előtt demonstráltak a dinnyetermelők

Agrofórum Online

A Tesco árpolitikája ellen tiltakoztak a dinnyetermelők szerdán, a cég visszautasította a vádakat.

A Tesco árpolitikája ellen tiltakoztak a dinnyetermelők szerdán, a cég visszautasította a vádakat.

Teherautókról dobáltak dinnyét a termelők a budaörsi Tesco épülete elé július 27-én, szerdán, hogy ezzel is tiltakozzanak az áruházlánc árpolitikája ellen, feltételezve, hogy a Tesco túlzottan alacsony akciós árai lenyomják a felvásárlási árakat.
Oravecz Tamás, a Dinnyetermelők Országos Egyesületének elnöke elmondta, hogy az áruházlánc hétfőn kilónkénti 49 forintos dinnyeakciót hirdetett, ami 20-25 forintos felvásárlási árat generál, és ezzel súlyos veszteséget okoz a szezon közepén az ágazatnak. Megjegyezte, az áruházlánc ugyan 79 forintra emelte a magyar dinnye kilónként árát, de a szövetség szerint 100 forintos kilónkénti fogyasztói ár lenne elfogadható. További problémának tartotta, hogy a Tesco tönkreteszi az exportpiacokat az interneten is terjedő árcédulával (miszerint bruttó 15 centért árulják a dinnyét Magyarországon). Az elnök kifogásolta, hogy az áruházlánc az öt éve tartó agrárkormányzati fogyasztásélénkítő és kóstoltató akciókban sem vesz részt.

Győrffy Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnöke a tiltakozásra reagálva elmondta: a dinnyetermesztők nevében a kamara kéri a kiskereskedelem szereplőit, vegyék figyelembe, hogy az ehhez hasonló akciók hatásai sokszor beláthatatlanok, súlyos piaci zavarokat eredményezhetnek, és ezáltal vidéki családok tízezreinek megélhetését és jövőjét veszélyeztetik. A gazdálkodók érdekeit szem előtt tartva jelenleg is országszerte zajlik a kamara által indított dinnyepromóciós kampány. Emlékeztetett rá, hogy az Agrármarketing Centrum (AMC) Nonprofit Kft., illetve hat áruházlánc, az ALDI, az Auchan, a CBA, a Lidl, a METRO és a SPAR közreműködésével megvalósuló dinnyepromóció keretében július 19. és augusztus 20. között összesen mintegy 50-60 helyszínen kóstoltatják és népszerűsítik a hazai dinnyét. Az eddigi visszajelzések alapján a kezdeményezés rendkívül sikeres, ezért a kamara több hasonló népszerűsítő kampányt tervez. A következő időszakban a csemegeszőlő és az alma kerül sorra. A kamara elnöke reményét fejezte ki, hogy ezekhez a programokhoz a Tesco áruházlánc is csatlakozik majd.

A Tesco még július 18-án sajtóközleményben tudatta, hogy ettől a naptól magyar beszállítóktól származó görögdinnyét vásárol, és a magyar beszállítók elkötelezett partnereként arra törekszik, hogy a kiváló minőségű termékeket még szélesebb körben ismertté tegye, ezért a tavalyi évhez hasonlóan külföldön, a Tesco hálózatán belül is felkerül a polcokra az ízletes magyar görögdinnye.
A cég a szerdai budaörsi akcióra, az MTI-nek adott válaszközleményében hangsúlyozta, hogy nem célja az árak lenyomása: a dinnye kilónkénti akciós ára 99 forint, alacsonyabb ár a túlkészlet miatt fordulhat elő egyes áruházakban. (Oravecz Tamás erre úgy reagált, szerinte ésszerűtlen, hogy a szavatosság előtti készletkisöprés indokolja az alacsony árat.) A társaság szerint a mostani görögdinnye-kampány célja a választék népszerűsítése, hogy vásárlók megismerjék a jobb beltartalmú fekete héjú magszegény, sárgahúsú és mini görögdinnyéket. Az elmúlt években a Tesco szoros kapcsolatot alakított ki a hazai szállítópartnereivel, akikkel előre egyeztetett termeltetési terv alapján dolgozik.
A vállalat az idei szezonban közel 9,5 millió kilogramm görögdinnye értékesítését szeretné elérni, melyből 8 millió kilogramm hazai dinnye lenne. Az áruházlánc várhatóan ugyancsak 8 millió kilogrammot exportál majd a cseh, szlovák és lengyel piacra, szemben a 2015-ben exportált 6 millió kilogrammal.

(NAK/MTI, fotó: MTI)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Földvásárlás előtt áll? Ezt a hibát ne kövesse el!

2025. október 8. 10:10

Magyarországon földet csak földműves vásárolhat – ehhez pedig szinte kötelező az aranykalászos gazda végzettség.

KÁN Egyetemi Napok: új irányok a növénytáplálásban

2025. szeptember 30. 11:00

A kaposvári KÁN Egyetemi Napok részeként idén is megrendezték a IV. Alkalmazott Növénytudományi Konferenciát, fókuszban a tápanyagutánpótlással.

Nemzetközi figyelem övezi a MATE új MSc szakját

2025. szeptember 15. 15:10

Elindult a MATE Haltenyésztő mérnöki MSc-je, amely a fenntartható akvakultúrában képez új generációt.

Von der Leyen terve: mi marad a gazdáknak?

2025. szeptember 11. 16:10

A Bizottság 300 milliárdos KAP-keretet ígér, védzáradékokkal. A termelők szerint a kockázat így is jelentős.

A gazdálkodók vadkárköveteléseinek behajtására céget alapít a NAK

2023. december 1. 16:40

A NAK céget alapít, hogy peres ügyekben átvállalja a gazdálkodók jogos vadkárköveteléseinek behajtását és az érintettek minél hamarabb hozzájussanak az őket megillető pénzhez - jelentette be szerdán a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara.

Élelmiszeripari gép- és technológai kiállítást szervez a NAK

2024. február 28. 09:10

Az élelmiszeripar számára több, mint 400 milliárd forintnyi pályázati forrás nyílik meg a következő időszakban.

Fókuszban az innováció: júniusban vár az ország legnagyobb szántóföldi rendezvénye

2022. május 4. 12:48

Idén is megrendezik a NAK Szántóföldi Napok és AgrárgépShow–Mezőfalva szabadtéri agrárszakmai kiállítást.

Indul a zöldség-gyümölcs kampány, Frutti és Veggi beindították a rakétákat

2018. március 29. 07:18

Kevés zöldséget és gyümölcsöt eszünk, ez számos betegség, elhízás stb. forrása. Ezért már gyermekkorban változtatni kell az étkezési szokásokon.